Інтегрований урок у 4 класі з
української мови та природознавства
ЯКІ НЕПОВТОРНІ РИСИ МАЄ ІНДІЙСЬКИЙ ОКЕАН?
ДОЦІЛЬНЕ ВИКОРИСТАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ У МОВІ
МЕТА. Формування ключових компетентностей.
Спілкування державною мовою: гармонійних розвиток усіх видів мовленнєвої діяльності ( слухання - розуміння, говоріння, читання, письма), поповнювати словниковий запас учнів, виконувати навчальні творчі завдання, розвивати вміння самостійно працювати з завданням; вчити виявляти в тексті прикметники, , розрізняти власні та загальні іменники, правильно їх писати.
Інформаційно – цифрова компетентність: застосування інформаційно – комунікативних технологій для кращого ознайомлення з новим матеріалом та засвоєння знань.
Соціальні і громадянські компетентності: співпрацювати у групі, колективі.
Екологічна грамотність і здорове життя: формування елементарних уявлень про об'єкти і явища природи; ознайомити учнів із особливостями Індійського океану; його розміщенням на карті півкуль і глобусі; продовжити навчати читати карту і працювати з нею; висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; розвивати уміння читати географічну карту іпрацювати з нею, уміння аналізувати, логічно мислити, узагальнювати і робити висновки; на основі прочитаного та переглянутого розвивати бережне ставлення до довкілля.
Особливості: використання презентацій, методичних матеріалів, текстів із додаткових інформаційних джерел.
Обладнання:
1.Презентація «Мешканці морів та океанів».
2. Дидактичний матеріал по уроку.
3. Художні матеріали.
4. Інформаційний матеріал.
5. Карта
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
Сьогодні у нас урок незвичайний,
Я впевнена, для вас він цікавий і дуже повчальний.
Тож у царство природи з мовними знаннями
У нові незвідані дороги вирушаймо.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Щоб їх відгадати, потрібно прикметники сказати.
Гра «так чи ні»
На уроці будемо (якими?): уважними, неохайними, допитливими, зібраними, неуважними, терплячими, вихованими, швидкими, спритними, активними, пасивними.
— Перевіримо, чи сприяє погода нашій подорожі.
Вправа 1.
Дні стали коротшими, а ночі довшими. Повітря стало холоднішим, сонечко світить все менше, переважають похмурі дні. Землю вкрив листяний килим. Дерева стоять чорні. Відлетіли у вирій перелітні птахи.
— А я бажаю нехай проблеми та незгоди, не роблять на уроці вам погоди. Приємного всім настрою.
3. Фронтальне опитування. «Мозковий штурм».
– Що називається географічною картою?(Географічна карта – це зменшене зображення на якій-небудь площині окремих частин земної поверхні або всієї земної кулі.)
– Які кольори використовують на карті? (Зеленим, коричневим, жовтим, голубий) Що позначають коричневим кольором? Від чого залежить зміна кольору?
Що позначає зелений і жовтий колір?
— Що таке материк?( Материки – це великі ділянки суходолу, оточені з усіх сторін водою.)
— Скільки материків є на Землі? Назвіть їх.
4. Встанови відповідність ( з’єднай стрілками):
Вправа 2
Материк Євразія - найменша
Австралія - найбільший
Антарктиду називають найтепліший континент
Африка - найхолодніша
- Який колір переважає на карті?
- Що ним позначають?
- Скільки океанів є на Землі? Які океани ми вивчили?
5.Обери правильне твердження, постав +
Вправа 3
|
Тихий океан найглибший і найбільший на Землі |
|
Тихий океан омиває два материки Африку і Євразію. |
|
Тихому океану дав назву мандрівник Маггелан. |
|
Атлантичний океан найдовший. |
|
Атлантичний океан другий за розмірами. |
|
Атлантичний океан найхолодніший. |
Перевірка:
На дошці
6.Додаткове завдання:
Розмісти за розмірами від найбільшого до найменшого.
Який океан на черзі вивчення? (Індійський)
ІІІ . Оголошення теми і мети уроку.
Тема ця хоч не проста, та для вас цікава,
Будуть в ній нові слова, буде і забава.
І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,
Мовних скарбів з океану ми з вами зберемо.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Підпишіть у клітинках на карті півкуль:
2. Вправа 5
Індійський океан - найтепліший та третій за розмірами серед океанів Землі.
- Знайдіть підмет.
3. Розповідь учителя з елементами бесіди (+ презентація)
Індійський океан – перший океан, відкритий першовідкривачами. Одним з перших його перетнув Васко да Гама. Індійський океан нарекли за назвою величезної, казкової , багатої країни Індії, береги якої він омиває. Раніше океан називався Східним. Найтепліший, третій за розміром, Його обмежують чотири материки: зі заходу Африка, зі сходу Австралія, з півночі Євразія, з півдня Антарктида. Дно має складну будову, багато гірських хребтів з улоговинами, діючих вулканів. Островів небагато, найбільші з них Мадагаскар, Шрі-Ланка (Цейлон). Берегова лінія досить рівна, тому мало морів та заток, тут знаходиться найсолоніше і найтепліше море у світі – Червоне. Червоне море - єдине море, куди не впадає жодна річка, дуже тепле й дуже прозоре. Висока солоність води сприяє тому, що в ньому легко плавати. Поблизу екватора простягнулися коралові рифи.
Індійський океан знаходиться тільки в помірному і тропічному поясі; життя океану дуже різноманітне. Тут мешкають корали, які будують цілі коралові острови. Океан населяють рідкісні породи риб, різноманітних молюсків, морських черепах і отруйних змій. Тут є величезна кількість небезпечних для людини тварин. Найбільш лютою господинею індійських вод є велика біла акула.
Площа поверхні – 75 млн. км2.
Найбільша ширина – 9 973 км.
Середня глибина – 3 900 м.
Найбільша глибина – 7 729 м.
Найбільший острів – Мадагаскар.
4 Зворотній зв’язок
- Отже, що ви знаєте про Індійський океан?
-У яких півкулях розташований індійський океан?
- Береги яких материків він омиває?
- Чому на півночі Індійського океану завжди тепло, а на півночі - холодно
5 Диференційоване завдання
Вправа 6 Самостійна робота. Прочитайте, підкресліть прикметники
Рослини теплого Індійського океану - це зарості бурих, зелених і червоних водоростей. Від великої кількості мікроскопічних водоростей вода «зацвітає». У теплих водах мешкають великі медузи, багато видів риб, акул, морські черепахи та морські змії. Водяться в океані й отруйні блакитнокільчасті восьминоги. Біля берегів трапляються хижі крокодили.
Вправа 7
Червоний
Водорості зелений
бурий
тигровий
Найнебезпечніші акули
білий
люті
крокодил
хижі
Фізкультхвилинка.
Ми планетою мандруєм,
Океанами пливем,
Як пінгвіни ми пірнаємо,
Як кенгуру – пострибаємо,
Як жирафи – голови понахиляємо,
Як колібрі політаєм
І додому повертаєм!
V . Підсумок уроку .
- Який океан вивчали?
- Що цікавого запам’ятали?
- Чи допомогли нам мовні знання у вивченні Індійського океану?
VI. Домашнє завдання.
І група: читати ст.____________________
ІІ група Підготувати цікаве повідомлення про океан.
Хвилинка - цікавинка від учителя ( + зображення тварин)
В Індійському океані мешкає риба фугу - вони здатні ковтати велику кількість повітря і води і перетворюються на кулеподібні істоти з гострими шипами. Риба фугу дуже отруйна. Одна рибина може отруїти 30 осіб. Протиотрути не винайдено. Крім акул, і людей, у цих риб немає більше ворогів.
У 1939 році в Індійському океані виявили латимерію - ця риба вважається найдавнішою на Землі і довгий час уважалася вимерлою.
Тут живе цікава, але небезпечна тварина - голубокольчатий восьминіг. Його отрута може вбити людину за кілька годин, а в діаметрі він менший, ніж 5 см. Людина просто задихається , потрібна штучна вентиляція легень.
Великі скати та електричні вугрі населяють Індійський океан.
Вправа 8 З’єднай іменник з відповідним прикметником
Риба фугу |
найдавніша риба |
вугор |
отруйна |
латимерія |
голубокольчастий |
восьминіг |
електричний |
Скат |
величезний |
Вправа 9. Напиши назви тварин, які живуть в Індійському океані. Підкресли назви тих із них, які можуть складати небезпеку для життя людей.
Тунець, акула, сардина, анчоуси (хамса), барракуда, скат, летючі риби, морські змії, актинії, рачки, гребенястий крокодил.