Інтегрований урок "Нашого цвіту по всьому світу". 4 клас

Про матеріал

Розробка інтегрованого уроку «Нашого цвіту – по всьому світу» 4 клас

Я у світі. Найбільші українські спільноти в інших країнах світу.

Літературне читання. Сторінки з історії життя наших співвітчизників за кордоном (Іван Бондарчук «На новій землі»)

Перегляд файлу

НВК «ГІМНАЗІЯ – ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №4»

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок

«Нашого цвіту – по всьому світу»

 

Я у світі. Найбільші українські спільноти в інших країнах світу.

Літературне читання. Сторінки з історії життя наших співвітчизників за кордоном (Іван Бондарчук «На новій землі»)

 

 

 

 

 

             З досвіду роботи

                                                          вчителя початкових класів,

                                                          спеціаліста вищої категорії

                                                          НВК «Гімназія – загальноосвітня школа

                                                          І-ІІІ ступенів №4»

                                                          Савченко Тетяни Володимирівни

 

 

Світловодськ – 2017

 

 

Інтегрований урок «Нашого цвіту – по всьому світу»

 

Я у світі. Найбільші українські спільноти в інших країнах світу.

Літературне читання. Сторінки з історії життя наших співвітчизників за кордоном (Іван Бондарчук «На новій землі»)

 

Мета. Розкрити суть поняття «діаспора», формувати уявлення про історію становлення української діаспори, розширювати знання учнів про життя українців за кордоном. Розвивати вміння працювати з текстом (аналізувати прочитане, визначати головну думку твору) та образне мислення, уміння логічно викладати свою думку. Виховувати патріотичні почуття, любов до рідної землі, працелюбність.

Обладнання. Презентація, аудіозапис оповідання  І. Боднарчука «На новій землі», сигнальні блокноти.

Тип уроку.  Урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

1 слайд

Сторінки з життя наших співвітчизників за кордоном

2 слайд

І. Організаційний момент.

                                Продзвенів уже дзвінок,

                                Час почати наш урок.

А щоб урок пройшов немарно, ви повинні бути …

У – уважні

Р –  розумні

О – організовані

К –  кмітливі

3 слайд

ІІ. Актуалізація знань учнів.

  1. Відгадування загадки.
  • Наш урок я пропоную розпочати із загадки.

На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти, то скажіть же, діти,
Що це за країна? …( Наша славна Україна!)

  • Діти, як називають людей, які проживають в Україні? (Українці)

4 слайд

  1.  Вправа з техніки мовлення. Робота над прислів’ям.

Нашого цвіту – по всьому світу.

  • Прочитайте прислів’я на одному мовному видиху, з різною інтонацією (радісно, питально, здивовано).
  • Поясніть зміст цього прислів’я.

5-6 слайд

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні ми перегорнемо ще одну сторінку книги історії нашої держави. Так історично склалося, що чимало українців змушені були покидати рідні землі і подаватись у далекі світи. На уроці дізнаємось в яких країнах проживають українці та опрацюємо оповідання з «Читанки», за якою вчаться діти, які вивчають українську мову за кордоном.

7 слайд

IV. Найбільші українські спільноти в інших країнах світу.

 Поселення наших співвітчизників за кордоном називають «діаспора».

  1. Тлумачення слова «діаспора». (Мовознавець)

          Серед гірських порід є камінь, який при надрізанні починає розтріскуватись, розпадатися на кусочки. Назва цього каменя  -  діаспор, від грецького diaspora – розсіюватися. Світова історія багато народів ніби надрізала війнами, революціями, політичними подіями. І розсіювалися відколоті частинки по світах створюючи свої діаспори.

      Діаспора – це розсіювання по різних країнах народу за межі його батьківщини.

 Українська діаспора – це всі українці поза політичними кордонами України, які відчувають духовний зв'язок з Україною.

8слайд

  1. Проживання українців в інших країнах світу. (Географ)      

Протягом століть українці з різних причин покидали рідну землю. «Розсипаємось як кленове листя», - писав Іван Франко.  За межами  України сьогодні  проживає 11 – 14 мільйонів українців.

Умовно українську діаспору ділять на дві частини: східну і західну.

Західна – це українці, які проживають в країнах Північної і Південної Америки, Західної і Центральної Європи, Австралії. Східна діаспора – це українці, які проживають в країнах колишнього Радянського Союзу.

9слайд

  1. Етапи формування західної діаспори. (Історик)
  • Розглянемо, як формувалась західна діаспора.
  • І етап - кін. XIX ст. – поч. XX ст.

 Західно - українська діаспора розпочала утворюватися в кінці 19 ст., коли із Західної України став масово переселятися трудовий люд, котрий намагався врятуватися від утисків з боку австро-угорських і польських поміщиків та капіталістів. Вони прямували до американського континенту (США, Канади, Бразилії).

10слайд

  • ІІ етап – 20 роки ХХ ст.

    Складне соціально-політичне становище в українських землях у 1917-1920 рр. знову викликало чергову хвилю еміграції українського населення. За 4 роки до Західної Європи та ін. країн світу виїхало понад 300 тис. людей.

11 слайд

  • ІІІ етап  - ІІ світова війна

       Третя хвиля масового переміщення населення з України припадає на закінчення Другої світової війни. За період окупації фашистською Німеччиною України з її етнічної території на примусові роботи у Західну Європу було вивезено 4,2 млн. громадян. Вже звідти понад 240 тис. людей переселилися в інші країни світу: США і Канаду, Аргентину і Бразилію,Австралію.

12 слайд

  • IV етап – сучасний

Причини: соціально-економічні

Напрямки: Західна Європа, Канада, США

13 слайд

Українські історики стверджують, що понад сто років тому назад багато українців поїхали в далекі чужі країни у пошуках роботи і кращого життя.

В Америці, Канаді, Бразилії вони сумлінно і наполегливо працювали, облаштовували нові,  неосвоєні землі. Намагаючись жити разом, берегли свою національну самобутність, свої культурні та побутові особливості - все те, що пов’язувало їх з батьківщиною.   Минали роки, десятиліття, але українці не забували своєї мови, історії, звичаїв і обрядів.  З часом деякі із них повертались додому, а багато назавжди залишилось у чужих краях. Там вони об’єднувались в українські спільноти.

14-16 слайд

Українські спільноти (фото)

17 слайд

V. Фізкультхвилинка.

- Як ви думаєте, чи тільки  працювали люди на чужині?

- Звичайно, вони ще й співали українських пісень.

(Діти виконують українську народну пісню із танцювальними рухами).

18-19 слайд

VI. Опрацювання оповідання І.Бондарчука «На новій землі»

1.Вступне слово вчителя.

І зараз скрізь, де живуть наші колишні співвітчизники, їхні діти прагнуть вивчати рідну мову. Вони ходять в українські школи, співають українські пісні, носять вишиванки, зберігають звичаї і традиції українського народу.

Зараз ми попрацюємо над оповіданням Івана Бондарчука з «Читанки», за якою вчаться діти-українці, які живуть в Канаді і вивчають українську мову.

20 слайд

2. Слухання аудіозапису оповідання Івана Бондарчука «На новій землі» 

Будьте уважними. Після ознайомлення з твором, необхідно буде дати відповідати на питання тесту.

21-23 слайд

Тестування (з використанням сигнальних блокнотів)

1.Діти любили слухати розповіді:

А) матері;   б) батька;   в) дядька Андрія.

2. Дядькові Андрію було тоді:

А) 8 років:   б) 12 років;   в) 5 років.

3. Пустилися в дорогу:

А) до бабусі: б) в незнаний світ;   в) до сусідньої країни.

4. За вікнами крамниць:

А) іграшки;   б) одяг;   в) усе, чого душа побажає.

5. Мама каже: « Перевезуть нас…

А) в краще місто;   б) в іншу країну:   В) туди, куди ще й дороги немає.

6. Батько ще тримається:

А) підспівує, усміхається;   б) розповідає дітям казки;   в) танцює.

24 слайд

3. Словникова робота 

— До слів лівого стовпчика доберіть тлумачення з правого стовпчика. 

Скриня — магазин. 

Образ — місцевість, що відкривається перед очима; пейзаж. 

Тріска — великий ящик з кришкою і замком для зберігання одягу. 

Краєвид — ікона. 

Крамниця — шматок, відколотий від деревини. 

25 слайд

4. Читання оповідання учнями самостійно 

5. Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання 

— Від чийого імені ведеться розповідь в оповіданні? 

— Скільки років дідові Андрію? 

— Скільки вже років він прожив на чужині? 

— Як сім’я збиралася в далеку дорогу? 

26-27 слайд

— Що мати поклала в скриню? 

— Яке питання малий Андрій ставив матері? Яку відповідь почув? 

— Якою була дорога переселенців? Як зустріло їх море? 

— У якому великому місті зупинилися подорожуючі? 

— Прочитайте його опис. 

— Де зупинилися переселенці? Яким було їхнє перше житло? 

— Про що вони мріяли? 

— У яких рядках оповідання виражена його головна думка? 

28 слайд

6. Знайдіть у тексті порівняння. 

Мати сумна, як... (осінь). 

Обсіли маму, як... (курчата квочку). 

Кидало кораблем, мов... (тріскою). 

29 слайд

7. Гра «Розвідники» 

— Знайдіть у тексті речення з такими словами: сокиру, сказилось, Вінніпезі, малюкам, під містком. 

30 слайд

8.Інтерактивна вправа «Знаю сам, поділюся з іншими».

Розповідь про школи за кордоном.

• Перша українська школа в США була відкрита в містечку Шамокін (штат Пенсильванія  1893 року. Школи, які  одна за одною почали створюватись в інших містах, спершу були мало пристосовані для навчання: бракувало викладачів, підручників. Але навіть за таких умов вони відігравали величезну роль у збереженні української мови.

•У Парагваї деякі місцевості мають суто українські назви: Нова Україна, Нова Волинь, Богданівка, Тарасівка, Морозенко. В столиці Парагваю Монтевідео та в столиці Венесуели Каракасі є вулиці з назвою «Україна».

•В Бразилії широко розповсюджена українська мова, особливо - в сільській місцевості, де проживає багато вихідців із України. Майже при всіх українських церквах працюють суботні курси українознавства. А у Південній Америці є університет, де викладають українську мову, літературу та історію.

31 слайд

VII. Підсумок уроку

- З яким твором ми ознайомилися на уроці ?

- Який цей твір за жанром?

  • Яка головна думка твору?

 «Закінчи речення» 

- На уроці я  дізнався... 

- Мене найбільше вразило... 

32 слайд

Самооцінювання (з використанням сигнальних блокнотів)

  • А) Я працював на повну силу!
  • Б) Я працював гарно, але відчуваю, що міг би досягти більшого.
  • В) Я намагаюся працювати краще.

33 слайд

Пам’ятайте, діти, де б ми не були, куди б не закинула нас доля, ми мусимо пам’ятати, що ми   діти України і гордо несемо ім’я українця по всіх усюдах.

34 слайд

Щороку птахи повертаються додому, бо тільки тут таке блакитне небо, тільки тут така зелена трава, тільки тут така радісна веселка.

35 слайд

Ми не обираємо Батьківщину, але можемо обрати як прожити своє життя.

36 слайд

VIII. Домашнє завдання

  • Придумати закінчення оповідання Івана Бондарчука «На новій землі» 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Любас Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 липня 2018
Переглядів
5414
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку