Інтегрований урок :Організм людини як цілісна саморегульована біологічна система.

Про матеріал
знань з біології та фізики розглянути механізм роботи сенсорних систем. Звернути увагу на оптичні ілюзії та їх роль у житті людини, формування навичок медіаграмотності шляхом залучення учнів до участі у розв'язанні творчих завдань з використанням новітніх технологій.
Перегляд файлу

Інтегрований урок в 11-А класі (біологія-фізика)

                                                                Вчителі: Рябцева І.В., Могилевець О.В.

Тема: Організм людини як цілісна саморегульована біологічна система. Сенсорні системи.

Всі знання виростають з одного коріння навколишньої дійсності, мають між собою зв'язки,а тому повинні вивчатися у зв'язках.

Я.А.Каменський

Мета: навчальна: актуалізувати, узагальнити та систематизувати знання учнів  про організм людини як складну біологічну саморегульовану систему; на основі набутих знань з біології та фізики повторити будову та  розглянути механізм роботи сенсорних систем; розглянути вади зору та їх корекцію; звернути увагу на оптичні ілюзії та їх роль у житті людини; ознайомити учнів з видами професій, пов’язаних з роботою сенсорних систем; продовжувати формувати навички медіа грамотності.

Розвивальна: формувати навички пошукової роботи, аналізу інформації з різних предметів, розвивати уміння логічно мислити, робити висновки, застосовувати набуті знання учнів на практиці; створити для кожного учня ситуацію успіху, розвивати пізнавальну активність шляхом залучення до участі в розв'язанні творчих завдань з використанням новітніх технологій; удосконалити практичні навички учнів працювати з опорними конспектами й схемами;

Виховна: виховувати в учнів культуру усної мови, інтерес до вивчення природничих дисциплін, любов до обраної професії; прищеплювати вміння застосовувати набуті знання в повсякденному житті; виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров’я, організації здорового способу життя.

Компетенції учнів на уроці: критичне мислення, креативність, дизайн-мислення, вміти організовувати свою роботу; командна робота, вміти знаходити нові рішення; навчання протягом життя.

Тип уроку: урок прес-конференція з використанням знань та навичок медіа освіти.

Вид уроку: інтегрований урок (біологія-фізика)

Основні методи та форми проведення уроку: евристична бесіда, пошукова робота, проектна технологія, діалог, групова робота, дизайн-мислення. Обладнання та дидактичне забезпечення: мультимедійний комплекс, Internet,  планшети чи ноутбуки для роботи груп над пошуком, обробкою інформації та створенням власного медіа-продукту, обладнання для проведення експериментального дослідження, випереджувальні завдання та повідомлення учнів, опорні схеми, науковий відеофільм, презентації, кольорові картонні фігурки, роздатковий матеріал, демонстраційні таблиці, інтерактивні вправи, медіа супровід, необхідні комп’ютерні програми.

Міжпредметні зв’язки: біологія, фізика, астрономія, інформатика, історія, психологія, література, мистецтво.

Девіз уроку: «Від того, що ми знаємо, залежить, ким ми станемо»

                                                                                                        (Ж. Ростан).

                                         Хід уроку

http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/11/1-6.pngІ. Організаційний момент. Емоційне налаштування класу.

Вправа «Дерево сподівань».

Учні на початку уроку висловлюють свої сподівання та побажання щодо  того, про що піде мова на уроці. Кольоровими стікерами формуємо «квіти» очікувань. На завершальному етапі уроку кольоровими «яблуками» пропонуємо учням завершити роботу над цим деревом.

Учитель біології: Добрий день. По очах бачу, що ви готові до уроку, який ми сьогодні проведемо разом.

Учитель фізики: Наш урок інтегрований : біологія та фізика. У вас на партах лежить опорний конспект, з яким мі будемо сьогодні працювати.

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Учитель біології: Ми схожі, бо люди, ми різні, бо особистості, наше різноманіття – це умова життя. Сенсорні системи – наша гармонія благополучного, щасливого і комфортного перебування на планеті Земля.

Цей подарунок ми отримуємо ще при народженні на все життя.

Виступ учениці ( Герасименко Ангеліна) «Я народилася...»

Учитель фізики: «Якщо хочеш бути щасливим, будь ним»,- стверджував Кузьма Прутков. Наш оптимізм допомагає подолати труднощі й перешкоди, оптимісти досягають успіху в житті. Отже, оптимізму всім на уроці.

 Учитель біології: Ми починаємо наш незвичайний урок.

Учитель фізики: Кожен із вас мріє стати фізиком, або біологом, або медиком, або інженером, або істориком. Сьогодні ви всі спробуєте бути такими фахівцями відповідно до ваших мрій. Урок проходитиме у вигляді прес-конференції. Тому хочу представити вам фахівців з різних галузей . Це: визнанні науковці в області біології, фізики, медицини, психології, історії. Та не можна забути шановних журналістів.

Учитель біології: Епізод  «Казковий»

Як брати-аналізатори  істину  шукали.

Жили собі семеро братів: зір,слух,смак,нюх,вестибулярний апарат, рух, дотик і їхня сестра – температура. Посперечалися  брати, бо не знали, хто з них потрібен людині найбільше. Температура почула їхню розмову і вирішила їм допомогти.

-Вам потрібно запитати про це у самої людини, - порадила вона. І вирушили вони у дорогу. Коли їм назустріч іде чоловік.

-Скажи , чоловіче, хто з нас потрібен більше?

Сьогодні на уроці ми будемо шукати відповідь на це питання.

Девіз уроку: «Від того, що ми знаємо, залежить, ким ми станемо»

                                                                                                        (Ж. Ростан).

ІІІ Основна частина.

 

Нюх

Біолог 1: У житті людини запахи та їх сприйняття відіграють меншу роль, порівняно із зором і слухом, однак, вони є постійними супутниками нашого життя. Хоч ми їх і не використовуємо для пошуків їжі, як тварини, та все ж вони нам дають інформацію про її смак і придатність до вживання. Інформує нюхова сенсорна система також і про хімічний склад повітря, яке ми вдихаємо, що теж є дуже важливим. Отже, свого адаптивного значення для людини вони не втратили .

Біолог 2: Виступ с презентацією (Боровик Діана) « Сенсорні системи смаку та нюху» (Робота з опорним конспектом. Смакові зони язика).

Журналіст 1: В мене питання до лікарів. Скажіть, будь ласка, чи дійсно втрата нюху так негативно впливає на людину. Чи це тільки цікава видумка?

Лікар 1: Нюх – це прийняття запахів речовин. Втрата нюху виявляється в неможливості відчувати запахи (а вони можуть виявитися шкідливими для здоровя), розпізнавати зіпсовану їжу. Отже, треба оберігати орган нюху від травмування, хронічних запальних процесів. Незважаючи на невеликі розміри, орган нюху виконує дуже велику роль у багатьох фізіологічних процесах: диханні, захисті, сприйнятті інформації. Його можна порівняти з надзвичайно складною біологічною лабораторією. За дослідженнями американських психологів, властивість людини відчувати запахи поживних речовин і вітамінів частково залежить від того, яка кількість цих сполук уже міститься в її крові. Однак нюхова рецепція відіграє не тільки інформаційну роль. Важко знайти фізіологічну функцію, на якому б не поширювали свій збуджуючий чи гальмівний вплив нюхові відчуття. Харчові аромати і приємні запахи полів, лісів, морів стимулюють дихальну діяльність, збуджують апетит, покращують самопочуття і настрій.

Лікар 2: Ще в давні часи люди помітили, що ароматичні речовини впливають на здоров’я. Гіпократ направляв легеневих хворих до вулкану Везувію, де вони вдихали сірчисті випари й отримали полегшення. З лікувальною метою у різних народів застосовувалися часник, цибуля, кріп, кмин, евкаліпт. В культурі здоров’я нашого народу велике значення надавалося цілющим запахам м’яти, материнки, чебрецю, любистку та ін. Лаванда, герань, евкаліптова олія, жасмин підвищують тонус нервової і м’язової системи, а м’ята, меліса, материнка знижують збудливість. Японці застосовують відповідні ефірні олії для створення ранкових та вечірніх парфумів. Високо цінують аромотерапію у Франції. Численні компанії спеціалізуються на виготовленні натуральних косметичних засобів з рослин.

На основі впливу на людину летких фітоорганічних речовин (ЛФОР) рослини ділять на групи:

 *нейтральні щодо здоровя людини (традесканція, монстера, аспідистра та   ін.);

 *які мають антибактеріальну дію (хвоя сосни, листя дуба, граба, клена, берези);

 *які впивають на здоров’я людини: запах фіалки – заспокоює нервову систему; дуба – поліпшує сон, роботу серця, легень; берези – знімає головний біль, запаморочення, біль серця, поліпшує настрій, сон, зменшує роздратованість; материнки – заспокоює нервову систему, поліпшує сон, знижує артеріальний тиск; м’яти - зменшує серцебиття, запаморочення; чебрецю – полегшує дихання, заспокоює нервову систему, знімає втому;

 *які шкодять здоров’ю: олеандр, сильний запах якого викликає головний біль, задуху, а іноді і втрату свідомості; флокси можуть викликати алергію, роздратування.

          Журналіст 2: З яким чуттям у нюху найбільша подібність?

Біолог 1: Тут сумніву нема – зі смаком. Нюх і смак – хімічні лабораторії.

C:\Documents and Settings\Юля\Рабочий стол\конспект 1\смак.jpgСмакСмакова сенсорна системаСмакова сенсорна системаКартинки по запросу "сенсорні системи презентація""Картинки по запросу "сенсорні системи презентація""

Біолог 2: Смак – це вартовий, навіть прикордонна застава на самому важливому у природі кордоні – між організмом і навколишнім світом. На цьому кордоні – і митниця, і експрес – лабораторія, науково-дослідний інститут тонкої органічної хімії і багатопрофільний комбінат.

Журналіст 2:  Прошу пробачення. Не зрозумів. Про що йде мова?

Біолог 1: Відомий всім Талейран по смаку куріпки визначив, що біля неї смажилася яловичина... В Парижі знаходилися ласунки, які за смаком пташиного мяса визначали, на яку ніжку присідала куріпка, коли спала... Але всі рекорди побили давньоримські гастрономи. Вони визначали за смаком риби з річки Тібр, вище чи нижче якого місця її зловили...

          Журналіст 3: Як ви гадаєте, яким професіям потрібний нюх та смак?

Виступ (Стройнова Валерія «Професії»)

Журналіст 1: Завдяки чому людина розрізняє смакові відчуття і може навіть досягти в цьому досконалості?

Як смакова і нюхова сенсорні системи створюють палітру смакових якостей їжі, перетворюють фізіологічний акт живлення на симфонію відчуттів?

Біологи: Експериментальні дослідження .

Дослід 1.

1.Покладіть на язик шматок шоколаду посмакуйте, як він тане у роті, і прислухайтесь до того, що ви відчуваєте. Побудуйте «чуттєву схему».

2.Що робить шоколад таким неповторним, що ми навіть із заплющеними очима його розпізнаємо?

Дослід 2.

1.Покладіть на язик, міцно затиснувши носа, спочатку шматочок яблука, а потім шматочок апельсину.

Чому вони вам здалися однаково кисло-солодкими на смак?

(Висновок. У створенні смакових відчуттів беруть участь смакові і нюхові рецептори).

У голодної людини смакова чутливість дуже висока, унаслідок чого звичайні продукти смакуються по іншому . А от на ситу людину ,навіть вишукані страви не справляють належного враження.

Проблемні запитання.

1.Чи впливає концентрація запаху приготованої їжі на смак?

2.Чому під час нежиттю погано розрізняєш смак їжі?

Фізик 1: Нюх у людини розвинений краще, смак - він дає змогу розрізняти більше нюхових відчуттів. Окрім інформації про наявність у повітрі диму чи токсичних речовин, нюх значно збагачує гаму смакових відчуттів. Оскільки кількість структур, чуттєвих до пахучих речовин, з віком зменшується, діти зазвичай розрізняють більше запахів, аніж дорослі. Інші ссавці, порівняно із людиною, мають набагато гостріший нюх.

C:\Documents and Settings\Юля\Рабочий стол\конспект 1\слух.jpgА який фізичний процес лежить в основі поширення та сприймання запахів?

 

Звук. Слух.

Учитель біології: Заплющте очі і уявіть, що ви сидите в концертному залі і слухаєте музику знаменитого композитора(Звучить музика).

Музичні тони, їхні переливи викликають у людини істинну насолоду. Немає, напевне, на Землі людини, яка б не любила музику. Музика супроводжує людини протягом усього життя: весела і сумна, ритмічна і повільна.

А ще ви, напевно, любите відпочивати восени на лоні природи? Пригадайте, які звуки ви там чули: шелест листя, спів пташок, свист вітру… Отже сьогодні ми з вами і поговоримо про звуки.

Виступ учениці (Могилевець Олександра):

Не злякайте звуків! Тихо! Помовчіть!
Чуєте, музика? Музика звучить.
Музика у вітрі, музика у морі,
Музика у сонці  і у срібних зорях.
Музика у квітах, музика в душі,
Музика у віршах проліском звучить!

      Леся Поліщук

Виконання пісні.

Учитель фізики: В житті кожної людини звук відіграє велике значення, адже щодня нас оточують різні звуки: голоси людей, тварин, птахів, шум автомобіля, гудіння електричних приладів і багато інших звуків. Деякі з них нас тривожать чи дратують, інші навпаки заспокоюють. Все життя людини пов’язане зі звуками. Дитина ще в утробі матері реагує на голоси, шум, звуки та музику.

Фізик 2: Звук — це коливальний рух частинок пружного середовища, що поширюється у вигляді хвиль у газі рідині чи твердому тілі з частотою від 16 до 20 000 Гц.

Більшість явищ у природі супроводжуються характерними звуками, які сприймаються та розпізнаються вухом людини й тварин i служать для орієнтування та спілкування.

Як виникає звук? Якщо вдарити по сталевій пластинці камертона - вона буде видавати звук, а для збільшення гучності використовують резонатор.

Коливання металевої пластинки передаються резонатору та оточуючому повітрю. При відхиленні пластинки в лівий бік вона стискає шари повітря зліва і розріджує шари повітря, що знаходяться справа від пластинки і т.д.

Стиснення й розрідження шарів повітря, що прилягають до пластинки, буде передаватися сусіднім з ними шарам повітря.

(Демонстрація звучання камертона).

Фізик 1: Джерела звуку поділяються на природні та штучні.

Характеристиками звуку є частота, довжина хвилі, амплітуда, швидкість, а також гучність та висота тона.

Частотою звука називають кількість коливань певної точки звукової хвилі в секунду: ν=N/t           [ν] = Гц

Довжина звукової хвилі визначається її частотою та швидкістю або періодом та швидкістю, оскільки частота та період взаємно обернені величини:                             λ = V/ν,      λ = V

де λ - довжина хвилі, ν - частота, V - швидкість звуку, Т – період коливання хвилі.

Довжини звукових хвиль, які сприймає людське вухо лежить в діапазоні приблизно від 2 см до 20 м.

Швидкість поширення звуку залежить від середовища, в якому поширюється звук. Наприклад швидкість поширення звуку в повітрі 340 м/с, вуглекислому газі 260 м/с, воді 1485 м/с, сталі 5100м/с, гумі 1800 м/с, дереві 3320 м/с.

Біолог1: А давайте подивимося, як сприймає звук наша слухова сенсорна система.

Виступ учениці. (Стройнова Валерія - відео, та тест на порог чутливості слухового аналізатору).

Журналіст 2: У мене є питання до лікаря. Скажіть, будь ласка, шкідливим чи корисним є звук?

Лікар 1: Однозначної відповіді нема. Медичні дослідження показали, що шум завдає суттєвої шкоди здоров'ю людини, але й абсолютна тиша лякає й пригнічує її. Так, співробітники одного конструкторського бюро, що мали прекрасну звукоізоляцію, уже через тиждень почали скаржитися на неможливість працювати в умовах гнітючої тиші. Вони були знервовані, втрачали працездатність. I, навпаки, було встановлено, що звуки значної сили стимулюють процес мислення, особливо процес лічби.

Журналіст 3: Отже, перебуваючи в сильному шумі можна стати генієм?

Лікар 1: Звичайно, нi. Постійна дiя сильного шуму може негативно вплинути на слух, викликати дзвін у вухах, запаморочення, головний біль, підвищення втомлюваності, зниження працездатності.

Журналiст 1: Можна перiодично виходити з приміщення, щоб вiдпочити від шуму й далi продуктивно продовжувати працювати?

Лiкар 2: Це не допоможе. Шум має акумулятивний ефект, тобто акустичні подразнення, накопичуючись в органiзмi людини, дедалi сильніше пригнiчують нервову систему. Процес нервово-психiчних захворювань вищий серед осіб, що працюють в умовах шумового забруднення, ніж у людей, які працюють у нормальних звукових умовах.

Журналіст2: Скажіть будь ласка, чи впливає звук на здатність людини контролювати свої дії?

Лiкар 1: Шуми спричиняють функціональні розлади серцево-судинної системи; шкiдливо впливають на зоровий i вестибулярний аналiзатори; знижують рефлекторну дiяльнiсть, що часто стає причиною нещасливих випадків i травм.

Зменшення рiвня шуму покращує самопочуття людини й підвищує продуктивнiсть працi. З шумом необхідно боротися як на виробництві так i в побутi. Уміння дотримуватися тишi — показник культури людини i її доброго ставлення до інших. Тиша потрiбна людям так само, як сонце й свiже повiтря.

Фізик 2: Звук існує і поза акустичним діапазоном. Наприклад інфразвук.

Інфразвук — пружні хвилі аналогічні до звукових, але з частотами, нижчими від рівня сприйняття людського вуха. Цей частотний діапазон використовують у сейсмографах для визначення землетрусів. Виявлено, що інфразвук згубно впливає на організм людини й довкілля. Це зумовлене тим, що частота інфразвуку збігається з власною частотою предмета, а це, як відомо, явище резонансу.

Журналіст 3: Де виникають інфразвукові коливання?

Фізик 1: Природнім джерелом інфразвуку є землетруси, бурі, урагани, морські хвилі, цунамі, тварини.

Техногенним джерелом можуть бути потужне обладнання, транспорт, гірничі розробки за допомогою вибухів. Найбільшу інтенсивність інфразвукових коливань створюють машини й механізми, що мають поверхні великих розмірів, які створюють низькочастотні механічні коливання.

Інфразвукові коливання викликаються землетрусом або вібрацією важких механізмів. Можливо, ці коливання сприймають деякі тварини: відомо, що собаки та кішки перед землетрусом намагаються покинути приміщення, в якому знаходяться.

Журналіст 1: А чи можуть бути джерелом інфразвуку музичні інструменти?

Історик: Дозвольте мені відповісти на це питання.

З музичних інструментів інфразвук можна відтворити на органі. Колись стався досить цікавий випадок. Дозвольте я про нього розповім.

В одному зі старовинних лондонських театрів ставили п'єсу, у середині якої дія переносилась із сучасності в далеке минуле. Режисеру не вдавалося створити необхідну таємність дії. Відомий фізик Роберт Вуд, що побував на репетиції, запропонував впливати на глядачів низькочастотним, нечутним звуком. Наступного дня до театру привезли трубу великих розмірів та приладнали її до органу. Незадовго до спектаклю Роберт Вуд провів короткочасний дослід із впливу інфразвуку на людей. Коли він привів у дію генератор, глядачів охопили хвилювання, безпричинний страх, вони почали сумно перезиркуватися, розглядатися навколо, а декотрі встали зі стільців й пішли до виходу. Ніякого звуку не було чути, але кришталеві підвіски старовинного канделябра затремтіли. Навіть на вулиці почалася паніка.

Журналіст 2: Лікарю, скажіть будь ласка, чи означає це, що інфразвук впливає на психіку людини?

Лікар 2: За великих амплітуд інфразвук відчувається як біль у вусі, вібрація, може спричиняти відчуття страху та навіть смерть від розриву судин. Вплив інфразвуку на людину пов'язаний із резонансами внутрішніх органів.

Він може спричинити зміни в серцево-судинній і дихальній системах, вестибулярному аналізаторі. Інфразвуки чинять особливий вплив на психіку людини: уражають усі види ітелектуальної діяльності; погіршують настрій; іноді з'являється відчуття розгубленості тривоги, переляку, а за високої інтенсивності — почуття слабкості як після сильного нервового потрясіння.

Історик: Такий вплив інфразвуку на психіку людини міг бути причиною численних випадків пов'язаних із зникненням екіпажу при повному збереженні судна і відмінній погоді. Але до цих пір невідомо, чи дійсно саме інфразвук змушував людей викидатися з судна, відчуваючи дикий нез'ясовний жах. Інфразвуком може бути зумовлено ще одне незвичайне явище: «Летючий голландець» - легендарний корабель-привид. Наше очне яблуко коливається з власною частотою 18 Гц. При настанні резонансу погіршується гострота зору і знижується колірна чутливість, виникає зорова галюцинація, бачення фантомів.

Фізик 2: Із негативним впливом інфразвуку можна боротися кількома методами.

1. Ослаблення інфразвуку в межах джерела, усунення причин його виникнення, що є найкращим способом боротьби з низькочастотними коливаннями машин і механізмів.

2. Ізоляція інфразвуку. Важливе місце у боротьбі з інфразвуком належить методам будівельної акустики. Велике значення має раціональне планування і розміщення виробничого устаткування, ізоляція в окремих приміщеннях агрегатів – джерел інфразвуку. Слід зазначити, що використання звукоізолюючого покриття звичайного типу практично не послаблює енергії інфразвукових коливань.

3. Поглинання інфразвуку. Для цього використовують багатошарові звукопоглинаючі покриття.

4. Медична профілактика. Одним з найважливіших заходів медичної профілактики шкідливого впливу інфразвуку є здійснення запобіжних і періодичних медичних оглядів. Протипоказаннями для прийняття на роботу є порушення вестибулярної і слухової функції, виражені неврози, вегетативна дисфункція, захворювання центральної нервової та серцево-судинної систем, органів травлення.

Фізик 1: Якщо з інфразвуком все зрозуміло, тоді перейдемо до ультразвуку. Коливання з частотами, більшими за звукові називається ультразвуком.

Ультразвук — пружні коливання й хвилі з частотами приблизно вiд
20 000 до 1 млрд Гц. Собаки чують ультразвукові коливання до 50 000 Гц, летючi мишi — до 100 000 Гц.

Про існування ультразвуку вченим було відомо давно, але його практичне застосування почалося лише в ХХ ст. Ультразвук широко використовують медицині, як для діагностики так і для лікування, в техніці - для різки металів. За допомогою ультразвуку змішують непоєднувані компоненти, наприклад, воду та олію. Також ультразвук використовують в ехолокації. Загалом же застосування ультразвуку досить широке.

Журналіст 3: Чи використовують ультразвук тварини?

Біолог 1: Кажани – одні з тварин, які використовують ехолокацію для орієнтації в просторі. Вони видають ультразвукові хвилі з частотою від 40 до 100 кГц. В момент випускання цих хвиль м’язи у вухах кажанів закривають вушні раковини для того, щоб попередити пошкодження слухового апарату. Хвилі, які випустив кажан відбиваються від перешкод. Кажан уловлює відбиті хвилі та оцінює в якому напрямі перебуває перешкода чи здобич.

Дельфіни також використовують ехолокацію. Вони здатні видавати та сприймати ультразвукові хвилі з частотою до 300 кГц. Завдяки цьому вони можуть досліджувати простір, визначати перешкоди, шукати їжу, спілкуватися один з одним та навіть проявляти свій емоційний стан.

Журналіст 1: Ультразвук використовують у медицині. Чи означає це, що він не шкiдливий для людини?

Лiкар 1: Тривалий вплив ультразвуку на організм людини спричиняє головний бiль, утому, підвищену збудливiсть, закладенiсть вух, відхилення з боку вестибулярного, слухового, зорового та iнших аналiзаторiв, порушення ендокринних та обмінних процесiв, змiни функцій серцево-судинної системи. У вираженній стадії захворювання вiдбуваються органічне ураження центральної нервової системи, психiчнi порушення, втрата працездатностi.

Журналiст 2: Отже, у медицині його застосовувати шкідливо?

Лiкар 2: Hi, це не так. У медицині ультразвук використовують під наглядом лiкаря. Час проходження процедури строго обмежений. Тому не варто боятися ультразвукових процедур. Часто ультразвук використовують для прискорення зрощення зламаних кісток, проте, як саме ультразвук впливає на механізм загоєння, поки не зовсім зрозуміло. Одна з теорій свідчить, що ультразвук мае ефект, схожий до активних вправ, навантажуючи кістку й змушуючи її виробляти бiльше кiсткових клітин,— цей процес називається остеогенезом.

Журналiст 3: А застосування ультразвуку не викликає у хворого больових відчуттів?

Лікар 1: Ультразвук має такі дії: протизапальну, розсмоктувальну, знеболювальну, спазмолітичну.

Журналiст 1: Як використовують ультразвук для дiагностики захворювань?

Лікар 2: Ультразвукове дослiдження — дiагностичний метод, основою якого є отримання зображення внутрішніх органiв за допомогою ультразвукових коливань. Відбті вiд внутрiшнiх структур звуковi коливання фіксують спеціальнi датчики й реконструюють на екрані монітора у виглядi зображення в режимi реального часу.

За проведення УЗД не використовують йонізувальне (радіоактивне) випромінювання, що зумовлює вiдносну безпечність дiагностики.

Можливостi застосування ультразвуку в медицині надзвичайно широкі. У дiагностичних цiлях його використовують для виявлення захворювань органiв черевної порожнини й нирок, органів малого тазу, щитоподiбної залози, серця,  суглобiв кінцівок, голови, в акушерській та педіатричній практиці. Проте через фізичні властивості ультразвуку недоступними для даного методу є органи, що містять повітря й кісткові тканини.

Фізик 2: Міри попередження несприятливої дії ультразвуку на організм операторів технологічних установок та персоналу лікувально-діагностичних кабінетів полягають у наступному:

  1. Створенні автоматизованого ультразвукового устаткування з дистанційним керуванням:
  2. Використанні малопотужного устаткування, що сприяє зниженню інтенсивності шуму й ультразвуку на робочих місцях;
  3. Розміщенні устаткування в звукоізольованих приміщеннях; використанні засобів індивідуального захисту – проти шумів.

Біолог 2: А чи знаєте ви, як сприймають і створюють звук тварини, птахи?

З усіх звуків найбільш складні і гучні сигнали риби видають за допомогою плавального міхура. При різких ударах ,поштовхах чи стисненні міхур починає коливатися і випромінювати порції звукових хвиль. Характер звуку залежить від будови плавального міхура. Риби мають два своєрідні  органи для сприймання звуку – шкіра і бічна лінія. Рецептори шкіри сприймають інтенсивні сигнали, а бічна лінія низькі частоти – до 500-600 Гц.

Жаби – тварини дрібні, але звуки багато з них видають дуже гучні. Жаби створюють звуки за допомогою гортані, голосових зв’язок, і в багатьох з них є голосові мішки-кулі, які виступають по боках голови чи під горлом. Крім цього жаби видають своєрідний сигнал, який утворюється при коливанні стінок тіла тварини. Утворюється звук, схожий на гудіння або дзижчання.

У плазунів звуки утворюються при різкому видиху повітря з легень. Так шиплять черепахи, змії та ящірки. У змій вуха відсутні і вони не сприймають звук через повітря. Але вони вловлюють низькі звуки, слухаючи землю. У плазунів справжній голос мають тільки гекони, хамелеони і крокодили.

Коники створюють звуки за допомогою апарату, який розміщений на надкрилах. А вуха, якими вони слухають знаходяться у гомілках передніх ніг.

З птахів найкраще розпізнають звук сови. У них рідкісна особливість – вуха розташовані різко асиметрично. Завдяки цьому сови визначають місце знаходження миші з точністю до 1 градуса.

Біолог 1: Деякі тварини добре чують низькі звуки, недоступні людському вуху. Це вдалося встановити, застосовуючи метод умовних рефлексів. Якщо під час годування тварини подавати низькочастотний сигнал, тварина поступова звикає до сигналу і реагуватиме на сигнал як на корм. Багато тварин чують звуки частотою 12 і навіть 8 Гц. Ця особливість органу слуху тварин дає можливість їм «передчувати» лиха. Достовірно відомо: медузи дізнаються про наближення шторму за 10—15 годин і, немов рятуючись від сильних хвиль, наперед йдуть з прибережних вод в глибини морів. У японських будинках розводять рибок, які за декілька годин до землетрусу починають кидатися по акваріуму. А глибоководні риби напередодні лиха випливають на поверхню моря. І шторму, і землетрусу передує інфразвук, який і фіксується тваринними. Учені вже створили апарат, що працює за принципом інфразвукового вуха медузи, який передбачає наближення шторму задовго до того, як він вибухне. Якщо загадка прогнозування землетрусів тваринами пов'язана перш за все з інфразвуком, то, очевидно, можливо створення приладів, розрахованих на уловлювання передуючою землетрусу інфразвукової «увертюри».

 

Зір

ксенічка :: ОЧІ - ДЗЕРКАЛО ДУШІ…Учитель біології: Епіграфом наступної частини нашої конференції ми візьмемо такі слова:Краще один раз побачити, ніж сто разів почути.        

Виступ учениці:  ОЧІ - ДЗЕРКАЛО ДУШІ…

 

Очима багато так можна сказати…

І зло, і любов, і тепло передати.

А очі, як море, глибокі й бездонні,

Бувають гарячі, бувають холодні…

І деколи очі сльозу проливають,

Бо біль, що в душі, вони відображають…

Із тисяч очей, що ми бачимо в світі,

Шукаєм лиш ті, що нас можуть зігріти…

Учитель фізики: Чи знаєте ви вірші, приказки, пісні про очі? Чому, на вашу думку, так багато поетів, художників звертають увагу на очі? (Учні мають прийти до думки про надзвичайну важливість цього органу.)

Розглядаючи виставку «Не вір очам своїм» ви ознайомились з фізіологічним явищем – оптичною ілюзією.

Оптична ілюзія — помилка в зоровому сприйнятті, викликана неточністю процесів корекції зорового образу нашим мозком. У художніх зображеннях навмисне спотворення перспективи викликає особливі ефекти. Існує навіть стиль сучасного мистецтва - оп-арт (від англ. op art (optical art)) або оп-мистецтво, який широко використовує оптичні ілюзії.

Ілюзія об'ємності, створена за допомогою тривимірної графіки, широко використовується в архітектурі та будівництві - "живі" стіни, підлоги, дороги.

Чи розгледіли ви в деяких картинах два сюжети?

Це картини Олега Ілліча Шупляка, які він називає «Двовзори». Олег Ілліч Шупляк — український художник, педагог, лауреат премії ім. Михайла Бойчука (2014), автор офіційного логотипу до 200-річчя народження

Т. Шевченка.

Відео Топ 10 Оптичних ілюзій.

З художньої точки зору око ми розглянули. Що ж являє собою око з біологічної та фізичної точки зору?

Учитель біології : «З усіх органів чуття людини око – найвищий дар і чудовий витвір природи. Поети оспівували його, філософи прославляли, а фізики намагалися наслідувати йому, як неперевершеному зразку оптичних приладів», - писав німецький вчений Герман Гельмгольц. «Нічого не може бути страшніше, ніж лишитися зору. Це – велика трагедія, вона забирає у людини девять десятих світу». Це дійсно так, бо 90 % інформації дає нам «сонячний орган» - око.

Учитель фізики:  Само по собі око – шедевр приладобудування. Навіть неозброєним оком людина побачить вночі свічку на відстані 30 кілометрів. Уявіть собі терези, які були б однаково зручні для зважування вантажних машин і лікарських порошків, і ви одержите далеко не повне уявлення про розмах можливостей ока. Але такий досконалий інструмент, звичайно, має складну будову.

око2.jpgБіолог 1: (Відео. Робота з опорним конспектом. Будова ока).

Зараз ми разом з вами розглянемо будову очного яблука. Я на таблиці показуватиму частини очного яблука, а ви – знайдіть їх на своїй схемі і позначте. Зір у людини бінокулярний (стереоскопічний). Очне яблуко розташоване в очній ямці черепа і рухоме завдяки м'язам, які регулюють його положення. Зовні око вкрите білковою оболонкою – вона захищає його від механічних пошкоджень і допомагає зберігати форму. У передній частині білкова оболонка переходить в рогівку. Вона прозора і пропускає світло. Це найсильніша “лінза” ока. Велика частина світла заломлюється на межі рогівки і передньої камери (водянистої вологи). За білковою оболонкою знаходиться судинна оболонка. Це тонкий пігментний шар, що поглинає світлові промені. Спереду, напроти рогівки, судинна оболонка переходить у райдужну оболонку, яка може бути різного кольору залежно від кількості пігменту, що знаходиться в ній. В центрі райдужної оболонки знаходиться круглий отвір – зіниця. Зіниця розширюється або звужується залежно від кількості світла, падаючого на око.

Фізик 1: Для того, щоб зрозуміти, як працює око, нам необхідні знання про лінзи. Лінза – прозоре тіло, обмежене з двох сторін сферичними поверхнями. Вони бувають такими, що збирають (опуклими) і розсіювальними (увігнутими).

Зараз ми доповнимо інформацію про будову і функції ока, використовуючи фізичні поняття.

(Наукове відео. Утворення зображення.)

Фізик 2: При нормальному зорі зображення віддалених предметів, якщо око не напружене, опиняються на сітківці, при порушенні зору вони можуть опинятися або перед сітківкою (короткозорість), або за сітківкою (далекозорість). Відстань найкращого зору в короткозорого ока менша, а в далекозорого – більша, ніж у нормального. Для виправлення дефекту зору використовують окуляри. Для далекозорого ока потрібні окуляри з позитивною оптичною силою (збиральні лінзи), для короткозорого – з негативною оптичною силою (розсіювальні лінзи).

Історик: Відомості з історії окулярів.

Виявляється, ідея виправляти зір з'явилася ще в давніх єгиптян. У гробниці фараона Тутанхамона, який помер у XVI ст. до н. е., тобто понад 33 століття тому, серед золотих прикрас і найрізноманітніших побутових предметів лежала пара зелених скелець – два тоненькі спили смарагда, у які був вплавлений бронзовий дріт, що виконував роль дужок.

Римський імператор Нерон споглядав гладіаторські бої через смарагд, але робив це тільки в сонячні дні.

У першій половині XI ст. арабський учений Ібн-аль-Хайсам у своїх працях описав збільшувальну лінзу. Через два століття трактат Ібн-аль-Хайсана переклали латиною.

1267 року учений і філософ Роджер Бекон спробував зробити лінзи спеціально для очей, при цьому він використав гірський кришталь. На жаль, успіху учений у цій справі не мав.

Перші справжні окуляри «народилися» в Італії наприкінці XIII ст. Приблизно 1285 р. Один скловар, флорентієць на ім'я Сальвіно дель Арматі випадково подивився на світ крізь краплю скла й побачив, що застигла крапля не тільки збільшує предмети, а й виправляє вади його немолодих очей. Ось так було винайдено окуляри. Одначе Карло Дато, який жив у XVII ст., приписує славу винайдення окулярів Алесандро Спіні – монаху з Пізи, який помер 1312 р.

Загалом зараз уже не так важливо, хто був першим. Головним є те, що окуляри швидко увійшли в моду. Навіть монахи проповідували прихожанам про предмети, які покращують зір. І Папа Римський Лев X одягає на ніс окуляри. Але багато людей усе одно були впевнені, що окуляри носять чаклуни та шахраї.

У ХVІ-ХVII ст. французькі дворяни вважали окуляри атрибутом черні, а їх носіння – дурним тоном. Зате курфюрст саксонський Август платив за окуляри чималі гроші і мав їх дуже багато.

Швидко перейняли моду на окуляри іспанці. Вони вважали, окуляри символом аристократизму. Відомий такий історичний факт: під час зустрічі іспанського короля Філіпа V в Мадриді 1701 р. 500 придворних дам як прикрасу начепили на себе величезні окуляри в черепахових оправах, хоча жодна з них не жалілась на поганий зір. Коли ж помер король Карл V, серед його речей знайшли 27 пар окулярів.

З Європи окуляри потрапили до Китаю. Тут виготовляли тимчасові окуляри, які носили судді, щоб приховати своє ставлення до вироку. Пізніше серед африканських племен почали вважати, що окуляри є символом розуму й авторитету. Іноді місцеві жителі одягали окуляри без скла, зате з багатьма прикрасами.

У середині XIV ст. поширюються окуляри у формі монокля й лорнета, а пізніше з'являється дужка для їх чіпляння на ніс.

Учитель фізики: Про які вади зору ви ще знаєте? (Відповіді. учнів)

Якщо в сітківці ока відсутнє або послаблене сприйняття одного з трьох основних кольорів: червоного, зеленого або синього, то людина сприймає ці кольори як сірий. Таку ваду зору було названа дальтонізмом на честь англійського вченого Джона Дальтона, який сам страждав на це захворювання й уперше схарактеризував його.

Дальтонізм є невиліковним, передається спадково (причому більшість хворих — чоловіки) або виникає після перенесення деяких очних та нервових хвороб.

Вчитель біології: Казкова біологія (представлення групами випереджувального домашнього завдання. Краща задача визначається в кінці уроку).

C:\Documents and Settings\Юля\Рабочий стол\конспект 1\гама.jpgПсихолог:

Значення кольору у житті людини

Проведення психологом тестування на визначення характеру дитини, загального настрою у класі.

Фізіологами давно доведено, що різні кольори по-різному впливають на емоційний стан людини. Не випадково дорожники носять яскраво оранжеві жилети і не випадково  хірурги поміняли білосніжні халати на одяг більш спокійного зеленого кольору.

Давно помічено, що між кольором, який подобається людині і її характером є певна залежність.

Червоний – колір пристрасті. Його вибирають люди владолюбні, сильні, запальні, вольові. Якщо людину роздразнює червоний колір, то про неї  можна сказати, що це людина,  яка любить усамітнення і спокій, безконфліктне життя і що вона стабільна в своїх відносинах х іншими людьми.

Оранжевий колір зазвичай є улюбленим кольором людей,які люблять мріяти. Такі люди живуть більше інтуїцією, ніж розумом.

Жовтий колір символізує спокій, інтелігентність, напруженість у відносинах з оточуючими. Людина, якій подобається жовтий колір, переважно  буває говірливою, допитливою, любить подобатися іншим  і звертати на себе увагу.

Якщо ж жовтий колір людині не подобається, то про неї можна сказати, що вона песиміст, який живе сам в собі. З такою людиною буває важко завести знайомство та ділові відносини.

Зелений колір вважається кольором життя, весни. Це колір оточуючої нас живої природи. Той, хто любить зелений колір, боїться попасти під вплив іншої особи, шукає в житті самореалізації та добивається її будь-якими шляхами.

Людина, зелений колір якій не подобається, зазвичай боїться життєвих труднощів, відступає перед життєвими проблемами та старається уникати їх.

Синій – колір неба. Цей колір пов’язаний з  духовною чистотою і піднесеністю людини. Синій колір подобається меланхолікам, мрійливим, скромним та чутливим людям. В повсякденному житті вони швидко втомлюються, при виконанні фізичної праці їм необхідний додатковий відпочинок. Для таких людей важливо відчувати добре відношення до себе оточуючих та їх підтримку.

Не люблять цей колір люди невпевнені в собі, замкнені, але разом з тим, намагаються справити враження того, що вони спроможні на все.

Байдужі до голубого та синього кольору люди, які  легковажні в області почуттів.

Фіолетовий колір подобається людям, в яких розвинена духовність, емоційно насиченим. Ці люди делікатні, гармонійно розвинені.

Не люблять фіолетовий колір люди, які ставлять вище всього почуття обов’язку і ті, хто намагається не думати про майбутнє та жити сьогоднішнім днем.

Білий колір об’єднює в собі цілий спектр кольорів. Це колір подобається всім, і йому може віддати перевагу будь-яка людина, з будь-яким характером.

Чорний колір символізує пригнічений настрій та сприйняття життя. Люди, які одягаються в чорне, переважно нещасливі, невпевнені в собі, сприймають все оточуюче з точки зору песимістів. Вони вважають, що те до чого вони прагнуть, - недосяжне, всі ідеали вигадані.

Лікар 1: Вад зору та хвороб очей є дуже багато. Лікарі намагаються лікувати. Багато науковців працює над проблемами зору. В Одесі працює знаменитий інститут очних хвороб та тканинної терапії, який носить ім’я талановитого хірурга, офтальмолога, винахідника Володимира Петровича Філатова. Його працями користувалися у всьому світі. Тисячі людей дякували Філатову за врятований зір. Філатов був не тільки вченим, а й лікарем-клініцистом, блискучим хірургом, обдарованим педагогом, талановитим художником, цікавим оповідачем та веселим співрозмовником. А також він прославився захисником церковних пам'яток від наруги правлячим режимом. Можливо  хтось з вас в майбутньому вибере цю важливу професію – офтальмолог і буде рятувати людей.

Журналіст 2: Чому вчителі дають учням зауваження, коли вони нахиляються низько над партою при письмі?

Лікар 1: М’язи ока напружуються довгий час і втомлюються. Може виникнути короткозорість.

Журналіст 3: Що ще погіршує зір?

Лікар 2: Перегляд телепередач, довга робота з комп’ютером, шкідлива їжа, тютюнопаління, алкоголь, наркотики.

Хлопчикам хочу нагадати, що куріння погіршує зір на 20-25 %. А дівчаткам повідомляю, що нарощувати вії дуже шкідливо. Це підвищує тиск на очі.

Око такий важливий орган! І мало хто допомагає йому бути здоровим. Візьміть буклети, де є поради, як зберегти свій зір. Поділіться цими знаннями з своєю родиною і спільно дбайте про свої очі. (Роздати буклети «Бережіть зір»)

Фізикик 1: Гра. В мене є цікава іграшка. З одного боку пташка, з іншого – клітка. Як зробити так, щоб пташка опинилась в клітці? (Роздати учням іграшки)

Треба взяти за кінці мотузки,щоб круг звисав донизу. Закрутити круг, поки мотузки не поскручуються. Тоді обома руками потягнути за мотузки.

Як це відбувається?

Коли круг обертається, ти бачиш один малюнок за іншим. Вони змінюються так швидко, що твій мозок не встигає їх розрізнити. Він поєднує їх в один малюнок. Тому ти бачиш одне зображення – пташку у клітці.

Коли зображення предмета зникає з сітківки ока, то зоровий образ в мозку зберігається ще протягом 0,1 с.

Фізіологічне явище, що полягає у відставанні виникнення і зникнення зорового відчуття від впливу світлового подразника називається інерцією зору.

Інерцію зору використовують в кіно. Картинки на екрані міняються 24 рази на секунду, чим створюється ілюзія руху.

Біологи: Дослідження. Витягніть руки далі від себе і розведіть їх в сторони. Закрийте одне око. Попробуйте доторкнутись кінчиками вказівних пальців один до одного. А тепер з відкритими обома очима.

Одним оком ми не можемо добре оцінити відстань до предмета і тому доторкнутись кінчиками пальців важко.

Ми досить добре оцінюємо, на якій відстані від нас перебуває той чи інший предмет завдяки нашому бінокулярному зору, тобто бачення обома очима. Завдяки такому бінокулярному зору ми не тільки робимо висновки про відносне розташування й відстань до предметів, але й сприймаємо рельєф та об'єм.

Журналіст 1: Навіщо людині два ока? Може б вистачило б і одного? Кутузов, Нельсон, Потьомкін та багато інших людей утратили одне око, а попри те бачили начебто нормально.

Фізик 2: Гострота зору в них могла бути високою, але вони бачили світ пласким. Відстань від кожного ока до предмета дещо різна і на основі цього мозок формує об’ємне зображення.

Журналіст 2: Що буде з людиною, яка проведе по 10 секунд на інших планетах.

Презентація (Виступ Могилевець О.)

Вчитель фізики : Ви мабуть втомилися. То ми вас запрошуємо до нашої лабораторії, де запропонуємо вам власноруч виготовити стерео окуляри, для отримання об’ємного зображення на екрані.

(Виготовлення окулярів, моделі зорових ілюзій,...).

ІV.Рефлексія.  Хвилинка  поезії.

Учні читають вірш.

Заходжу в ліс безмежний і зелений,

Такий прекрасний, незбагненний,

Німою тишею повитий,

Веселим гомоном забитий.

Я  бачу світ птахів різнобарвний

І чую спів їх бездоганний.

Торкаюся дерев, що сонно  позіхають,

Квіток, що ніжні очі відкривають.

Повітрям дихаю я шовковистим,

Вдихаю його свіжим, чистим.

…Я йду барвистими  лугами,

Неначе дорогими килимами.

Який же світ наш кольоровий.

Який він гарний і чудовий!

І всю цю радість від  життя

Мені дарують  органи  чуття!

Рефлексія.

– Що вас найбільше вразило  на  уроці?

– Що нового і корисного дізналися?

– Чи потрібні  вам знання  про  сенсорні  системи?

– Чи можна виділити якусь сенсорну систему як найголовнішу?

 

Додатки.

РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЯКІСНИХ ЗАДАЧ

1. Жаби тварини загалом дрібні. За допомогою чого вони видають такі гучні звуки?

(За допомогою голосових  мішків - пристрій, що у багато разів підсилює звук, тобто відіграє роль резонаторного ящика)

2. Хто в прольоті швидше махає крилами: муха, комар чи джміль? Як це можна визначити?

(Комар – 600 разів за 1с, муха – 330, джміль – 240. Звуки, які вони створюють відрізняються висотою тону. У комара найбільша висота тону).

3. Чому прислухаючись до віддаленого шуму, мимоволі розкривають рота?

(Порожнина рота виконує роль резонатора).

4. Випадково залетівши в кімнату, летюча миша іноді сідає на голову людини. Чому? (Волосся людини добре поглинає ультразвукові хвилі, які випромінює летюча миша. Тому вона не відчуває перешкоди).

5. Чому вибух під водою знищує живі істоти, котрі там живуть?

(Вибух створює додатковий тиск, який організм істот не витримує).

6. Чому артилеристи під час пострілу гармати відкривають рот?  (Це сприяє відкриттю Євстахієвих трубок. При цьому порожнина рота сполучається з гортанню, що допомагає вирівнювати тиск на барабанну перетинку з обох боків)

7. Чому під час набирання висоти літаком, кабіна якого не герметизована, та перед його посадкою рекомендується смоктати цукерки?

(Під час піднімання літака атмосферний тиск повітря зменшується, а при посадці зростає. При цьому барабанна перетинка вигинається назовні або в середину вуха – в другому випадку. З часом тиск у середньому вусі вирівнюється із зовнішнім, тому що воно сполучене з носоглоткою через Євстахієву трубку. Ковтання слини прискорює вирівнювання тиску).

8. Яка з морських істот і завдяки чому відчуває наближення шторму?

(Медуза. Вона має «сигналізатор шторму» - прилад, що сприймає інфразвуки, які утворюються хвилями. Так як інфразвуки поширюються швидше від звичайних звукових коливань, то медуза знає заздалегідь, що буде буря і намагається подалі відплести від берега).

9. Мешканці о. Ява можуть передбачити наближення землетрусу, спостерігаючи за передчасною появою бутонів королівської примули („ квітки землетрусу”). З чим пов’язане це передбачення?

(Передчасне цвітіння „ квітки землетрусу” викликають високочастотні ультразвукові коливання, що передують землетрусу і виверженню вулкана: вони стимулюють обмін речовин у рослини і створюють сприятливі умови для росту).

 

 

 

 

Опорний конспект

  1. А) Визначити смакові зони язика.            Б) Визначити функції носу.                        

C:\Documents and Settings\Юля\Рабочий стол\конспект 1\язик.jpg                                          

2.   Заповніть пропуски

1. Звук — це ____________ рух частинок пружного середовища, що поширюється у вигляді ______ у газі рідині чи твердому тілі з частотою від __ до _____ Гц.

2. Джерела звуку:

                           ______________                              ______________

http://im5-tub-ua.yandex.net/i?id=531173982-30-72&n=21http://www.01j.ru/imgs/solovey.bmp                http://im5-tub-ua.yandex.net/i?id=298047823-45-72&n=21        http://www.tinylovetoys.ru/mobile/zvuk.jpg

 

3. Інфразвук — це пружні хвилі, аналогічні _________, але з частотами _______ рівня сприйняття людського вуха (від _______ Гц до _____ Гц).

                                        4. Джерела інфразвуку

 

 

      Природні   (наведіть приклади)        Штучні

 

        

 

4.Інфразвук  використовують  в______________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

 

6. Ультразвук — пружні коливання й хвилi з частотами приблизно вiд _______ до _______Гц.

                                      7. Джерела ультразвуку

 

  Природні          (наведіть приклади) Штучні

         

 

 

8. Ультразвук використовують в ____________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

 

9. Розв’яжіть задачу

Довжина звукових хвиль, створюваних скрипкою, може змінюватись від 23 мм до 1,3 м. Який діапазон       

частот скрипки?

 

 

 

Зробіть підписи до малюнку.                                                  

око.png                                       C:\Documents and Settings\Юля\Рабочий стол\конспект 1\гама.jpg

                                                   Домашнє завдання.

 

РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЯКІСНИХ ЗАДАЧ

1.Жаби тварини загалом дрібні. За допомогою чого вони видають такі гучні звуки?

2.Хто в прольоті швидше махає крилами: муха, комар чи джміль? Як це можна визначити?

3.Чому прислухаючись до віддаленого шуму, мимоволі розкривають рота?

4.Випадково залетівши в кімнату, летюча миша іноді сідає на голову людини. Чому?

5.Чому вибух під водою знищує живі істоти, котрі там живуть?

(Вибух створює додатковий тиск, який організм істот не витримує).

6.Чому артилеристи під час пострілу гармати відкривають рот?

7.Чому під час набирання висоти літаком, кабіна якого не герметизована, та перед його посадкою рекомендується смоктати цукерки?

8.Яка з морських істот і завдяки чому відчуває наближення шторму?

9.Мешканці о.Ява можуть передбачити наближення землетрусу, спостерігаючи за передчасною появою бутонів королівської примули („ квітки землетрусу”). З чим пов’язане це передбачення?

 

САМОКОНТРОЛЬ ЗНАНЬ З ТЕМИ

1.Позначте місце, де фокусується зображення предмета в разі короткозорості:

             а) на сітківці; б) перед сітківкою; в) поза сітківкою; г) у кришталику.

 

2. Виберіть окуляри з відповідними лінзами для людей з короткозорістю:

            а) двоввігнутим склом; б) двоопуклим склом; в) кольорові; г) окуляри не потрібні.

 

3. Укажіть орган чуття, який містить рецептори нюху:

          а) ніс; б) шкіра; в) око; г) вухо.

 

4. Позначте складову ока, яка містить пігмент меланін, що зумовлює колір очей:     

         а) рогівка; б) зіниця; в) райдужка; г) білкова оболонка.

 

5.Яким стає кришталик під час розглядання близько розташованих предметів:

         а) сплощеним; б) опуклішим; в) його форма не змінюється?

 

6. Де фокусується зображення від предметів у разі далекозорості:

          а) перед сітківкою; б) за сітківкою; в) на сітківці; г) на жовтій плямі?

 

7. Позначте інтенсивність звуку (дБ), яка може спричинити порушення слуху:

        а) 40; б) 50; в) 60; г) 100.

 

8. Укажіть частину язика, де розташовані рецептори, що розрізняють смак солодкого:

       а) на кінчику; б) на корені; в) по краях; г) на кінчику і по краях.

 

9. Назвіть складові чутливої частини зорової сенсорної системи:

      а) палички та колбочки; б) райдужка; в) кришталик; г) склисте тіло.

 

10. Розв’яжіть задачу. Якщо гігієнічна норма інтенсивності звуку становить 40 дБ (децибел), то у скільки разів перевищує норму шум під час дискотеки, що становить 110 дБ?

      а) у 1,75; б) у 2,75; в) у 3,75; г) у 4,75.

 Поясніть, які можуть бути наслідки захоплення гучною музикою.

 

docx
Додав(-ла)
Рябцева Ірина
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
10 червня 2020
Переглядів
1073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку