Тема. Обряди зустрічі весни. Народні пісні веснянки. Танцювальний карнавал. Микола Лисенко, хор «А вже весна» з опери «Зима і весна» — слухання. Михайло Катричко «Подарунок мамі» — повторення.
Мета. Формування ключових компетентностей:
загальнокультурна компетентність:
предметна компетентність:
- продовжувати знайомство з народними календарно-обрядовими піснями;
учнів;
композитора М. Лисенка.
Музичний матеріал: М. Лисенко “А вже весна”, хор з опери “Зима і Весна”; М. Катричко “Подарунок мамі” , веснянка «Десь тут була подоляночка».
Наочні посібники: нотна хрестоматія,ілюстрації до музичних творів; портрет М. Лисенка; підручник Л. Аристова 3 клас.
Обладнання: ТЗН; музичний інструмент; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Вхід у клас під музику «Десь тут була подоляночка».
2. Музичне вітання.
- Ну ж бо пригадаємо, як ми вітаємося на уроці музичного мистецтва.
3. Організація класу
3.1 Перевірка готовності до уроку
- Сьогодні дуже хороша погода за вікном і я надіюсь, що і у вас такий же хороший настрій. Нас чекає сьогодні надзвичайно цікавий матеріал. Усі готові до уроку? Готові працювати?
3.2 Нагадування про правильну співочу поставу
- Сіли усі рівненько, ніжки стоять на підлозі, руки на парті. Не забувайте, як потрібно сидіти правильно за партою на уроці.
ІІ. Основна частина
1. Актуалізація опорних знань
2. Мотивація навчальної діяльності
3. Хоровий спів
- Так, як ми будемо багато співати, нам необхідно розігріти наші голосові зв’язочки. Тому виконаємо наші улюблені розпівочки. Сядьте усі рівненько і будьте уважними.
3.1 Виконання вокально – хорових вправ
- Послухайте вправу, яку будемо виконувати (фонограма № 1). (Діти слухають вправу)
- Пам’ятайте, співати потрібно починати одночасно за моїм помахом руки.
- Увага! Почали!
( Діти співають. Слідкую, виправляю помилки)
- Пам’ятайте, голосні звуки виконуємо округленим ротиком.
- Виконаємоще раз цю вправу.
- Пам’ятайте, співати потрібно починати одночасно за моїм помахом руки.
- Увага! Почали!
( Діти співають. Слідкую, виправляю помилки)
- Молодці! Ми з вами добре розспівалися, розігріли наші голосові зв’язочки.
3.2 Повторення вивченої пісні
- Пригадайте, яку пісню вивчали на минулому уроці? (відповідь учнів)
- Так, на минулому уроці ми вивчали пісню «Подарунок мамі».
- А про що йдеться у цій пісні? Для того, щоб ви могли відповісти на це запитання я проспіваю 1 куплет пісні, щоб ви могли пригадати її. (Граю, співаю)
- Пригадали? Отже, про що йдеться у цій пісні? ( відповідді учнів)
- Так, правильно, співається про хлопчика,який зробив матусі подарунок на 8 березня.
- Співаємо разом цю пісню.
- Пам’ятайте, співати потрібно починати одночасно за моїм помахом руки.
- Увага! Почали! ( Діти співають. Слідкую, виправляю помилки)
3.3 Робота над новою піснею
- На сьогоднішньому уроці ми з вами вивчимо нову пісню, а саме пісню весняного циклу.
- Пісні на честь приходу весни називали веснянками. Вони в різних регіонах України мали й інші назви: гаївки, гагілки, ягілки, яголайки, маївки, рогульки. Веснянки були закличними піснями, бо закликали весну, а також величальними, адже возвеличували цю пору року.
Коли луги покривалися травицею, сільська молодь влаштовувала традиційні весняні ігри. Вибиралася найвродливіша дівчина, її прикрашали вербовими котиками, хрещатим барвінком і, взявшись за руки, водили хоровод.
- Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами вивчимо українську веснянку «Десь тут була подоляночка».
- Послухайте уважно пісню. Зверніть увагу, з якою інтонацією вона виконується.
- Отже, ви прослухали пісню. Про що у ній співається? Яка вона за характером? Яке враження вона на вас справила? (відповіді учнів)
- Так, у веснянці співається про дівчинку-подоляночку. Веснянка є дуже мелодійною, ніжною та спокійною.
- На сьогоднішньому уроці ми вивчимо перший куплет пісні. Вивчати будемо по фразах.
- Послухайте першу фразу (граю, співаю) «Десь тут була подоляночка»
- Співаємо разом.
- Пам’ятайте, співати потрібно починати одночасно за моїм помахом голови.
- Увага! Почали! ( Діти співають. Слідкую, виправляю помилки)
- Послухайте другу фразу (граю, співаю) «Десь тут буламолодесенька»
- Співаємо разом.
- Пам’ятайте, співати потрібно починати одночасно за моїм помахом голови.
- Увага! Почали! ( Діти співають. Слідкую, виправляю помилки)
- Послухайте третю фразу (граю, співаю) «Тут вона сіла,тут вона впала»
- Співаємо разом.
- Увага! Почали! ( Діти співають. Слідкую, виправляю помилки)
Аналогічно вивчаємо решту фраз.
- Виконаємо вивчений куплет в цілому.
- Пам’ятайте, співати потрібно починати одночасно за моїм помахом голови.
- Увага! Почали! ( Діти співають. Слідкую, виправляю помилки)
- На наступному уроці продовжимо вивчати пісню.
4. Музична грамота
4.1 Повторення вивченого матеріалу
- Нумо пригадаємо з вами, що таке нота? Нотний стан? Скрипічний ключ? ( відповіді учнів)
- Продемонструйте де розташована нота «соль», «до», «фа».
4.2 Вивчення нового матеріалу
- Уривок музичного твору від одного наголошеного звуку до другого називається ТАКТОМ.
4.3 Закріплення на практиці
- У своїх зошитах із нотної грамоти утворіть такти та позначне їх та як на дошці.
5. Сприймання музики
5.1 інформаційне забезпечення музичного сприймання
- На сьогоднішньому уроці ми з вами продовжимо наше знайомство із видатним композитором М. Лисенком.
- У Києві Микола Лисенко давав уроки музики, організовував недільні школи, хори, виступав із концертами.
- Засновник української класичної музики Микола Віталійович Лисенко, який полюбляв українські народні пісні, створював їх обробки, використовував у своїх операх.
«Наче й справді повіяло весною, коли розкрилася завіса і залунала чудова, пройнята народнопісенними мелодіями музика Лисенка», - так характеризували люди атмосферу у залі, коли відбулася прем’єра фантастично-казкової опери «Зима і весна». В цій опері згадуються народні свята двох пір року, звучать знайомі мотиви колядок, щедрівок, веснянок.
Лисенко ввів до опери «Зима і Весна» мелодію української веснянки «А вже весна».
5.2 Сприймання музики
- Прослухайте веснянку «А вже весна» - зверніть увагу на характер мелодії, подумайте і скажіть, які риси притаманні музиці (пісенність, танцювальність, маршовість)?
- А тепер послухайте як зазвучала ця веснянка в опері М. Лисенка «Зима і весна»
5.3 Художньо – педагогічний аналіз
- Так, цій яскравій, бадьорій музиці притаманний пісенно-танцювальний характер та принцип інтонаційного розвитку, який досягається за допомогою розвитку темпу, тембру, динамічних відтінків.
ІІІ. Заключна частина
Підсумки уроку
- Отже, яку пісню вивчали на сьогоднішньому уроці?
- Творчість якого композитора слухали?
- Так, правильно, сьогодні ми дізналися, як потрібно закликати весну, продовжили роботу над піснею «Подарунок мамі» та прослухали хор „А вже весна” з опери „Зима і весна” Миколи Лисенка.
Домашнє завдання
Поцікавтесь, які веснянки знають у вашій родині. Заспівайте їх разом з друзями та рідними.