Відділ освіти Васильківської міської ради
Науково – методичний центр
Васильківська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 6
1 клас
З досвіду роботи
вчителя музичного мистецтва
Васильківської загальноосвітньої школи
І – ІІІ ступенів № 6 Київської області
Кузьменко Ірини Миколаївни
Музичне мистецтво. 1 клас
Скільки барв кругом розмито:
Пурпур, вохра,зелень, просинь,
Це минає тепле літо,
Золота надходить осінь,
Край наш, писанка неначе, -
Треба тільки вміти бачить.
Василь Сухомлинський
Тема: Свято осені
Мета:
Музичний матеріал: В.Косенко "Пасторальна", українська народна пісня "Ходить гарбуз по городу", мультфільм "Ходить гарбуз по городу", поспівка "На лужку".
Обладнання : музичний інструмент, ілюстрації до музичних творів та пісні, мультимедійна презентація, портрет композитора,заготовки дерев та листків для розфарбування, мультфільм "Ходить гарбуз по городу".
Тип уроку: інтегрований.
Хід уроку
Учні заходять до класу під музичний супровід Ф.Шопена "Мелодія осені".
(слайд 1)
I. Організаційний момент.
- Доброго дня, вам любі малята,
Хлопчики милі мої і дівчата.
Щирою усмішкою всіх вас я вітаю,
Доброго настрою на весь день бажаю.
За руки один одного візьмемо -
І дружно привітаємось.
- Добрий день.
II. Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Де живуть гноми ?
Учні: У музичній країні.
Вчитель:Хто такі гноми ?
Учні:Гноми - духи землі і гір. В міфології народів Європи - маленькі, людиноподібні істоти, що мешкають під землею, в горох або лісах. Ростом вони з дитину, але наділені надприродною силою, носять довгі бороди і живуть набагато довше, ніж люди. Гноми надзвичайно образливі, дивакуваті та примхливі.(Слайд2)
Вчитель:Хто написав музику про похід гномів?
Учні: Е.Гріг.(Слайд 3)
III. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Урок сьогодні у нас незвичайний. Незвична чарівниця до нас завітала. Хто це? Мерщій відгадайте.
У строкатім барво-листі,
У бурштиновім намисті,
В сонячну мережку вбрана
В гості їде пишна панна.
В кошику її казковім
Різні є плоди чудові:
Виноградне ґроно синє.
Груші, товстопузі дині,
Яблук спілих повна жменя
І опеньочків кишеня.
Хто ця панна? Хто йде в гості?
Ну звичайно! Пишна…. (осінь)
Діти: Осінь.(Слайд 4)
IV.Основна частина.(Cлайд 5)
Вчитель:Так, вірно це осінь. Гарна, красива чарівниця - осінь!Вона хазяйнує скрізь, куди не глянь. Прибрала золотом сади, ліси, струшує додолу жовте листя. Отож вирушаймо у подорож у світ прекрасного, у світ природи щоб побачити осінь, яка мандрує по землі, осипаючи її багатими і щедрими дарами і неповторною красою різнокольорових барв.
Під час подорожі ми будемо робити зупинки , щоб ще більше дізнатися про осінь. А допоможе нам у цьому мистецтво: музика, поезія, живопис.
1 зупинка."Поетична хвилинка"(слайд 6 )
Вчитель:Про осінь написано багато віршів, загадок, прислів'їв. Допоможіть діти осені справитись із моїми завданнями. Вона за це подарує вам свої подарунки (листочки).
Гра "Доповни вірш".
Ходить... по покосах, (осінь)
В золото фарбує..., (ліс)
І горять шовкові ...(коси)
У зажурених ...( беріз)
Падає, в'яне... багряний, (лист)
Золотиться сіножать.
... в сорочці вишиваній (клен)
Вийшов... проводжати.(літо)
Гра "Збери намисто".(слайд 7)
Вчитель: Осінній вітерець бавився прислів'ямиі вони розірвалися. Складіть і прочитайте їх.
(Діти складають прислів'я "Восени і горобець багатий", "Осінь іде, а за собою дощ веде").
2 зупинка."Осінь - очима художників" (слайд 8 )
Вчитель:Осінь - різнобарвна пора року. Природа в цей час дарує нам багато фарб і відтінків. Погляньте на ці осінні пейзажі і скажіть, яку осінь ви тут бачите?
Учні:Ранню, золоту, пізню.
Вчитель: Чому осінь в народі називають золотою?
Учні: Осінь одягає в золото сади, ліси, фарбує все у жовтий або багряний колір. Сонячного дня дерева восени здаються позолоченими.
Вчитель:Що зачаровує вас в осінньому лісі?Які фарби найбільше використали художники, щоб намалювати осінні пейзажі?
Учні: Всі відтінки жовтого і червоного.
Вчитель: Сьогодні на уроці ми будемо отримувати нові кольори і відтінки за допомогою фарб. Перед вами на партах шаблони листя, цим листям ми "одягнемо"осінні дерева, які ви бачите на дошці. Одна частина класу буде працювати з теплими кольорами, а інші - з холодними.(слайд 9,10)
Вчитель:Складіть лист посередині, по осі симетрії. По мокрому нанесіть мазками фарби з одного боку і зробіть відбиток,склавши лист по лінії згибу.(Готові, розфарбовані листя діти прикріплюють на заготовленні дерева).
V. Музично ритмічні рухи.
Добре те, що сонце світить!(руки вгору)
Добре те, що вітер віє! (колихаються)
Добре те, що цей ось ліс (присідають)
Разом з нами ріс і ріс! (підтягуються)
Добре те, що в нашій річці синя, не брудна вода(купаються)
І мене матуся рідна після школи зустрічала.(стрибають)
Добре гратися надворі, (плескають у долоні)
Добре вчитися у школі!(сідають за парти).
Ранок починається
Сонце підіймається.
VI. Слухання музики.
3 зупинка."Мелодія осені" (слайд11 )
Вчитель:За вікном осінь...Чи прислухалися ви до музики осені? Восени природа - це справжній оркестр: опале листя шарудить під ногами, завиває вітер, шепочеться гілля дерев.
Робота з підручником. Розгляньте картину ст.21 і дайте відповідь на питання.
Вчитель:Який танок виконує Осінь - швидкий чи повільний?
Учні:Швидкий.
Вчитель: Яку мелодію осіннього вітру ви уявляєте - сумну чи веселу?
Учні: Сумну.
Вчитель: Чи може музика розповісти нам про осінь?
Учні: Так.
Вчитель: Композитори цю красу не лише бачать, а й чують, створюючи музику. Український композитор В.Косенко у п'єсі "Пастораль" музичною мовою змальовує картини природи та сцени сільського життя.
(Слайд12 ,13 )
Обговорення.
Вчитель: Які почуття передає музика? Скористайтеся підказкою чарівника Музикуса. (Слайд 14)
Учні:Радісні,просвітленні почуття.
Вчитель: Якими барвами можна уявити мелодію?
Учні: В кольорах сонця і блакитного неба.
Вчитель:Як звучала музик: тихо чи гучно?
Учні: Спокійно і тихо.
Музичний словничок. Робота з підручником.
Музичні звуки бувають гучні та тихі.
VII.Вокально - хорова робота
Вчитель: Восени після збирання врожаю люди влаштовують свято, дякували силам природи - сонцю, землі, дощу - за гарний врожай. Який гарний урожай ми зібрали на городі! Тут і буряки, і огірочки, і диня всього і не перелічиш. Але найголовнішій на городі - це гарбуз! Про гарбуза та його родичів український народ склав пісню, яку ми зараз вивчимо.(Слайд 15)
1. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).
2.Розучування пісні "Ходить гарбуз по городу".
- ознайомлення із піснею;
- перегляд мультфільму "Ходить гарбуз по городу".
- розучування мелодії та ритмічного малюнка пісні.
- виконання пісні під супровід музичного інструмента та під фонограму.
VIII.Підсумок уроку.
Вчитель:
- Наша сьогоднішня подорож закінчується. Ми з вами подорожували у таємничий і неповторний прекрасний світ осінньої природи. А допомагали нам побачити цю красу, розкрити дива природи: поезія, живопис, і музика.
Ой, діти, подивіться, до нас у віконце залетіли два осінніх листочки. Та не простих листочки. Це сама Осінь дякує вам за вашу роботу.
(На зворотньому боці першого аркушу напис "Молодці", а другий листочок буде нагадувати про наш урок і допоможе розповісти про нього вдома. На зворотному боці аркуша напис "Я хочу розповісти про..."
Прийом "Незакінчене речення".
Вихід учнів із класу під музичний супровід Ф.Шопен " Мелодія осені".
Мультимедійний супровід уроку
Слайд №1 Слайд № 2
Слайд № 3 Слайд №4
Слайд № 5 Слайд № 6
Слайд № 7 Слайд № 8
Слайд № 9 Слайд №10
Слайд №11 Слайд № 12
Слайд № 13 Слайд №14
Слайд № 15