Тема: Володимир Винниченко. «Федько - халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Образи Федька і Толі.
Мета:
Навчальна – формувати предметні компетентності:
Виховна – прищеплювати шанобливе ставлення до однолітків, старших; виховувати рішучість, сміливість, терплячість, стійкість
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Методи, форми і прийоми роботи: частково-пошуковий, дослідницький, бесіда, робота з підручником, колективна, випереджувальні завдання, технології розвитку критичного мислення («Гронування», «Кола Вена», стратегія «РАФТ», «Незакінчене речення»), ігрові моменти, робота біля дошки з ілюстраціями твору
Обладнання: портрет автора, підручник, роздатковий матеріал, ілюстрації до оповідання, мультимедійна дошка, комп’ютер.
ХІД УРОКУ
У лиху годину пізнаєш людину
Народна творчість
І. Організаційний момент
Девіз уроку: Я – учень. Я – особистість творча, я не боюся висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину, бо хочу знати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Бесіда.
- Кілька уроків тому ми з вами вивчили поезію Лесі Українки «Як дитиною бувало…». Пригадаймо її зараз.
(Учениця читає перші дві строфи поезії)
- Скажіть, будь ласка, чому сьогодні ми згадуємо цей вірш? (тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі. Вже з раннього дитинства доля навчала письменницю бути не лише мужньою в боротьбі з життєвими проблемами, але й гордою не дивлячись ні на що вона продовжувала посміхатися).
- Чи у вашому характері присутні такі риси, як гордість, чесність, справедливість, людяність?
- Сьогодні на уроці ми намагатимемось усвідомити найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, порядність, чесність.
2. Перевірка домашнього завдання.
- Вдома ви повинні були підготувати цитати щодо характеристики Федька і Толі, які допоможуть нам в повній мірі розкрити характери героїв як особистостей. То ж почнімо!
- Пропоную пригодницьку гру «Стежками Федька-халамидника» (розташуйте епізоди твору у правильній хронологічній послідовності).
1.Пригода з повітряним змієм.
2.Поведінка хлопців під час дощу.
3.Події на льодоході.
4.Толя хоче повторити «подвиг» Федька.
5.Порятунок Толі.
6.Смерть Федька.
7. Байдужість Толі до чужого горя.
Робота біля дошки з ілюстраціями (один учень). Розташуй їх відповідно до змісту оповідання. Який епізод відтворює малюнок.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Тема нашого уроку: Володимир Винниченко. «Федько - халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Образи Федька і Толі.
ІV. Завдання уроку та очікуванні результати.
- Сьогодні ми продовжимо роботу над змістом оповідання «Федько-халамидник». Будемо досліджувати проблему, яку доніс до нас Володимир Винниченко, через яскраву розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його стосунки з однолітками, батьками, знайомими. Ми маємо зрозуміти, який є Федько насправді. Вчитися висловлювати власні думки, не боятися робити висновки. Я хочу, щоб, вийшовши з уроку, ви добре усвідомили, що ж красить людину. Це і є проблемне питання, до якого з відповіддю повернемося в кінці уроку. А ще, я сподіваюсь, наша сьогоднішня розмова залишить добрий слід у душі в кожного із вас.
- Отже, запишіть у зошит тему уроку.
- Зверніть увагу на епіграф (У лиху годину пізнаєш людину). Як ви розумієте ці слова? (Діти пояснюють).
- Добре.
V. Опрацювання навчального матеріалу
Метод «Гронування».
С П І Л Ь Н Е – однолітки, живуть в одному дворі, цікаві, люблять пригоди…
ФЕДЬКО ТОЛИК
Син робітника Син пана
Сміливий боягуз
Справедливий перекладає вину на інших
Благородний підлий
Теорія літератури.
Контраст = протиставлення (антитеза) – художній засіб, авторський прийом.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Актуальність оповідання.
Вправа «Незакінчене речення». (Робота в парах)
Прислів’я.
VІІ. Рефлексія
Молодці. Отже, я бачу, що ви розібралися в рисах характеру обох хлопчаків. Але повернімося до початку уроку і дамо відповідь на питання: «Що ж прикрашає людину?» (Людину прикрашають добрі справи. Вчинок Федька - дійсно благородний, не кожен дорослий зважиться на подібне).
- Скажіть, будь ласка, чи усвідомив Только свою провину? Доведіть свою думку (епізод із тексту «Коли Федькова труна сховалася за рогомвулиці й не було вже нікого видно, Толя відійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком.).
VІІІ. Оцінювання.
ІХ. Домашнє завдання.
Загальне. Написати міні-твір «До чого призводять егоїзм та боягузтво?»
Індивідуальне. Підготувати повідомлення про документ, який захищає права дитини. Конвенція (договір) ООН про права дитини