Інтегрований урок "Природа навесні"

Про матеріал

формування ключових компетентностей:

  • -уміння вчитися ( формувати вміння самоорганізовуватися, контролювати свою навчальну діяльність, орієнтуватися в часі та берегти його; проявляти зацікавленість у навчанні);
  • -громадянської ( учити усвідомлювати свою належність до українського народу, дбайливо ставитися до рідної мови , рідної природи);
  • -інформаційно - комунікативної ( розвивати вміння здобувати нові знання, уміння відстоювати свою думку; залучати до роботи з різними джерелами інформації);
  • -соціальної ( удосконалювати навички продуктивної співпраці з різними партнерами у парі, команді, ініціативність);

формування предметних компетентностей:

  • - навчальної (поглиблювати уявлення дітей ( за допомогою художніх засобів та зразків усної народної творчості) про найхарактерніші ознаки весни;
  • вчити висловлювати свої думки в логічній послідовності; формувати вміння сприймати і відчувати емоційний зміст слова; збагачувати активний словниковий запас);
  • -розвивальної ( розвивати критичне мислення, вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні; творчість, фантазію, спостережливість, мовленнєві здібності;викликати бажання висловлювати свої думки змістовно і правильно;
  • -виховної (виховувати любов до рідної мови, природи рідного краю, працьовитість, старанність, почуття дружби та відповідальності).
Перегляд файлу

 

 

 

 

Тема: « Природа навесні »    

 

Мета:

формування  ключових компетентностей:

  •                   уміння вчитися ( формувати вміння самоорганізовуватися, контролювати свою навчальну діяльність, орієнтуватися в часі та берегти його; проявляти зацікавленість у навчанні);
  •                   громадянської ( учити усвідомлювати свою належність до українського народу, дбайливо ставитися до рідної мови , рідної природи);
  •                   інформаційно  - комунікативної ( розвивати вміння здобувати нові знання,  уміння відстоювати свою думку; залучати до роботи з різними джерелами інформації);
  •                   соціальної ( удосконалювати навички продуктивної співпраці з різними партнерами у парі, команді, ініціативність);

формування предметних компетентностей:

  •                   навчальної (поглиблювати  уявлення дітей ( за допомогою художніх засобів та зразків усної народної творчості) про найхарактерніші ознаки весни;

 вчити висловлювати свої думки в логічній послідовності;

      формувати вміння сприймати і відчувати емоційний зміст слова;

      збагачувати активний словниковий запас);

  •                   розвивальної ( розвивати критичне мислення,  вміння вживати прикметники  в усному та писемному мовленні; творчість, фантазію, спостережливість, мовленнєві здібності;

      викликати бажання висловлювати свої думки змістовно і правильно;                                   

  •                   виховної (виховувати любов до рідної мови, природи рідного краю, працьовитість, старанність, почуття дружби та відповідальності).

 

Обладнання: наочний та ілюстративний матеріал: дерева, кущі, пташки,різноманітні паперові квіти, плакат « Природа навесні», печиво – жайворонки, емблеми, роздатковий матеріал, презентація до уроку, підручник М. Д. Захарійчук « Українська мова», український національний одяг, кольорова стрічка.

 

 

ТЗН: мультимедійна дошка, компґютери, фотоапарат, проектор.

 

Тип уроку: інтегрований урок  природознавства та української мови 

 

Форми роботи: групова, парна, фронтальна.

                                               Хід уроку:

І. Вступна частина.

1. Організація класу.

 Любі діти, у наш клас

Завітали люди щирі.

                   Привітайте в добрий час

                   Гостей посмішкою й миром.

2.Розминка.

Вправа « Долоньки».

Вчитель. Передайте одне одному долоньками  свою впевненість та готовність до уроку.

( Учні торкаються долоньок одне одного).

  •                   Сьогодні  ви спробуєте себе в ролі юних дослідників.    Слайд 1.
  •                   Якими хочете бачити себе на уроці?

У – уважними

Р -  розумними

О – організованими

К – кмітливими.

У творчій лабораторії є закони:

           Не просто слухати , а чути

           Не просто дивитись, а бачити

           Не просто відповідати, а міркувати

           Дружно й плідно працювати.

F:\Семінар поч. школи\CIMG1836.JPG

3. Фенологічні спостереження.

- Сьогодні_________ ( День, число, місяць)

Пора року_________

Стан неба _________

Температура повітря ______________

Вітер _____________

Опади_____________

ІІ. Основна частина.

1. Актуалізація опорних знань.

1). Створення атмосфери уроку. Хвилинка релаксації.                           Відео « Весняночка – весна».

( Перегляд відео О. Янушкевич « Весняночка – весна»).

2.Вчитель читає загадку.

Іде  дівчина ланами,

Перелогами, лісами,

Де не ступить – з – під землі

Лізуть проліски малі.

Як опустить вниз правицю –

Зеленіє скрізь травиця.

Здогадались, хто вона?

Це ж до нас прийшла … ( весна )

 

Вчитель. Чуєте, діти, як вона зайшла і до нашого класу?Ми  з вами на лісовій галявині. Подивіться, як тут гарно. На деревах вже зґявилися листочки, розцвіли квіти. Звірі зібралися подивитися на незвичних учнів їхньої школи. Вони трішечки бояться, бачите  -  поховалися за дерева, гілки, кущики.

Діти, давайте доведемо лісовим друзям, що вміємо працювати.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  •                   Сьогодні на уроці ми будемо використовувати багато слів, повґязаних із весняною тематикою. На нас чекає зустріч із прекрасним.

1.Вправа « Очікування»                                      Слайд 2

Ми дізнаємось про..

Ми зґясуємо, що…                                               Слайд 3

  •                   Будьте пильними і спостережливими. Намагайтеся душею відчути те, що вас хвилює. Тема нашого уроку: «Природа навесні ».

2. Створення ситуації успіху через особистісну мотивацію.

Метод « Асоціативний кущ».

Вчитель. Які  у вас виникають асоціації зі словом  весна ?( Відповіді – міркування дітей ).

F:\Семінар поч. школи\CIMG1828.JPG

 

3.Робота з інтерактивною дошкою.

Вчитель. Дуже добре. Я бачу, що ви в піднесеному настрої та одразу ж активно почали працювати.Погляньте на дошку і прочитайте: з чим у мене асоціюється слово весна.  Чи ви згодні?

  •                 Зелень;
  •                 березень, квітень, травень;
  •                 завірюха;
  •                 пахощі квітів;
  •                 сонячне проміння;
  •                 гарний настрій;
  •                 збирання врожаю;
  •                 шпаківня;
  •                 жайворонки;
  •                 веселий спів птахів;
  •                 листопад;
  •                 Великдень.

 

Учні. Ні, не згодні. Тут є зайві словосполучення.

Прийом « Мозкова атака».

Учитель. Узагальнюючи ваші думки, оберемо правильні та складемо асоціативно – наочну композицію « Що нам приносить весна».

(Учні виходять до дошки по черзі, і закріплюють правильні відповіді)

Учитель. Оце і буде коло питань, над якими ми працюватимемо протягом уроку.

 

 

 

4 . Творча  робота над збагаченням словникового запасу на інтерактивній дошці. Гра « Утвори словосполучення».

- Підберіть прикметники до поданих іменників.

Сонечко                                                   гарний

квіти                                                         радісні

настрій                                                     запашні

вітерець                                                   лагідне

птахи                                                        весняний

 

 

5. Розповідь вчителя.

Щороку ми з нетерпінням чекаємо настання весни. Рахуємо дні, виглядаємо, коли пташки на своїх крилах принесуть її з далекого краю.

Весна … Уже сама згадка про неї збуджує у серці неземну радість, тривогу.

Це свято оновлення і відродження природи. Його відчувають і по – своєму переживають дорослі і діти, тварини й рослини – усі, хто є на Землі. Весна – це сонце і тепло. Весна – це зелень і пахощі квітів. Весна – це надія на краще життя.

Усі ці людські почуття, переживання, спостереження втілені в усній народній творчості, що є надбанням українського народу. Фольклор потрібно вивчати для того, щоб ще більше любити свою рідну Україну.

6. Робота з підручником. Вправа 3, с. 145

F:\Семінар поч. школи\CIMG1831.JPG

ІV. Творчо – дослідницька робота. Робота в групах.             Слайд 4

Вчитель. Отже, ви отримали завдання по групах: дібрати матеріал з усної народної творчості про весну.                                                                                  Надаємо слово учням першої групи « Листочки».

 

  1.               Презентація загадок.

Тане сніжок,

оживає лужок,

День прибуває.

Коли це буває?

( Навесні )

Ще вітер зимовий з дощами гуде,

Ще сніг острівками блищить де – не – де.

Береза сережки свої розпускає.

Чи ви здогадались, коли це буває?         ( У березні )

 

Вже пташки  вернулися в наш край.

Про весну співають поле і гай.

Ніжаться на сонці трави і квіти.

Вже настав ласкавий…

   ( квітень )

Перший я приніс весну,

Пробудив весну від сну,

Заспіваю під вікном

Звуть  мене усі …                                      ( шпаком )

 

Цей місяць весело співає,

Дощами землю поливає.

Зеленіють буйно трави.

То іде веселий …                                      (травень)

 

Вчитель. Ось бачите, які гарні у весни сини – місяці! А скільки чудових весняних  свят в українців. Про деякі з них нам розповість бібліотекар Світлана Іванівна Плющева.

Бібліотекар. Справжнє настання весни люди повґязували  зі святом Явдохи, що припадає на 14 березня. До цього свята випікали смачні чудові булочки, що ласкаво називали веснянками. А з 18 березня на Кононів день влаштовували заклички птахів. Матері й бабусі випікали для дітей із тіста фігурки птахів. Цих пташок найчастіше називали жайворонками. Старі люди розповідають, що нібито ця пташка народилася із сонячного жару. Вона прокидається разом із сонечком і своїм голоском сповіщає, що весна настала! Коли  добре пригріває сонце, діти виходили за село, несучи в руках печиво. І дзвінко промовляли…

 

(Учні беруть до рук печиво – «жайворонків», що пекли їм матусі, піднімають, імітуючи закликання птахів.)                Слайд 5

Благослови, мати, весну зустрічати!

Веснянками, гаївками її  привітати!

Пташок викликаю з теплого краю!

Летіть, соловейки, на нашу земельку!

Спішіть, жайворонки, пасти корівоньки!

F:\Семінар поч. школи\CIMG1838.JPG
 

Вчитель. Мені зараз  дуже приємно  почути, як ви  звертаєтеся до пташок. Це свідчення того, що ви вже змалку шануєте українські народні традиції.

Бібліотекар. На квітень або на початок травня припадає одне з найбільших християнських свят. Яке?                                              Слайд6

Великдень – свято воскресіння Ісуса Христа. Як люди готуються до цього свята? Вони печуть паски, розмальовують писанки. Усім цим вони пригощають членів своїх родин, своїх знайомих, радіючи тому, що життя триває і квітне.

 

  1.               Створення емоційного настрою.  Фізкультхвилинка  - відео  « Подивись на небо».
  2.               Скерована розмова на основі спостережень за природою. Презентація прикмет та ознак весни.

Вчитель. Природа прожила багато днів і ночей в очікуванні тепла. Якою ж постала перед нами нинішня весна?

Учні. Ранньою. Затяжною.

Вчитель. Передбачення Бабака.

Традиційно у багатьох державах метеорологічні прогнози здійснювала одна із проживаючих у цій місцевості тварина.

Традиція будити бабака для передбачення приходу весни прийшло до нас із США. Там День бабака національне свято і відзначають його 2 лютого. На Україні подібне свято 15 лютого – Стрітення.

Харківський бабак Тимко III передбачив весну через 6 тижнів. У своєму житті  він зробив перше передбачення. Напророкував ранню і теплу весну.

Вчитель. І зараз слово надається учням другої групи «Хмаринки», які дібрали ознаки весни та їх прикмети.

До дошки виходять декілька учнів, кожен із них тримає кольоровий аркуш паперу . На ньому надруковано прикмети або ознаки. Які він приготував. Доповідачі по черзі ознайомлюють однокласників зі своїми відкриттями. Усі ознаки та прикмети розташовані послідовно.

F:\Семінар поч. школи\20180328_114836.jpg

  1. Робота з інтерактивною дошкою.
  •                 У березні лід тріскається на річках і земля майже зовсім звільняється від снігу.
  •                 Коли настає березень, то біля шпаківень зґявляються  перші шпаки, по землі починають бігати перші павуки, а над полями починає лунати перша пісня жайворонка.
  •                 У квітні вилазять зі своїх мурашників мурашки, зацвітають проліски, вилітають круглі волохаті джмелі та бджоли, виповзають на теплі камені ящірки.
  •                 Коли настає квітень, то ми чуємо у лісі  перше « ку – ку» і ліс одягається в світло – зелені шати.
  •                 У травні можна почути перший грім, птахи почнуть носити їжу своїм першим пташенятам і задзвенить перша пісня соловґя.
  •                 У травні розцвітають перші кульбабки. Зацвітають клен, суниця,черемха, бузок та жовта акація.

Вчитель. Гарно попрацювали. Діти, розкажіть. де ви брали матеріал для підготовки?

Очікувані відповіді:

  •                 Відвідав шкільну бібліотеку;
  •                 Користувався  журналами;
  •                 Свою відповідь знайшла і збірці « Пролісок»,  « Джерельце»;
  •                 Власні спостереження за природою.
  1.               Творче завдання . Синтезування отриманих знань.

Вчитель. Я бачу. Що на ваших аркушах відображені послідовні ознаки пробудження весняної природи.

А тепер увага! Якщо обґєднати ці аркуші так само послідовно, як ви розповідали, то що в нас вийде?

( Учитель бере в учнів їх аркуші, складає їх послідовно, вони набувають  вигляду міні – книги).

Учні. У нас вийшла книжечка! Ми власноруч  створили книжечку!

Вчитель. Молодці! Швиденько придумайте їй назву.

Очікувані відповіді:

  •                 « Книга весняної природи»;
  •                 «Весняна природа»;
  •                 « Пробудження природи»;
  •                 « Весна за розкладом».

Вчитель. Ця власноруч створена книжечка може стати вам у пригоді для складання розповіді про весну.

  1.               Розвиток мислення. Логічні вправи.                     Слайд 7

Гра « Знайди помилку».

Навесні дні стають коротшими, а ночі довшими.

Сніги розпускаються.

Сонечко тане.

З*являються  перші весняні бурульки.

На деревах набухають квіти.

Птахи прокидаються від зимового сну.

Звірі повертаються з теплих країв.

F:\Семінар поч. школи\CIMG1834.JPG

Гра « Назви зайве».  Метод « Прес».

 Березень, квітень, січень, травень.                              Слайд 8

Ведмідь, їжак, журавель, білка.                                    Слайд 9

Шпак, дятел, жайворонок, соловей.                             Слайд 10

 

  1.               Проблемна ситуація. Момент релаксації.

Вчитель. Слухаючи ваші виступи, діти, я помітила, що однією з ознак весни є квіти, які прикрашають луки, сади, милують наше око. Вони є чарівними і цілющими ліками. Але майже всі вони навесні потерпають від нещадного знищення, адже кожен, потрапляє в серце квіткової галявини, бажає нарвати букет і принести його додому, подарувати мамі, бабусі.

Що слід робити, щоб не рвати квіти, але й зберегти памґять про цю красу?

Очікувані відповіді:

  •                 Можна викопати 1 – 2 рослини і посадити вдома для розмноження;
  •                 Можна сфотографувати їх на памґять, фотографії залишаться у нашому фотоальбомі.

Вчитель. А я придумала інший вихід із цієї ситуації!                                                                             Відео «Перші квіти весни» .

До дошки під музику по черзі виходять дівчатка  в віночках. Кожна з них називає себе.

Дівчатка ( по черзі):

  •                   Я синьоокий  пролісок !
  •                   Я золотоголова кульбабка!
  •                   Я цілюща мати – й – мачуха!
  •                   Я запашна конвалія!
  •                   Я тендітний барвінок!
  •                   Я загадкова сон – трава!
  •                   Я красень нарцис!
  •                   Я пишноголовий воронець1
  •                   Я рожевий ряст!
  •                   Я фіолетовий шафран!
  •                   Я білий підсніжник!
  •                   Я голуба фіалка!

 

Вчитель. Наші дівчатка перетворилися на квіти! Помилуємося ними!

( танець квітів)

  •                   Які гарні, яскраві. А зараз найцікавіше. Дівчатка, ставайте щільніше!
  •                   Перевґяжемо вас кольоровою стрічкою. І що у нас утворилося? Фантазуйте!  ( Живий букет квітів).
  •                   Хлопчики, а ви плавними рухами наганяйте на живий букет вітерець.

( хлопці роблять рухи праворуч – ліворуч, уперед – назад, імітуючи вітер. Дівчатка імітують рухи за хлопцями ).

F:\Семінар поч. школи\CIMG1848.JPG

Вчитель. Вітерець, іще в народі називають вітродуєм.  Подуймо на квіти!  А ще я пропоную сфотографувати наш живий букет на згадку про цей цікавий момент уроку.

Справжній класичний етюд! Ми трохи порухалися і відпочили. Продовжуємо урок далі.

  1.               Презентація народних прислівґїв  про весну. Група «Квіточки».
  •                 Немає ліпшої краси, ніж весною гаї та ліси.
  •                 Перші квіти – це очі весни.
  •                 Де багато пташок, там багато комашок.
  •                 Весна ледачого не любить.
  •                 Доглядай землю плідну, як матір рідну.
  •                 Ластівка весну починає, а соловей кінчає.

Вчитель.

  •                   Дуже гарні прислівґя ви приготували. Краса природи існує тільки тоді, якщо її  зберігати, захищати, примножувати.

 

9. Гра - тестування.

1. Познач « зайвий» місяць.

*  березень

*  травень

*  липень

*  квітень

 

2. Познач ранньоквітучі рослини.

.  пролісок

.  кульбаба

.  підсніжник

.  мати – й мачуха

 

3.У яких звірів відбувається весняне линяння? Познач.

 *  заєць

 * дикий кабан

 *  білка

 

4. Які тварини навесні пробуджуються  від сну? Познач.

.  їжак

.  лисиця

.  ведмідь

F:\Семінар поч. школи\CIMG1847.JPG

10.Оцінювання результатів роботи на уроці.                                                    

Картка самооцінювання.

 

11. Систематизація та хронологізація учнівської позакласної екологічної діяльності. Складання плану роботи.

Вчитель. Як називається  наш загін? ( « Природоохоронці» ).

  •                   Як ви охороняєте природу?

Протягом зими та весни вчитель періодично фіксував на фотоплівку цікаві моменти, що послідовно відображали турботу класу про охорону природи та довкілля. З них було створено фотопанораму, яку вчитель презентує  учням на моніторі мультимедійної дошки.

Вчитель. Прокоментуйте кадр фотопанорами. Доберіть назву!

Учні коментують фотокадр, на якому зображено лаштування учнями годівнички, і добирають назви: « Лаштування годівнички». « Їдальня для птахів», « Смачного, вам, пернаті друзі!» тощо.

Вчитель. Переглядаймо далі!

 Чим  вам можуть подякувати  птахи  за такі гарні будиночки?

( Веселим  співом. А ще вони знищуватимуть шкідливих комах у садках. Фотокадр можна назвати: « З новосіллям, шпаки!», « Пташині будиночки»)

Учень.  На наступному кадрі ми доглядаємо навесні за шкільним садком: згрібаємо листя, суху траву, збираємо сміття.

( Фотокадр можна назвати:» Догляд за садком!, « Весняні роботи в шкільному саду», « Лад в саду» тощо.)

Вчитель. Чим ми займаємося на цьому кадрі? ( Прибираємо шкільну територію. Фотокадр назвемо: « Упорядкування шкільного подвірґя»,

« Біля школи завжди чисто!» тощо).

  1.  Хвилина фантазії.

Учень. Останній кадр ! Він порожній! На ньому нічого не зображено! Ну це не дивно! Адже ми нещодавно стали природоохоронцями, тому не встигли багато зробити!.

Вчитель. Подумайте, щоб тут могло бути зображено із майбутнього?

( Як ми саджаємо та обкопуємо дерева, як ми допомагаємо садити та поливати квіти тощо).

  •                   А чи можна прилаштувати сюди фотографію нашого сьогоднішнього живого букету? ( Так! Ми не зривали квіти, тому зберегли їх).

Вчитель. Діти!  На моніторі всі фотографії – в певній часовій послідовності. Отже, усі заголовки, які ви придумали, також розташовано послідовно! Ви склали план, за яким можна розповісти рідним та друзям про охорону природи учнями нашої школи.

 

 

ІV. Домашнє завдання.

Учитель.  Користуючись нашою авторською  книжечкою, складіть усну розповідь на тему: « Настала весна». Бажано,  щоб у вашій роботі ви  використали   власні спостереження. Можливо, ви  помітили щось таке, на що ми не звернули уваги.

 

V.  Підсумкова бесіда.  Рефлексія.

Вправа « Продовж речення»                                       Слайд 11

Від Сови я дізнався, що…

Весняні місяці – це…

Сонце навесні над горизонтом…

          На деревах зявляються…

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Куницкая Людмила
    Дякую автору за цікаву , оригінальну і якісну розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
НУШ
Додано
6 квітня 2018
Переглядів
1619
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку