Інтегрований урок "Подорож до Африки"

Про матеріал
Поглибити та систематизувати знання учнів з теми: пригадати місцеположення африканського континенту, географічні пояси Африки; ознайомитися з корисними копалинами африканського континенту, їх хімічним складом; природними зонами, рослинним і тваринним світом.
Перегляд файлу

Леденьова Ірина, вчитель хімії та біології

Інтегрований урок з хімії, біології та географії  з використанням ІКТ.

 «Подорож до Африки»

 

Цілі уроку:

Освітня: поглибити та систематизувати знання учнів з теми; пригадати місцеположення африканського континенту, географічні пояси Африки; ознайомитися з корисними копалинами африканського континенту,  їх хімічним складом; природними зонами, рослинним і тваринним світом.

Розвивальна: вдосконалювати навички учнів користуватися мапою;  аналізувати отриману з різноманітних джерел інформацію;

Виховна: виховувати в учнів допитливість,  спостережливість, здатність концентруватися і не пасувати перед труднощами під час виконання нестандартних завдань.

Тип уроку: інтегрований, вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап. Створення позитивного емоційного настрою.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бліцопитування

  1. Покажіть на мапі і назвіть, які ви знаєте материки Землі;
  2. Які епітети з префіксом «най-най» можна застосувати до африканського континенту?
  3. Пригадайте, які незвичайні тварини мешкають на території Африки?
  4. У якій країні було знайдено найбільший алмаз? Яка його хімічна формула?
  5. Чи хотілось би вам здійснити подорож до Африки? Так? Тоді вперед!

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.

Учитель біології

     Сьогодні на уроці ми з вами розглянемо біологічні, хімічні та географічні особливості одного з найцікавіших материків світу - Африки. Багато хто з вас вже має достатнє уявлення про нього, які слова-асоціації виникають у вас, як тільки ви чуєте це слово – «Африка»? (діти приводять приклади слів-асоціацій).

Учитель хімії

     Чи знаєте ви, що «Кулінан» – найбільший з алмазів, масою 3106 каратів (621 г), було  знайдено в Африці у 1905 році й названий ім’ям президента алмазодобувної компанії. Його розкололи на 105 частин! Найбільший уламок – «Кулінан-І» – названо «Велика зірка Африки». Зараз він прикрашає спікетр англійського короля Едуарда VII, що зберігається в скарбниці лондонського Тауера. У королівській короні Англії також знаходиться уламок алмаза «Кулінан" -  «Кулінан ІІ». Загальна маса всіх отриманих з алмазу діамантів – 1064 карати.

Учитель біології

     Припускають, що густі нетрі африканських екваторіальних лісів ховають від сучасного людства невідомі види рослин та тварин. В Африці зберігся унікальний тваринний світ, який вражає різноманіттям великих ссавців, рептилій і птахів - ендеміків. (Пригадуємо, хто такі ендеміки). На африканському континенті, на думку більшості вчених, з’явилась людина  сучасного типу – Людина розумна.

     Про Африку можна говорити, як про материк рекордів живої природи. Тваринний світ вологих вічнозелених лісів винятково різноманітний. У пухкому грунті численна мікрофауна: бактерії та цвілеві гриби, які «працюють» безперервно. В умовах високої вологості швидкість гниття просто вражає – листок, скинутий деревом, тут повністю розкладається всього за шість тижнів!

     У наземному ярусі живуть дрібні копитні, лісові свині, лісові слони, горили. Біля водойм – карликові бегемоти, окапі (родичі жирафів)

IV. Вивчення нового матеріалу.

Учитель географії. Розповідь з елементами бесіди.

     Африка – другий за розмірами материк світу. Це материк спеки, непролазних екваторіальних лісів, величезних саван та безкрайніх пустель. Африку недарма називають улюбленицею Сонця. Адже сніги та льодовики там можна побачити тільки на гірських височинах, наприклад, на самій високій горі африканського континенту - …..(Кіліманджаро).

     Африка – материк, поділений екватором навпіл. (Пригадуємо, що таке екватор). Її крайні північна й південна точки лежать на одній відстані від екватора. Там сонце завжди над головою і впродовж року гріє дужче, ніж у нас в Україні у самі спекотні дні липня або серпня, але щодня там йдуть дощі.

     По обидва боки від екватора простягаються ліси, дерева там заввишки досягають 16-поверхового будинку.

     На  південь та північ від екватора, в районі тропіків, лежать пустелі, де роками не випадає жодної краплини вологи. На півночі Африки розташувалася найбільша пустеля Землі - …..(Сахара). Пісок тут нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця.

Перший учень-біолог

     Верблюди, які живуть в пустелі Сахара, можуть жити без води понад двох тижнів. Зазвичай, саме на верблюдах люди мандрують пустелями.

     В африканських степах пасуться зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи. Там же живе страус Ему – найвищий птах і найкращий бігун.

     У річках Нілі, Конго, Лімпопо живуть величезні крокодили, бегемоти, а по берегах – безліч птахів.

     Восени до Африки прилітають багато птахів на зимівлю. З України туди відлітають лелекі, журавлі, ластівки.

     Саме Африка – батьківщина таких цінних культур, як буряк, цибуля, капуста, кавун, які з часом поширилися по всьому світу. Какао, кава, цитрусові, банани, ананаси, що ростуть на африканському континенті, прийшлися до смаку й мешканцям інших материків. (перегляд відеофільму «Рослинний і тваринний світ Африки»)

Перший учень-хімік

Африка багата на різноманітні корисні копалини. Переважання на континенті давних магматичних порід спричинило багатство його надр рудами різних металів.

     В Африці встановлені родовища майже всіх відомих видів мінеральної сировини. Серед інших континентів Африка займає:

1-е місце за запасами марганцю, хромових руд, бокситів, золота, платиноїдів, кобальту, алмазів, фосфоритів,

2-е — за запасами руд міді, урану,

3-є — за запасами нафти, газу, руд ртуті, стибію, флюориту,

4-е — за запасами залізних руд.

     Значні також запаси руд титану, ванадію, нікелю, бісмуту, літію, берилію, танталу, ніобію, олова, вольфраму, коштовних каменів тощо.

 

 

Перший учень-географ

     Перше плавання навколо Африки  здійснили фінікійці за наказом єгипетського царя Нехо. Карфагеняни й римляни досліджували Сахару, басейн Нілу, Ефіопське нагір’я. Починаючи від VII століття араби, поступово проникаючи на захід, зайняли всю Африку на північ від Сахари аж до Атлантичного океану.

     У 1497-1498 рр. португальська експедиція під керівництвом Васко да Гами досліджувала узбережжя Африки  й досягла Індії.

     У другій половині XIX століття дослідженням Африки зацікавився знаменитий англійський мандрівник Д.Лівінгстон, який здійснив три експедиції до Африки, перетнув Південну Африку із заходу на схід, досліджував річку Замбезі, відкрив на ній спад, який назвав Вікторія, на честь англійської королеви.

     Серед інших мандрівників, які досліджували африканський материк були: англійський дослідник Г. Барт, який установив, що озеро Чад безстічне; гірничий інженер Є. Ковалевський, який допомагав єгиптянам у пошуках і розробці родовищ золота; В. Юнкер, який досліджував вододіл річок Ніл, Конго та Нігер і склав докладну карту вивченої місцевості. (перегляд відеофільму  «Озера та річки Африки». З особливостями кожного кліматичного поясу групи учнів ознайомилися самостійно заздалегідь, підготували презентації).

Другий учень-географ.

     Екваторіальний пояс охоплює частину басейну річки Конго та узбережжя Гвінейської затоки. Тут панує одна пора року – літо. Протягом усього часу зберігаються високі показники середніх температур +27 - +28⁰ С. Практично щодня йдуть зливові дощі, які іноді досягають руйнівної сили. Високі температури повітря в  поєднанні з підвищеною вологістю – це основні ознаки екваторіального типу клімату.

Третій учень-географ.

     На північ і південь від екваторіального поясу панує субекваторіальний тип клімату. Протягом літнього дощового сезону погоду форму  вологе і тепле екваторіальне повітря. Часто бувають грози, іноді тривалий час зберігається суцільна хмарність із тривалими дощами. Узимку екваторіальні тропічні маси заступають тропічні – жаркі й сухі.

Четвертий учень-географ.

     Тропічні пояси відповідають тропічним широтам обох півкуль. Для них характерна перевага континентальних тропічних повітряних мас, що формують тропічний пустельний клімат. Це – царство пустель. Велике коливання добових температур – від + 70 вдень до 0⁰ С вночі – призводять до того, що каміні лопаються з тріском, схожими на постріли. Улітку в Сахарі  -  найсильніший палючий вітер – самум. Він переміщає тони піску, від тертя піщини якого виникають звуки то веселі, то сумні, то ніжні, то крикливі.

П’ятий учень-географ

    Крайні північ і південь материка лежать у субтропічних поясах. На півночі – на узбережжях Середземного моря та на південно-західному краї Африки клімат субтропічний середземноморський із сухим спекотним літом і пануванням тропічного повітря, теплою вологою зимою і перевагою помірних повітряних мас. Кліматичні умови субтропічних поясів Африки найбільш сприятливі для проживання.

Вчитель географії.

     Природні зони Африки, як саме і кліматичні пояси, розташовані майже симетрично по обидві боки від екватора. В Африці формуються природні зони екваторіального, тропічного і субтропічного географічних поясів – це зони вологих вічнозелених лісів, савани і рідколісся, пустелі та напівпустелі.

 

 

Вчитель біології.

     Після того, як ми пригадали, де знаходиться материк Африка, які природні зони та географічні пояси існують, якими корисними копалинами багата Африка, поговоримо про флору та фауну африканського континенту.

     Коли людина потрапляє до вологого вічнозеленого лісу, то відчуває себе на дні зеленого океану. Від величезних гілок дерев-гігантів у всі боки відходять повітряні корені, гігантські ліани обвивають стовбури. На деревах живе безліч рослин - паразитів. У приземний ярус просочується менш як 5% сонячного світла, тому тут мало трав’янистої рослинності.

     Тваринний світ вологих вічнозелених лісів винятково різноманітний.

Перший учень-біолог.

     В Африці мешкають горили – це одна із самих великих людиноподібних мавп. Зріст дорослих самців досягає майже 2 метра, а вага 300 кг. Раніше, завдяки своїм велетенським розмірам і загрозливому вигляду, горил вважали агресивними та хижими тваринами. А насправді, горили - вегетаріанці, вони живляться зазвичай рослинами і їх, безумовно, на треба вважати злобними тваринами. Тільки для того, щоб показати свою силу іншим самцям чи налякати ворогів, вони б’ють себе у груди, голосно викрикуючи.

Вчитель біології.

     А далі у нас буде цікаве завдання, яке ми назвали «Біологічний Оскар». У кожній представленій номінації потрібно обрати одну правильну відповідь.

  1. Номінація «Тварини Африки», представлені:
  • кенгуру;
  • зубр;
  • жираф.

      У номінації «Тварини Африки» перемагає …..(жираф).

  1. Номінація «Рослини Африки», представлені:
  • береза;
  • вельвічія;
  • шипшина.

      У номінації «Рослини Африки» перемагає….. (вельвічія).

  1. Номінація «Водоспади Африки», представлені:
  • Анхель;
  • Вікторія;
  • Ніагара.

       У номінації «Водоспади Африки» перемогу одержує водоспад…..(Вікторія).

Вчитель біології.

     Савани і рідколісся Африки займають майже 40% території материка. Вони являють собою відкриті трав’янисті рівнини. Із деревних порід у савані переважають баобаби, зонтичні акації, мімози, пальми.

     Достатня кількість трав’яного покрову в савані створює сприятливі умови для життя великих травоїдних тварин: слонів, носорогів, жирафів, левів, антилоп, череди яких привертають увагу численних хижаків: гепардів, леопардів, шакалів, гієн. У водоймах живуть крокодили, бегемоти. Надзвичайно багато термітів. (Перегляд відеофільму «Полювання в африканській  савані»).

Другий учень-біолог.

     Баобаб- це велике дерево, характерне для африканських саван. Ця рослина може жити до 400 років! Окружність стовбура самих великих дерев досягає 10 метрів. Для того, щоб охопити такий стовбур, шість або навіть сім чоловік повинні, узявшись за руки, утворити коло.

 

Третій учень-біолог.

     Жираф – це ссавець, який живе в африканській савані і вважається самою високою твариною у світі. Завдяки довгим ногам і шиї його зріст досягає 5,5 метрів. Вага дорослого жирафа близько 1000 кг. Найулюбленіша їжа жирафа розташовується в кронах акацій. Вчені вважають, що у процесі еволюції вижили особі із самою довгою шиєю, що дозволило їм уникнути конкуренції з іншими травоїдними. Крім того, завдяки високому зросту, жираф здалека бачить приближення хижаків.

Четвертий учень-біолог.

     Мешканець африканської савани – слон – це одна із самих великих тварин світу. Добре розвинений хобот слонів, утворений при зростанні витягнутого носу з верхньою губою, має на кінці пальцевидний придаток. Хобот є органом, який виконує багато функцій.  Він потрібен для захвату їжі та води, ощупування та держання предметів і, звичайно, як орган нюху.

     Предки слонів були мало схожі на своїх сучасних родичів. Вони були набагато менші, а хобот являв собою скоріше витягнутий ніс. У процесі еволюції збільшувалися розміри тіла і довжина хоботу, який поступово ставав їх «робочим» органом. Для життя слонам потрібно кожний день кілька десятків кг їжі і до 300 л води! (Перегляд відеофільму «Слони – мешканці африканських саван»).

П’ятий учень-біолог.

     Скорпіони – всім відомі мешканці пустель. Вони мають своєрідний ядовитий апарат та ядовиті залози, продукти яких виведені у загнутий гострий шип. При нападі на здобич скорпіон хватає її двома клешнями і потім, загнувши «хвіст», наносить сильний удар (укол) кінцевим шипом, вводячи отруту у тіло своєї жертви.

 

 

Вчитель біології.

     На північному на південному заході материка в областях із субтропічним середземноморським кліматом сформувалася зона твердолистяних вічнозелених лісів та чагарників. Вона являє собою світлий ліс із вічнозеленою сосною, кедром, кипарисом, маслиною тощо. На схилах ростуть густі зарослі мирту, лавра, олеандра, карликових пальм, кавуни.

Перший учень-біолог.

     Найбільша ягода – це кавун, рослина пустелі Калахарі в південній Африці. Це ліана, що стелиться, чіпляється вусиками за грунт. Кавун – посухостійка рослина, але для плодоношення йому потрібна вода. Коли тварини їдять кавуни, то насіння падає, і рясний сік тече на землю, зволожуючи її. Солодкий сік приліплює насіння до зволоженої землі,  воно проростає. Дикий кавун   пустелі Калахарі має розмір тенісного м’яча і важить близько 250 г. Культурні ж кавуни досягають маси 10 і навіть 16 кг!

V. Закріплення нового матеріалу.

Вчитель біології.

     Зараз учні-географи представлять питання для учнів-біологів за темою: «Рослини і тварини Африки», а учні-біологи підготували питання бліцтурніру для наших ерудитів-географів.

Завдання для бліцтурніру.

  1. Країна-банкір?  (Швейцарія);
  2. Країна, Батьківщина Олімпійських ігор і марафонського бігу? 
  3. Біля якого материка розташований острів Мадагаскар? 
  4. На гербі якої держави можна побачити хризантеми? 
  5. Національний оркестр якої країни більше, ніж її армія?

Молодці, а зараз питання для біологів:

  1. Як  слони використовують свій хобот?
  2. Чому у жирафа така довга щия?
  3. Для чого верблюду потрібні горби?
  4. Чому людина має остерігатися мухи це-це?
  5. Чому у вологих екваторіальних лісах майже немає трав’янистої рослинності?

VI. Підсумок уроку.

Прийом «П’ять речень»

Кожна група самостійно п’ятьма реченнями формулює висновок уроку.

VII. Виставлення та мотивація оцінок.

VIII. Домашнє завдання.

 

 

    

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
22 березня 2021
Переглядів
453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку