Інтегрований урок "Рослини лісу. В.Сухомлинський „Хлопчик та дзвіночок конвалії

Про матеріал
сприяти цілісності процесу навчання, формувати уявлення про різноманітність природи України; закріплювати вміння читати свідомо і виразно; формувати вміння правильно інтонувати речення під час читання, розрізняти елементи розповіді, опису в художньому тексті; закріплювати знання учнів про типи лісів, про особливості рослин лісу; розвивати позитивне емоційне ставлення до пізнання навколишнього; виховувати любов до природи, рідного краю, дбайливе ставлення до довкілля.
Перегляд файлу

 

Навчально-виховний комплекс смт  Любешів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Рослини лісу. В.Сухомлинський „Хлопчик та дзвіночок конвалії”

 

 

 

 

 

 

 

 

       Підготувала    Прокопюк   Л. М.

 

 

 

 

 

 

Мета:

  • сприяти цілісності процесу навчання, формувати уявлення про різноманітність природи України;
  • закріплювати вміння читати свідомо і виразно;
  • формувати вміння правильно інтонувати речення під час читання, розрізняти елементи розповіді, опису в художньому тексті;
  • закріплювати знання учнів про типи лісів, про особливості рослин лісу;
  • розвивати позитивне емоційне ставлення до пізнання навколишнього;
  • виховувати любов до природи, рідного краю, дбайливе ставлення до довкілля.

 

Обладнання:

  • портрет В.О.Сухомлинського, гербарій, ілюстрації весняних квітів, лікарських рослин, дитячі реферати про лікарські рослини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД  УРОКУ

 

І. Організація класу.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми спробуємо об’єднати теми з природознавства та читання. Наша мета – розширити уявлення про різноманітність природи України. До цього уроку ви готувалися заздалегідь. На уроці природознавства ми вже ознайомились з темою „Мішані ліси”. Сьогодні поглибимо знання про ліси, дерева, кущі, трав’янисті рослини. Нам допомагатиме „Довідкове бюро”.

 

Розповідь учителя.

- Кожне дерево, квітка, травинка – це частинка природи, рідної землі. З роду в рід, з покоління в покоління передавалися знання про рослини: в одних – цінне коріння, у других – листя, у третіх – квіти.

 

Читання прислів’я.

Не        лі          є  ї          шо            ніж           кра

        си            ма           та           ліп             га             ї  си

Бесіда.

- Пригадайте, які бувають ліси.

- Дайте визначення кожному типу лісів.

- Назвіть дерева, які зустрічаються в мішаних лісах нашої місцевості

- Як використовують рослини лісу?

- З деякими рослинами ми сьогодні ознайомимося ближче. Відгадайте загадку:

Стоять білі стовпи,

На них зелені капелюхи.

(Берези).

Доповіді членів „Довідкового бюро”.

- Береза – дерево ліричності, краси. Не дивно, що з нею так часто порівнюється жіноча врода. Витонченість – найхарактерніша ознака кожної берізки. Навіть понівечене руками недобрих людей, грибковими захворюваннями або стихією, дерево не втрачає своєї привабливості. Для царівни лісу не мають значення пори року. Весняний вітер розчісує довгі розкішні віти, милує око ошатна світло-зелена корона. Без втоми милуєшся нею і тоді, коли тисячі яскравих, кольору цитрини, листочків оздоблюють її прощальний осінній одяг. А коли ліси вкриваються сніговою ковдрою, гілки берези іскряться витонченими кришталиками інею, а кора стовбура ще біліше виблискує білизною.

- Запаленими березовими скіпками освітлювали селянські хати, бруньками, зеленим листом, весняним соком лікували хворим рани, виразки. У наш час береза застосовується в хімії, медицині. З кори готують дьоготь – для лікування хвороб шкіри.

 

Робота в групах.

- Про березу написано багато пісень, віршів. Спробуємо відновити вірш Лідії Забашти „Берізонька”. Розташуйте рядки в правильному порядку.

1-ша група

Зелені твої кіски   | Берізонько, Берізонько

Ти, мавко лісова,   | Ти, мавко лісова,

Вітрисько розвива.   | Зелені твої кіски

Берізонько, Берізонько  | Вітрисько розвива.

2-га група

У травах і кущах,   | Стоїш ти при дорозі

Стоїш ти при дорозі   | У травах і кущах,

Все миєш у дощах.   |  І білі свої ноги

І білі свої ноги    | Все миєш у дощах.

3-тя група

Ви соку не точіть,   | Прошу вас, із берези

Зелену посадіть.    | Ви соку не точіть,

Прошу вас, із берези   | Ви краще їй сестричку

Ви краще їй сестричку  | Зелену посадіть.

 

4-та група

Ви краще їй шпаківню  | Ви краще їй шпаківню

Щоб прилітав до неї   | Поставте на гілках,

Друг лісу, добрий шпак.  | Щоб прилітав до неї

Поставте на гілках,   | Друг лісу, добрий шпак.

 

Перевірка домашнього завдання

- Прочитайте, відгадайте загадку.

Синившапках,абатьконі.

(Дуб і жолуді.)

Повідомлення члена „Довідкового бюро”.

- Поширений в наших краях і дуб. Він є будівельним матеріалом. Бондарі роблять з нього діжки для соління огірків, помідорів, квашення яблук, капусти.

 

Бесіда.

  • З яким твором ми ознайомилися на минулому уроці читання?
  • Про кого йдеться в оповіданні?
  • Чому дідусь вирішив перенести хату в інше місце?
  • Чи пішли б ви разом з ним копати рівчак?

 

Переказ оповідання В.Сухомлинського „Дуб під вікном”.

Розповідь учителя.

- Згадайте, діти, коли ми були в лісі, то бачили справжнє диво серед снігу – на невеличких проталинах зелені листочки з квіточками-дзвіночками. Що це за квіточки?

- Я найперша зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку.

- Білі дзвіночки висять, гойдаються, як називаються?

- Відгадайте загадки та прочитайте назви цих квітів.

(Нипідкисніж  ліпросок   ваконлії)

Ці багаторічні цибуличні рослини зустрічаються в наших місцях. З кожним роком їх стає все менше. Вони занесені до Червоної книги України. Отже, діти, не можна виривати квітку разом з корінням.

 

Інсценування казки про квіти.

Автор. У країні Фармії правила цариця Фармакологія. Її назвали так тому, що в цій країні жили різноманітні лікарські трави, рослини. З латині „фармако” – ліки, „логія” – наука. Отже, фармакологія – це наука про ліки та лікарські рослини.

На одній грядці росли піон і нагідки. Піон був найважливіший, дуже гарний, духмяний. Ніхто не міг пройти повз нього, щоб не замилуватися чарівною квіткою. Нагідки були яскраво-руденькими, схожими на маленьке сонечко. А конвалія росла у тіні. Її майже не було видно, вона ховала свої ніжні білі дзвіночки під широким листям. Але всі, хто проходив поряд, казали:

„Ах, як чудово пахне конвалія”. Піон дуже сердився.

Піон. Її ж зовсім не видно, але всі знають, що вона є. Це неподобство.

Автор. Якось це почуло сонечко й каже

Сонечко. Ти такий гарний, піоне, але дурний. Давні люди дізналися про чудові властивості конвалії. Саме завдяки її запаху й дали їй латинську назву. Перший склад цього слова нагадує перший склад „кор”, що означає серце. А все тому, що настій конвалії лікує серцеві захворювання.

Автор. Нагідки, що почули цю розмову, теж обізвалися.

Нагідки. А в нас теж є назва латинською – календула. Мазі, які виготовляють з нас, заживляють рани, а настоєм лікують шлунок і печінку.

Автор. Тут піон закивав головою і заявив.

Піон. А моя назва латинською так і звучить – піон. Я теж корисна квітка – мною лікують нервові розлади. Я заспокоюю людей.

Автор. Сонечко весело замахало промінчиками і сказало.

Сонечко. От бачите, ви всі корисні й потрібні.

 

 

 

ІІІ. Опрацювання твору В.Сухомлинського „Хлопчик і дзвіночок конвалії”.

 

Бесіда.

- Ви переглянули казку про чудові властивості квітів. А хто запам’ятав, чим корисна конвалія?

- Сьогодні ми прочитаємо ще один твір В.Сухомлинського, а його назву спробуйте відгадати самостійно.

                

 

 

 

 

 

 

 

(„Хлопчик і дзвіночок конвалії”.)

- Як ви гадаєте, про що цей твір?

Словникова робота.

Пагін

зворушила

не зміг відвести очей

дивовижно

висловити

зачарований

 

Первинне читання вчителем.

 

Перевірка первинного сприймання.

  • Що вам найбільше сподобалося?
  • Що схвилювало?

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

 

Відпрацювання навичок читання.

„Ланцюжок” – учні по черзі читають по одному реченню.

„Буксир” – діти починають читати уривок напівголосно, одночасно з ними виразно, голосно цей саме текст читає вчитель або учень, який добре читає.

„Блискавка” – за командою „Блискавка” учні починають прискорювати темп читання.

„Губи” – щільно стиснути губи, притулити до них палець лівої руки так, щоб вони під час читання не могли рухатися, читати мовчки.

 

Перевірка розуміння прочитаного.

 

Вибіркове читання.

- Прочитайте, як народилася чарівна квітка.

- Знайдіть і прочитайте місце, де йдеться про зустріч хлопчика і квітки.

- Прочитайте, як автор описує красу квітки.

 

Читання за частинами з постановкою запитань.

 

Читання в особах уривку розмови хлопчика і конвалії.

 

V. Підсумок уроку.

Бесіда.

  • Чим схожі твори В.Сухомлинського „дуб під вікном” і „Хлопчик і дзвіночок конвалії”?
  • Чого вчать нас ці оповідання?

Слово бабусі Одарки.

- Я, бабуся, Одаркою звуся, на рослинах розуміюся, людям допомагаю, лікарські трави збираю, корисні корінчики викопую, щоб діти зростали здоровими, щоб лихо наші сімї обходило, щоб ми горя не знали.

Наша земля красива і щедра. А ще краще, коли її прикрашають кущі калини. Погляньте на цей пучечок. Це – калина. Садять калину біля хат, щоб весною білим цвітом милувала, а зимою від застуди лікувала. Коли вдома свято – на стіл поряд з хлібом кладуть калину.

Дорогі гості, діти! А я для вас приготувала цілющий чай з калиною. Пригощайтеся. Хто дивуватиметься, хто милуватиметься, а я , дивлячись на вас, радітиму і милуватимусь

 

Домашнє завдання.

Відпрацювати читання в особах. Скласти свою казку про весняну квіточку.

 

 

1

 

doc
Додано
20 березня 2019
Переглядів
226
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку