Закріпити в учнів знання про використання вод суходолу в життєдіяльності людей, про сучасні проблеми воду суходолу. Вивчити нові фахові терміни німецькою мовою. Виховувати бережливе ставлення до водойм свого міста (Київ).
Спеціаліст вищої категорії
Старший вчитель
Вчитель географії
Максим Тетяна Анатоліївна
Інтегрований урок на тему: «Гідросфера та людина»
(Німецька та географія)
МЕТА І ЗАВДАННЯ:
Обладнання: фізичні карти України та Німеччини, півкуль, картки для роботи у групах.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент
Привітання з учнями. (привітання двома мовами).
Сьогодні у нас незвичайний урок, оскільки ми разом з вчителем німецької мови будемо ознайомлювати з темою «Значення води у природі» .Що ж таке гідросфера? …Правильно, це одна із чотирьох оболонок Землі. Ви знаєте, що у гідросферу входять води Світового океану, поверхневі та підземні води, вода в атмосфері.
Guten Tag; liebe Schüler. Es freut mich, euch zu sehen. Jetzt haben wir eine interessante Stunde.
2. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Звернувшись до образу людського організму,який пронизаний мільйонами кровоносних судин. Рухаючись ними, кров постачає в кожну клітинку тіла кисень і поживні елементи,збирає відходи життєдіяльності з усіх куточків організму,звільняючи його від непотрібних чи небезпечних речовин. Подібна ж кровоносна система існує і на нашій планеті. Тільки кров тут – це вода, а судини – річки, озера, підземні води. Так само як завдяки крові з’єднуються всі основні органи нашого тіла, завдяки воді сполучається і всі компоненти природи. При цьому вода розчинює і переносить у такому вигляді велику кількість різних речовин, які потрібні для утворення ґрунтів і дощових хмар, живлення рослин і тварин, а також для життя людини. Водночас вода виносить відходи, які утворилися внаслідок діяльності людини. Крім того, у дорозі воді віддає тепло Сонця й Землі, помітно впливаючи на погоду і клімат.
3. Перевірка вивченого матеріалу.
Діяльність учителя: вода – один з найбільших знайомих учнів компонентів природи, значення якого вони, начебто, знають і розуміють. Однак учитель нагадує, що вода – чарівниця й мандрівниця, годувальниця, й трудівниця, обігрівач і охолоджувач.
Wasser hat viele Namen. Seht euch die Wörter und sage ihre Übersetzung:
Der See- der Regen- der Ozean- der Teich-
Der Bach- das Meer- die Quelle-
Діяльність учнів : учні показують на карті півкуль, України, Німеччини найбільші водні об’єкти( річки та озера)
Річки: Ніл, Амазонка, Дніпро, Дністер, Південний Буг, Рейн.
Welche Flüsse gibt es in der Ukraine und in Deutschland?
Dnepr ist der größte Fluss in der Ukraine ( Gesamtlänge von 2285 km, 1005 km auf dem Territorium der Ukraine, der dritte Fluss in Europa laut der Länge und Fläche. Dnepr teilt die Ukraine bedingt an Rechten Ufer und Linken Ufer. Auf dem Dnepr wurden 6 großen Stauseen. Der Dnepr ist der längste Fluss der Ukraine. Er flüßt durch Russland, Belarus. Dnepr mündet ins Schwarzmeer. Auf Ufer des Dnepr sind die Städte: Kiew, Kaniv, Saporoschje, Nikopol, Cherson und andere.
Der größte deutsche Fluss ist der Rhein. Im Volke nennt man dieser große und wunderschöne Storm- “ Vater Rhein”. Der Fluss entspringt in den Schweizer Alpen und mündet in die Nordsee. Wenn der Rhein durch die Tiefebene strömt kann man hier solche wunderbare Städte. Mann nennt den Flussteil zwischen Bingen und Bon „der romantische Rhein“. Weiter ist der Rhein zu einem mächtigen Storm geworden, denn die Nebenflüssen: der Neckar, der Main, der Nahe, die Mosel münden. Dann fließt der Rhein zur holländischen Grenze.
Озера: Каспійське, Байкал, Світязь, Ялпуг, Боденське
Діяльність учнів по групам:
Картка 1: кругообіг води в природі (малюнок на інтерактивній дошці)
Was braucht man für den Kreislauf? ( die Sonne, das Meer, die Wolken,
Regen, Grundwasser)
Ключові слова: випаровування, поверхня води, хмари, вітер, опади
Der Brauch – пар, die Wolke – хмара, der Wind – вітер der Niederschlag
Атмосферні опади
Картка 2: роль води для людини :
-джерела зрошення сільськогосподарських земель;
-про використання вод суходолу як шляхів сполучення;
- в побуті та виробництві.
Was machen wir mit Wasser? Ergänzt das Assoziogramm (схема на інтерактивній дошці)
--------WASSER ----- trinken
Ключові слова: trinken, waschen, kochen, gißen…
Діяльність учителя: акцентуючи увагу на водах суходолу як джерелі питної води, можна звернутися до української поезії , зокрема до вірша
П. Воронька “Солодка вода” :
Воду, що пити можна,
На сході “солодкою” звуть.
В цій назві щось ніжне й тривожне
“Солодка” – не смак, а суть.
Я був у пустелях зловісних,
Де згибла душа не одна.
Солодка вода не прісна ,
Солодка – коли питна.
Wenn der Regen niederbraust,
Wenn der Sturm das Feld durchsaust
Bleiben Mädchen oder Buben
Hübsch daheim in ihren Struben,-
Robert aber dachte: Nein!
Das muß draußen herrlich sein!-
Und im Felde patschet er
Mit dem Regenschirm umher
Картка 3: роль води для живих організмів
Діяльність учителя: зазначає, що попри різнобічне значення вод суходолу, останніми десятиліттями люди почали ставитися до них без належної поваги, помилково вважаючи, що запаси вод суходолу безмежні й можуть бути використані як стічні ями або смітники, де можна все заховати. Наслідком такого ставлення є дуже серйозні проблеми, однією з яких є забруднення поверхневих вод
Wozu brauchen wir Wasser? Kann man ohne Wasser leben?
Діяльність учнів:
1. Ohne Wasser können die Pflanzen wachsen. Ich brauche Wasser zum Pflanzen gießen.
2. Ohne Wasser kann ich einfach nicht leben. Ich brauche Wasser zum Trinken.
3. Ich male gern in der Freizeit. Ohne Wasser kann ich mit Aquarelle nicht malen. Ich brauche Wasser zum Malen.
4. Ohne Wasser kann ich nicht waschen. Ich brauche Wasser zum Waschen.
Що необхідно робити для збереження вод?
Wie können wir das Wasser sparen? ( Regenwasser benutzen, moderne Waschmaschinen benutzen, sich duschen anstatt baden usw.)
Діяльність учителя: Значення води можна побачити в усній народній творчості народів світу: зокрема, представники народу африканського племені кріо кажуть: «Вода потрібніша за борошно». У Мексиці висловлюються так: « Воду я попрошу в Бога, а все інше – у водовозів». Таке шановне ставлення до води висловлюють й інші народи: « Де вода, там і життя» (перськ.), « Земля – казна, вода – золото» ( узбецьк.), «Ціну води узнають тоді, коли висихають джерела» (вірменськ.). Сказане свідчить про надзвичайно високу ціну, яку має воді в різних куточках земної кулі.
Wie ist das Wasser? Welche Eigenschaften hat sie? ( das Wasser ist fest, flüssig, gasförmig, ohne Farbe, ohne Geschmack ….
Презентація: «Водні ресурси Києва та Дарницького району»
4. Закріплення вивченого матеріалу. Учитель пропонує коротку гру “Вода - це джерело …” . Суть її полягає у тому , щоб на слова “Вода – це джерело …” , учні, змагаючись у швидкості й точності , завершили це речення .
Wie viel % Wasser hat ein Mensch?
Wozu brauchen wir Wasser?
Wie kann Wasser in der Natur sein?
Wie ist Wasser?
Wohin fließt Dnepr?
Was feiert man am 22.März?
Того, хто першим більше дасть правильних відповідей, учитель заохочує .
5. Підведення підсумків.