Тема. Водойми України. Сім чудес України. Музична слава України «Наша рідна Україна».
Мета: уточнити та розширити знання учнів про водойми України, про річки, їх будову, особливості гірських і рівнинних річок; продовжувати знайомство з культурною спадщиною українського народу; показати ексклюзивні презентації семи чудес України; розвивати критичне мислення, спостережливість, уяву, пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити, працювати в групі; формувати в учнів навички роботи з фізичною картою, зошитом, підручником; виховувати в дітей патріотичні почуття, гордість за свою Батьківщину; почуття любові до природи, дбайливе ставлення до водойм; засобами музичного мистецтва виховувати любов до народних традицій, музичного мистецтва.
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, мультимедійної презентації.
Тип уроку: інтегрований.
Ключові компетентності:
• уміння вчитися: учень уміє переключатися з одного виду роботи на інший; виконує творчі завдання;
• загальнокультурна: самостійно добирає необхідне навчальне приладдя і отримує робочий порядок на столі;
• соціальна: продуктивно співпрацює з партнером у парі, виконує різні ролі та функції, проявляє ініціативу;
• комунікативна: аргументує й коректно відстоює свою думку.
• загальнокультурна: любить природу, прагне до її охорони.
Обладнання: географічна карта України, підручники, лепбук, телевізор, ноутбук, презентація Microsoft PowerPoint.
Хід уроку
I. Організація початку уроку
Доброго ранку, ліси і поля!
Доброго ранку, річки і моря!
Доброго ранку, плането Земля!
Щодня розквітай, Україно моя!
Звучить спокійна музика.
Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнімо наш урок.
Девіз нашого уроку (хором): «Вигадуй, пробуй і твори! Розум, фантазію ти прояви!»
ΙΙ. Фенологічні спостереження «3 хвилинки про сьогоднішню днинку».
Вправа «Погода».
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
—Бажаю гарного настрою за будь якої погоди.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
(учні, користуючись лепбуком, пояснюють домашнє завдання та на карті позначають місця, де є поклади корисних копалин).
– Послухайте, будь ласка, і скажіть про що міг так сказати французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері:
«… у тебе ані смаку, ані кольору, ані запаху. Тебе неможливо описати. Тобою втішаються не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя… Ти найбільше багатство й світі».
– Про що письменник міг так сказати? (про воду).
– Чому він сказав про воду «ти саме життя…»? (без води життя неможливе)
IV. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Передбачення теми уроку учнями. Визначення завдань уроку.
– Як ви гадаєте, про що піде мова і яка буде тема сьогоднішнього уроку?
– Які водойми ви пам’ятаєте, пригадайте якомога більше? (Вчитель записує на дошці).
джерело
озеро море
річка
океан
болото
ставок канал
водосховище
(відкриваю назву теми замість знака)
ЗНАТИ:
ВМІТИ:
V. Вивчення нового матеріалу
— Вода — цінний дар природи. Без води не було б життя на Землі. Тому до водойм треба ставитися дбайливо, по-господарськи їх використовувати та охороняти.
— Які водойми ви знаєте?
— В Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч — завдовжки понад 10 км, 137 річок — завдовжки понад 100 км.
2. Робота за підручником (с. 113–116).
- Сьогодні ми будемо вивчати новий матеріал за допомогою прийому «Джингсо».
Учні діляться на групи. Кожна група опрацьовує матеріал теми та складає 3 запитання до тексту.
Потім учні з груп розходяться по інших групах і розповідають свій матеріал, на закріплення задають свої запитання.
- Відкрийте підручники на с. 113.
І група опрацьовує параграф про річки та їх будову.
Місце, де починається річка називають витоком. Вона може витікати з джерела, болота, озера, може брати початок х гірських льодовиків. Заглиблення по якому постійно тече річка, називається руслом. Місце, де річка впадає в іншу річку, озеро, море, називається гирлом.
Річка має правий і лівий берег. Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий. Є правий і лівий притоки.
ІІ група опрацьовує інформацію про рівнинні й гірські річки.
Гірські річки течуть в горах, рівнинні – на рівнинах.
ІІІ група опрацьовує інформацію про річки України.
— Дніпро — найбільша в країні і третя за величиною в Європі (після Волги і Дунаю) річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області й котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2201 км. У межах України довжина Дніпра складає 981 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна. Меншими за величиною є Тетерів, Псел, Ворскла, Рось, Самара, Конка, Інгулець. Усього у басейні Дніпра — 1424 притоки.
Дністер — друга за величиною річка України, яка протікає у семи областях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає у Дністровський лиман Чорного моря. Загальна протяжність річки — 1352 км. Протяжність Україною — 692 км. На території України в Дністер впадають майже 500 річок.
Південний Буг — річка на південному заході України. Єдина велика річка України, що повністю протікає по її території. Довжина річки — 857 км. Південний Буг має 301 приток, кожен з яких завдовжки до 10 км.
До великих річок належить також Сіверський Донець. Його довжина складає 1053 км, а в межах України — 672 км.
Дунай — друга за протяжністю (після Волги) річка в Європі. Довжина — 2960 км. Її називають «інтернаціональною» річкою, оскільки від витоку до гирла вона протікає по території або по межі 10 держав.
3. Робота з лепбуком.
- Тепер перевіримо, що ви запам’ятали з розповіді однокласників.
- Розкажи, як утворюється річка?
- Зобразимо це на лепбуці. Позначимо частини річки.
- Які бувають річки ?
- Що ви знаєте про Дніпро ?
- Друга за протяжністю річка в Європі?
- Про які річки ще не згадали ?
- Покажіть ці річки на карті. Позначимо їх на контурній карті у лепбуці.
Фізкультхвилинка https://www.youtube.com/watch?v=8HvWHkDLDqM
4. Уявна подорож «Сім чудес України» (Я у світі)
Вчитель. Ми часто чуємо про 7 чудес світу, мальовничі місця за кордоном. Проте мало хто знає, які куточки, пам`ятки архітектури формують цей золотий список в Україні. Спробуємо із цим розібратися.
У 2007 році було проведено всесвітню акцію 7 чудес України. Ці місця та об`єкти були визначені шляхом інтернет-голосування, а також через опитування 100 експертів із різних галузей.
Давайте заслухаємо ваші виступи (діти по черзі зачитують підготовлені розповіді).
З давніх віків відчуваєм ми подих
Грізних і славних років:
Як Україну вороги руйнували,
Як князі її захищали,
А потім в часи тишини та спокою,
Красу будували, та світ дивували.
Як диво, як казка, як пісня гор,
Велич дарує Софійський собор.
На північ, на південь, на захід, на схід
несе вітер його славний священний дзвін.
А поруч стоїть у віках велична і славна –
Києво – Печерська лавра.
І Кам’янець – загадка для всіх,
Його коріння – з середніх віків.
Славу найбільшого острова має
Хортиця – колиска козаків,
Всяк про це знає!
Ось Умань чарує красою творінь,
Софіївка – парк, понад двісті років!
Хотинська фортеця – витвір умів,
Щоб ворог силу козаків розумів!
Місто – держава з ім’ям Херсонес –
Це справді чудо із чудес!
Ми горді за тебе, моя Україно,
Що маєш перлини такі!
І хай же слава про тебе лунає,
На многії, многі віки!
Національний історико-архітектурний заповідник «Кам’янець»
Києво-Печерська Лавра
Національний дендрологічний парк «Софіївка»
Софія Київська або Софійський собор
Херсонес Таврійський
Національний заповідник-острів «Хортиця»
Державний історико-архітектурний заповідник «Хотинська фортеця»
Прийом «Сенкан»
1) Перший рядок: один іменник – назва поняття.
2) Другий рядок: два прикметники – описання поняття.
3) Третій рядок: три дієслова – визначення дії.
4) Четвертий рядок: фраза з чотирьох слів – виражає відношення до теми.
5) П’ятий рядок: одне слово (синонім до теми) – відображення змісту чи формулювання висновку.
— Отже, Ріки України — це багатство нашої Батьківщини. З давніх часів вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На річках побудовані гідроелектростанції. Воду річок використовують для зрошування земель. Деякі ріки мають розвинене рибне господарство.
Україна…Земля зі славною історією, народом, який протягом багатьох віків боровся за свою свободу і незалежність. Вивчаючи історію свого народу, ми вчимося зростати справжніми громадянами своєї країни.
Рефлексія.
Пісня «Ми – Вкраїни діти». https://www.youtube.com/watch?v=V5dDDzQIOqQ
Оцінювання.
Домашнє завдання (с. 113–116). Знайти прислів’я і скласти вірші про річку, які ми з вами розмістимо в лепбуці.