Інтегрований урок інформатика та трудове навчання
Тема уроку: «Пошук інформації в Інтернеті. Оформлення інтер’єру засобами декоративно-ужиткового мистецтва. Аплікація із соломки.»
5 клас
Цілі:
З інформатики:
Створити умови для повторення технологій виконання дій з графічними фрагментами в графічному редакторі Paint:
переміщення (рух);
копіювання;
відображення (поворот);
Сприяти розвитку уваги, спостережливості, творчої уяви, самостійності.
Сприяти розвитку просторової уяви учнів; розширенню кругозору при правильному сприйнятті світу.
З трудового навчання:
Навчити учнів оформлювати інтер’єр виробами з соломки ;
Навчити практично виконувати аплікацію із соломки;
Вивчити такі поняття, як композиція, рівновага, ритм, пропорції, контраст, нюанс.
Розвивати творчі здібності учнів, пам’ять та увагу, креативне мислення.
Виховувати культуру спілкування, адекватну самооцінку учнів, охайність, любов до праці.
Обладнання та матеріали: комп’ютери, підключення до мережі Інтернет, картини, пам’ятка «Правила техніки безпеки», ножиці, клей ПВА, пензлик, копіювальний папір, калька.
Тип уроку: інтегрований з методом інтерактивного навчання «навчаючи-вчуся», «робота в парах».
Хід уроку
Привітання учнів, перевірка готовності до уроку. Вчитель повідомляє тему уроку.
Питання для повторення
Для пошуку інформації в Інтернеті існують спеціальні сайти, які називаються пошукові системи, за допомогою яких ми зможемо знайти потрібні дані. Існують різні пошукові системи. Наприклад, Яндекс та Google. Погляньмо, як користуватися сторінкою пошукової системи і які елементи сторінки ви вже бачили? (Вчитель за допомогою презентації показує, як користуватися пошуковою системою).
Учні отримують завдання зайти на сайт та скопіювати інформацію
https://uk.wikipedia.org/wiki/декоративно-ужиткове мистецтво
http://www.hnh.ru/handycraft/2011-01-23-2
Опрацьовану
Сьогодні на уроці ми знайдемо матеріал про декоративно-ужиткове мистецтво, та аплікацію соломкою.
Декоративно-ужиткове мистецтво — один із видів художньої діяльності, твори якого поєднують естетичні та практичні якості.
Головне завдання декоративно-ужиткового мистецтва — зробити гарним речове середовище людини, її побут.
Краса творів ужиткового мистецтва досягається завдяки декоративності. Декоративність є єдино можливим засобом вираження змісту та художньої образності.
Давайте з вами повторимо види декоративно-ужиткових ремесел з якими ви знайомі. Розгадаємо кросворд
Кросворд:
III Вивчення нового матеріалу.
З глибокої давнини в Україні використовувались вироби з соломи, що вигідно виділялися своєю практичністю, легкістю і красою. Це — іграшки, брилі, килимки та вироби з дерева, прикрашені аплікацією соломкою.
З естетичної точки зору соломка — дуже гарний природний матеріал. Коли розглядати орнамент на виробі, оздобленому аплікацією соломкою, то розмішені під різними кутами елементи такого орнаменту по-різному відбивають світло. Внаслідок цього досягається неповторна світлова гра з переливами, яку можна порівняти лише зі спалахами перламутру.
Аплікація соломкою — складний технологічний і творчий процес, результатом якого є досягнення довершеності форми й художньої виразності виробу. Декоративність матеріалу, характер поверхні, сюжет аплікації, спряження елементів орнаменту, кольорова гама — все це поєднується у відчутті досконалості твору декоративно-ужиткового мистецтва.
Під час виконання робіт з аплікації, в першу чергу, потрібно брати до уваги функціональне призначення виробів. Це можуть бути:
Побутові (ужиткові) речі — хлібниця, серветни-ця чи таця.
Декоративні вироби, наприклад настінна тарілка.
Речі, у яких поєднується ужитковість з естетичною красою: цукерниця, ваза для фруктів, ваза для квітів тощо.
Для викладання нового матеріалу застосовується метод « навчаючи — вчуся».
Весь клас ділиться на дві групи. Першій групі роздаються картки з частиною нової теми (однакового змісту). Другій групі роздаються картки з іншою частиною нової теми. Надається час і діти опрацьовують надану інформацію. Потім обмінюються інформацією з одною особою з іншої групи.
Вчитель перевіряє якість засвоєної інформації.
Завдання 1 (7-10 хвилин) Завдання 2 (7-10 хвилин)
Завдання для 1 групи
Композиція — це по'єднання окремих елементів аплікації в єдине художнє ціле, що в конкретній зоровій формі найбільш яскраво розкриває задум автора. Композиція визначається не лише призначенням виробу, тією функцією, яку він має виконувати, а й декоративними якостями соломки, вдалим вибором форми і вмілим розміщенням окремих деталей аплікації.
Ритм у декоративно-ужитковому мистецтві — це рівномірне чергування ліній, плоских і об'ємних елементів виробу. Найхарактернішим прикладом ритму є орнамент, зокрема геометричний. Ритм буває спокійний і неспокійний, вертикальний і горизонтальний. За допомогою ритму можна впливати на зорове відчуття людини. Наприклад, ритмічні елементи, розмішені горизонтально, витягують, роблять предмет тоншим, а розміщені вертикально — сплющують.
Рівновага. Будь-який орнамент і виріб узагалі має бути композиційно врівноваженим, інакше він буде невдалим з художньої точки зору. Наприклад, у деяких випадках окремі частини поверхні виробу перевантажуються елементами аплікації, а місцями їх може не вистачати. Інші недоліки — неправильне співвідношення між розмірами окремих деталей, невдале поєднання їх кольорів.
Завдання для 2 групи
Пропорції в декоруванні виявляються у виваженому співвідношенні між розмірами частин виробу й орнаменту. Наприклад, на таці розміри елементів орнаменту мають бути значно більшими, ніж на сірничниці. Пропорції важливо враховувати й при визначенні розмірів окремих деталей. Усім відомо, яку важливу роль у художньому сприйнятті відіграє так званий «золотий переріз».
Контраст — важливий художній прийом в аплікації виробів соломкою. Його сутність полягає в активному зоровому протиставленні розмішених поряд деталей — світлих і темних, великих і малих, округлених і продовгуватих. Найхарактерніший контраст аплікації — розміщення яскравої золотавої соломки на притемненій поверхні виробу.
Нюанс — це протилежний до контрасту засіб художнього конструювання, який грунтується на ледь помітних відмінностях одного елементу композиції від іншого.
ІV Практична робота
Вчитель проводе вступний інструктаж, пояснює техніку безпеки при роботі з ножицями, ножиком, клеєм. Учням демонструється виставка дитячих робіт, якими можна прикрасити кімнату, офіс, будь-яке приміщення. Під час показу виставки вчитель звертає увагу на дизайнерське оформлення інтер’єру засобами декоративно-ужиткового мистецтва.
Учні поділяють на пари і починають виконувати аплікацію з соломки. Вчитель проводе поточний інструктаж, а також на протязі практичної роботи індивідуально працює з учнями.
По закінченню роботи вчитель аналізує та оцінює роботу кожної пари, тактовно вказує на зроблені помилки учнів.
V Підведення підсумків
1. Назвати види декоративно-прикладного мистецтва.
2. Дати визначення поняттям: композиція, ритм, рівновага, пропорції, контраст, нюанс.
3. Назвати способи оформлення інтер’єру засобами декоративно-ужиткового мистецтва.
4. Яка різниця між оформленням інтер’єру речами купленими в магазині та зробленими власними руками?
Домашнє завдання:. Дібрати матеріал для роботи на проектом «Оформлення інтер’єру засобами декоративно-ужиткового мистецтва». Виготовлення роботи з соломки.