Тема:Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
Мета:
- Сформувати в учнів знання про класифікацію хімічних реакцій за різними ознаками.Поглибити знання учнів про типи реакцій: сполучення, розкладу, заміщення, обміну. Сприяти свідомій орієнтації учнів у типах реакції.
- Розвивати навички і вміння самостійно складати рівняння реакцій, класифікувати за різними ознаками, розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати; закріпити правила БЖД.
- Виховувати ініціативність та відповідальність учнів; вміння працювати в групі; вміння пояснювати природні явища на основі хімічних знань; проводити досліди з речовинами з урахуванням їхніх фізичних і хімічних властивостей;розуміти важливість гармонійної взаємодії людини і природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми роботи:розповідь учителя, фронтальна робота, робота в групах, індивідуальна.
Обладнання:таблиця розчинності; Періодична система Д.І.Менделєєва, ряд активності металів, дидактичний матеріал, комп’ютер,відео, презентація.
Хід уроку
Девіз уроку:
«Не махай на все рукою,
не лінуйся, а учись.
Бо, чого навчишся в школі
знадобиться ще колись!»
І. Організаційний етап
Доброго дня, діти. Я дарую вам свій чудовий настрій. Посміхніться один до одного і подумки побажайте один одному гарно попрацювати,щоб урок вам приніс масу задоволення і скриньку знань.І щоб багаж знань і настрій після уроку відповідав смайлику під № 2.
А ще у вас на партах є стікери у вигляді листочків. Напишіть будь –ласка свої очікування від уроку і прикріпіть на дерево очікувань.
№1 №2
Незрозуміло Усе зрозуміло
День за днем і рік за роком
Йде наука дужим кроком.
Незвичайні речовини
Підкорилися людині.
Вже мільйони їх сьогодні
Синтетичні і природні.
Ті вдягають і лікують,
Ці –будують і харчують.
Сплави різні чудодійні
Навіть в космосі надійні.
Полімери і тканини
- Все для мудрої людини.
Щоб природи суть пізнати,
Треба довго працювати.
Шанувати кожну мить,
Що не вертається, біжить.
ІІ. Актуалізація опорних знань
То ,що вивчає хімія ?
А, що ми знаємо про речовини та їх перетворення?
Про це ми зараз дізнаємося, тому що до нас завітала рубрика: «Що ми знаємо?»
1. Хімічна естафета(учні по черзі дають відповіді на запитання)
1.На які речовини поділяються за будовою?
2.Які речовини називаються простими речовинами?
3. Які речовини називаються складними речовинами?
4.Які хімічні елементи входять до складу простих речовин?
5.Класи яких сполук входять до складу складних речовин?
6.Чи всі речовини здатні проводити електричній струм?
7.Як називаються речовини, які проводять електричний струм?
8.Хто такі не електроліти?
9. Що таке хімічна реакція?
10.Перезвіть ознаки хімічних реакцій? (зміна забарвлення, виділення газу, виділення світла і тепла, випадання осаду, поява запаху).
11.Яким чином записується хімічна реакція? (за допомогою хімічного рівняння).
12.Що таке хімічне рівняння? (умовний запис хімічної реакції за допомогою хімічних формул та коефіцієнтів).
13.Що таке реагенти, продукти реакції? ( Реагенти- це речовини, які реагують між собою. Продукти реакції – речовини, які утворилися в результаті реакції.)
Рубрика:» Що ми вміємо»
2.Робота в парі(завдання на картках)
Завдання 1.
Складіть рівняння реакції дисоціації кислот, солей, основ.
Завдання 2.
Написати рівняння реакції йонного обміну.
III. Мотивація навчальної діяльності
Увага на екран! (відео: виверження вулкану)
- Що, ми бачили? Яке відношення має вулкан до нашого уроку? Хімічні явища під час якого відбуваються хімічні реакції.
- То ж яка тема нашого уроку? Про що буде іти розмова?
- Так, про хімічні реакції
IV. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми починаємо вивчення теми:«Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками. Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну».
На уроці ми ознайомимося з ознаками класифікації хімічних реакцій. З’ясуємо,які розрізняють типи хімічних реакцій.Навчимося розрізняти хімічні реакції за типами, а також удосконалити вміння розв’язувати хімічні рівняння різного типу.
Працювати ми будемо під девізом:
«Не махай на все рукою,
не лінуйся, а учись.
Бо, чого навчишся в школі
знадобиться ще колись»
Сила-силенна хімічних реакцій кожної миті відбувається навколо нас. Є взаємодії, що відбуваються роками, а то і тисячоліттями. Але є реакції, що проходять у частку секунди. Щосекунди у клітині нашого організму відбуваються сотні хімічних перетворень.З накопиченням відомостей про хімічні реакції встало питання про їх класифікацію.
Рубрика: «Що ми хочемо дізнатися і навчитися?»
V. Вивчення нового матеріалу
1.Класифікація хімічних реакцій за ознаками(Опорна схема).
2.Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів й продуктів реакції.(Опорна схема на дошці)
Типи хімічних реакцій
3. Ознаки хімічних реакцій
Давайте згадаємо, які ознаки хімічної реакції ви знаєте? (газ, осад, вода, виділення тепла і світла, поява або зникнення запаху, зміна забарвлення, зміна смаку).(на дошці малюємо сонечко, в якого промінчики це кожна ознака реакції)
4. Реакція сполучення
Як ви думаєте, що таке реакції сполучення?
Для того,щоб відбулася р. сполучення, потрібно дві або декілька речовин з’єднати і утвориться одна.
Реакція сполучення (відео).
3S+ 2AL=AL2S3(перезвіть ознаки реакції, запис на дошці)
5. Реакції розкладу (відео)
Робота в групі. (Робота з підручником, дослід №3. Демонстрація досліду)
Реакція розкладу дихромата амонію — «вулкан Беттгера»
(NH4 )2 Cr2O7 → Cr2O3 + N2 ↑ +4H2O
6. Реакції заміщення
Робота в групі. (Робота з підручником, дослід №4. Демонстрація досліду)
Розв’язування рівнянь
Zп +2HCL=ZпCL2 + H2
( відео)
7.Реакції обміну
Робота в групі. (Робота з підручником, дослід №5. Демонстрація досліду)
Розв’язування рівнянь
HNO3 +KOH= KNO3 +H2O (відео)
Отже,розрізняють такі типи хімічних реакцій:….
Рубрика: «Цікаві факти»
8. Розв’язання вправ
1. Завдання: записати рівняння реакцій за наведеними схемами, зазначити тип реакції:
2.Завдання«Знайди мене»:заповнити пропуски, записати рівняння хімічних реакцій, вказати тип реакції
MgCO3 ↔… + …
KOH + H2SO4 → … + …
Zn + HCl → … + …
ВаО + Н2О →… + … + …. → BaSO4+…..
3. Завдання: здійсніть перетворення.
1.Na—Na2O—Na2SO4—NaOH—Na2O—Na.
2.AL—AL2O3—AL3PO4—AL(OH)3__AL2O3_-AL
ІV. Закріплення набутих знань
Завдання 1. У схемі рівняння реакції вкажіть тип реакції -усно.
А – реакції сполучення.Б - реакції розкладу.В - реакції заміщення. Г - реакції обміну.
10.2H2O → 2H2+O2
Завдання 2.
Пропоную вам зіграти в гру «Так чи ні» .
Я називатиму вам різні явища, які відбуваються навколо нас, а ви визначте: відносяться вони до хімічних реакцій чи ні?
Завдання 3.
Установіть відповідність між рівняннями хімічних реакцій та їх типами.
1.K2O + H2O = 2KOH; А обміну;
2. 3NaOH + H3PO4 = Na3PO4 + 3H2O; Б заміщення;
3.Fe(OH)2 = FeO + H2O; В сполучення;
4. 2Na + 2H2O = 2NaOH + H2. Г розкладу;
V. Підбиття підсумків уроку, оцінювання учнів, висновки
Наш урок добігає до кінця. Я хочу подякувати вам за гарну працю на уроці, ви були молодці. А чи справдилися ваші очікування від уроку?(учні зачитують свої очікування від уроку).
А багаж знань і настрій, якому смайликові відповідає? Дякую за урок.
VІ. Домашнє завдання
1. Виконати завдання в робочому зошиті.
2.Вивчити параграф підручника 18
3. Розв’язати вправи № 72, 73, 74.
Список використаної літератури
1.Фрадіна Н. В. Хімія 8-9 класи . Навчальний посібник,,видавництво Харків 2015 рік.
2.Марков Д. В. Розвязування вправ і задач до підручника Н. М. Буринської,
Хімя 8-9 класи видавництво Харків 2005 рік.
3.С. Т. Гога, В. Ю. Ісаєнко Хімія 9 клас контроль знань протягом року.
Зошит для поточного і тематичного оцінювання, видавництво Харків 2019 рік.
4.О. Г. Ярошенко підручник для 9 класу видавництво Київ« Оріон» 2017 рік
5.Інтернет ресурси.
Анотація до уроку хімії в 9 класі на тему :»Класифікація
хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів
реакції»
Урок відповідає навчальній програмі »Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів:Хімія 7-9 класи»
Тема уроку: »Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакції» відповідає розділу навчальної програми «Хімічні реакції»
Тип даного уроку:урок засвоєння нових знань і вмінь
.
Основна дидактична мета: Поглибити знання учнів про типи реакцій:сполучення,розкладу,заміщення, обміну. Сприяти свідомій орієнтації учнів у типах реакції. Розвивати навички і вміння самостійно складати рівняння реакцій,класифікувати за різними ознаками, розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, закріпити правила БЖД. Виховувати ініціативність та відповідальність учнів;вміння працювати в групі;вміння пояснювати природні явища на основі хімічних знань;проводити досліди з речовинами з урахуванням їхніх фізичних і хімічних властивостей; розуміти важливість гармонійної взаємодії людини і природи.
На уроці ставиться проблемне завдання сутність якого прослідковується через весь урок, а в кінці уроку учні одержують відповідь на поставлене проблемне завдання, діти працюють самостійно а учитель є фасилітатором. Урок супроводжується комп’ютерною презентацією PowerPoint 2010. На уроці використовуються такі форми роботи: розповідь учителя, фронтальна робота, робота у групах і індивідуальна робота. До уроку додається роздатковий матеріал,опорні схеми, чередування рубрик: Що ми знаємо? Що ми вміємо? Що ми хочемо дізнатися і навчитися?, які підвищують інтерес учнів до навчання.