Природознавство
Тема. Риби.
Мета. Ознайомити учнів з рибами, їх характерними ознаками. Навчити розпізнавати риб за характерними ознаками.
Розвивати уміння порівнювати та узагальнювати отримані знання. Сприяти розвитку уваги, пам'яті учнів, вмінню міркувати: аналізувати, зіставляти, порівнювати і виділяти головне.
Прищеплювати інтереси і любов до природознавства як до навчального предмету.
Трудове навчання
Тема:Аплікація з паперу. Підводний світ
Мета:продовжувати ознайомлення учнів з прийомами декоративної аплікації; розвивати навички розумового аналізу послідовності виготовлення виробу і практичного виконання завдання; формувати інтерес до даного виду праці; виховувати уважність до роботи, охайність, терпіння.
Обладнання: ілюстрації із зображенням підводного світу, малюнки риб, шаблони різних за формою рибок та водоростей, картон, кольоровий папір, мушлі, клей, ножиці, пензлики, вологі серветки для рук, презентація «Риби», підручник с 59, зошит з друкованою основою с 26, картки із зображенням риб.
Тип уроку: формування нових знань.
Форма уроку: урок-подорож.
Інтегрований урок – подорож
на тему:
«Риби»
1 клас
Підготувала вчитель ЗОШ І- ІІ ст. №21
Торецької міської ради
Ткаченко Ю.І.
Природознавство
Тема. Риби.
Мета. Ознайомити учнів з рибами, їх характерними ознаками. Навчити розпізнавати риб за характерними ознаками.
Розвивати уміння порівнювати та узагальнювати отримані знання. Сприяти розвитку уваги, пам’яті учнів, вмінню міркувати: аналізувати, зіставляти, порівнювати і виділяти головне.
Прищеплювати інтереси і любов до природознавства як до навчального предмету.
Мета: продовжувати ознайомлення учнів з прийомами декоративної аплікації; розвивати навички розумового аналізу послідовності виготовлення виробу і практичного виконання завдання; формувати інтерес до даного виду праці; виховувати уважність до роботи, охайність, терпіння.
Обладнання: ілюстрації із зображенням підводного світу, малюнки риб, шаблони різних за формою рибок та водоростей, картон, кольоровий папір, мушлі, клей, ножиці, пензлики, вологі серветки для рук, презентація «Риби», підручник с 59, зошит з друкованою основою с 26, картки із зображенням риб.
Тип уроку: формування нових знань.
Форма уроку: урок-подорож.
Форма роботи: індивідуальна, групова, колективна, фронтальна.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Підсумок фенологічних спостережень.
Вчитель: Яка сьогодні погода? ( показати малюнками)
Вчитель: Які зміни відбулися?
2. Бесіда
Вчитель: Що вивчає природознавство?
Вчитель: Що таке природа?
Вчитель: Яка буває природа?
Вчитель: Що відноситься до неживої природи?
Вчитель: Що відноситься до живої природи?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (Слайд – №1 )
1. Вступне слово вчителя.
Вчитель: Саме дивовижне і прекрасне явище природи – це життя. Воно перетворило колись пустинну і сіру планету Земля на різнокольоровий і багатозвучний світ. Повсюди вирує життя: в знойних пустелях, серед вічних снігів, на суші, в повітрі, у воді.
Вчитель:
А хто живе у воді? Відгадайие загадку.
У річці, у ставі, у морі
Живе і не відає горя.
Дзьоба нема та дзьобає із гачків
Мушок, жучків, черв'ячків. (Риба)
Вчитель: Риби живуть в озерах, ставках, в річках, морях і океанах, і навіть в акваріумах.
Чи все ми знаємо про риб? Отже на уроці мова буде про риб.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. (Слайд – № 4 - № 6)
Вчитель: Я пропоную сьогодні нам всім відправитися в підводну експедицію.
Вчитель: Згодні?
Вчитель: А хто знає, що значить «експедиція»?
Вчитель: А де ми можемо знайти точне лексичне значення слова?
Вчитель: Експедиція – це подорож з конкретним завданням. Задача в експедиції одна для вас усіх. Від її рішення швидкого залежить наш успіх!
Вчитель: Як ви думаєте на чому можна подорожувати в підводне царство?
Вчитель: Відправимося ми в експедицію на підводному апараті – батискафі.
Вчитель: Для чого призначений цей апарат?
Вчитель: Він призначений для спостережень, досліджень на великій морській глибині.
Батискаф – маленька підводна лодка. Перебуваючи на ній, ви повинні дотримуватись правил:
1. Не шуміти.
2. Бути уважними.
3. Відповідати на поставлені запитання.
Від чіткого виконання цих правил залежить успіх нашої експедиції.
Підводна подорож буде проходити за планом, який записано в бортовому журналі.
Дата відправлення «17» січня 2017 року.
План експедиції: (на дошці)
1. Встановити, чим риби відрізняються від інших тварин, яку мають будову.
2. Познайомитися з різноманітністю риб.
Вчитель: Наша експедиція буде проходити під девізом: «Спостерігай і захоплюйся, вивчай та бережи».
Вправа «Очікування».
Вчитель: Що ви очікуєте від експедиції?
Всі готові?
Починаємо занурення на морське дно.
ІY. Вивчення нового матеріалу.
1. Створення асоціативного куща.
Вчитель: До якої природи ми відносимо риб? Чому?
(До живої, тому що вони народжуються, ростуть, живляться і помирають.)
2. Постановка проблемного питання. ( Слайд 5)
(Учителем демонструються малюнки морських тварин).
Вчитель: Подивіться в ілюмінатор! Як тут красиво! Діти, подивіться, як багато мешканців морських глибин ми зустріли. А чи всі вони є рибами? Щоб правильно відповісти на це запитання, нам спочатку треба (див. 1 пунк плану) з’ясувати, чим риби відрізняються від інших тварин, яку вони мають будову.
3. Розповідь учителя з елементами бесіди і мультимедійною презентацією.
А) Будова риб (Слайд 6)
Вчитель: На нашому батискафі є наукова лабораторія, в якій ми розглянемо особливості будови риб.
Вчитель: З яких частин складається риба? (голова, хвіст,тулуб, плавці)
Вчитель: Чим вкрите тіло риб? (лускою)
Вчитель: Тіло риб має обтічну форму. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб закінчується хвостом. У риб немає шиї. Тіло більшості риб вкрите слизькою лускою. Вона захищає шкіру від пошкоджень. Лусочки розміщені правильними рядами, щільно прилягають одна до одної. Плавати рибі допомагають плавці та хвіст. За допомогою хвоста риби можуть повертати у воді. Риби мають хороший зір. Дихають риби зябрами.
А ще у риб є плавальний мішечок. Він наповнений повітрям і допомагає рибам легше спливати на поверхню і опускатися на глибину.
Б) Прісноводні риби ( Слайд 7)
Вчитель: 1 завдання виконали. Продовжуємо мандрувати. Досліджувати будемо, які риби бувають. Подумаємо, де можуть жити риби?
Вчитель: Яка вода в річках і озерах? А в морях і океанах?
Вчитель: Риби, які живуть у річках і озерах називаються прісноводними, або річковими.
Фізкультхвилинка – чистомовка
Ці – ці – ці – риби плавають в ріці.
Іх – іх –іх – рибок знаємо усіх.
Ась – ась – ась – жирнесенький карась.
Ом – ом – ом – це пливе усатий сом.
Ка – ка – ка – хижа щука от така.
Юн – юн – юн – довгий і вертлявий в’юн.
4. Робота в парі. Гра «Криптограми» з показом слайдів із зображенням щуки, окуня,сома, коропа.
Вчитель: В гру граємо – прісноводну рибу називаємо.
Укащ (щука) куонь (окунь) раська (карась) мос (сом) порок (короп)
Фізкультхвилинка
Рибка плаває в водиці.
Рибки весело гулять.
Рибко, рибко, витівнице,
Хочем ми тебе впіймать!
Рибка воду сколихнула,
Хліба крихітку взяла,
Рибка хвостиком махнула,
Рибка хутко попливла.
Вчитель: Цікаво знати! Щуку називають річковим вовком. Вона полює із засідки, нападає на меншу рибку та може напасти і на більшу за себе, якщо зголодніє. Щуку називають річковим санітаром, тому що вона нападає на хворих риб і тим самим очищує водойму. Найбільшою річковою рибою вважають сома. Живиться сом хробаками, раками, жабами.
В) Морькі риби ( Слайд 8)
Вчитель: Риби, які мешкають у морі називаються морськими (Демонстрація слайдів із зображенням камбали, китової акули, риби-меча, риби-молота.)
Г) Акваріумні риби ( Слайд 9)
Є місце, де живуть самі малесенькі рибки (гуппі, мечоносець, телескоп) і ми ними милуємось.
Це акваріум. Хто може сказати, для чого в акваріумі водорості?
Вчитель: Водорості виділяють кисень, яким дихають рибки. А щоб водорості не дуже розросталися, в акваріум поселяють маленьких равликів, які живляться водоростями. Для деяких рибок водорості теж є смачною їжею. Крім того, майже всі рибки полюбляють ховатися в водоростях. Щоб рибки не хворіли, слід стежити за чистотою в акваріумі.
IV.Закріплення.
Вчитель: Мандрівка підійшла до кінця. Всі завдання експедиція виконала. Що ж було досліджено, з’ясовано? Які результати експедиції?
1. Мозкова атака
Вчитель: Скажіть, які характерні ознаки риб ми спостерігали? (зябра, луска, плавці, плавальний мішечок).
2.Робота в парі. Гра «Будова риби»
Вчитель: Зазначте стрілками і підпишіть які частини тіла риб побачили?
Вчитель: Хороший результат! Молодці!
3.Робота в групі. « В науковій лабораторії»
А) Ділення на групи.
Вчитель: Продовжимо демонструвати спостереження. Для роботи створимо групи - наукові лабораторії.
Б) Практична робота
(Вчитель роздає кожній групі малюнок риби (щука, китова акула,гуппі) та назви частин тіла.)
Вчитель: У наукових лабораторіях покажемо з яких частин складається риба? Підготуємося до роботи.
Фізкультхвилннка.
Виринай-но, рибко, близько,( колові рухи кистями рук)
Розсипай-но срібні бризки,( стиснути руки у кулачки)
Щоб зловив я карася, (схопити руками рибку)
Карася, як порося.( руки широко в сторонни).
В) Звіт груп ( звітують)
Вчитель: Наукові лабораторії з завданням справилися! Подумайте, чому ми створили 3 лабораторії? Допоможе дати відповідь - моє наступне завдання.
4.Створення асоціативного куща «Риби» (Слайд 10)
Вчитель: А на які групи можна розподілити рибок за місцем їх проживання?
Вчитель: Отже, як можна назвати наші наукові лабораторії?( акваріум, море, річка)
5. Гра «Відгадай загадку»
Вчитель: Відгадайте загадку – назвіть назву риби.
Хоч малий, та силу має —
З рук миттєво висковзає!
Схожий зовні на змію,
Має чималу сім’ю. (В’юн)
• Взимку ловиться і влітку
Вудкою або у сітку.
А коли злякається —
В мулі заховається. (Карась)
• Ляже й спить на глибині
З шаром мулу на спині,
Тільки вуса повертає,
Що навколо — все він знає! (Сом)
• Живе вона у морі синім,
Та не тюлень це і не морж
Я підкажу вам, — це рибина,
Ну а звуть цю рибу, (йорж.)
• Щоб рибину цю піймати,
Слід її нагодувати.
Наварити бараболі
І гороху, що у полі.
Кого ж спіймав Сергійко наш?
Це, напевно, риба. (лящ).
• Окунь вдень пішов на гірку
І зустрів... (червонопірку).
• Не дрімають карасі,
Знають добре геть усі:
Стерегтись потрібно злюки,
Хижої, страшної... (щуки).
• Хочеш рибку цю піймати —
Треба черв’ячка їй дати.
Хоч і хижий, та не щука,
I на вигляд геть не злюка. (Окунь)
Вчитель: Яка з відгадок «зайва»? Що ви знаєте про щуку?
Вчитель: Чому щуку називають річковим вовком? Річковим санітаром?
6. Робота за підручником на с.59. Інтерактивна вправа «Коло знань».
(Учитель пропонує учням розглянути малюнки у підручнику, назвати зображених риб)
Вчитель: Що можете розповісти про рибу?
7. Гра « Зайва риба».
Вчитель: Яка риба «зайва»?
Карась, окунь, йорж; риба – молот - зайва, вона живе у морі.
Риба – зебра, камбала, риба – пилка; короп – зайва, риба прісних водойм.
Вчитель: Експедиція всі завдання виконала успішно! Ви добре спостерігали, вивчали риб .
8. Робота в групах. Створення колективного панно в техніці «колаж».
Вчитель: Результати досліджень і спостережень покажемо в колективній роботі – створимо панно в техніці «колаж».
А) Демонстрація та аналіз зразка.
(Клас продовжує працювати в трьох групах: море, річка, акваріум.)
Вчитель: Перед вами малюнки різних риб. Ви повинні розселити їх у потрібне водне царство: І група – у річку; ІІ група – в море; ІІІ група – в акваріум.
Б) Інструктаж
Вчитель:
— Розподіліть між членами вашої групи обов’язки — хто що буде вирізувати.
— Спочатку намалюйте ескіз вашої рибки. Обережно вирізайте.
— Якщо вважаєте роботу надто складною, користуйтеся шаблонами.
— Коли всі частини аплікації будуть готові, розташуйте їх на аркуші паперу.
— Користуючись пензликами, створіть аплікацію.
— По закінченні роботи підготуйтеся розповісти про свій виріб.
В) Правила роботи у групі ( слайд 11)
Вчитель:
• Розподілити обов’язки у групі.
• Працювати дружно та завзято.
• Прислухатися до порад товаришів.
• Не галасувати, не сваритися.
• Допомагати одне одному.
Фізкультхвилинка:
Столярики-молодці,
Тешуть столики й стільці.
Пилочками чики-чики,
Молотками туки-туки.
Чик-тук-туки, чик-тук-туки,
В нас до праці здібні руки.
Г) Практична робота учнів
(Учні виконують роботу. Учитель за потреби допомагає.)
Д) Виставка та оцінювання робіт
Вчитель: Подивіться, який гарний підводний світ риб ми створили сьогодні у класі.
9. Поява Золотої рибки. Розповідь учителя про «рекордсменів» із-поміж риб.
Вчитель: За нашою мандрівкою спостерігала Золота рибка. Для працьовитих дітей – цікавинки.
Найбільша риба на Землі — китова акула: — завдовжки до 20 м.
Найбільша річкова риба — сом, завдовжки 5 м, а вагою понад 300 кг.
Найменша рибка наших вод — бичок берга, який є в Чорному й Азовському морях. Бички завдовжки 3 см поміж своїх родичів здаються велетнями.
«Рекордсмен» зі стрибків поміж риб — сьомга, яка долає в повітрі 3-4 м.
У річках Бразилії живе риба-лист. Тіло її плоске, як лист, ніс витягнутий, як черешок листа, а на боках візерунки, схожі на листові прожилки. Вона пливе, як лист, за течією. Усі її плутають із листом і не чіпають.
У тропіках живе риба-чотириочка: кожне око її поділено навпіл. Рибка плаває по поверхні та верхніми половинками очей спостерігає за повітрям, а нижніми половинками — за дном. Бачить, що вгорі та що внизу, — нічого не прогледить!
Піранья — португальською означає «пірат». У цих нешкідливих на вигляд рибок потужні як у бульдога щелепи з міцними, гострими зубами. Піранья миттєво перекусить палицю, завтовшки в палець, та і сам палець. Якщо піраньї зустрінуть кабана, який пливе, або бика, то залишать від нього купу обгризених кісток. їх бояться навіть крокодили. Утім, вони їстівні, тільки ловити їх слід обережно.
10. Інтерактивна вправа. Питання для роздумів «Міркування» (Слайд 12 )
Вчитель: Поясніть назву риб: риба - молот, риба - голка, риба – пилка, риба – зебра, морський коник, риба – їжак.
11. Дидактична гра «М’яч ». Діти кидають м’яч один одному, при цьому потрібно піймати його та назвати вид риби, так м’яч йде по колу.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»
– Чи сподобалася вам наша підводна подорож на батискафі?
- Що нового дізналися про підводний світ?
- Що найбільше сподобалось? Запам’яталось?
- Чи сподобалося вам працювати у групах?
2. Оцінка роботи учнів на уроці.
На уроці всі ви вчились:
Всі старались, не лінились.
Здолали труднощі усі,
Ось які ви молодці!
ДОДАТКИ
ЧИ ВМІЮТЬ РИБИ РОЗМОВЛЯТИ?
Є така приказка — мовчить, як риба. Але насправді риби розмовляють між собою, просто люди їх не чують. Риби видають такі звуки, що їх може «почути» лише спеціальний прилад. Найбільшою балакухою є тріска. Учені кажуть, що вона теревенить, не змовкаючи. У риб нема язика, але вони ворушать м’язами повітряного міхура, і ці рухи відчувають їх родичі. І не тільки відчувають, а й розуміють їх значення. Так само, як ми розуміємо, що нам кажуть, чуючи слова. Риби щебечуть, залицяючись одне до одного, галасують, сварячись, репетують, утікаючи від ворогів чи женучись за здобиччю. От тобі й мовчазні риби!
Девіз:
«Спостерігай і захоплюйся,
з конкретним завданням
Батискаф –
апарат
для спостережень, досліджень
на великій морській глибині
План експедиції:
ПРАВИЛА ЕКСПЕДИЦІЇ
1. Не шуміти.
2. Бути уважними.
3. Відповідати на поставлені запитання.
Правила роботи у групі
• Розподілити обов’язки у групі.
• Працювати дружно та завзято.
• Прислухатися до порад товаришів.
• Не галасувати, не сваритися.
• Допомагати одне одному.
Наукова лабораторія
БУДОВА
Тулуб голова хвіст плавці
прісноводні
морські
акваріумні
Укащ (щука)
куонь (окунь)
раська (карась)
мос (сом)
порок (короп)
карась
Короп
Сом
Окунь
Щука
Китова акула
Риба – меч
Риба – молот Камбала
В озері
В акваріумі
У річці