Карасюк Валентина Миколаївна, Ліцей №4 міста Новограда-Волинського Житомирської області, вчитель початкових класів
Природознавство
4 клас
Тема. Вода. Охорона водойм.
Мета. Пробудження екологічної свідомості учнів,набуття ними власного екологічного відношення до себе пов’язаного з оточуючим середовищем. Формування моральної свідомості, відповідального відношення до оточуючого середовища-довкілля. Виховувати свідомих громадян,яких хвилює майбутнє рідної землі.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
- Яка пора року?
- Який місяць?
- Від чого пішла назва місяця?
- Які ви знаєте прислів’я про листопад?
- А зараз слово синоптикам.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- А зараз послухайте загадку,відгадавши яку ви дізнаєтеся чому присвячений наш урок.
Є в природі дивина
Прісна без смаку вона
Запаху немає теж
Її в руки не візьмеш
Коли чиста то прозора
За що люблять її зорі
Сіль чи цукор, як ковтне,
Не знайдеш вже їх ніде.
Проведемо «Природничу розминку».
- Чи вірите ви в те,що вода не входить складу будь-якого організму? (тупають)
- Чи вірите ви в те що вода помічник людини?(плещуть в долоні)
- Чи вірите ви в те, що вода - це життя,краса і здоров,я?(плещуть в долоні)
- Чи вірите ви в те, що кількість води обмежена?(Плещуть в долоні)
- Чи вірите ви в те, що вода забруднюється?(плещуть в долоні)
Ще в сиву давнину люди з трепетом ставились до криниць, водоймищ, обожнювали їх вважали, що вода старша за все інше на Землі-дерева, рослини, тварини. Про це свідчать прислів’я , прикмети, приказки, казки.
ІІІ. Фізкультхвилинка.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Готуючись до уроку ви зібрали матеріали про воду (діти читають матеріали про воду). Ось ми згадали її властивості, її цілющі сили, красу, життєдайність.
Українці з давніх-давен добре знали, що вода - то джерело життя на Землі. Та в шаленому ритмі нашої епохи ми по-іншому стали дивитися на світ. Усе брали від природи,не чекаючи милостей, а з віддачею не поспішали. І ось прийшов час, коли природа волає, кричить: «Людино, захисти, врятуй мене від самої себе».
Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи. (Відео «Крик Землі»)
«Колись,щоб від спеки десь сховатись, ми до річки йшли купатись».
І велика річка і маленька наче промовляє до людей: «Любіть нас такими, якими ми є, не творіть над нами зло.»
- Як називається річка вашого дитинства?
- Коли ми ходили до річки, як вона нас зустрічала?
- Якою вона була?
Ліна Костенко «Ще назва є, а річки вже немає»…
Обміліли наші річки, сумні, непривітні. А колись наша річка Случ була глибока.
Швидкоплинна, світлоока
Чом же стала каламутна?
Чом плюскочуть хвилі смутно?
(Виходить дівчинка-річка)
Як мені не сумувати?
Всі отрутохімікати.
Постікали в мою воду
Зіпсували мою вроду.
Вже течу між болотами.
Заросла очеретами.
Зникла риба. Навіть раки поховались небораки
(чуєте хтось плаче)
Хто ти?
Рибка.
- Я рибка.
Діти.
- Чого ти плачеш?
Рибка.
Ой біда! Люди, що це за вода?
Може вам і добре жити
Хімікати в ній усі
А мені важко жити і на дні, і на воді.
А яка ж була водичка!
Люди,звідки ви взялися?
Люди трохи совість майте.
Бідну річечку спасайте.
Бездушна діяльність людини може спричинити загибель життя на Землі. Кожен повинен сказати слово на захист життя. Сьогодні у нас незвичайний урок-гра «Судовий процес». Частина учнів на деякий час стануть підприємцями, друга частина-представниками організації «Зелений світ», третя частина-судові виконавці.
Суддя.
- Слухається справа» Зелений світ» проти представників Понінківської паперової фабрики. Надається слово представникам «Зеленого світу».
«Зелений світ» Наша організація занепокоєна станом річки Случ, яка забруднюється зі сторони Хмельницької області Понінківською паперовою фабрикою. На березі річки Случ з’являється мертва риба. На воді була речовина сірого кольору та відчувався неприємний запах.
Як часто показують по телевізору, як змивають у водойми відходи, як з труб підприємств відходять стовпи диму, але ніколи не кажуть, які міри приймаються щодо подолання цих проблем .
- «Не ронять листячко ліси, у води дивної краси,луги висихають! Ліси засихають! Птахи від ріки утікають.
Слово надається представникам підприємств.
За рахунками прибутків забули ми про шкоду,яку завдаємо річці Случ . Ми обіцяємо, що змонтуємо очисні споруди, фільтри. Тільки чиста вода буде у річці Случ.
Адвокати.
- Проблема забруднення повітря і води є у кожному місці, де діють фабрики та заводи. Кожне підприємство завжди було і є виробником корисної для людини продукції, але і шкідливим для природи – відходів.
Суддя.
- Суд виносить рішення.
Давайте не забувати, що в кожного джерела, струмка, річки є свої проблеми, що всі водоймища потребують нашої допомоги. На Понінківській паперовій фабриці повинні слідкувати, щоб добре працювали очисні споруди, фільтри.
Не робити скидів забруднюючих речовин органічного походження, щоб не порушувався кисневий режим річки.
На цьому наш судовий процес закінчився.
Ви правильно зрозуміли,що розумні люди знайдуть розумне рішення.
Робота в групах (кожна група отримує конверти з темами творів-мініатюр,матеріалами для їх написання).
1гр.- твір-міркування» Від чого хворіють ріки»?
2гр.- скласти казочку» Про, що співає ріка»?
3гр.-«Як би я був президентом».
V. Підсумок уроку.
- Діти читають свої твори.
- Зачитування екологічної пам’ятки.
1