Інтегрований урок "Сили в природі"

Про матеріал
Урок узагальнення і систематизації знань про види сил в механіці, їх природу та основні характеристики.
Перегляд файлу

Інтегрований урок з фізики

Тема: Сили в природі

Мета: Узагальнити і систематизувати знання про види сил   в механіці, їх природу та основні характеристики. Розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, робити висновки, працювати самостійно і в групах. Навчити практично визначати сили, користуватись вимірювальними приладами, знаходити рівнодійну.

Тип уроку: Урок удосконалення знань, формування умінь і навичок.

І. Актуалізація опорних знань

Подорож по країні "Динаміці"  

Станція "Фізична величина"

1. Проблемне завдання: Коробок із сірників прикріплено до штатива за допомогою нитки. До коробка прикріплено лезо. Коли перепалити нитки, то лезо і коробок розлітаються. Чому? Що одержали тіла? Що визвало цю зміну?

2. Що таке сила?

3. Які види сил існують?

4. Охарактеризувати кожну з вивчених сил.

5. Розставити сили, які діють на тіла.

 

 

 

 

 


 

 

Як ми побачили, що на тіло може діяти декілька сил. А тому потрібно знаходити рівнодійну.


Станція "Дослідницька - літературна"

1. Інсценізувати казку "Ріпка". Показати, які сили діяли. Чому дорівнювала рівнодійна? Чому ріпку вирвали?

"Посадив дідусь ріпку. Виросла ріпка велика - превелика. Став дідусь ріпку із землі тягнуть. Тягне — тягне — витягти не може. Покликав дідусь на поміч бабусю. Бабуся за дідуся, дідусь   за ріпку: тягнуть - тягнуть - потягують - витягти не можуть. Покликала бабуся внучку. Внучка за бабусю, бабуся за дідуся, дідусь за ріпку: тягнуть - потягнуть - витягти не можуть. Покликала внучка Жучку. Жучка за внучку, внучка за бабусю, бабуся за дідуся, дідусь за ріпку: тягнуть - потягнуть - витягти не можуть.

Покликала Жучка кішку. Кішка за Жучку, жучка за внучку, внучка за бабусю, бабуся за дідуся, дідусь за ріпку: тягнуть - тягнуть – потягнуть витягти не можуть.

Покликала кішка мишку. Мишка за кішку, кішка за Жучку, Жучка за внучку, внучка за бабусю, бабуся за дідуся, дідусь за ріпку: тягну - тягнуть - та й витягли ріпку!"

2. Барона Мюнхаузена всі знають як неперевершеного і дотепного брехуна, чиї веселі історії описані Распе в книзі "Пригоди барона Мюнхаузена". Послухаємо тепер історію, якою   любив розважати своїх друзів і знайомих Мюнхаузен.

"Було це у час війни з турками. Одного разу, рятуючись від турків, спробував я перестрибнути верхи на   коні через   болото. Але кінь не дострибнув до берега, і ми впали в болото. Шубовснули - і почали тонути. Порятунку не було. Болото з жахливою швидкістю засмоктувало все глибше і глибше. Що було робити? І вирішив я урятуватися. Схопивши себе за косичку, я з усіх сил смикнув угору — і без великих зусиль витягнув з болота і себе, і свого коня, якого міцно стиснув обома ногами, як   щипцями".

Поясніть, чи може людина підняти сама себе за волосся з болота? Чому?

З. Всім добре відомий мультфільм "Пригоди капітана Врунгеля". У пригодах є такий епізод: "Містер Денді взяв пляшку - вдарив у денце. Корок вилетів як з   гармати. При цьому "Біда" дістала такий поштовх, що помітно посунулась вперед. Ми втрьох стали на кормі і один за одним стали вибивати корки. Три корки залпом вилетіли з гучним звуком   і впали в море, а "Біда" тим часом рухалась вперед, набираючи швидкості".

Чи правдоподібна з точки зору ця історія? Який спосіб руху тут описаний?

Станція: "Фізико - математична "

1. Яка сила тяжіння діє біля поверхні Землі на тіло масою 500 г?

2. Якого прискорення надає сила 6 кН тілу масою 3т?

3. Довжина нерозтянутої пружини 10см. Щоб збільшити довжину до 16 см, приклали   силу 3Н. Яка жорсткість пружини.

4. Яка маса тіла, яке рухалось під дією сили тертя рівної 900Н,   якщо коефіцієнт тертя 0,1?

5. *3 якою силою Земля притягує до себе Місяць, якщо маса Землі 6*1024 кг, маса Місяця 7*1022 кг, якщо відстань між ними 400000км?

6. *Сила притягання між двома автомобілями дорівнює 6,67*10-7 Н, якщо маса першого і другого дорівнює 10т і 40т. Визначити відстань між автомобілями.

Станція: "Увага! Невагомість"

1.Чи можна виміряти тиск повітря в кабіні космічного корабля ртутним барометром, побудованим Торрічеллі? Чому?

2. Яким годинником слід вимірювати час в космічному кораблі в умовах невагомості: маятниковим, пісочним, клепсидрами чи пружинними? Чому?

З. Чи можна в умовах невагомості виміряти масу тіла за допомогою терезів?

4. Чи витікатиме вода з носика чайника в умовах невагомості, якщо його нахилили?

5. Космонавт взяв у космічний корабель маленьку модель корабля, який знаходився в банці, наполовину заповненою водою. Де осадка моделі буде більше на Землі чи в космічному кораблі?

6. У фантастичному творі Жуля Верна "Подорож до Місяця", герої відправились у закритому снаряді - ядрі. Як виявити, що їх корабель подолав межі земної атмосфери і рухається в космічному просторі?

7. Чи справджується в умовах невагомості закон сполучених посудин?

8.Якими способами можна передавати тепло в кабіні космічного корабля в стані невагомості?

Станція: "Спортивна"

1 . Перетягування канату.

2. Боротьба на руках (армреслінг) силомір. Поміряти сили м'язів у переможців змагання.

 

Станція: "Поїздка в автобусі"

Уявіть себе пасажирами автобуса і покажіть зміну тіла в різних ситуаціях, що виникають під час руху автобуса.

1.Автобус різко від'їхав від зупинки, рівномірно рухався, різко загальмував.

2.Автобус плавно від'їхав від зупинки, на великій швидкості повернув вправо, рухався   рівномірно, плавно загальмував. Різко від'їхав від зупинки і повернув вліво і різко загальмував.

3.Водій вимкнув двигун. Що станеться з автомобілем? Яке явище називається інерцією?

4.На  уроках основи здоров’я  ви вивчали правила дорожнього руху. І от вам запитання: Чому у великих містах і селах на дорозі біля школи завжди стоїть знак "Увага! Діти ідуть в школу!"

Коли автомобіль гальмує йому потрібен час і місце для цього. Тому не можна перебігати перед швидко рухомим автомобілем.

5.Чому восени на тролейбусних і трамвайних лініях, які проходять через парк, з'являються дорожні знаки: "Увага! Листопад!"

II Підсумки уроку: скласти три задачі до теми або кросворд.

 

Домашні експериментальні задачі

1 . Визначити об'єм тіла неправильної форми, скориставшись для цього каструлею з водою та мас­штабною лінійкою

2. Визначити площу поперечного перерізу середини голки за допомогою нитки і масштабної лінійки.

3.  Визначити модуль швидкості руху власного вело­сипеда, маючі тільки масштабну лінійку.

4. Визначити модуль прискорення автобуса, який відходить від зупинки.

5. Дослідити, що всі тіла, які перебувають у стані вільного падіння , рухаються з однаковим прискорен­ням.

6. Дослідіть, скориставшись двома аркушами паперу, що швидкість падіння тіла в повітрі залежить від його форми.

7. Користуючись сантиметровою стрічкою, визначити час падіння гумки з стола.

8. Довести, що рівнодійна двох сил, які діють на тіло під кутом, дорівнює діагоналі паралелограма, двома сторонами якого є складові сили.

9. Порівняйте коефіцієнти тертя між крупинками рису і між крупинками манки. Скористатись цупким папе­ром, транспортиром і відповідними таблицями.

10. Покотити по столу кульку так, щоб вона впала з нього. Визначити початкову швидкість падіння, кори­стуючись при цьому сантиметровою стрічкою.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (академічний рівень) 10 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я.)
До уроку
Розділ 2. Динаміка
Додано
13 червня
Переглядів
117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку