виховання інтересу до творчої спадщини митця,формування моральних рис ,гуманних переконань.
ВІДДІЛ ОСВІТИ ,СІМ`Ї , МОЛОДІ ТА СПОРТУ РАДЕХІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ПОЗДИМИРСЬКИЙ НВК
( 5 КЛАС)
Мета:
Навчальна:поглибити знання дітей про видатного письменника В.О.Сухомлинського,проаналізувати твори; формувати навички виразного читання
Виховна:сприяти вихованню інтересу до творчої спадщини митця,формувати моральні риси ,гуманні переконання.
Розвивальна:розвивати логічне мислення,вміння самостійно висловлювати свою думку,інтерес і бажання до читання
Обладнання: виставка книг та вислови В. О. Сухомлинського,
презентація, ілюстрації,аудіозапис.
Хід уроку:
І.Мотивація навчальної діяльності
1.Забезпеченняемоційної готовності до уроку
2.Актуалізація опорних знань «Мозковий штурм»
ВЧИТЕЛЬ:На попередніх уроках ми говорили про казки,які нам залишив у спадок народ.А сьгогодні вирушимо у подорож до літературних казок.
-Хто знає,які казки називаються літературними?
-Хто складав літературні казки?
-А які свята відзначає наша країна у жовтні?
ІІ.Повідомлення теми та мети уроку.
Презентація(Слайд 1)
Вчитель:Сьогодні наша подорож «У світ казок великого Учителя України» 100-річчя від дня народження якого будемо святкувати завтра.( слайд 2)
(Василь Олександрович Сухомлинський – Людина з великою душею і талантом вчителя. Його серце несло добро, щастя і радість усім, хто з ним спілкувався: і дітям, і дорослим, людям похилого віку(слайд 3)
(аудіозапис)Великий працелюб і Бог дитини,
Безсмертна Совість. Людяність ясна…
Він Прометей своєї України,
І в педагогіці – Пролог! Весна!
Є імена, які зорею сяють
На тисячі і тисячі років…
Життя таких у часі меж не знають,
Вони освітлюють людей віки
ІІІ.Опрацювання навчального матеріалу
Вчитель: (слайд 4) Василь Олександрович дуже любив дітей і написав для них багато цікавих розповідей. В його творах переважає доброта, бо він хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб любили тата й маму і нашу велику прекрасну Батьківщину
В.О.Сухомлинський – найвідоміший педагог і письменник. Він працював 35 років у школі. Василь Олександрович – заслужений вчитель України. Для молодших школярів він написав майже 1500 мініатюр – казок, оповідань, легенд. Він був великим педагогом і талановитим письменником. Його твори видано шістдесятьма мовами світу. Вони налічують понад 14млн. примірників.(цифри на дошці)
Хто з вас дізнався про Василя Олександровича?(слайд 5)
Учениця: Народився Василь Олександрович у селі Василівка Онуфріївського району Кіровоградської області у 1918 році. Батько – Олександр Омелянович, працював столяром, робив музичні інструменти, активний учасник сільської самодіяльності.
Учень:Мати – Оксана Юдіна, працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, а зимовими вечорами розповідала казки. У сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей. Батьки ніколи не сварилися між собою і не карали своїх дітей. Усі діти сім’ї Сухомлинських обрали професію вчителя.
Учень: Дуже близькими людьми для Сухомлинського були в дитинстві його дідусь і бабуся. З великою любов’ю і теплотою згадує він про свою бабусю Марусю у книзі «Як виховати справжню людину»: «найближчою людиною в роки ранньої юності була для мене бабуся Марія – чудова людина, якій я забов`язаний усім, що ввійшло в мою душу гарного, чесного, мудрого. Вона померла напередодні війни, коли їй було 107 років Вона відкрила переді мною світ казки, рідного слова і людської краси…. Усе найскладніше вона вміла пояснювати казкою»
Учениця:Дуже любив і поважав Василь Олександрович свого діда Овдія, який, переказуючи цікаві оповідання на історичні теми, розкрив йому красу людської праці, прищепив любов до рідної природи, Батьківщини. У сім` ї Сухомлинських поважали старших, їх повчання. Крім того, дід умів ще писати й читати і понад усе любив книги. Збирав їх і зберігав, як реліквію.
Учень: Закінчив Сухомлинський Василевську школу, а далі дорога прослалася в Кременчуцький технікум, потім став учителем у Василівці, в тій школі, в якій сам учився. А тому учителеві тільки 17літ. На перший свій урок 17-річний учитель Василь Олександрович йшов із хвилюванням. Мати вивела за оселю і благословила його: «На великий шлях ступаєш, Васильку, щастя ж тобі на ньому. Вчитель – то людська надія і правда». І він став великим вчителем.
Учитель:Під час Великої Вітчизняної війни Василь Олександрович став на захист Батьківщини. Він був двічі поранений, довго лікувався в шпиталі. Тяжким було у Сухомлинського поранення в руку. Хірурги боялися, що руку треба буде ампутувати. «Ні! Тільки не руку! Я – вчитель! – у цих словах було його життя. В 1948 році В.О. Сухомлинського призначають, на його прохання, директором Павлиської середньої школи. Цією школою він керував до останку життя – 23 роки.
-Скажіть,хто з вас читав казки В.Сухомлинського?
(учні розповідають зміст творів,що прочитали самостійно)
Вчитель:а тепер ми разом дізнаємося про що йде мова у казці «Дім для Рябка»(читання ланцюжком)
-Чи сподобався дім Рябкові?(підтвердіть свою думку рядками тексту)
-Для чого прив`язав Михайлик свого друга?
-Чому собака відвернувся від миски з їжею?
- Як ви вважаєте,чому Рябко і в негоду не заховався у будку?
Вчитель:так,собаки,звірі,птахи,як і люди, хочуть бути вільними.
Хто з вас знає ,чув або читав про людей,які здатні пожертвувати своїм життям,здоров`ям аби бути на волі,бути вільними?(слайд 8 )
-Чи знаєте,хто зображений на цій фотографії?
У сьогоднішній час відомий режисер України Олег Сенцов майже 140 днів голодує у російській в`язниці,в знак протесту проти арештів українських політв`язнів.
Робота в групах(три групи)
(роздаю учням тексти казок «Як павуки хотіли закрити сонце», «Любов і жорстокість», «Гавеня і Соловей»,пропоную прочитати мовчки, підібрати самостійно заголовки і визначити головну думку)
УЧНІ аналізують казки,висловлюють свої пропозиції щодо назви казки.
Вчитель:Сьогодні мені допомагає познайомити вас із творчістю нашого ювіляра завідувач бібліотекою Гвоздь Г.(слайд 6,7)
Бібліотекар: Ваш незвичайний урок, урок – читання, урок – подорож, урок – казка присвячений творчості великого педагога Василя Олександровича. А я хочу повідомити,що для вас, учнів 5 – го класу, в нашій шкільній бібліотеці є такі твори…,а серед них книжка «Гаряча квітка».
(слайд8)
«Гаряча квітка» - дітям на добро
У книжці тій – казки й оповідання.
В ній пахне небо, поле і село,
В ній тьохкав соловей,
Рум’яниться світання.
Ви,діти, твори Сухомлинського читайте,
Потрібне й невмируще позичайте!
Вчитель: я пропоную виконати завдання у зошити,яке називається «»
Тепер на шляху нашої подорожі виникли труднощі – ямки –провалини.Попробуйте вирівняти стежину ,засипаючи кожну ямку словом – перлиною ,із 10 «не» можна В. О. Сухомлинського (слайд 9)
( слова записані у довідці )
Вчитель:Знати лише правила ввічливості поведінки недостатньо.
Все своє життя Сухомлинський працював у школі з дітьми. Тому він склав 10 правил про те, чого не можна робити. Прочитаємо і запам’ятаємо їх.
- Не можна ледарювати, коли всі працюють.
- Не можна сміятись над старістю і старими людьми, про старість треба говорити тільки з повагою.
- Не можна заходити в суперечку з шанованими та дорослими людьми, особливо зі старшими.
- Не можна виявляти незадоволення тим, що в тебе немає якоїсь речі.
- Не можна допускати, щоб мати тобі давала те, чого вона не бере собі.
- Не можна робити того, що засуджують старші.
- Не можна залишати старшу рідну людину одинокою.
- Не можна збиратись в дорогу, не спитавши дозволу і поради в старших.
- Не можна сідати до столу, не запросивши старших.
- Не можна сидіти, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше жінка.
Підсумок уроку :
УЧНІ (читають вголос з презентації слайд 10)
Писав для нас казки повчальні
Наш літератор – педагог,
Вони веселі і печальні,
Їх корінь мудрості не всох!
Учитель: наш урок, присвячений творчості великого педагога Василя Олександровича Сухомлинського завершується. Сподіваюся, що кожен взяв для себе зернятко мудрості Учителя-письменника,з яким готовий поділитися з іншими.
Тож скажіть,що ви понесете з нашого уроку?
(створення асоціативної квітки на дошці)
Вчитель (читаю слайд 11)Саме ці слова письменника підказали ваше
д/ завдання .Читайте уважно слайд 12 презентації
Д / ЗАВДАННЯ НА ВИБІР:
1.ПРОЧИТАТИ ТВІР В.СУХОМЛИНСЬКОГО
“ЯКИЙ СЛІД ПОВИННА ЗАЛИШИТИ ЛЮДИНА НА ЗЕМЛІ?” АБО ІНШИЙ
2.НАМАЛЮВАТИ ІЛЮСТРАЦІЮ ДО БУДЬ-ЯКОГО ТВОРУ ПИСЬМЕННИКА
3.СКЛАСТИ ЛЕПБУК ДО КАЗОК,ПРО ЯКІ ГОВОРИЛИ НА УРОЦІ
4.СТВОРИТИ МАРШРУТ СЬОГОДНІШНЬОГО УРОКУ- ПОДОРОЖІ
(слайд 13)
Вчитель:Не забувайте, діти, що Василь Олександрович був звичайним сільським хлопчиком Васильком, але його наполеглива праця і безмежна любов до читання залишили по ньому слід вічний.
(дякую учням за співпрацю,оцінюю)
Бібліотекар:Памя'тайте! «Книга – це скарб, а бібліотека – скарбниця людської мудрості. Книга вчить, як на світі жить.» Впевнена у тому, що тепер ви, учні 5-го класу, будете найактивнішими читачами бібліотеки.
Бібліотекар: Ваш незвичайний урок, урок – читання, урок – подорож, урок – казка присвячений творчості великого педагога Василя Олександровича. А я хочу повідомити,що для вас, учнів 5 – го класу, в нашій шкільній бібліотеці є такі твори…,а серед них книжка «Гаряча квітка».
(слайд8)
«Гаряча квітка» - дітям на добро
У книжці тій – казки й оповідання.
В ній пахне небо, поле і село,
В ній тьохкав соловей,
Рум’яниться світання.
Ви,діти, твори Сухомлинського читайте,
Потрібне й невмируще позичайте!
Бібліотекар:Памя'тайте! «Книга – це скарб, а бібліотека – скарбниця людської мудрості. Книга вчить, як на світі жить.» Впевнена у тому, що тепер ви, учні 5-го класу, будете найактивнішими читачами бібліотеки.