Пітенко Олена Федорівна,
вчитель музичного мистецтва та світової художньої культури
Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №10
Смілянської міської ради Черкаської області
Тема: Перший раз в перший клас
Мета: формування ключових, мистецьких предметних та міжпредметних компетентностей, необхідних для художньо-творчого самовираження в особистому та суспільному житті; всебічний художньо-естетичний розвиток особистості дитини, освоєння нею культурних цінностей у процесі пізнання мистецтва; плекання пошани до вітчизняної та зарубіжної мистецької спадщини.
Музичний матеріал: Скорик «Мелодія», укр. нар. пісня «Колискова» у виконанні Н. Матвієнко; Н. Май «Пісня першокласника»
Обладнання: мультимедійна презентація, комп’ютер.
Хід уроку
I Організаційна частина
II Мотивація навчальної діяльності
Оголошення теми та уроку.
Музичне Привітання
Cьогодні розпочався наш перший музичний урок. Пролунав дзвоник. Давайте привітаємося.
Пролунав уже дзвінок
Починаємо урок:
«Добрий день»!
IІІ Вивчення нового матеріалу
Вчитель: Друзі, а чи любите ви музику? Я впевнена, що любите, адже музика допомагає вам зустрітися з казковими героями, вирушити разом з ними в надзвичайну подорож; музика вміє плакати, як осінній дощик, а може бути веселою і грайливою, як сонячний зайчик!
Розповідає музика про все, що є на світі:
Як вдалину біжить ріка, милуючись у літі,
Як сонце в синіх небесах промінням землю гріє,
Про кожну квіточку в лісах, про спогади та мрії.
Про щиру пісню солов”я, про вербу і калину,
Про землю, що навік моя – співучу Україну!
Як хуртовина білий сніг розсипала навколо,
І як дзінкоголосий сміх збирає друзів коло,
Як грізно за вікном бурчить зимова завірюха,
Як важко, коли друг мовчить, або немає друга,
Про дзвін джерельного струмка, й ліси, дощами вмиті,
Розповідає музика про все, що є на світі.
У цікавій мандрівці країнами мистецтв поруч із тобою завжди будуть вірні помічники — Лясолька і Барвик. Лясолька допоможе тобі навчитися гарно співати, розуміти дивовижну й чарівну мову музики. Барвик розкриє секрети живопису і графіки, скульптури та декоративного мистецтва.
Уважно прислухайтеся до звуків навколо себе.
? Скажіть, будь ласка, як ми сприймаємо звуки, що нам допомагає?
Давайте зараз пограємося в гру, яка допоможе нам це з”ясувати.
Ми можемо взяти звуки в руки?
Можливо ми можемо звуки понюхати носиком?
А можливо попробувати смак звуків ротиком?
Значить ми можемо звуки побачити очима?
? Тоді як же ми сприймаємо звуки навколо нас?
Отже приготуйте свої вушка, будемо слухати і визначати, кому належить цей звук.
півник Ку-ку-рі-ку
дощик кап-кап
дівчинка на піаніно
їде машина
? Всі ці звуки ми чуємо вушками?
? А чи всі звуки нам приємно чути? Чи зможемо ми довго слухати як гарчить машина? Так, неприємно.
? А чи буде нам приємно довго слухати як звучить фортепіано? Так!
Саме тому звуки і поділяють на шумові і музичні: звуки природи, які ти чуєш – дзюркотіння струмочка, гудіння джмеля, спів птахів – це шумові звуки. А музичні звуки – особливі, їх співають або виконують на музичних інструментах.
Гра з Лясолькою та Барвиком
Давайте зараз пограємося разом з Барвиком та Лясолькою: подивіться, будь ласка, на екран і знайдіть малюночки, де зображені шумові звуки, а де музичні.
? Подивіться на малюнок, знайдіть на ньому музичні інструменти. Визначте шумові та музичні звуки.
Фізкультхвилинка.
ІV Слухання музики:
Музичні звуки складаються у виразний наспів – мелодію. Вона є основою музики
Слухання: Скорик «Мелодія»
Слухання: колискова Ніна Матвієнко «Гойда, гойда да»
? Чи сподобалася вам мелодія?
? Як виконується музика?
А тепер давайте спробуємо і самі поспівати. Але для того, щоб звук був гарним, правильним нам треба ознайомитися з деякими правилами:
Правила співу
Як ви вважаєте, як слід поводити себе під час співу?
Стежте за співацькою поставою, сядьте, або рівненько станьте, руки покладіть на коліна, або опустіть. Під час співу прислухайтеся не тільки до свого голосу, а й до голосів своїх друзів.
V. Розучування пісні
«Пісня першокласника» Н. Май
1 куплет:
Перший раз у перший клас ми йдемо охоче
Першим дзвоником для нас продзвенів дзвіночок
І сміється в небесах сонце, як ніколи
В мами сльози на очах – я іду до школи
Приспів:
А у школі, а у школі
Є веселка кольорова
І найкраща в цілім світі
Перша вчителька мою
А у школі, а у школі
Не сумуєм ми ніколи
Бо учора – дошкільнята,
А тепер – одна сім”я!
2 куплет:
Прощавайте іграшки, гомінкий садочок,
Кличе в класи дітлахів золотий дзвіночок.
І сміється в небесах сонце, як ніколи,
В мами сльози на очах – я іду до школи!
VІ. Підсумок уроку:
Сьогодні на уроці ми дізналися багато нового.
? Чим саме ми сприймаємо звуки: носиком чи ротиком?
? Якщо поплескати в долоні, це будуть звуки шумові чи музичні?
? А як з”являються музичні звуки?