Урок "Вироби гончарів України" 3 клас

Про матеріал

Конспект уроку складено за вимогами Нової програми та Держстандарту. Вчитель працює над проблемою "Активні та інтерактивні форми і методи роботи на уроках початкової школи". Саме використання таких форм і методів враховано при складанні даного конспекту

Перегляд файлу

Тема уроку:        Вироби гончарів України (слайд 1)

Мета уроку:

  • навчальна: ознайомити учнів з основними видами гончарного посуду, різноманітністю форм; навчити узгоджувати декор із формою предметів;
  • розвивальна: розвивати почуття гармонії, просторову уяву; розвивати вміння насолоджуватися творами декоративного мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;
  • виховна: прищеплювати зацікавленість творами гончарного мистецтва, шанобливе ставлення до праці майстрів декоративно-прикладного мистецтва.

Оснащення:

  • Матеріали та інструменти: альбоми, гуаш, пензлі, ємкості для води серветки для витирання рук та пензлів, клейонки, смужки для квілінга, клей, папір для торцювання.
  • Зоровий ряд: виставка гончарних виробів,відео фільм процес роботи майстра – гончара, зразки розпису гончарних виробів.
  • Літературний ряд: загадка про глину, фрагмент вірша М.Стріхи

Тип уроку: комбінований.

Словник термінів:

Гончарний круг – один із прадавніх механізмів, що придумали люди для створення керамічних виробів.

Опішня – столиця гончарства (селище міського типу в Полтавській області.)

Косів – осередок гончарства на Гуцульщині.

 

                                         ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний  момент

 Привітання. Перевірка готовності  учнів до уроку.

Усі сідайте тихо, діти.

Домовляймось – не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці не дрімати.

Всі готові до уроку?

Тож, гаразд. Часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.               Побудова асоціативного куща (слайд 2)

 

               Вишивка                   витинанка                             ткацтво

(рушники, одяг,серветки)   (ажурні візерунки)          (скатертини, покривала

                                                                                         рушники, фартухи)

кування              Декоративно – прикладне мистецтво       гончарство і розпис

(вироби з металу)                                                           (елементи декору, посуд)

Різьба по дереву                         аплікація          писанкарство      килимарство

(скрині, тарілки, іграшки,                                      (писанки)           (килими)

обробні дошки)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  Учитель. Відгадайте загадку.

                                   В землі ховається,

                                   В руках змінюється,

                                   Вогнем загартовується,

                                   На посуд перетворюється.

                                                                       (глина)

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

          Так, це глина.  Сьогодні ми поговоримо про цей чарівний матеріал та про один із видів декоративно – прикладного мистецтва – гончарство. Це дуже старовинне й неймовірно цікаве мистецтво! Також на уроці ми познайомимося з гончарними виробами, взнаємо,  як їх виготовляють. А в процесі оздоблення навіть самі візьмемо участь.

       Для сьогоднішнього уроку підходить такий епіграф

       Послухайте , які чудові слова присвятив Максим Стріха нашим гончарам.

               І диво з див -  коли народжується глек,

               І сиві гончарі, що вік свій без упину

               Із глини та пісень ліпили Україну.

                        (епіграф написаний на дошці)

(слайд3)

V. Викладання нового навчального матеріалу

1. Розповідь учителя

         Ліпити в Україні люди почали з давніх – давен. Розквіту гончарства  сприяла наявність в її надрах українських земель високоякісних червоних, червоно-бурих та світло-сірих глин. Адже глина – один з найпоширеніших природних матеріалів на території нашої країни. Гончарство - це обробка глини та виготовлення різноманітного кухонного посуду, а також цегли, кахлів та іншої кераміки. Кераміка (від грецького слова «керамос», що в перекладі означає глина).

  • Глина…

На перший погляд звичайна глина… А які чарівні  вироби з неї!

     Народні умільці, з покоління в покоління передаючи  набуті знання  та вміння, створюють дивовижний світ кераміки. Вони надихаються звичаями та традиціями рідного краю, свого народу. Грудка гончарної глини вода та кілька майже звичайних рухів рук гончаря, і виникає справжнє диво - з безформної маси глини народжується виріб - чарівна кераміка. Чого б не торкнулися вмілі руки майстрів – усе сповнюється життям. Як тільки вогонь завершить роботу гончаря, перетворить крихку глину на стійкій каменеподібний матеріал, починається розписування.

       Гончарна справа – одне з перших ремесел, яке опанували прадавні люди.

       Головним помічником є гончарний круг, що являється одним із прадавніх механізмів, вигаданих людьми.

(демонстрація малюнка) (слайд 4)

Як працювати на гончарному крузі покаже вам наш відеофільм

2.  Перегляд відео   « Вироби  гончарів».

 

        Якщо придивитися уважніше, то можна побачити, як гармонійно поєднані всі деталі й орнамент цих виробів з формою керамічного посуду. На тарелях орнамент розташований по колу, мов барвистий віночок. А горщики і глечики орнамент прикрашає, мов декоративний поясок.

       Скільки тепла і любові, натхненої праці закладено в цей , на перший погляд, звичайний посуд!

 

3. Повідомлення групи «Ерудіти»

1 учениця

 Українські гончарі виробляли різноманітний посуд для приготування, зберігання й подачі на стіл тих чи інших страв (горшки, миски й полумиски, глечики, макітри,  тикви, барильця,  куманці), а також декоративний посуд, кахлі, черепицю, цеглу, дитячі іграшки тощо. Це зумовило виникнення значних осередків керамічного виробництва.

2 учень (слайд5)

На Україні є два відомих  керамічних центри це селища Опішня та Косів. Вироби цих гончарських центрів мали спільні риси, але водночас і важливі особливості.

3 учениця

       Славнозвісний опішнянський посуд вирізнявся плетивом мальованого рослинного орнаменту . Елементами опішнянського розпису є ягоди, листя, декоративні  квіти , метелики, кривулини, рисочки, крапочки тощо. Фон 6 колір глини – теракота. Опішня славилася також декоративною скульптурою та дитячою іграшкою.

4 учень (слайд 6)

       На Гуцульщині провідним центром гончарства  є Косів. На мисках, дзбанках, кахлях гуцульських гончарів зображені пастухи й солдати, музиканти і мірошники, ткалі й гончарі.   Косівські гончарі    використовували і  рослинні форми: пшеничка, квітки, пуп’янки, листочки, кучері, соняшник. Фон обирали зелений, салатовий , жовтий.

 

(  Ілюстрації з Інтернету демонструються під час виступу діей) .

VІ.Фізкультхвилинка «Україно, ти моя  …»

(відеозапис)

Знайомство з прислівям (слайд 7)

VІІ. Самостійна практична робота

       Вироби декоративно-прикладного мистецтва створюють не тільки професійні, а й самодіяльні художники – народні майстри. Сьогодні кожен із вас спробує побути народним майстром.

      Для роботи ми поділили всіх учнів на окремі групи -  умовні майстерні. Кожна майстерня буде працювати в певній техниці (слайд 8)

1майстерня – робота з гуашу.

2 майстерня – робота в техніці «квілінг».

3 майстерня – робота в техніці «торцювання»

4 майстерня -  робота з аплікацією.

5 майстерня – робота аквареллю

VІІ.  Виставка дитячих робіт     

VІІІ. Підведення підсумків уроку    

Загальна оцінка уроку

 «Сенкан»

                               Гончарство

                        Чарівне, цікаве

Приваблює, дивує, захоплює

                             Радує людей.

                                Мистецтво

(слайд 9)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лукащук Наталья
    У даному конспекті заняття тільки теоретична частина відповідає темі заняття, а првактична робота зовсім не відповідає даній темі!!!
    Загальна:
    3.0
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    3.0
  2. Булавинець Леся Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Образотворче мистецтво 3 клас (Резніченко М. І., Трач С. К.)
Додано
5 січня 2019
Переглядів
3498
Оцінка розробки
4.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку