Урок 45. КОРИСНІ КОПАЛИНИ, ЇХ ВИДИ
Мета: ознайомити учнів з властивостями корисних копалин, професіями людей, які добувають корисні копалини; вчити розрізняти види корисних копалин, наводити приклади (2–3) корисних копалин рідного краю; пояснити значення корисних копалин для господарської діяльності людини; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи; учити економно використовувати багатства нашої планети.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 106)
3. Фронтальне опитування
Учитель демонструє різні форми земної поверхні, учні називають їх.
— Назвіть низовини і височини України.
— Що таке горб? Яку будову мають горби?
— Що таке гори? Яку будову мають гори?
— Які з них є у вашій місцевості?
— Що називають рівниною?
— Чим гора відрізняється від горба?
— До яких гір за висотою належать Кримські гори? Доведіть свою думку.
— Які промислові підприємства (фабрики, заводи) є у вашому селищі (місті)?
— Звідки вони беруть сировину для виробництва?
— Ось цією сировиною і є природні багатства, які люди добувають з надр (глибин) землі, або з її поверхні.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як називаються ці природні багатства та їх види.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з елементами розповіді
— З чого споруджують будинки, школи, заводи?
— А з чого виготовляють автомобілі, літаки?
— Правильно. Щоб побудувати будинок, потрібно багато піску, цементу, вапняку; щоб виготовити машини, верстати, потрібні чавун, сталь, мідь, алюміній. Але автомобілі й літаки самі не поїдуть і не полетять. Що ще потрібно для них? Так, їм потрібне пальне, яке отримують з нафти. Паливо потрібне і для опалювання житла та промислових підприємств. Усі ці речовини залягають на різній глибині в надрах землі і на її поверхні. Щоб користуватися цими багатствами, їх необхідно добути. Тому нафта, вугілля, торф, пісок та інші, необхідні для людей речовини, які добувають з надр землі або з її поверхні, називають копалинами.
Усі корисні копалини розподіляють на три групи: горючі, рудні (металеві) і нерудні (будівельні).
Під час пояснення вчитель демонструє зразки і заповнює таблицю.
— Чи знаєте ви, які корисні копалини використовують як паливо?
— До пальних викопних належать вугілля, торф, нафта, природний газ. Усе це — різні види викопного палива.
— А яке значення має паливо?
Поговоримо про рудні корисні копалини. Більшість предметів, що оточують нас, зроблені з чавуну, сталі, заліза, які не зустрічаються в природі в чистому вигляді. Ці метали виплавляють з руди; із залізняку — чавун, сталь, з мідної — мідь.
— Подивіться навкруги. Які предмети виготовлені з металів?
— Перейдемо до третьої групи.
— Як ви вважаєте, чому вони називаються будівельними?
— Назвіть корисні копалини, що належать до цієї групи.
2. Робота за підручником (с. 107–109)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 107.
— Розкажіть за мал. 98 про види корисних копалин.
Учні працюють за завданнями підручника на с. 107–108.
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 109.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
4. Практична робота. Розпізнавання та характеристика корисних копалин свого краю
1) Робота під керівництвом учителя (вивчення властивостей граніту).
— Зараз ми познайомимося з гранітом. На полях, в лісах лежать величезні камені (валуни) — це граніт. Ви, напевно, бачили, коли відпочивали влітку на березі річок і морів, дрібну гальку. Це теж граніт. Для того, щоб хоч щось виготовити з граніту, необхідно знати його властивості. Зараз ми проведемо практичну роботу. Допоможе нам у цьому інструкція.
Заповнення таблиці в зошитах.
2) Робота в групах.
Вивчення властивостей піску, глини, вапняку, торфу, вугілля.
3) Виступ кожної групи.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Розгадування кросворда
1. Недарма його варили в доменній печі,
З нього получили ножиці й ключі. (Залізо)
2. З цього вапняку виготовляють пам’ятники, сходи, каміни. (Мармур)
3. Щоб зробити миску або вазу,
Мене шукай відразу. (Глина)
4. Я потрібний дітворі.
Я на доріжках у дворі,
На будівництві, і на пляжі,
Та у скляній квітковій вазі. (Пісок)
5. Буре, м’яке, із рослин складається, легко загоряється. (Торф)
2. Тестування
1. Які корисні копалини використовують у будівництві?
а) Пісок, глину;
б) граніт, торф;
в) вугілля, сіль.
2. Які корисні копалини служать паливом?
а) Нафта, руда;
б) вугілля, торф;
в) вапняк, газ.
3. Які корисні копалини добувають за допомогою бурових установок?
а) Граніт, пісок;
б) вугілля, руда;
в) нафта, газ.
4. Люди якої професії відшукують родовища корисних копалин?
а) Будівельники;
б) геологи;
в) шахтарі.
5. Які властивості характерні для піску?
а) Не має запаху;
б) має своєрідний запах;
в) при підсиханні розсипається;
г) при підсиханні твердне;
д) у воді не намокає;
е) у воді намокає;
ж) добре пропускає воду;
з) погано пропускає воду.
6. Оберіть правильне твердження.
а) Корисні копалини — це все, що знаходиться в землі;
б) корисні копалини — це природні багатства, які люди добувають з глибин і поверхні землі;
в) корисні копалини — це все, що служить людині.
3. Робота з картою корисних копалин
— Розгляньте на карті умовні знаки, якими позначають корисні копалини. Визначте, які корисні копалини є у вашій місцевості.
— Чи безмежні запаси корисних копалин?
— Корисні копалини — це багатство Землі. У нашій країні добувають понад 80 різних видів корисних копалин. Але запаси їх у надрах землі не є безмежними. З часом вони можуть вичерпатися, а тому витрачати їх необхідно економно. Бережливе ставлення до корисних копалин — це бережливе ставлення до речей, які з них виготовлені і побудовані.
Погляньте навкруги і назвіть речі, виготовлені з корисних копалин. Що виготовляють з корисних копалин? Які корисні копалини потрібні для спорудження будинку? (Стіни класу побудовані з піску, гіпсу, крейди. Двері, вікна пофарбовані фарбою, що виготовлена з нафти. Батареї опалювання, труби, металеві деталі парти виготовлені з чавуну, який, у свою чергу, виготовлений з руди.)
— Ми побудували великі міста, отримали нові матеріали, яких у природі немає, наприклад, пластмасу, створили різні могутні машини та за їх допомогою впливаємо на природу, щоб стати багатшими. Добуваючи корисні копалини, люди змінюють поверхню землі: риють кар’єри, насипають штучні пагорби відпрацьованої порожньої породи. При цьому місцевість, що оточує родовище, стає непридатною для життя.
— А як відповідає нам природа?
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Без чого неможлива господарська діяльність людини?
— Хто вивчає корисні копалини, відшукуючи родовища?
— Що називають корисними копалинами?
— На які групи розподіляються корисні копалини?
— Де їх застосовують?
— Які корисні копалини добувають у нашому краю? Де їх використовують?
— Яких з відомих вам корисних копалин бракує у поданому переліку: граніт, вапняк, нафта, природний газ, поварена сіль?
— Як слід використовувати корисні копалини?
— Чому їх необхідно витрачати економно?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 107–109).