Інтегрований урок сімейного читання оповідання "Федько-халамидник" В. Винниченка

Про матеріал

Інтегрований урок сімейного читання української літератури та психології за оповіданням В. Винниченка "Федько-Халамидник " дає можливість педагогу домогтися прочитання та обговорення твору учнями, їхніми батьками та членами сім'ї. Така форма роботи має на меті створити умови для спільного проведення часу батьків та дітей, спонукає до спілкування не на побутові теми, об'єднує зусилля батьків та вчителів для виховання позитивних якостей у дітей, та прагнення до створення моделі сім'ї близької до ідеальної.

Перегляд файлу

Червоноградська загальноосвітня школа I-III ступенів №9

 

Інтегрований урок сімейного читання

 (українська література і психологія)

 у 6 класі

Вчитель української мови та літератури

Любов Кіндратівна Денисюк

Практичний психолог

Ольга Петрівна Беркита

Тема. Успіх дитини – у моральних цінностях сімї

(за оповіданням В.Винниченка «Федько-халамидник»).

Ціль. Домогтися прочитання твору учнями, їхніми батьками та членами сімї, спільного обговорення тексту.

Мета. Створити умови для спільного проведення часу, спілкування не на побутові теми.

Об’єднати зусилля батьків та вчителів для виховання успішних дітей.

Створити модель ідеальної сім’ї, спрямувати зусилля дітей на створення такої сім’ї в майбутньому.

Обладнання: виставка творів В. Винниченка, компютерна презентація, наліпки-епізоди твору, зображення QR-кодів, «Федькова» торбинка, малюнки сімей.

Присутні: попередньо запрошені батьки, бабусі й дідусі, які, разом з дітьми прочитали й обговорили твір.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

1. Вступне слово вчителя літератури щодо особливості уроку.

-Добрий день. Сьогоднішній третій (останній) урок за оповіданням В.Винниченка «Федько-халамидник» ми проведемо нестандартно, а разом з практичним психологом, у присутності ваших рідних людей, для яких, як і для вас, діти, важливо, якою є ваша сімя, як її зробити кращою.

2. «Налаштування» учнів практичним психологом.

- Рада вас бачити. Я налаштована позитивно, а ви, мабуть, хвилюєтесь,  і це нормально, бо  урок  незвичайний. Отож, я вам пропоную найпростіший спосіб – зобразити позитивну емоцію та обмінятись  нею  з сусідом по парті і з запрошеними гостями . Ну,тепер – готові до роботи !? Сподіваюсь, що урок нам вдасться.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1.Перевірка знання змісту твору.Учень і хтось із його батьків у хронологічному порядку розташовують наліпки-епізоди, «розкидані» у безпорядку по дошці(додаток 1).

2. Розповідь учня-автора від І особи про дитячі роки В. Винниченка (додаток 2)

3. Слово вчителя літератури.

- Про подальше навчання Володимира Винниченка, його твори (до речі, представлені на книжковій виставці), громадсько-політичну діяльність ми, діти, дізнаємося детальніше у 10 класі. А зараз зануримось у текст твору, ближче пізнаємо героїв.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1.               Вправа «Риса характеру шукає свого героя» Учні по черзі з  «Федькової» торбинки дістають написану на наліпці рису характеру і ліплять біля потрібного героя –Федька чи Толі, чиї імена написані на дошці.  Кожну рису підтверджують рядками з тексту або цитатами. (додаток 3).
  2.               Слово практичного психолога про різницю між поведінкою і характером.

-Часом ми дозволяємо собі засуджувати когось чи, можливо, самі потрапляємо в ситуацію, коли нас засуджують. Але я хочу вас застерегти від таких звинувачень. Бо то не людина така негідна, а вчинок її негідний.  Кожна людина від природи  є покликаною робити добро, але трапляються  обставини, у яких вона діє необдумано. І тоді ми можемо засудити її поведінку . Але ні в якому разі її саму. Як ви думаєте, чи оточення, тобто друзі , підтримували витівки Федька ? Чи були у друзів сім'ї,- мабуть, були, та ми нічого про них не знаємо – тому й нічого говорити не можемо.

Якого віку були хлопці?

У психології цей вік називається підлітковим і він характеризується:

  • -бажанням виділитись, самоствердитись та зайняти не останнє місце у колективі однолітків будь-яким способом;
  • -браком життєвого досвіду та невмінням аналізувати себе та свої вчинки, прагненням до незалежності;
  • -гормональними змінами в організмі, наслідками яких є висока тривожність, агресивність, надзвичайна чутливість.
  1.               Запис у зошит. ( Учитель літератури просить учнів записати в зошити визначення - головний герой твору і другорядні.)

ІV. Аналіз та систематизація раніше засвоєного матеріалу

  1.               Психолог про оточення Федька

-Усіх героїв твору ми можемо поділити на три умовних групи – сім'я Федька, сім'я Толі і вуличні друзі. Учні класу мали індивідуальне завдання – намалювати та охарактерузувати сім'ї Федька та Толі. Прошу презентувати свою роботу.

  1.               Група дітей презентує сім’ю Федька Учитель літератури може зробити доповнення  про лихослівя в сімї Федька, про зло, яке несуть лайливі слова.
  2.               Сканування QR-кодів. За допомогою своїх смартфонів діти заходять  у додатку Вайбер,  сканують код  і  дізнаються  значення слова «халамидник» та його синоніми (додаток 4).

          -Це слово є лайливим,- бешкетник, пустун, шибеник, шалапут, паливода, палисвіт, шибайголова, ланець, урвитель.

  1. Група дітей презентує сім’ю Толі.

         -Ми проаналізували сім'ї героїв твору. У кожного з нас є  своя сім'я - це найрідніші та найближчі люди. І ми з вами багато чули і знаємо, якою повинна бути модель ідеальної сім'ї. Спробуймо зобразити її.  Практичний психолог моделює ідеальну сім’ю.(додаток 5).

  1.               Аналіз дитячих робіт «Малюнок сім’ї». Дає поради батькам і дітям. Веде діалог з присутніми (додаток 6).

отуючись до уроку діти намалювали свої сім'ї.  «Малюнок сім'ї» є проективною діагностичною методикою. Не завжди дитина може нам розказати про своє ставлення до найрідніших, а от за допомогою малюнка підсвідомо вона зображає тих людей, з якими близька, свою прив'язаність і невдоволення. Аналізуючи малюнок, можемо зробити висновки про статус дитини в сім'ї.

Ми не будемо робити того на загал, я підготувала для батьків  поради, як інтерпретувати малюнок дитини. У кого з вас, шановні батьки, буде бажання детальніше це зробити,  ви можете звертатись  індивідуально.

На дошці розміщені малюнки ваших сімей, хто хоче,  може спробувати  впізнати свою.  Після закінчення уроку ви матимете можливість забрати дитячі малюнки.

V. Підсумок уроку. Рефлексійно-оцінювальна робота

1. Психолог обговорює з учнями та батьками проблемне питання.

- Для кого написаний цей твір: для дітей чи для дорослих?

2.Учні  методом «Незакінчене речення» підбивають підсумок уроку (додаток 7).

VІ. Домашнє завдання

 Учитель літератури пропонує написати фанфік – свій варіант завершення твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Покарання Федька батьками

Пригоди з повітряним змієм

Смерть Федька

Атмосфера у Толиному будинку

Толя хоче повторити «подвиг» Федька

Поведінка хлопців під час дощу

Суперечка між Федьком та Толею

Порятунок Толі 

Байдужість Толі до чужого горя

Події на льодоході

 

Додаток 2

Розповідь учня-автора від І особи про дитячі роки В. Винниченка

Я ріс у степах. Вечорами  слухав, як співали журавлі біля криниць у ярах, а удень ширина степів навіювала сум безкрайності. У тих степах виробилась моя кров і душа моя… Знаєте, над ворітьми двору була дерев`яна скриня, у якій любив сидіти я і слідкувати за тим, що робилося навкруги, не будучи поміченим ніким. І коли хтось з дітей вертався з чимось їстівним, за чим посилала чужа мати, я, … граючись у Солов`я- Розбійника, зненацька вистрибував зі своєї схованки й вимагав данини. Ніколи не забирав усього, а тільки невеличку частину. І це не від жадності до ласощів, але для того, щоб показати свою силу, владність. Коли бідний починав плакати, я, як Соловей-Розбійник, вертав йому відібране, давав потиличника й одпускав. Сусіди, звичайно, жалілись на мене, батьки мусили карати або дорікати, але це робилося не дуже строго.

Я  змалку звик чинити наперекір загальноприйнятому. Наче біс який сидів у мені. Спокій був моїм ворогом. Підлітки поважали мене, я був визнаним верховодом у їхньому середовищі, «був дуже сильний для свого віку і вольовий, упертий».

Навколишній світ я пізнавав через ігри. Від батьків успадкував міцне здоров`я, силу духу. Любив рухливі, ризиковані розваги: перепливав широкий ставок, відчайдушно мчав верхи на коні, катався на крижині під час льодоходу.

 Із семи років я вчився в сільській школі й одразу став першим учнем. Згодом вступив до Єлисаветградської гімназії. У ті часи навчатися в гімназії могли лише діти багатіїв. Я, мужицький син, уже з перших днів став об’єктом глузувань.

Але я навмисне підкреслював своє селянське походження і говорив українською мовою – батьки так учили. Не боявся узяти на себе гріх, не ховався за спини інших.

 За «мужицтво» й національну гордість начальство виключає мене з гімназії. Почалися кількарічні поневіряння по Україні, але я дуже хотів учитися.

 

Додаток 3

покірність                  безсердечність

делікатність                    підлість

боягузтво                    потреба у визнанні

жорстокість                егоїзм

чесність                       бешкетливість

терплячість                   щедрість

відчайдушність               кмітливість

мужність                            вірність

благородство                 спритність

цікавість                     необдуманість учинків

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

C:\Users\PC\Desktop\IMG-faa0bc34de65cf125302f7c3704029b5-V.jpg

 

 

 

 

 

Додаток 5

Учні  та запрошені гості  долучаються до роботи  пропонують свої варіанти, а психолог записує на дошці цінності ідеальної сім’ї. Наприклад:

Піклування

Діти

Любов

Повага

Розуміння

Традиції

Добро

Довіра

Підтримка

Щастя

Додаток 6

Тест «Малюнок сім’ї»

Цей тест допоможе вам зазирнути в душу дитини і зрозуміти, чим вона живе, що її турбує, чи комфортно їй в сім’ї та як вона ставиться до рідних.

                                                   Інтерпретація
1. Якщо на малюнку немає когось із членів сім’ї – це говорить про відсутність у дитини емоційного контакту з цією людиною.
2. Відсутність самого автора малюнка свідчить про його труднощі у стосунках з близькими.
3. На малюнку – вигаданий член сім’ї? Це означає, що дитина отримує недостатньо уваги, хоче бути комусь потрібною.
4. Чим авторитетніша в очах малюка людина, тим вона більша на малюнку.
5. Якщо дитина малює себе дуже маленькою, розміщеною в куточку аркуша,– у неї занижена самооцінка, і навпаки.
6. Малюк зображений в центрі, між татом і мамою, або ж на першому плані – значить, відчуває себе потрібним, йому затишно в сім’ї. Якщо ж намальований окремо від інших або на задньому плані – це ознака ревнощів, неблагополуччя.
7. Відстань між зображеними членами сім’ї та дитиною свідчить про їхню емоційну близькість.
8. Частини тіла.

  • Найрозумнішого, на його думку, члена сім’ї малюк зображає з великою головою.
  • Персонажі з великими очима сприймаються дитиною, як такі, що потребують допомоги.
  • Люди з великими вухами – це ті, які слухаються навколишніх. Якщо вух взагалі немає, людина нікого не слухає, ігнорує те, що про неї говорять.
  • Персонаж з великим чи заштрихованим ротом сприймається як джерело загрози. Якщо рот взагалі відсутній або зображений у вигляді рисочки – людина, як вважає малюк, приховує свої почуття, не може висловити чи впливати на інших.
  • Чим більше пальців на руках, тим сильніший персонаж. Довжина рук говорить про комунікабельність. Короткі руки видають внутрішню слабкість, нерішучість, нестачу спілкування.

9. Сонце на малюнку – символ тепла й захисту. Люди і предмети, які знаходяться між малюком і сонцем,– це те, що заважає йому відчувати себе захищеним.

 

 

 

Додаток 7.

Експрес-опитування

Метод «Незакінчені речення»

Мені хочеться вірити, що_____________________________________________ .

Я не буду __________________________________________________________ .

Я буду намагатись ___________________________________________________.

 

docx
Додано
14 січня
Переглядів
519
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку