Конспект уроку з фізики представлено з використанням засобів біоадекватної (ноосферної) технології в 9 класі на тему "Розв'язування задач".
Мета: створити установку на цілісне сприйняття теми завдяки гармонізації право- та лівопівкульного типів мислення учнів, поглибити знання учнів про прямолінійний рівноприскорений рух, сприяти засвоєнню алгоритму розв'язання графічних задач на визначення характеристик рівноприскореного руху, сформувати навички застосування формул для визначення швидкості, переміщення, координати, прискорення під час рівноприскореного руху; розвивати у школярів здатність до цілісного двопівкульного мислення, уміння використовувати отримані під час релаксації знання, формувати математичну компетентність учнів (уміння перетворювати формули, аналізувати математичні закономірності та розраховувати значення величин, які характеризують рівноприскорений рух) та самоосвітню компетентність (гнучкість застосування отриманих знань); формувати усвідомлення варіативності математичних методів у розв'язанні фізичних задач, виховувати культуру побудови графіків руху.
Янчук Ольга Вікторівна,
учитель фізики вищої категорії
Мета: створити установку на цілісне сприйняття теми завдяки гармонізації право- та лівопівкульного типів мислення учнів, поглибити знання учнів про прямолінійний рівноприскорений рух, сприяти засвоєнню алгоритму розв’язання графічних задач на визначення характеристик рівноприскореного руху, сформувати навички застосування формул для визначення швидкості, переміщення, координати, прискорення під час рівноприскореного руху; розвивати у школярів здатність до цілісного двопівкульного мислення, уміння використовувати отримані під час релаксації знання, формувати математичну компетентність учнів (уміння перетворювати формули, аналізувати математичні закономірності та розраховувати значення величин, які характеризують рівноприскорений рух) та самоосвітню компетентність (гнучкість застосування отриманих знань); формувати усвідомлення варіативності математичних методів у розв’язанні фізичних задач, виховувати культуру побудови графіків руху.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: Фізика: підручник для 9 класу загальноосвіт. навч. закл. / [В.Г. Бар'яхтар, С.О. Довгий, Ф.Я. Божинова,О.О. Кірюхіна ]; за ред.. В.Г. Бар'яхтара, С.О. Довгого. – Харків: Вид-во «Ранок», 2017. – 272 с.: іл.., фот., фонограма для релаксації Ф. Шопен «Мелодія Раю», папір, кольорові олівці.
Хід уроку
І. Підготовчий етап
Фронтальне опитування:
1. Що таке прискорення тіла?
2. Який рух називається прямолінійним рівноприскореним?
3. Як обчислити прискорення за прямолінійного рівноприскореного руху?
4. Як обчислити швидкість за прямолінійного рівноприскореного руху?
5. Як обчислити переміщення за прямолінійного рівноприскореного руху?
6. Який вигляд мають графіки залежності швидкості, прискорення, координати від часу для прямолінійного рівноприскореного руху?
ІІ. Сенсорно-моторний етап
(Лунає музика для релаксації)
Сядьте рівненько, заплющіть очі і уявіть, що ви знаходитесь на березі озера в горах. Озеро просто чудове, іншого слова не підібрати. Воно схоже на перлину або на коштовний камінь - сапфір. Озеро лежить неначе в чаші, оточене з усіх боків хребтами гір. Під променями сонця озеро набуває яскраво-синього або яскраво-блакитного кольору. Все залежить від того, під яким кутом на нього дивитися. У ньому найчистіша, найпрозоріша вода! Таку на землі мало де зустрінеш. Цю воду можна не боятися пити, бо вона справді цілюща. Озеро на вигляд неглибоке. Дно здається таким близьким, навіть чітко видно найдрібніші камінчики. Вода в ньому така прозора, що глибини озера не видно! Гірське озеро так і вабить мандрівників скупатися.
Введення нового матеріалу через формування мислеобразу
Його живлять три бурхливі струмки, які народжуються високо в горах. Перший струмочок несе в собі початкову координату (х0). Другий – початкову швидкість та час
(V0t), а третій – прискорення та квадрат часу (). Вода струмочків наповнює фізичними величинами озеро рівняння координати.
Вихід
Зробіть глибокий вдих, усміхніться, повільно відкрийте очі й потягніться. Поверніть голову наліво, направо та посміхніться сусідам. І давайте обговоримо, що хто побачив.
ІІІ. Символьний етап
Обговорення.
А тепер замалюйте свій мислеобраз.
IV. Логічний етап
Погляньте, будь ласка, на мій мислеобраз. Порівняйте зі своїм.
Розглянемо образон у деталях. Яку інформацію ви отримали під час релаксації?
(Нанесення інформації на малюнки).
V. Лінгвістичний етап
Розв'язування задач
Учитель організовує учнів класу для розв’язування задач. Одну задачу розв’язує учитель, дві задачі учні виконують фронтально. По одній задачі учні виконують у групах, розв’язання представляють.
Задача 1. Рух двох тіл описується рівняннями х1 = 6t - 8 та х2 = 16 - 2t . Знайти час та місце зустрічі тіл.
Розв’язування задачі аналітичним методом:
У момент їхньої зустрічі координати обох тіл збігаються, тобто: х1 = х2 .
Підставимо відповідні рівняння руху:
6t – 8 = 16 - 2t, одержали рівняння з одним невідомим t:
6 t+ 2t = 16 + 8
8t = 24
t = 3 (с)
Отже, тіла зустрінуться через 3 с.
Місце їхньої зустрічі визначають координати, які можна знайти з рівняння руху кожного з тіл, підставивши значення t = 3 с:
х1 = 6 t – 8 = 6×3 – 8 = 10 (м)
х2 = 16 – 2 t = 16 – 2×3 = 10 (м)
Розв'язання задачі графічним способом
х |
-8 |
16 |
t |
0 |
4 |
х |
16 |
8 |
t |
0 |
4 |
х1 = 6t – 8 х2 = 16 - 2t
Відповідь: 3 с., 10 м
Задача 2. Вправа 29 (3) с.198
Робота в групах
Учнів класу об’єднано в три групи. Вони розв’язують задачі аналітичним та графічним способами, в групах обговорюють хід розв’язання та оформлюють представлення завдання.
Задача. Рух двох тіл описується рівняннями. Знайти час та місце зустрічі тіл.
І група: х1 = -500 + 5t та х2 = 1000 - 20t
ІІ група: х1 = 600 - 10t та х2 = 5t
ІІІ група: х1 = -500 + 7t та х2 = 1000 - 18t
Учасник від кожної групи представляє розв’язання задачі.
Рефлексія
Оцінювання
Домашнє завдання:
Повторити § 28, 29, вправа 29 (5, 6*)