Урок на тему: "Володимир Винниченко "Федько-халамидник". Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Образи Федька і Толі"

Про матеріал
Урок спрямовано на формування предметних компетентностей: комунікативно-мовленнєву, власне-читацьку, ціннісно-світоглядну, творчо-діяльнісну. Урок формування вмінь і навичок з використанням з використанням інтерактивних технологій.
Перегляд файлу

Тема: Володимир  Винниченко. «Федько - халамидник». Щедрий  на  добро  внутрішній  світ  героя. Федько  як  особистість. Образи  Федька  і  Толі.

Мета:

Навчальна – формувати предметні компетентності:

  • комунікативно-мовленнєву – удосконалювати вміння висловлювати власні думки щодо певного кола питань;
  • власне-читацьку – сприяти формуванню вмінь давати особистісну оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції; добирати цитати з твору на підтвердження власних думок;
  • ціннісно-світоглядну – формувати вміння визначати й аргументувати оцінне ставлення до прочитаного;
  • творчо-діяльнісну – формувати інтерес до розвязання проблеми творчо, навички образно- асоціативного мислення.

Виховна – прищеплювати шанобливе ставлення до однолітків, старших; виховувати рішучість, сміливість, терплячість, стійкість

Тип  уроку: урок  формування вмінь і навичок.

Методи, форми і прийоми роботи:  частково-пошуковий, дослідницький, бесіда, робота з підручником, колективна, випереджувальні завдання, технології розвитку критичного мислення («Гронування»,  «Кола Вена»,  стратегія «РАФТ»,  «Незакінчене речення»), ігрові моменти, робота біля дошки з ілюстраціями твору

Обладнання: портрет  автора, підручник, роздатковий матеріал, ілюстрації до оповідання, мультимедійна дошка, компютер.

 

ХІД УРОКУ

У лиху годину пізнаєш людину

Народна творчість

І. Організаційний момент

Девіз уроку: Я – учень. Я – особистість творча, я не боюся висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину, бо хочу знати.

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань  учнів.

   1. Бесіда.

- Кілька  уроків  тому  ми  з  вами  вивчили  поезію  Лесі  Українки «Як  дитиною  бувало…».  Пригадаймо  її  зараз.

(Учениця  читає  перші  дві  строфи  поезії)

- Скажіть, будь ласка, чому сьогодні ми  згадуємо цей вірш? (тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі. Вже з раннього дитинства доля навчала письменницю бути не лише мужньою в боротьбі з життєвими проблемами, але й гордою не дивлячись ні на що вона продовжувала посміхатися).

 - Чи  у  вашому  характері  присутні  такі  риси, як  гордість, чесність, справедливість, людяність?

- Сьогодні  на  уроці ми  намагатимемось  усвідомити  найважливіші  цінності  моралі  та  етики, що  роблять  людину  душевно  багатою, щедрою  на  добро, порядність, чесність.

2. Перевірка  домашнього  завдання.

  - Вдома ви  повинні  були  підготувати цитати  щодо характеристики Федька і Толі, які допоможуть нам в повній мірі розкрити характери героїв як особистостей. То ж почнімо!

- Пропоную  пригодницьку  гру «Стежками Федька-халамидника» (розташуйте епізоди твору у правильній хронологічній послідовності).

1.Пригода з повітряним змієм.

2.Поведінка хлопців під час дощу.

3.Події на льодоході.

4.Толя хоче повторити «подвиг» Федька.

5.Порятунок Толі.

6.Смерть Федька.

7. Байдужість Толі до чужого горя.

Робота біля дошки з ілюстраціями (один учень). Розташуй їх відповідно до змісту оповідання. Який епізод відтворює малюнок.

ІІІ. Оголошення  теми  і  мети  уроку.

Тема  нашого  уроку: Володимир  Винниченко. «Федько - халамидник». Щедрий  на  добро  внутрішній  світ  героя. Федько  як  особистість. Образи  Федька  і  Толі.

ІV. Завдання  уроку  та  очікуванні  результати.

 - Сьогодні ми продовжимо роботу над змістом оповідання «Федько-халамидник». Будемо досліджувати проблему, яку доніс до нас Володимир Винниченко, через яскраву розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його стосунки з однолітками, батьками, знайомими. Ми маємо зрозуміти, який є Федько насправді. Вчитися висловлювати власні думки, не боятися робити висновки. Я хочу, щоб,  вийшовши з уроку,  ви добре усвідомили, що ж красить людину. Це і є проблемне питання, до якого з відповіддю повернемося в кінці уроку.  А  ще, я  сподіваюсь, наша  сьогоднішня  розмова  залишить  добрий  слід  у  душі  в  кожного  із  вас.

     - Отже, запишіть у зошит тему уроку.

- Зверніть увагу на епіграф (У лиху годину пізнаєш людину). Як ви розумієте ці слова? (Діти пояснюють).

     - Добре.

 

V. Опрацювання навчального матеріалу

Метод «Гронування».

  • А зараз детальніше поговоримо про Федька і Толика, тому що саме стосунки з Толиком дозволяють нам краще зрозуміти поведінку та риси характеру головного героя. (У вас на партах лежать слова, які характеризують Федька і Толика. Вам треба прикріпити під тим іменем слова, кого б вони характеризували. )

 

  • А чи помітили ви, якими кольорами написані імена хлопчаків? Як ви думаєте, що символізують у нашому випадку ці кольори? (Червоний колір застерігає нас, промовляє, що не можна так чинити, як Толя. А зелений відкриває нам дорогу до доброти, чесності, благородства, дружби).

 

  • Слова,  з якими асоціюються у вас хлопчаки, різні. А чи є у них щось спільне? (Запишіть, будь ласка, у зошити спільні і відмінні риси цих дійових осіб, використовуючи метод «Кола Вена». (Робота в зошиті)).

С П І Л Ь Н Е – однолітки, живуть в одному дворі, цікаві, люблять пригоди…

ФЕДЬКО                        ТОЛИК

Син робітника             Син пана

Сміливий                      боягуз

Справедливий              перекладає вину на інших

Благородний                 підлий

 

  • Молодці. А тепер спробуємо знайти підтвердження цим рисам  у тексті. Робота з підручником.  Висновок: Федько і Толя дві різні вдачі.

 

  • Образ Толі повна протилежність образу Федька. Характери  хлопців теж повна протилежність. Автор постійно порівнює двох героїв, протиставляє їх. Такий художній засіб у творі називається контраст. Володимира Винниченка називали майстром контрастів. Саме цим прийомом автор передає контрасти в суспільстві та в душах людей.

Теорія літератури.

Контраст = протиставлення (антитеза) – художній засіб, авторський прийом.

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Актуальність оповідання.

  • Оповідання й зараз дуже актуальне. У нашому жорстокому й черствому до біди й горя світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалось. Я хочу, щоб ви були справжніми друзями, вказуючи на помилки. Бо людей, які не помиляються, немає.

 

  • Діти, давайте поглянемо, як народна творчість влучно і образно увіковічнила людські якості. Вам треба зєднати подані прислівя. Визначити,  які з них стосуються Федька, а які - Толика.

Вправа «Незакінчене речення». (Робота в парах)

Прислівя.

  1. Не одяг красить людину, а /  добрі діла. – Ф.
  2. Уміє він з чорного біле зробити, а / з білого чорне. – Т.
  3. Сміливому море по / коліна.  – Ф.
  4. Лякливий, як заєць, а / шкодливий, як кішка. – Т.
  5. Коли бажаєш пізнати ціну людини, / підведи її до чужої біди або до чужої радості. – Ф.
  6. В лиху годину / пізнаєш людину. – Ф.
  7. Поміч у свій час, як / дощ у посуху. – Ф.
  8.  Святе та боже – / та на чорта схоже. – Т.
  9.  Сила та розум – / краса людини. – Ф.

 

VІІ. Рефлексія

Молодці. Отже, я бачу, що ви розібралися в рисах характеру обох хлопчаків. Але повернімося до початку уроку і дамо відповідь на питання: «Що ж прикрашає людину?» (Людину прикрашають добрі справи. Вчинок Федька - дійсно благородний, не кожен дорослий зважиться на подібне).

 

- Скажіть, будь ласка, чи усвідомив Только свою провину? Доведіть свою думку (епізод із тексту «Коли Федькова труна сховалася за рогомвулиці й не було вже нікого видно, Толя відійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком.).

  • Звичайно, хотілося б, щоб хлопчина все ж таки зрозумів, що переклавши провину на Федю, став головним винуватцем трагічної кінцівки.
  • Давайте спробуємо звернутись  до Толі, виконавши письмове творче завдання, працюючи за стратегією «РАФТ».  Ми з вами знайомі з таким видом роботи. І так погляньте на слайд.  (Запишіть своє SMS-повідомлення в зошит, дотримуючись стратегії. Пам’ятайте, що смс – коротке, лаконічне повідомлення, мета якого - передати інформацію. У нашому випадку – міститимуть заклик.)
  • «Незакінчене  речення»
  1. Я ніколи не забуду…;
  2. Я зрозумів, що…;
  3. Мені хочеться вірити, що...

 

VІІІ.  Оцінювання.

ІХ.  Домашнє завдання.

Загальне. Написати міні-твір «До чого призводять егоїзм та боягузтво?»

Індивідуальне.  Підготувати повідомлення про документ, який захищає права дитини. Конвенція (договір) ООН про права дитини

 

doc
Додано
17 січня 2019
Переглядів
2589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку