Урок присвячений космонавтиці, який об'єднує знання з фізики, математики, біології, історії для знайомства з новою наукою - астрономією. За допомогою інформаційних технологій здійснюється подорож Сонячною системою. Учні дізнаються, яким чином людина підкорила космос і чого досягло людство у цій області і з'ясовують, що вони знають про це і як уміють застосовувати свої знання у вирішенні космічних завдань.
Інтегрований урок – подорож для учнів 9 класу – «Космічні мандри»
(фізика, математика, історія, біологія)
Тип уроку: повторення та систематизація знань
Форма проведення: командна гра
Мета уроку:
Завдання: поглибити знання учнів з теми "закон збереження імпульсу", "реактивний рух", "вага, перевантаження, невагомість" за рахунок використання пізнавальних засобів різних навчальних дисциплін.
Обладнання:
Методи навчання:
Очікувані результати:
Учні :
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Слово вчителя. Скільки загадкового і таємничогоу слові "космос". В усі часи творчі, зосереджені люди вдивлялися в зоряне небо, намагаючись осягнути секрети невідомих горизонтів.
Постановка проблеми. Сьогоднішній урок буде присвячений космонавтиці. Ми спробуємо об'єднати знання фізики, математики, біології, історії для знайомства з новою наукою - астрономією. За допомогою інформаційних технологій здійснимо подорож нашою Сонячною системою. Дізнаємося, яким чином людина підкорила космос і чого досягло людство у цій області. З'ясуємо, що ви знаєте про це і як умієте застосовувати свої знання у вирішенні космічних завдань. Що ви очікуєте від уроку?
Оцінювання. Наше заняття проходитиме у формі змагання між чотирма командами, які полетять до Місяця «Зоряним шляхом». Політ здійснюватиметься поетапно. На кожному етапі команди отримують певні бали. Команда, яка першою дає правильну відповідь, отримує 3 бали, команда, яка дає правильну відповідь другою отримує 2 бали, команда, яка остання дає відповідь отримує 1 бал. Оцінюватися будуть також і індивідуальні відповіді членів космічних команд. Під час уроку виготовлені імпровізовані космічні кораблі просуватимуться по зоряному шляху від Землі до Місяця. Команда, яка першою досягне Місяця стане переможцем гри. Сьогодні у нас буде не лише команда-переможець, а учень, який набере найбільшу кількість балів, стане кандидатом у капітани корабля на здійснення майбутньої космічної подорожі по нашій Галактиці. Бажаю всім успіхів!
Вірші про космос
Слайд 1
1 учень
На небі різні зорі сяють,
Так Бог створив не без причин,
Та погляди усі звертають
На зорі перших величин.
Одна блискучо-золотава,
А інша світить голубим,
І кожна з них така яскрава –
Не позмагатися малим.
2 учень
Зоряні хвилі хлюпають в небі;
Місяць в сузір’ях, як човен, пливе,
Ось він піднявсь на безмежності гребінь,
Хтось мене звідти зове і зове.
Чую той поклик призивний і владний,
Хочу озватись – далеко сягать,
Часто вночі я стою безпорадний,
Знаку від себе не можу подать.
Хто мене кличе з космічного моря?
Може, поети, що в зорях живуть,
З місяця-човна до мене говорять,
Щоб вирушав я у зоряну путь.
Іван Коваленко
Учням пропонується розподілитися на 4 команди по QR кодам.
Кожна команда малює і вирізає космічний корабель, дає йому назву і розміщує на стартовому майданчику стенду «Зоряний шлях»
Підготовчий етап
Асоціації на дошці
(На дошці прикріпляється слово «КОСМОС», командам дібрати основні закони, терміни до даного поняття, потім виділити основні поняття та закони, які треба повторити для розв’язування завдань).
Із чим асоціюється поняття «КОСМОС», що треба знати, щоб здійснити космічну подорож? (Шлях, швидкість, закони Ньютона, закон Всесвітнього тяжіння, рівноприскорений рух, рівномірний прямолінійний рух, закон збереження імпульсу, вага, невагомість, перевантаження, довжина кола, парабола, еліпс…)
Оцінювання: переможець називає найбільше прикладів, корабель команди-переможця просувається далі від кораблів інших команд по «Зоряному шляху».
1. Етап «Перед стартом»
Слово учителя. Покинути поверхню Землі і піднятися в небо люди мріяли ще з давніх- давен. Про це згадувалося в старокитайських літописах, в індійській і грецькій літературі, в староруських літописах. До наших днів зберігся міф про Ікара, який зробив собі крила, склеївши їх воском. Ікар піднявся до Сонця, але віск розтанув, і сміливець впав у море. Від міфів до наукових проектів пройшли віки, і мрії людства здійснилися.
А чи знаєте ви…
1. Ким уперше був запропонований проект проникнення людини у Всесвіт і даний спрощений схематичний опис сучасної ракетної установки? (Микола Іванович Кибальчич) Слайд № 2
2. Хто є основоположником космонавтики? (Костянтин Едуардович Ціолковский) Слайд №3
3. Хто першим сконструював космічний корабель?(Сергій Павлович Корольов) Слайд №4
4. Який закон виконується перед стартом ракети?(І закон Ньютона) Слайд №5
5. Який закон виконується при старті ракети?(ІІІ закон Ньютона)
Практичне завдання. Основна частина ракети- алюмінієвий циліндр висотою 21м і масою30т. Необхідно виготовити з аркушу паперу формату А4 копію циліндричної частини ракети. Вважати масу цілого аркушу 50т, а його розміри 210×297 мм. Якого діаметра буде ця копія?
Оцінювання: переможець називає найбільше відповідей, корабель команди-переможця просувається далі від кораблів інших команд по «Зоряному шляху».
2. Етап « Старт»
Слово вчителя. Під час старту ракети в космос космонавт потрапляє в незвичні для нього умови. При зльоті, поки не подолано земне тяжіння, космонавт відчуває сильну вібрацію: весь корабель трусить, чути рев могутніх моторів.
Щоб ваша ракета відірвалася від Землі і прискорено помчала вертикально вгору, скажіть...
«Стартуємо разом»
1. Коли був здійснений перший запуск штучного супутника?(4 жовтня 1957 року) Слайд №6
2. Хто був першим космонавтом, що полетів у космос?( Юрій Олексійович Гагарін 12 квітня 1961 року) Слайд №7
3. Який закон збереження виконується при русі ракети?(Закон збереження імпульсу)
4. Назвіть першого космонавта незалежної України (Леонід Костянтинович Каденюк). Слайд №8
5. Яка швидкість є першою космічною швидкістю. (7,9 км/с)
6. Хто з наших односельчан побував у космосі?(Анатолій Павлович Арцебарський) Слайд №9(інформація)
Оцінювання: переможець називає найбільше правильних відповідей, корабель команди-переможця просувається далі від кораблів інших команд по «Зоряному шляху».
Слово учителя. Рівноприскорений рух спричинює збільшення його ваги в кілька разів. Кількісно зростання ваги характеризується коефіцієнтом перевантаження, рівним відношенню прискорення тіла до прискорення вільного падіння: k = a \ g. При перевантаженні вага тіла збільшується на величину, що дорівнює добутку маси тіла на його прискорення: P = m(g + a). При цьому не тільки все тіло сильніше тисне на опору, а й окремі частини тіла - один на одного.
Слово учителя. Перевантаження може спричинити погіршення стану здоров’я, утруднюється дихання, погіршується серцева діяльність, відбувається перерозподіл крові, її приплив або відплив до голови, з'являється нечіткість зору. Ото ж космонавти -треновані люди, систематичні тренування на центрифузі допомагають їм спокійно переносити перевантаження, зберігати ясну голову і стежити за показаннями приладів.
Космічні задачі
Задача 1. Космічна ракета при старті з поверхні Землі рухається вертикально з прискоренням 20 м\с2. Чому дорівнює вага льотчика-космонавта в кабіні, якщо його маса 80 кг? Яке перевантаження відчуває космонавт?
Задача2. З’ясуйте, з якою швидкістю продовжуватиме політ частина ракети, що залишилася, якщо ракета масою 4000 кг летить зі швидкістю 500 м/с і від неї відокремлюється головна частина масою 1000 кг і летить зі швидкістю 800 м/с. (400 м/с).
Оцінювання: переможець називає найбільше правильних відповідей, корабель команди-переможця просувається далі від кораблів інших команд по «Зоряному шляху».
3. Етап «У космосі»
Слово учителя. І ось корабель вийшов на навколоземну орбіту. Замість шуму моторів - незвичайна тиша. Скінчилися перевантаження, і тіло втратило свою вагу. Космонавту потрібно звикати до невагомості. У космосі обстановка незвична не тільки для організму, але і для психіки людини. Чи зможете ви, наприклад, протягом місяця жити у відриві від всього земного, насамоті?
Стан тіла, при якому його вага дорівнює нулю, називається невагомістю. У стан невагомості космічний корабель переходить після вимкнення двигунів, коли виходить на орбіту навколо Землі. Його прискорення дорівнюватиме прискоренню вільного падіння a = g. Оскільки прискорення а напрямлене вниз, до Землі, то вага тіла P = mg-ma = 0.
Слово учителя. У стані невагомості все тіло та його окремі частини перестають тиснути одне на одного. Космонавт при цьому перестає відчувати власну вагу. Предмет, випущений із його рук, не падає; зникає різниця між підлогою та стелею. В умовах орбітального польоту невагомість порушує функції людини: слабшають м'язи і кістки, організм зневоднюється. Але за допомогою лікувальної фізкультури та особливого харчування ці неприємні наслідки можна усунути.
Космічні задачі
Задача 3. Космонавту, що знаходиться у відкритому космосі, необхідно повернутися на корабель. На Землі це завдання нехитре, знай собі йди, але в космосі все значно складніше, так як відштовхнутися ногами ні від чого. Як же космонавту зрушити з місця? Який закон покладений в основу цього руху?
Задача 4. Космонавту, який вийшов у відкритий космос і не пов'язаний із кораблем, треба повернутися на 1800. Як йому діяти? Який закон покладений в основу цього руху?
Задача 5. Перший космонавт Ю.О.Гагарін на космічному кораблі «Восток-1» пролетів навколо Землі відстань 50400 км за 108 хв. Скільки витків навколо Землі було здійснено? З якою середньою швидкістю рухався корабель? (радіус орбіти приблизно 8000 км)
Оцінювання: переможець називає найбільше правильних відповідей, корабель команди-переможця просувається далі від кораблів інших команд по «Зоряному шляху».
4. Етап «Напрямок на Місяць»
Місяць́ - природний супутник Землі. Другий за яскравістю об'єкт на небі після Сонця і п'ятий за величиною природний супутник планети Сонячної системи. Середня відстань між центрами Землі і Місяці - 384 467 км (0,002 57 а. е., ~ 30 діаметрів Землі). Місяць є єдиним астрономічним об'єктом поза Землею, на якому побувала людина. То ж вирушаймо, але дорога нелегка.
«Космічний крок вперед, два назад»
(Команда, яка дає правильну відповідь, просувається на одну сходинку вперед. Якщо допущена помилка, команда повертається на дві сходинки назад.)
(Із історії космонавтики)
1. В якому році було здійснено перший політ до Місяця?(2 січня 1959 року) Слайд №10
2. В якому році здійснена перша експедиція на Місяць?(16 липня 1969 року)
3. Назвіть перших астронавтів, які ступили на поверхню Місяця?(Ніл Армстронг, Едвін Олдрін) Слайд №11
4. Хто був автором теорії космічних польотів і подорожей на Місяць?(Юрій Васильович Кондратюк) Слайд №12
5. Хто з космонавтів першим вийшов у відкритий космос?(Олексій Архипович Леонов, 18 березня 1965 року) Слайд №13
6. Скільки разів Анатолій Арцебарський виходив у відкритий космос?(6 виходів)
7. …20
Оцінювання: переможець називає найбільше правильних відповідей, корабель команди-переможця просувається далі від кораблів інших команд по «Зоряному шляху».
Космічні задачі
Задача 6. Середня відстань між центрами Землі і Місяця дорівнює 60 земним радіусам, а маса Місяця у81 раз менша від маси Землі. У якій точці відрізку, що сполучає центри Землі і Місяця, тіло притягуватиметься ними з однаковою силою?
Слово учителя. У ваш корабель несподівано потрапив астероїд, негайно треба ліквідувати пошкодження. Для цього потрібно вийти у відкритий космос і полагодити несправність.
Задача 7. Два космонавти, працюючи разом, відремонтували корабель за 8 год. За скільки годин може відремонтувати корабель кожен космонавт, працюючи самостійно, якщо другому космонавту на це потрібно на 12 год більше, ніж першому?
Оцінювання: переможець називає найбільше правильних відповідей, корабель команди-переможця просувається далі від кораблів інших команд по «Зоряному шляху».
4. Етап «На Місяці»
Слово учителя. Першим освоювати простори Місяця став СРСР. У 1959 році на Місяць відправилися станції "Луна" (1-2-3). 14 вересня 1959 року в 00: 02: 24 станція "Луна-2" уперше у світі досягла поверхні місяця в районі Моря Дощів поблизу кратерів Арістилл, Архімед і Автолік. У тому ж 59-му році станція "Луна-3" "добула" перше фото зворотної сторони місяця, пролетівши над невидимою із Землі поверхнею. "Луна-24" в 1976 році принесла на Землю грунт із поверхні Місяця для важливих досліджень.
Слово учителя. 20 липня 1969 року,о 20: 17: 39 командир корабля «Аполон 11» Ніл Армстронг і пілот Едвін Олдрин посадили місячний модуль в південно-західному районі Моря Спокою. Вони залишалися на поверхні місяця впродовж 21 години 36 хвилин і 21 секунди. Увесь цей час пілот командного модуля Майкл Коллінз чекав їх на навколомісячній орбіті. Астронавти зробили один вихід на місячну поверхню, який тривав 2 години 31 хвилину 40 секунд. Першою людиною, що ступила на місяць, став Ніл Армстронг. Це сталося 21 липня, в 02: 56: 15. Через 15 хвилин до нього приєднався Олдрин. Усього на місяці побувало 12 астронавтів США.
Космічні задачі
Задача 8. Порівняти прискорення вільного падіння на поверхні Місяця gм із прискоренням вільного падіння на поверхні Землі gЗ. МЗ = 5,976·1024 кг, Мм = 7,35·1022 кг, RЗ = 6,378164·106 м, Rм = 1,737·106 м.
Задача 9. Як, прилетівши на незнайому планету, космонавти можуть визначити, чи є на ній магнітне поле? У їх розпорядженні чутливий гальванометр і моток дроту. (Запропонуйте свої способи визначення наявності магнітного поля планети).
Задача 10. Як знайти прискорення вільного падіння на невідомій планеті, маючи у своєму розпорядженні пружинні ваги і гирю відомої маси? (Запропонуйте свої способи визначення прискорення вільного падіння на планеті)
Оцінювання: переможець називає найбільше правильних відповідей, корабель команди-переможця просувається далі від кораблів інших команд по «Зоряному шляху».
Релаксація. Перегляд відео-,фотоматеріалів про космос.
Очікувані результати.
Підведення підсумків.
Гулак Вадим Миколайович
учитель фізики Просянської ЗОШ І-ІІІ ступенів Покровської районної ради
Ви можете мене знайти:
e-mаil :1311vadimgul@gmail.com
067-927-47-27
,,18 травня 1991 року о 15 годині 50 хвилин за московським часом у Радянському Союзі здійснено запуск космічного корабля ,,Союз-ТМ-12”. У складі екіпажу: Анатолій Арцебарський, бортінженер Герой Радянського Союзу, льотчик-космонавт Сергій Крикальов і космонавт-дослідник, громадянка Великобританії Хелен Шарман”.
Арцебарський Анатолій Павлович (нар. 09.09.1956, смт Просяна Покровського р-ну Дніпропетровської обл.) — космонавт, льотчик-випробувач, Герой Радянського Союзу.
У 1977 році закінчив Харківське військове авіаційне училище льотчиків, у 1983 році — Центр підготовки льотчиків-випробувачів, у 1987 році — Московський авіаційний інститут, у 1996 році — Військову академію Генерального штабу в Москві. Служив льотчиком-інструктором у військово-повітряних силах (ВПС) Київського та Північно-Кавказького військових округів (1977—1983), згодом —льотчиком-випробувачем (1983—1988).
У 1985 році його зараховано до загону космонавтів. У 1988—1993 роках Арцебарський — космонавт-випробувач. У травні — жовтні 1991 року він — командир радянсько-англійського екіпажу, який на кораблі ,,Союз ТМ-12” здійснив космічний політ. У 1993—1994 роках був радником у Центрі програм польотів РАН, у 1996—1998 роках — членом науково-технічного комітету Головного комітету ВПС РФ від 1999 року — віце-президентом Федерації космонавтики РФ.
Освіта
У 1973 році закінчив середню школу № 2 в селищі Просяна, Покровського району, Дніпропетровської області.
Із 28 липня 1994 року проходив навчання в Академії Генерального Штабу Міністерства Оборони Російської Федерації, закінчив її 18 червня 1996 року.
У жовтні 1977 року закінчив Харківське Вище військове авіаційне училище льотчиків ім. двічі Героя Радянського Союзу С.І.Грицевця, спеціальність ,,Командна тактична, винищувальна авіація”, кваліфікація військовий льотчик-інженер.
У 1983-1987 роках навчався на вечірньому відділенні факультету літакобудування Актюбінської філії Московського авіаційного інституту ім. С.
Орджонікідзе ,,Зліт” без відриву від роботи.
У 2002 році закінчив Московську академію ринку праці та інформаційних технологій за програмою антикризового управління
Із 18 вересня 2006 року по 17 вересня 2008 року проходив навчання в ФГТУ вищої професійної освіти ,,Російська академія державної служби при Президентові Російської Федерації” із присвоєнням додаткової кваліфікації ,,Майстер ділового адміністрування ─ Master of Business Administration (MBA)”
Військова служба.
У 1973 році зарахований на службу в Радянській Армії з надходженням до Харківського ВВАУЛ.
1982-1996 ─ льотно-випробувальна та космічна служба.
25 жовтня 1991року—присвоєно військове звання ,,полковник”
25 листопада 1977 року—зарахований льотчиком-інструктором вісімсот дванадцятого навчального авіаційного полку (УАП) Харківського ВВАУЛ. Освоїв і отримав допуск до польотів на МіГ-21ПФ, МіГ-21ПФМ, МіГ-21У, МіГ-21УС, МіГ-21УМ.
Із листопада 1982 року — переведений у 267-й Центр випробування авіаційної техніки та підготовки льотчиків –випробувачів.
20 серпня 1998 року — звільнений зі Збройних Сил РФ у запас.
У 1973-1977 роках курсант Харківського ВВАУЛ. Польоти на літаках
Л-29, УТІ, МіГ-15, МіГ-17, МіГ-21.
21 жовтня 1977 року—присвоєно військове звання ,,лейтенант”
3 листопада 1979 року — присвоєно військове звання ,,старший лейтенант”
17 лютого 1982 року — присвоєно військове звання ,,капітан”
3 березня 1985 року — присвоєно військове звання ,,майор”.
31 березня 1988 року — присвоєно військове звання ,,підполковник”.
Із 2 листопада 1996 року ─ член Науково-технічного комітету з питань орбітальних і багаторазових авіаційно-космічних комплексів Головного штабу Військово-повітряних сил Російської Федерації.
1978 року — бойовий виліт із перехоплення повітряної цілі.
Загальний наліт понад 1600 годин, 48 стрибків із парашутом.
Із 11 серпня 1978 року ─ Військовий льотчик 3-го класу
Із 21 лютого 1981 року ─ військовий льотчик 1-го класу
Із 14 лютого 1986 року ─ льотчик -випробувач 2-го класу
Із 5 листопада 1980 року ─військовий льотчик 2-го класу
Із 4 серпня 1983 року ─ льотчик-випробувач 3-го класу
Із 24 січня 1992 року ─ космонавт 2-го класу
Льотно-випробувальна робота
Із листопада 1982 по серпень 1983 років ─ пройшов підготовку в 267-му Центрі випробування авіаційної техніки та підготовки льотчиків-випробувачів у місті Актюбінськ Астраханської області
11 серпня 1983 року ─ зарахований льотчиком-випробувачем у 1-у випробувальну авіаційну ескадрилію (ІАЕ) служби льотних випробувань винищувачів-перехоплювачів ППО та літаків фронтової авіації 1-го управління Державного Червонопрапорного науково-дослідного інституту Військово-повітряних сил ім. В.П. Чкалова (ГКНІІ ВПС). За час льотно-випробувальної роботи освоїв МіГ-23, всі модифікації МіГ-25, МіГ-27, МіГ-29, Су-17, Як-40, Ту-134, А-50 (ДРЛО).
16 жовтня 1986 року переведений у 2-у ІАЕ того ж інституту
Космічні дослідження.
У 1988-1989 роках — підготовка у групі астронавтів за програмою польотів на орбітальному комплексі ,,Світ” (ОК ,,Світ”).
2 вересня 1985 року — рішенням Державної міжвідомчої комісії (ГМВК) відібраний як кандидат у космонавти від ГКНІІ ВПС.
З листопада 1985 - травень 1987 років — проходив методом зборів цикл загальнокосмічної підготовки в Центрі підготовки космонавтів ім. Ю. А. Гагаріна.
Із лютого 1990 по липень 1990 років — підготовка до польотів за програмою 7-ої основної експедиції (ЕО-7) на ОК ,,Мир” в якості командира третього (резервного) екіпажу.
Із лютого 1990до13 червня 1990 року підготовка спільно з М.Х. Манаровим.
Із 13 червня 1990 року — без партнерів (М.Х.Манаров був переведений бортінженером у дублюючий екіпаж космічного корабля ,,Союз ТМ-10” на місце В. І. Севастьянова, відстороненого від тривалого польоту за медичними показаннями.)
У червні 1985 року отримав позитивний висновок Центральної лікарсько-льотної комісії (ЦВЛК).
Із 5 грудня 1990 року по 19 квітня 1991 року — проходив підготовку за програмою 9-ої основної експедиції (ЕО-9) на ОК ,,Мир” в якості командира основного екіпажу (спільно із С.К. Крикальовим і космонавткою ізВеликобританії Хелен Патріцією Шарман).
8 січня 1988 року ─ наказом Міністерства оборони СРСР зарахований до 2-ї групи загону космонавтів Центру підготовки космонавтів ВПС на посаду космонавта-випробувача (9-й набір, спільно з В. М. Афанасьєвим і Г. М. Манаковим). Призначення було вироблено у зв’язку із збільшенням термінів реалізації програми ,,Буран”.
Був включений у програму відбору, що проводиться ГКНІІ ВПС СРСР для роботи у програмі ,,Буран”. Медичне обстеження пройшов у Центральному військовому науково-дослідному авіаційному госпіталі (ЦВНІАГ).
Із липня 1989 року по лютий 1990 року — підготовка до польоту на ОК ,,Мир” у якості командира резервного екіпажу спільно з С.В.Авдєєвим.
Із 13 серпня по 12 листопада 1990 року — проходив підготовку за програмою 8-ої основної експедиції (ЕО-8) на ОК ,,Мир” як командир дублюючого екіпажу спільно з С. К. Крикальовим та японської космонавтка Реко Кікучі).
Із травня 1987 року ─ успішна здача заліків та присвоєння кваліфікації
,,космонавт-випробувач”
Здійснив тривалий космічний політ із 18 травня по 10 жовтня 1991 року у якості командира екіпажу транспортного корабля ,,Союз ТМ-12“ і ГК,,Світ” за програмою 9-ої основної експедиції (ЕО-9) і програми ,,Джуно”(Juno). У стартовий екіпаж входили С. К. Крикальов і Х. П. Шарман. Став 248-ою людиною в космосі, 71-м з СРСР.
Персональний позивний ,,Озон-1”.
,,18 травня 1991 року о 15 годині 50 хвилин за московським часом у Радянському Союзі здійснено запуск космічного корабля ,,Союз-ТМ-12”. У складі екіпажу: Анатолій Арцебарський- бортінженер ,Герой Радянського Союзу, льотчик-космонавт Сергій Крикальов і космонавт-дослідник, громадянка Великобританії Хелен Шарман. (Планувалося, що полетить японська жінка-космонавт Ріоно Кікуті, але в тієї вже на Байконурі стався приступ апендициту, то ж дослідниці довелося брати зміну).
Програмою польоту було передбачено стикування корабля ,,Союз-ТМ-12” і з пілотованим комплексом ,,Мир” і проведення спільних досліджень та експериментів із космонавтами 8-ої основної експедиції Віктором Афанасьєвим і Мусою Манаровим”. Треба сказати, що це був наймолодший за всю історію космонавтики радянсько-англійський екіпаж, бо мали тоді ,,за плечима” всього: А.Арцебарський — 34 роки, С.Крикальов — 33, Х.Шарман — 27 років.
145 діб провів на станції наш земляк. Змінювалися інші космонавти, поверталися на Землю, а він лишався командиром дев’ятої основної експедиції аж до 10 жовтня 1991 року, коли ,,о 6 год.12 хв. за московським часом після завершення запланованих досліджень на борту пілотованого комплексу ,,Мир” Арцебарський, Токар Аубакіров і Франц Фібек повернулися на Землю. Спусковий апарат корабля ,,Союз-ТМ-12” здійснив посадку в заданому районі за 67 км на південний схід від міста Аркалик. Самопочуття космонавтів після приземлення добре”.
Скупі інформаційні рядки не можуть охарактеризувати події так, як це зробить сама людина. От і Арцебарський пізніше згадував:
— Приземлення було нормальним, в принципі. Хоча, треба сказати, що не м’яким. Бо завадив сильний боковий вітер. Але приземлилися досить точно. А коли після приземлення сів у ,,Волгу”, здалося, що везе не машина, а бричка. У перші години ступні ніг відчували кожен камінець, ямку на землі. Проте наступного дня вже бігав, а через тиждень грав у футбол.
А докладні зведення про виконану на орбіті роботу — лише в космічній документації.
Зроблено чимало. На орбіті — як на орбіті. Для нас — це дивина, для космонавта — звичайна робота. Тільки умови інші- невагомість.
Наприклад, спати доводилося стоячи у спальних мішках, прив’язуючись у своїй каюті, хоч відчуття, що ти стоїш, звичайно, немає. Їдять там, в основному, концентрати, приготовлені за спеціальною технологією,— треба пакети заливати водою, щоб отримати борщ чи суп… Ну, а робота на станції — це різні програми експериментів із медицини, електроніки, геофізики та інші. Сама ж станція ,,Мир” — це великий технологічний комплекс вагою понад 100 тонн, який міг приймати одночасно корабель основної експедиції і вантажний корабель або корабель експедиції відвідування. До всієї тієї будови внесли зміни і члени космічного екіпажу ,,Союз-ТМ-12”. А.П.Арцебарський і С.К.Крикальов під час виходів у відкритий космос змонтували 20-секційну ферму довжиною 14 метрів із стержневих елементів, доставлених на станцію вантажним кораблем.
А ще були екстремальні ситуації під час польоту: ручне стискування при підльоті до станції ,неполадки з охолодженням герма шолома при виході у відкритий космос. Чи варто згадувати ті випадки у подробицях? Головне, що наш земляк завжди залишався на висоті, був готовий до будь-яких ситуацій. І цим завдячував, насамперед, добрячому багажу знань та праці – з повною віддачею, до сьомого поту.
До космосу Арцебарський
Успішне приземлення. готував себе з дитинства. У нього були фотографії всіх космонавтів, про кожного знав практично все. А до своєї мрії йшов поступово і наполегливо.
Народився майбутній космонавт 9 вересня 1956 року в селищі Просяна у звичайній робітничій сім’ї.
Якби ж ми заздалегідь знали, що ростиме космонавт… А так, хто там до нього особливо придивлявся чи ставився,— згадувала мама Марія Василівна. — Було б нагодоване, взуте, одягнене. Та уроки вчило. Їх же в нас трійко було. Правда Толя допитливим дуже ріс. І якось на свій лад, вибрано чи що. Наприклад, рибалкою захоплювався. І рибу носив. Навіть якщо старші не упіймають, а він чи то місця знав, чи вчився в кого, чи чари рибальські придумав, але з порожніми руками додому не приходив. Та сам ту рибу і не їв, усе повчав нас: не клює в того, хто і ловить, і їсть сам.
Та це лиш епізод із дитинства. І контраст із братиком та сестричкою. Старший Павло учився добре, а ще – міг ,,звити” собі гніздо з ганчір’я і сидіти на дереві, читаючи книжку й ні про що не думаючи. Люба до навчання ставилась так собі. Зате Толя як брався за що, то вже робив капітально, чи це стосується уроків, чи моделей, чи ще чого.
Міг примусити триколісний велосипед їздити на двох колесах. Міг з друзями Анатолієм Власенком, Олександром Яцурою, Анатолієм Чорнобривцем, Анатолієм Клочком, Володимиром Сушком днями конструювати і запускати аероплани або тягати вулицями батьків довоєнний мотоцикл (в Павла Карповича цей мотоцикл є і досі. Він їздить ним, а молодь сучасна дивується, називаючи його смішним). Міг годинами не вставати з-за столу, хоча відмінником і не був, але те, що його цікавило, знав глибше від ровесників. Міг до знемоги займатися спортом. Класний керівник В.Д.Лобань згадував, як інколи жаль було дивитися на цього вольового й цілеспрямованого хлопця, бо з чотирьох 10-х класів його випуску він був найнижчим. Зате за фізичною підготовкою йому не було рівних. Недарма ж батьки й досі зберігають його похвальні грамоти й дипломи. Добрий десяток відзнак за перші місяці у районних та шкільних змаганнях із гімнастики, волейболу, баскетболу, військово-спортивних ігор.
Дуже товариський. Врівноважений і спокійний. Надзвичайно наполегливий, здатний відстояти і себе, і свої мрії. До речі, мрія у нього була одна, мета – одна. І Анатолій змалку працював на неї, не злякався труднощів, не змінив уподобання, як багато хто робить так у молоді роки. Саме тому остаточний вибір був передбачуваним, бо ледь закінчилися випускні екзамени, юнак оголосив:
— Па, я їду до Харкова у льотне. І не відмовляй, і не дивуйся: я знаю, що роблю. Буду військовим льотчиком.
І став ним. Присилав свої перші знімки, на яких сфотографований біля МIГ-21, із підписом: ,,Ось моя мрія. Ще три роки і моя машина на надзвуковій швидкості, краючи небо, буде слухняним моїм товаришем”.
Потім був перший самостійний виліт на літаку Л-29 — це 1975 рік. А через два роки, у 1977-му, Арцебарський закінчив Харківське ордена Червоної Зірки Вище військове авіаційне училище льотчиків ім.двічі Героя Радянського Союзу С.І. Грицевця і пішов виконувати свій почесний обов’язок перед Батьківщиною — служити у ВПС на сучасних військових літаках: спочатку льотчиком-інструктором, а згодом льотчиком-випробувачем.
Командування не могло не помітити здібностей молодої людини, закоханої в небо, не могло не врахувати мрій Анатолія, тому й рекомендувало його в загін космонавтів. Так просянський хлопець, дорослий, впевнений у своїх силах, потрапив у Зоряне містечко, де з 1985 року почав ретельно готуватися до польоту в космос: пройшов ретельний курс підготовки у центрі iм.Гагаріна на кораблях ,,Союз-ТМ” і орбітальному комплексі ,,Мир”.
Одночасно, без відриву від основної робот, А.П.Арцебарський у 1987 році закінчив Московський Авіаційний інститут ім. Серго Орджонікідзе.
У листопаді 1990-го року відбулося представлення радянсько-японських екіпажів, один з яких здійснить політ на орбітальному комплексі ,,Мир”. Саме тоді ми дізналися, що дублером основного екіпажу є екіпаж нашого земляка; у 1991 році цей екіпаж працював уже в космосі.
І це для Просяної була подія. Раділи земляки, як за свою дитину. І наче дзвін чи заклинання звучали слова одного із авторів публікації того часу В.Цвіркуна; ,,Усе це наше. І в нас є не лише над чим сумувати і гнівитись, а є чим і гордитися”. Суща правда. Як і хвилювання та сльози гордості на очах у батьків. Тому й злетів так високо. Недарма ж йому і звання Героя Радянського Союзу присвоїли після польоту вз врученням ордена Леніна і медалі ,,Золота Зірка”, і звання ,,Льотчика-космонавта” удостоїли Указом Президента М.С.Горбачова.
Правда, сам А.П.Арцебарський невдовзі по тому з сумом констатував:
— Я, мабуть, останній Герой Радянського Союзу.
УКАЗ
ПРЕЗИДЕНТА СОЮЗА СОВЕТСКИХ
СОЦИАЛИСТИЧЕСКИХ РЕСПУБЛИК
О ПРИСВОЕНИИ ЗВАНИЯ ГЕРОЯ СОВЕТСКОГО СОЮЗА
ЛЕТЧИКУ-КОСМОНАВТУ СССР АРЦЕБАРСКОМУ А.П.
За успешное осуществление космического полета на орбитальном научно-исследовательском комплексе ,,Мир” и проявленные при этом мужество и героизм присвоить звание Героя Советского Союза с вручением ордена Ленина и медали ,,Золотая Звезда” летчику-космонавту СССР Арцебарскому Анатолию Павловичу
Президент Союза Советских Социалистических Республик
М.ГОРБАЧЕВ Москва, Кремль 10 октября 1991 года.
Батьки говорили, що запрошували після пам’ятного польоту Анатолія в Україну. Але він вагався, бо тоді Українського центру космічних досліджень ще не було. Тепер же лідирував тут Леонід Каденюк, що з ним разом учився. Та й навіщо такі кардинальні зміни? Довелося б починати все спочатку. Це надзвичайно важко.
Та Україною наш земляк марить завжди, дорожить кожною зустріччю з нею, гордиться нею, як найдорожчим мірилом свого життєвого шляху. Все-таки і Вовча, і Просяна, і Дібрівський ліс, і Покровське, які бачив з висоти 400км, — найкращі. Що тій Америці чи Австралії? Україна – не лише примітна з космосу доглянутістю і обжитістю. Вона — рідна. І в неї має бути хороше майбутнє.
За період космічного польоту здійснив шість виходів у відкритий космічний простір:
24 червня тривалістю 4 години 58 хвилин
28 червня ─ 3 години 24 хвилини
15 липня ─ 6 годин 4 хвилини
19 липня ─ 5 годин 28 хвилин
23 липня – 5 годин 34 хвилини
27 липня ─ 6 годин 49 хвилин
Передав зміну на ОК ,,Світ” командиру 10-ої основної експедиції (ЕО-10) А. А.Волкову, повернувся на землю на ,,Союз ТМ-12” спільно із членами 8-ої експедиції відвідин (ЕП-8) Т. О. Аубакірова (СРСР) і Ф. А. Фібеком (Австрія).
Тривалість польоту 144 доби 15 години 21 хвилина 50 секунд. Тривалість роботи у відкритому космосі -32 години 17 хвилин.
Анатолій Арцебарський у рідному селищі після приземлення.
24 квітня 1992 року — зарахований інструктором-космонавтом-випробувачем у 2-ій групі Центру підготовки космонавтів ВВС. Проходив підготовку у складі умовного екіпажу спільно з Ю. В. Усачовим.
Із липня 1992 року — призначений командиром дублюючого екіпажу по програмі 13-ої основної експедиції ОК ,,Світ”, але до підготовки не приступав.
7 вересня 1993 року наказом Міністерства Оборони Російської Федерації відрахований зі складу загону космонавтів Центру підготовки космонавтів ВПС РФ і прикомандирований до Центру програмних досліджень Російської академії наук (РАН) у якості радника, інструктора-космонавта-випробувача РАН.
4 січня 1994 року — наказом по РАН зарахований на посаду радника, інструктора-космонавта-випробувача РАН. Робота в лабораторії великогабаритних конструкцій; начальником сектора інформаційних технологій.
28 липня 1994 року — звільнений із посади космонавта РАН у
зв’язку з направленням на навчання в Академію Генштабу Міністерства Оборони Російської Федерації.
Громадська та наукова діяльність.
2000 року обраний академіком Міжнародної академії інформації,зв’язку і управління у природі і суспільстві.
Із 16 червня 2000 року — віце-президент Федерації космонавтики Росії
2005 року — обраний академіком Академії проблем безпеки
оборони і правопорядку РФ.
Із 20 березня 1999 року — керівник відділу пропаганди Федерації космонавтики Росії
Трудова діяльність
Із 12 квітня 1999 року — 1-й заступник голови правління Народного благодійного фонду збереження ОК ,,Мир”.
Із 9 листопада 1999 року — Генеральний директор цього фонду.
Із 22 березня 2001 року — радник президента ЗАТ КБ ,,Європейський трастовий банк”
Із 26 травня 2004 року — член Ради директорів цього банку
Із 15 березня 2007 року — Голова представництва Акціонерного Товариства ,,Національна компанія ,,Казкосмос” (Республіка Казахстан) у Москві. Товариство перейменовано 2 серпня 2007 року в Акціонерне Товариство Національна компанія ,,Казакстан Гариш Сапар”
Нагороди та звання
Льотчик-космонавт СРСР (10 жовтня 1991 року)
11 медалей
Заслужений випробувач космічної техніки (2000 рік)
Герой Радянського Союзу із врученням медалі ,,Золота Зірка” і ордена Леніна (10 жовтня 1991 року).
Космічні задачі
Задача 1. Космічна ракета при старті з поверхні Землі рухається вертикально з прискоренням 20 м\с2. Чому дорівнює вага льотчика-космонавта в кабіні, якщо його маса 80 кг? Яке перевантаження відчуває космонавт?
Задача2. З’ясуйте, з якою швидкістю продовжуватиме політ частина ракети, що залишилася, якщо ракета масою 4000 кг летить зі швидкістю 500 м/с і від неї відокремлюється головна частина масою 1000 кг і летить зі швидкістю 800 м/с. (400 м/с).
Задача 3. Космонавту, що знаходиться у відкритому космосі, необхідно повернутися на корабель. На Землі це завдання нехитре, знай собі йди, але в космосі все значно складніше, так як відштовхнутися ногами ні від чого. Як же космонавту зрушити з місця? Який закон покладений в основу цього руху?
Задача 4. Космонавту, який вийшов у відкритий космос і не пов'язаний із кораблем, треба повернутися на 1800. Як йому діяти? Який закон покладений в основу цього руху?
Задача 5. Перший космонавт Ю.О.Гагарін на космічному кораблі «Восток-1» пролетів навколо Землі відстань 50400 км за 108 хв. Скільки витків навколо Землі було здійснено? З якою середньою швидкістю рухався корабель? (радіус орбіти приблизно 8000 км)
Задача 6. Середня відстань між центрами Землі і Місяця дорівнює 60 земним радіусам, а маса Місяця у81 раз менша від маси Землі. У якій точці відрізку, що сполучає центри Землі і Місяця, тіло притягуватиметься ними з однаковою силою?
Задача 7. Два космонавти, працюючи разом, відремонтували корабель за 8 год. За скільки годин може відремонтувати корабель кожен космонавт, працюючи самостійно, якщо другому космонавту на це потрібно на 12 год більше, ніж першому?
Задача 8. Порівняти прискорення вільного падіння на поверхні Місяця gм із прискоренням вільного падіння на поверхні Землі gЗ. МЗ = 5,976·1024 кг, Мм = 7,35·1022 кг, RЗ = 6,378164·106 м, Rм = 1,737·106 м.
Задача 9. Як, прилетівши на незнайому планету, космонавти можуть визначити, чи є на ній магнітне поле? У їх розпорядженні чутливий гальванометр і моток дроту. (Запропонуйте свої способи визначення наявності магнітного поля планети).
Задача 10. Як знайти прискорення вільного падіння на невідомій планеті, маючи у своєму розпорядженні пружинні ваги і гирю відомої маси? (Запропонуйте свої способи визначення прискорення вільного падіння на планеті)
1. Етап «Перед стартом»
А чи знаєте ви…
1. Ким уперше був запропонований проект проникнення людини у Всесвіт і даний спрощений схематичний опис сучасної ракетної установки? (Микола Іванович Кибальчич) Слайд № 2
2. Хто є основоположником космонавтики? (Костянтин Едуардович Ціолковский) Слайд №3
3. Хто першим сконструював космічний корабель?(Сергій Павлович Корольов) Слайд №4
4. Який закон виконується перед стартом ракети?(І закон Ньютона) Слайд №5
5. Який закон виконується при старті ракети?(ІІІ закон Ньютона)
2. Етап « Старт»
«Стартуємо разом»
1. Коли був здійснений перший запуск штучного супутника?(4 жовтня 1957 року) Слайд №6
2. Хто був першим космонавтом, що полетів у космос?( Юрій Олексійович Гагарін 12 квітня 1961 року) Слайд №7
3. Який закон збереження виконується при русі ракети?(Закон збереження імпульсу)
4. Назвіть першого космонавта незалежної України (Леонід Костянтинович Каденюк). Слайд №8
5. Яка швидкість є першою космічною швидкістю. (7,9 км/с)
6. Хто з наших односельчан побував у космосі?(Анатолій Павлович Арцебарський) Слайд №9(інформація)
«Космічний крок вперед, два назад»
(Із історії космонавтики)
1. В якому році було здійснено перший політ до Місяця?(2 січня 1959 року) Слайд №10
2. В якому році здійснена перша експедиція на Місяць?(16 липня 1969 року)
3. Назвіть перших астронавтів, які ступили на поверхню Місяця?(Ніл Армстронг, Едвін Олдрін) Слайд №11
4. Хто був автором теорії космічних польотів і подорожей на Місяць?(Юрій Васильович Кондратюк) Слайд №12
5. Хто з космонавтів першим вийшов у відкритий космос?(Олексій Архипович Леонов, 18 березня 1965 року) Слайд №13
6. Скільки разів Анатолій Арцебарський виходив у відкритий космос?(6 виходів)