Інтегрований урок з природознавства, математики та трудового навчання.
Мета: розширити уявлення учнів про використання енергії рухомої води людиною, удосконалювати обчислювальні навички, розвивати творчу і пізнавальну активність, уважність, формувати практичні вміння і навички створювати витинанку, виховувати бережливе ставлення до природи.
Тема. Енергія рухомої води
Мета: розширити уявлення учнів про використання енергії рухомої води людиною, удосконалювати обчислювальні навички, розвивати творчу і пізнавальну активність, уважність, формувати практичні вміння і навички створювати витинанку, виховувати бережливе ставлення до природи..
Тип уроку. Комбінований урок.
Форма проведення. Інтегрований урок (природознавство, математика, трудове навчання)
Методико-дидактичне забезпечення. Презентація, предметні малюнки, роздаткові картки, кольоровий папір, ножиці, кольоровий аркуш А-3.
Матеріально-технічне забезпечення. Ноутбук, проектор
Хід уроку
Продзвенів уже дзвінок,
починаємо урок,
ми гостей вітаємо,
працювати починаємо,
і знання здобудем ті,
що згодяться у житті.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
Щоб гарно працювати на уроці, давайте повторимо вивчене.
На пелюстках квітки завдання. На серединці сховався Капітошка.
136: 6=6
2. Що таке енергія?
3. 9*3 =18
4. 200+30+4
5. 8*8=64
6. До якого виду енергії відноситься вітер? Чому?
7. Чому енергія вітру дешева?
8. Джерела енергії – це …(вітер,вода, корисні копалини, сонце)
Відкривається малюнок Капітошки на дошці.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Передбачення»
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
На уроці ми дізнаємося про енергію рухомої води, розв’яжемо приклади і задачі, а також виготовимо витинанку .
Вас чекає багато різних несподіванок. Ви побачите друзів таким, якими ще зовсім не бачили. Сьогодні ми не клас – ми лабораторія 3 – А класу. І я – керівник лабораторії. У нас є свої відділи:
- Інформаційний. Вони знають багато інформації про воду. Голова ________
- Експлуатаційний. Працівники цього відділу знають, де використовується енергія води. Голова ______________
- Економічний. Цей відділ вміє заощаджувати наші кошти. Голова ________
- Як зберегти наше здоров’я знає здоров’язберігаючий відділ. Голова _______
- Хочеш знати прикмети , пов’язані з водою звертайся до синоптичного відділу. Голова __________.
Наша лабораторія починає свою роботу.
V. Опрацювання та осмислення нового матеріалу.
Повідомлення синоптичної служби Слайд
Отже:
Сонечко сьогодні нас (не) радує своїми промінчиками, тож, стан неба безхмарний (хмарний) (змінної хмарності)
Протягом дня опадів не спостерігається (опади спостерігаються у вигляді _____)
Вітер сильний ( слабкий, )
І нарешті температура повітря сьогодні ____
Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці було тільки сонячно, затишно і тепло.
І пам’ятайте: найважливіша погода у вашому домі!
Бесіда.
- Згадайте про кругообіг води в природі.
- Пригадайте! Де швидкість течії більша — у рівнинних чи гірських річках?
Вчитель Слайд
— Людина давно навчилася використовувати енергію річок. Енергія води, що падає, обертаючи водяне колесо, служила для розмелювання зерна, розпилювання деревини і виробництва тканин. У Єгипті, Китаї, Індії водяні колеса піднімали воду на поля. Хоча ці пристосування були не дуже ефективними і використовували лише малу частину енергії водного потоку, вони значно полегшували фізичну працю людей.
Пізніше були створені водяні турбіни, які змушували працювати верстати і машини. Нині їх застосовують на гідроелектростанціях.
Повідомлення інформаційного відділу Слайд
Вправа «Цікавинка»
Для потреб людини найчастіше використовується енергія падаючої води. Величина цієї енергії перебуває у прямій залежності від висоти падіння. Для підвищення різниці рівнів води споруджуються греблі. Енергія води є привабливою, оскільки вона є дешевою.
В Україні споруджені гідроелектростанції. Серед них:
Дністровська ГЕС. Потужність – 2947 мегават.
Дніпровська ГЕС. Потужність – 1548 мегават.
Київська ГЕС. Потужність – 388 мегават.
У кожного на парті лежить аркуш у вигляді краплинки. На ньому ви будете проставляти «+» за роботу на уроці.
Дати відповідь на це запитання допоможе інформація, подана на аркушах. Кожна група опрацьовує текст (у додатку) і відповідає на запитання:
1 група: Яке значення має вода для живих організмів?
2 група: : Яке значення має вода для клімату планети?
3 група: Яке значення має вода для суспільства?
4 група: Яке значення води для промисловості?
5 група: Переваги та недоліки використання гідроелектростанцій.
Вчитель
Про використання енергії рухомої води знає експлуатаційний відділ.
Слайд
Завдяки гідроелектростанціям люди повніше використовують річки — споруджують греблі та водосховища. Це надає змогу поліпшити водопостачання у посушливі райони, зменшує збитки від весняних паводків. Воду водосховищ використовують у сільському господарстві, у них розводять рибу. Використання енергії води не дає шкідливих відходів і викидів у повітря.
В Україні гідроелектростанції працюють багато років.
Тож давайте розв’яжемо задачу (слайд) і дізнаємося: скільки років працюють деякі українські гідроелектростанції.
Київська ГЕС працює 48 років, Кременчуцька ГЕС на 8 років більше, а останній блок Дніпровської ГЕС працює в 7 разів менше, ніж Кременчуцька ГЕС. Скільки років працює останній блок Дніпровської ГЕС?
Аналіз задачі
Учень розв’язує біля дошки, решта на аркушах. Записують розв’язання, відповідь.
VІ. Руханка (під музику ) Слайд
Учень
Збережімо струмки і будуть жити ріки,
Бо з них малих течуть річки великі.
Вода — це є життя, без неї не прожити.
Вже час прийшов для нас — природі послужити!
Так звертається до нас економічний відділ.
Води на Землі для споживання стає щоразу менше, тому її потрібно економити.
З несправного крану витікає за добу від 15 до 100 л води.
Не випускайте даремно воду під час миття рук, посуду.
Намагайтеся користуватися душем, а не ванною і тоді витрата води впаде в
2-3 рази.
Диференційоване завдання
Розв’яжіть приклади і прочитайте отримане гасло.
(3 краплинки – високий рівень, 2 краплинки – достатній,1 краплинка - середній)
В 48:6 +42 :7= 14 Д 64 – 25:5 = 59 С 5*7 +10=45
100- 8*9 = 28 15 + 6 *4 = 39 12+12:2 =18
9*5 - 4*4 = 29 6*7 +11 = 53 34 -2*2 =30
Перевірка роботи. Слайд
14 |
28 |
29 |
59 |
39 |
53 |
45 |
18 |
30 |
Щоб |
не |
трапилось |
великої |
біди, |
чисту |
воду |
треба |
берегти |
Для чого треба берегти чисту воду?
Як впливає вода на наше здоров’я знає лікар Пігулкін із здоров’язберігаючого відділу. (Учень в одязі лікаря)
Слайд
Ніщо так не впливає на наше здоров’я, як споживання води.
Для нормальної роботи нашого організму щодня потрібно випивати не менше 2 літрів води.
Людина, яка випиває щодня більше 4 склянок води, значно зменшує ризик захворювань серця.
Вода потрібна для підтримання особистої гігієни, вологого прибирання приміщень.
Пам’ятайте! Споживати воду з-під крану не можна, її потрібно кип’ятити.
Слайд
Не тим крапля камінець довбає, що сильна, а тим, що часто падає!
Вода греблю рве!
Де вода, там життя.
Куди водиця тече, там травиця росте.
VІІ. Колективна робота. Виготовлення витинанки.
Наближається зима.
Скажіть, а в якому стані буде надходити вода в цей період на землю?
Давайте і ми поповнимо запаси води, виготовивши витинанку - сніжинки.
(Витина́нка (від українського слова «витинати», тобто «вирізати», «вивертати») — це вид давньослов'янського, зокрема українського народного декоративного мистецтва.)
На партах різнокольоровий аркуш паперу, ножиці.
Інструктаж з БЖД та інструкція по виконанню роботи.
Діти виковують роботу за інструкцією Слайд
Зробимо килимок з наших сніжинок і радісно зустрінемо зиму.
VІІІ. Домашнє завдання. Слайд
Опрацювати статтю «Енергія рухомої води» ст. 67 - 70
1 група (діти, у яких багато «+») виконати № 405
2 група (решта учнів) виконати № 406
ІX. Підсумок уроку. Рефлексія
Вправа «Мікрофон»
Вправа «Незакінчене речення»
Капітошці треба повертатися на хмаринку. Розкажіть йому свої бажання на майбутнє.
Не можна жити без води –
Вона навкруг, вона в тобі.
Озерах, річках, океанах.
Дощу краплинах і в фонтанах.
Вона в емоціях людини:
В сльозах від радощів чи гніву.
Й краса природи на Землі
Не може жити без води.
Чудова наша гідросфера.
Існує все навколо неї:
І людство, й фауна, і флора,
І все, що є у нас навколо.
А не було б її , тоді
Життя все зникло б на Землі.
Вправа «Сонячний настрій»
Візьміть паперові краплинки.
Домалюйте краплинку так, щоб показати свій настрій на уроці.
Дякую всім за роботу!