Даний конспект сприятиме створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів; допоможе розширити та уточнити знання учнів про різноманітність тварин, умови їх проживання; навчить наводити приклади і розпізнавати тварин найближчого оточення;навчати учнів зображувати тварин та людей в ілюстраціях до казок, передавати у живописному творі індивідуальні характеристики обраного казкового персонажа; сформує вміння порівнювати тварин, групувати їх за способом пересування, середовищем існування; розвине вміння насолоджуватися ілюстраціями до літературних творів, аналізувати їх; сприятиме розвитку спостережливості, мислення дитини, уяви, пам'яті; прищепить почуття шанобливого ставлення до тварин; сформує естетичні почуття, смаки; прищепить любов до літературних творів, дбайливе ставлення до книжок
Тема. Інтегрований урок. «Тварини в нашому житті» Зображення тварин та людей в ілюстраціях до казок. Виконання ілюстрації до казки «Кіт у чоботях». (Образотворче мистецтво, Природознавство)
Мета: Сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів; розширити та уточнити знання учнів про різноманітність тварин, умови їх проживання; вчити наводити приклади і розпізнавати тварин найближчого оточення; навчати учнів зображати тварин та людей в ілюстраціях до казок, передавати у живописному творі індивідуальні характеристики обраного казкового персонажа; формувати вміння порівнювати тварин, групувати їх за способом пересування, середовищем існування; розвивати вміння насолоджуватися ілюстраціями до літературних творів, аналізувати їх; сприяти розвитку спостережливості, мислення дитини, уяви, пам’яті; прищеплювати почуття шанобливого ставлення до тварин; формувати естетичні почуття, смак; прищеплювати любов до літературних творів, дбайливе ставлення до книжок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
II. Мотивація навчальної діяльності
— Видатний американський письменник Ернест Хемінгуей казав: «Немає друга відданішого за книгу» .
— А що означає улюблена книга для вас?
III. Актуалізація опорних знань
Бесіда
— Чи маєте улюблену книжку? Яку? Чи принесли ви її на наш урок?
— Чим вона вас приваблює?
— Чи багато в ній ілюстрацій? (кілька дітей презентують свою книгу)
IV. Викладання нового навчального матеріалу
Розповідь учителя
— Що таке ілюстрація?
— Якщо ми гортаємо сторінки книги з казками, то бачимо багато красивих, яскравих малюнків . Ці малюнки називають ілюстраціями, а виконують їх художники-ілюстратори
— Для того щоб створити цікаву ілюстрацію, яка передаватиме зміст тексту, художники дуже уважно читають той твір, який згодом ілюструватимуть, уявляють тих героїв, які там діють, та події й пригоди, що трапляються з героями твору . Потім вони накреслюють невеличкі малюночки, щоб визначитися із зображенням персонажів твору, і вже після цього починають працювати над ілюстраціями . Це дуже клопітка, складна, але водночас цікава робота .
— Кого на ілюстраціях зображуватимемо сьогодні ви дізнаєтесь з загадок
Відгадування загадки
Мають хвіст і гострі зуби
Кігті випускають.
Що брати це наші менші,
Люди добре знають.
Вміють плавати, стрибати,
Вигинають спинки.
Спробуй їх тепер назвати!
Звісно, це…(хором) тваринки.
— Що ви уявляєте, коли чуєте слово «тварини»?
— Діти, що ви вже знаєте про тварин?
— До якої природи відносяться тварини? Чому?
— Яких тварин знаєте?
— Де можуть жити тварини?
— Чи схожі між собою тварини?
— Ви вже багато знаєте про тварин, а сьогодні на уроці ви розширите свій багаж знань і зможете:
— зрозуміти, чим відрізняються тварини різних видів;
— визначити істотні ознаки тварин;
— описувати представників різних груп тварин;
— з’ясувати, яке значення для людей мають тварини;
— виховувати в собі бережливе ставлення до них.
Продовження розповіді учителя.
— Колись люди вірили в богів – покровителів усього живого на землі. Покровителькою рослин була Флора, покровителькою тварин – Фауна. Тому й стали називати рослинний світ – флорою, а тваринний – фауною. На земній кулі відомо близько двох мільйонів тварин, а в Україні поширено близько 50 тисяч видів. Багато з них занесені до Міжнародної Червоної книги та Червоної книги України.
Науку про тварин називають зоологія. Учені-зоологи ділять царство Тварини на велику кількість груп.
Вправа «Гронування» (картки)
— Давайте з’ясуємо, на які групи поділяються тварини у природі? (Учні називають групи, вчитель кріпить на чисті листи зверху назви)
Звірі Риби
Птахи ТВАРИНИ Комахи
Плазуни Земноводні
— Це комахи, риби, земноводні, плазуни, птахи, звірі. Царство Тварин – дуже різноманітне.
Проблемне запитання.
— Як ви думаєте, чи це всі групи тварин?
Розповідь про групи тварин.
— Крім названих груп вчені виділяють групу Черви. Представниками цієї групи є відомий вам дощовий черв’як, а також п’явка. Напевне ви її бачили. Вони живуть у водоймах.
— Щоб визначити ще одну групу, пропоную розв’язати ребус. Відповідь: МОЛЮСКИ
— У молюсків м’яке тіло, захищене черепашкою. Вам напевно доводилося бачити у ставку або в річці молюска-ставковика. Його тіло вкрите спірально закрученою черепашкою. До молюсків відносяться двостулкові жабурниці, виноградний слимак, восьминоги, кальмари.
Відгадування загадок. ( робота в групах).
— Про наступні групи тварин ви дізнаєтесь, коли відгадаєте їх типових представників.
Група 1.
1.Сидить у куточку і тче сорочку
2. Вісім лапок працьовитих
вміють сіточку зробити,
між гілок прилаштувати
та на мушок полювати.
3. В нього восьмеро очей,
Ніжки від самих плечей.
З павутинки робить сітку:
Восени, зимою, влітку… (Павук).
— Павук відноситься до групи павукоподібні. В цю групу відносять скорпіонів, кліщів. У них вісім ніг (по чотири пари).
Група 2
1. На дні річному проживаю,
Я небезпечні клешні маю,
Довгі вуса, чорні очі,
А вперед іти не хочу!
2.Швець – не швець,
Кравець – не кравець,
Тримає в роті щетину,
А в руках – ножиці.
3. Всі рухаються вперед,
А він навпаки. (Рак)
Рак – це представник групи ракоподібних. Його «ріднею» є краби, креветки.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
— Погляньте уважно, як зображують художники-ілюстратори казкових тварин . Вони дуже відрізняються від тих, яких ми зустрічаємо на вулиці (кішка, собака) або у зоопарку (лисиця, вовк, ведмідь та ін .) . Художники їх начебто наділяють людськими рисами — тварини ходять на задніх лапах, розмовляють, часто одягнені в ошатне вбрання . (демонструю наочність.)
— Якщо розглянути ілюстрації різних художників-ілюстраторів до того самого твору, то можна побачити, що вони дуже різняться .
— Як ви вважаєте, чому? тому, що в уяві кожного художника персонажі твору виглядають по-своєму . (демонструю наочність.)
— У вашій уяві герої казок можуть відрізнятися від тих, яких ви бачите на сторінках улюбленої книжки . Тому сьогодні на уроці ви всі перетворитеся на художників-ілюстраторів і проілюструєте герояиданої казки . (перегляд уривку з мультфільму«Кіт у чоботях»)
VI. Інструктаж
— Перед початком роботи над ілюстрацією оберіть формат паперу (прямокутний чи квадратний, великий чи маленький) та його розташування (вертикальне чи горизонтальне) . для того щоб ілюстрація вийшла гарною та передала враження від твору, слід обрати невеличкий епізод, визначити героїв та правильно розмістити їх на аркуші паперу . Для того щоб звернути особливу увагу на головного героя твору, його завжди виділяють кольором,
розміром та розміщенням на аркуші паперу .
VII. Самостійна практична робота учнів
Творче завдання
Виконання ілюстрації до казки «Кіт у чоботях»
VIII. Підбиття підсумків уроку
Бесіда
— Хто являється головним персонажем вашої ілюстрації ?
— А кого з тварин ви зобразили ?
— За якими ознаками вчені поділяють тварин на групи?
— До якої групи належить головний персонаж вашої ілюстрації ?
— Що вас найбільше зацікавило на уроці?
— Продовжте речення : « Тепер я знаю…»
— Діти, на своїй планеті ми не гості, не тимчасові мешканці, а мудрі господарі. Природа чекає від нас доброти та мудрості. Сьогодні ви ще малі, але пройде час, і від вашої мудрої діяльності буде залежати життя на Землі. Наша планета така велика і така беззахисна – в наших руках. Збережемо її разом !
Робота в парах. Гра «Хто зайвий? Чому?»
(Картки із зображенням кількох тварин, а учні повинні визначити і пояснити, хто зайвий)
Гра «Хто це?»
(Робота з картками: птахи (ворона), звірі (їжак, олень), комахи (мураха, жуколень), плазуни (вуж)
— Я запрошую до дошки учнів, у яких на картці тварини, які мають дві ноги.
— Що це за група тварин? Назвати їх істотні ознаки.
— Я запрошую до дошки учнів, у яких на картці тварини, які мають чотири ноги.
— Що це за група тварин? Назвати їх істотні ознаки.
— Я запрошую до дошки учнів, у яких на картці тварини, які мають шість ніг.
— Що це за група тварин? Назвати їх істотні ознаки.
— Я запрошую до дошки учнів, у яких на картці тварини, що не мають ніг.
Інформація для вчителя. Хвилинка-цікавинка «Най – най»
Найбільша тварина — блакитний кит, має тіло завдовжки 33 м, масу -180 т.
Найбільший жук України – жук-олень, його довжина тіла з рогами до 8 см.
Найбільше на Землі горобців, 2 місце – домашні кури.
Найшвидший птах України – стриж.
Найбільше може пролетіти лелека, це 400 – 500 км за добу.
Найрухливіша голова у сови.
Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку) .