Інтегрований урок на тему: "Білки, їх будова та основні функції"

Про матеріал

Матеріал пропонованого уроку спрямований допомогти вчителю у вивченні тем “Хімічний склад клітини" з біології та “Початкові поняття про органічні сполуки" з хімії розроблений з метою інтеграції суміжних тем. Завдання, що містить урок покликані сформувати в учнів критичне мислення, комунікативні здібності та соціальні навички, розвивати технічні навички, виготовляти 3D моделі, застосовувати знання на практиці, що відповідає методиці STEAM-навчання.

Для ефективного засвоєння знань пропонуються опорні схеми, таблиці, вправи з елементами інтерактивних технологій, компетентісні інтегровані завдання, завдання для досліджень, завдання з QR- кодами та посиланнями на інтернет-ресурси.

У розробках заняття подані зразки домашніх завдань, які вчитель може використовувати за бажанням. Домашні завдання є творчо-пошукового та дослідницького характеру. Які дають можливість учням розвивати творчі здібності, логічне мислення, креативність, спостережливість, самостійність, вміння працювати в групі.

Перегляд файлу

Дата ___/____/____ Клас  9 Прізвище вчителя  Загрійчук Н.В., Скакун О.Б.

 

Урок 4

Тема. Білки, їх будова та основні функції.

Цілі: формувати компетентносі :

 ключові: вміння вчитися, самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;

загальнокультурні: дотримуватися норм мовленнєвої культури;

здоров’язбережувальні: виховувати життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю;

предметні: ознайомити учнів із будовою та властивостями білків, розкрити їх основні функції, пояснювати роль білків у життєдіяльності організмів, розв’язувати елементарні вправи зі структури білків.

Обладнання:  підручник, зошит, картки, продукти харчування, скляні колби.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

І. Орієнтація. Мотивації діяльності.

 Вправа «Чарівна посмішка»

   Урок починається з посмішки. Усмішка чарівна, вона має бути єдиною розрадою  і втіхою, рятувальним колом у важку хвилину. Усміхаючись над своїми бідами – гіркота від яких зникне, усміхнись своєму супротивнику, зникне його озлобленість. Усміхнись і над своїм озлобленням – зникне і воно.

ІІ. Цілепокладання.

       1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Учні разом із вчителем формулюють навчальну  проблему  та через неї тему і цілі уроку.
      2. Визначення очікуваних результатів.

     3. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа “Дослідники”

- У  воду, що кипить у скляній колбі, кидаємо білок курячого яйця. Білок зварився. Учні мають пояснити цей феномен, використовуючи знання про будову та хімічні властивості молекули білка, наприкінці уроку.[3]

ІІІ. Цілереалізація.

  1.        Актуалізація й корекція опорних знань.

Робота в групах.

А) Вправа “Об’єднай друзів” Типи хімічних зв’язків.

Завдання: Учні мають об’єднати речовини за типами хімічного зв’язку(ковалентний полярний, ковалентний неполярний, йонний, водневий).

Речовини для прикладу: вода, гідроген сульфід, кисень, натрій хлорид, водень, кальцій карбонат.

Типи хімічного зв’язку

Речовина

Ковалентний полярний

 

Ковалентний неполярний

 

Йонний

 

Водневий

 

 

Б)  Завдання: Оберіть продукти харчування, що місять білки  та які корисні для організму людини.

Продукти харчування: макарони, горох, м’ясо, картопля, сало, квасоля, сир, сочевиця, боби, масло.

 В) Об’єднайте дані продукти  у дві групи:

Білкові продукти рослинного походження:

Білкові продукти тваринного походження:

2. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу.

1. Учні переглядають відео за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=0njBP054jaQ та складають схему “Будова білка”(Біологія+Хімія).

2. Вправа “Дослідник”

       Учні проводять якісні реакції на білки — ксантопротеїнова та біуретова реакції.  

        Денатурація білка (солями важких металів, кислотами).

Повернення до мотивації.

3. “Мозковий штурм”. Що спричиняє денатурацію білка? Це користь чи шкода? Де її можна використати у побуті?

3. Вправа “Злови помилку”.(користуючись підручником виправте помилки в тексті)

Функції білків різноманітніші, ніж функції інших макромолекул. Основними із них є:

  • будівельна — білки можуть зв’язувати та транспортувати неорганічні та органічні сполуки;
  • каталітична — білки захищають від ушкоджень, антигенів;
  • рухова — скоротливі білки забезпечують рухи, зміну форми клітини;
  • транспортна — білки є будівельним матеріалом для багатьох структур;
  • захисна — білки-ферменти прискорюють хімічні реакції;
  • регуляторна — білки регулюють активність обміну речовин ;
  • енергетична — білки можуть відкладатися про запас і слугувати джерелом важливих сполук;
  • сигнальна — допомагають розпізнавати кольори світлофора;
  • запаслива — під час розщеплення білків у клітинах вивільняється = 17,2кДж енергії;
  • поживна — є білки, що їх споживають організми.

4. Розв’язування елементарних вправ зі структури білків.

      

 

 

Пам’ятка для учнів!

  1.               Відносна молекулярна маса білків вимірюється в атомних одиницях маси ( а.о.м.) або у дальтонах (Да).
  2.               Відносна молекулярна маса амінокислоти 100 а.о.м.

Задача 1. Гормон росту людини (соматотропін) містить 191 амінокислоту. Визначте, відносну молекулярну масу білка.

Задача 2.  Відносна молекулярна маса пепсину 3230 а.о.м. Визначте, скільки амінокислот є у молекулі? Яка кількість пептидних зв’язків міститься у молекулі?

Задача 3. Молекулярна маса каталази 224000 Да. Скільки амінокислотних ланок у цій молекулі? Визначте скільки аміно- і карбоксильних функціональних груп входять до його складу.

4. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих.

1. Творча лабораторія.

   Шведські вчені з’ясували - білок, що міститься в цукровому буряку, може бути використаний в якості замінника крові. Відомо, що гемоглобін являє собою білок, який утримує кисень у крові. Дослідники з’ясували, що хімічний склад гемоглобіну людини і склад білка у цукрових буряках дуже схожі.

   Зараз вчені намагаються перевірити, чи зможуть вони змінити рослинний білок таким чином, щоб він зміг функціонувати в тканинах людини. За словами дослідників, це займе близько трьох років. Один з експертів заявив, що це буде “цікаво”, але займе багато часу.

      Переливання крові зможе допомогти багатьом людям у надзвичайних ситуаціях, а також тим, хто потребує тривалих процедурах при таких хворобах, як рак.
    Вчені з Університету Лунда з’ясували, що гемоглобін відіграє важливу роль у розвитку рослини. За їхніми словами, гемоглобін у цукрових буряках має 50-60% схожість з людською кров’ю. “Зараз існує величезна нестача крові для переливання. Ми повинні знайти альтернативу”, - розповів один з експертів.

Завдання1. Загальна кількість гемоглобіну в крові людини – 600-700 г. Який максимальний об’єм кисню в крові людини, якщо 1 г гемоглобіну при повному насиченні зв’язує 1,34 см3 кисню?

Завдання2.  У медичній практиці за 100% приймають вміст гемоглобіну рівний 16,7 г в см3 крові. В аналізі крові записано “80 одиниць гемоглобіну”, що означає, що в 100 мл  крові міститься 80% від 16,7 г.  Яка маса гемоглобіну в крові такого аналізу?

Завдання 3. Який металічний хімічний елемент входить до складу гемоглобіну? 

Завдання 4. Доросла людина з продуктами харчування за добу споживає близько 15 мг Феруму (при масі 70 кг). Визначте, скільки Феруму потребуває ваш організм за добу, враховуючи власну масу.

Завдання 5.  Вкажіть продукти харчування багаті на Ферум?

 ІV.  Рефлексивно-оцінюючий.

1. Вправа «Сніжна куля». Слово – речення – запитання – відповідь.

   Перший учень проговорює слово, що стосується даної теми, другий складає речення з цим словом, третій складає питання до цього слова, а четвертий відповідає на нього.

   2. Рефлексія.

   3. Цінування, оцінювання.

Список використаних джерел :

  1.               Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів

БІОЛОГІЯ  6–9 класи

    Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

2. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів ХІМІЯ 7-9 класи

    Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

3. Попель П.П., Крикля Л. С. Хімія: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ П.П. Попель, Л.С. Крикля. - Київ: ВЦ “Академія”, 2017. - 240 с.: іл.

4. Соболь В.І. Біологія: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних   закладів / В.І. Соболь – К.-П.: Абетка, 2017. – 287 с.

5.  Книга класного вчителя біології. 9/ Г.А. Носов., Р. В. Шаламов. - Х.: Соняшник, 2017. - 144 с.  

6.Інтернет- ресурси:

https://www.youtube.com/watch?v=0njBP054jaQ;

https://www.unian.ua/health/worldnews/1006649-bilok-u-buryakah-i-gemoglobin-u-krovi-shoji-na-50-vcheni.html;

http://vslicey.cv.ua/attachments/article/

ДОДАТКИ

Вправа “Об’єднай друзів” Типи хімічних зв’язків.

Завдання: Учні мають об’єднати речовини за типами хімічного зв’язку(ковалентний полярний, ковалентний неполярний, йонний, водневий).

Речовини для прикладу: вода, гідроген сульфід, кисень, натрій хлорид, водень, кальцій карбонат.

Типи хімічного зв’язку

Речовина

Ковалентний полярний

 

Ковалентний неполярний

 

Йонний

 

Водневий

 

 

 

Вправа “Злови помилку”.(користуючись підручником виправте помилки в тексті)

Функції білків різноманітніші, ніж функції інших макромолекул. Основними із них є:

  • будівельна — білки можуть зв’язувати та транспортувати неорганічні та органічні сполуки;
  • каталітична — білки захищають від ушкоджень, антигенів;
  • рухова — скоротливі білки забезпечують рухи, зміну форми клітини;
  • транспортна — білки є будівельним матеріалом для багатьох структур;
  • захисна — білки-ферменти прискорюють хімічні реакції;
  • регуляторна — білки регулюють активність обміну речовин ;
  • енергетична — білки можуть відкладатися про запас і слугувати джерелом важливих сполук;
  • сигнальна — допомагають розпізнавати кольори світлофора;
  • запаслива — під час розщеплення білків у клітинах вивільняється = 17,2кДж енергії;
  • поживна — є білки, що їх споживають організми.

 

       Пам’ятка для учнів!

Відносна молекулярна маса білків вимірюється в атомних одиницях маси ( а.о.м.) або у дальтонах (Да).

Відносна молекулярна маса амінокислоти 100 а.о.м.

Задача 1. Гормон росту людини (соматотропін) містить 191 амінокислоту. Визначте, відносну молекулярну масу білка.

Задача 2.  Відносна молекулярна маса пепсину 3230 а.о.м. Визначте, скільки амінокислот є у молекулі? Яка кількість пептидних зв’язків міститься у молекулі?

Задача 3. Молекулярна маса каталази 224000 Да. Скільки амінокислотних ланок у цій молекулі? Визначте скільки аміно- і карбоксильних функціональних груп входять до його складу.

 

ВправаТворча лабораторія”.

   Шведські вчені з’ясували - білок, що міститься в цукровому буряку, може бути використаний в якості замінника крові. Відомо, що гемоглобін являє собою білок, який утримує кисень у крові. Дослідники з’ясували, що хімічний склад гемоглобіну людини і склад білка у цукрових буряках дуже схожі.

   Зараз вчені намагаються перевірити, чи зможуть вони змінити рослинний білок таким чином, щоб він зміг функціонувати в тканинах людини. За словами дослідників, це займе близько трьох років. Один з експертів заявив, що це буде “цікаво”, але займе багато часу.

      Переливання крові зможе допомогти багатьом людям у надзвичайних ситуаціях, а також тим, хто потребує тривалих процедурах при таких хворобах, як рак.
    Вчені з Університету Лунда з’ясували, що гемоглобін відіграє важливу роль у розвитку рослини. За їхніми словами, гемоглобін у цукрових буряках має 50-60% схожість з людською кров’ю. “Зараз існує величезна нестача крові для переливання. Ми повинні знайти альтернативу”, - розповів один з експертів.
 

Завдання1. Загальна кількість гемоглобіну в крові людини – 600-700 г. Який максимальний об’єм кисню в крові людини, якщо 1 г гемоглобіну при повному насиченні зв’язує 1,34 см3 кисню?

Завдання2.  У медичній практиці за 100% приймають вміст гемоглобіну рівний 16,7 г в см3 крові. В аналізі крові записано “80 одиниць гемоглобіну”, що означає, що в 100 мл  крові міститься 80% від 16,7 г.  Яка маса гемоглобіну в крові такого аналізу?

Завдання 3. Який металічний хімічний елемент входить до складу гемоглобіну? 

Завдання 4. Доросла людина з продуктами харчування за добу споживає близько 15 мг Феруму (при масі 70 кг). Визначте, скільки Феруму потребуває ваш організм за добу, враховуючи власну масу.

Завдання 5.  Вкажіть продукти харчування багаті на Ферум?

  

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Додано
13 березня 2020
Переглядів
1166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку