Тема: Симфонія осені
Мета: ознайомити учнів з творами українських письменників, які описували красу осені; удосконалювати вміння виразно, правильно, інтонаційно читати вірші; формувати навички монологічного мовлення, оцінні судження, вміння орієнтуватися в тексті; розвивати допитливість, спостережливість, розвивати вміння висловлювати свої враження від музичних та художніх творів, розвивати музичний та художній смак, виховувати дбайливе ставлення д природи.
Обладнання: комп’ютер, презентація, репродукції картин, портрети художників.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Новини
Діти розповідають про те, який день тижня, місяць, рік.
Яка пора року, погода.
2. Введення в тему
— Прочитайте, будь ласка, вірш Ліни Костенко
Слайд 1
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: – Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
Прочитайте тему уроку.
Слайд 2
«Симфонія осені». Вірно, сьогодні у нас незвичайний урок. Ми будемо писати симфонію.
Слайд 3
Симфонія - великий музичний твір для оркестру з однієї або кількох частин, що відрізняються одна від одної характером музики й темпом. Зазвичай симфонія складається з 4 частин: перша — у формі сонатного алегро, друга — повільна лірична, третя — мінует або скерцо, четверта — фінал. У нашої симфонії теж 4 частини.
- Красою осені захоплювались поети всіх часів і присвячували цій чарівній порі року свої твори.
- Сьогодні ми познайомимось з вами з деякими із них.
3. Робота з підручником М.Коченгіна, О.Коваль с. 21 - 23
Слухання вчителя, читання віршів учнями, відповіді на запитання.
Діти читають вірші про осінь, які вивчили напам’ять.
- Молодці.
- Який настрій у вас викликав вірш?
- Чи допомогла вашій уяві музика?
(Під час декламування віршів, звучить музика «Осінній етюд» https://www.youtube.com/watch?v=pw69nky9ens)
- Ось перша частина нашої симфонії написана.
4. Слухання музичних творів. Знайомство з композиторами.
- Не тільки поети, композитори теж захоплювались чарівницею, їй присвячували свої твори всесвітньовідомі композитори Вівальді, Чайковський, Шопен, Легран, П’яццолло, Моцарт, Рахманінов (портрети вчитель вішає на дошку )
Діти слухають уривки з творів відомих композиторів. Діляться своїми думками з приводу прослуханого.
- Ось і написана друга частина симфонії.
5. Фізкультхвилинка «Осіння прогулянка»
https://www.youtube.com/watch?v=1o1LpY6V5qw
6. Переходимо зо 3 частини нашої симфонії.
- Хто любить малювати осінь?
- Чому?
- Багато відомих художників захоплювалися цією порою року.
Слайд 4
Репродукцїї картин
Исаак Левитан Илья Остроухов Илья Репин Станислав Жуковский
-Який настрій викликають у вас ці картини?
- Чому?
- Які фарби використовують художники, щоб створити вам цей настрій?
(Протягом роботи з репродукціями тихо звучить чарівна музика осені)
-Ось ми написали 3 частину нашої симфонії. Залишилась остання. Творча.
Повернемося до вірша Ліни Костенко. В ньому «Красива осінь вишиває клени
червоним, жовтим, срібним, золотим…»
Слайд 5
Творча робота учнів.
— Люди здавна милувалися красою осені і намагалися передати свої почуття словом, за допомогою мелодії, у творах живопису. збагнути, осмислити, відчути осінню красу. Нам допомагали на уроці поети, письменники, композитори, художники, власні спостереження. І, як підсумок нашого уроку, ми нашій чарівниці створимо вбрання. (На дошці малюнок осені)
Діти малюють осінні листочки і прикріплюють їх на дошку, створюючи вбрання для осені.
7. Рефлексія
8. Підсумок уроку
- Ось і остання частина нашої симфонії написана. Чи сподобалась вам вона?
- Що сподобалось більше?
-Чому?