Українська мова "Поняття про речення. Зміст і завершене оформлення речення". Літературне читання "В. Сухомлинський "Верба - мов дівчина золотокоса". Природознавство "Птахи восени. Перелітні та осілі птахи".
Тема. Виростай, дитино, й пам’ятай:
Батьківщина – то найкращий край!
Д. Павличко
Українська мова. Поняття про речення. Зміст і завершене оформлення речення.
Літературне читання. В. Сухомлинський «Верба – мов дівчина золотокоса».
Природознавство. Птахи восени. Перелітні та осілі птахи.
Мета: формувати в учнів поняття про речення як одиницю мовлення, що виражає закінчену думку; вчити визначати речення в мовленні. Вдосконалювати навички правильного й виразного читання; збагачувати словниковий запас учнів. Ознайомити учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті; показати зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі.
Розвивати увагу, мовлення, вміння спостерігати і зіставляти мовні явища та явища природи, робити висновки, передавати різні почуття під час читання.
Виховувати любов до своєї Батьківщини, почуття прекрасного, бережливе ставлення до природи.
Обладнання: демонстраційний матеріал для каліграфічної хвилинки, для вивчення теми «Речення», картки для роботи в парах, портрет В.О.Сухомлинського, демонстраційний матеріал для читання, ілюстрації «Птахи».
Хід уроку
І. Організація класу. Прийом «Очікування результату» (ситуація успіху).
– Діти, перед уроком я попросила вас приготувати підручники з української мови, літературного читання та природознавства. Вас, мабуть, це здивувало. То чи зрозуміли ви, який зараз у нас урок?
– Так, діти, сьогодні у нас незвичайний урок, урок, на якому ми поєднаємо три навчальні предмети – українську мову, літературне читання та природознавство. Сподіваюсь на вашу активну роботу та допомогу.
ІІ. Повідомлення теми уроку.
– Сьогоднішній урок – це урок засвоєння нових знань, урок радості, творчості, натхнення. Темою його будуть слова відомого українського поета Дмитра Павличка «Виростай, дитино, й пам’ятай: Батьківщина – то найкращий край!» (плакат над дошкою).
ІІІ. Робота по темі уроку.
Блок «Українська мова»
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Технологія «Мозковий штурм».
– Народне прислів’я говорить: «Без … і калини нема України».
– Якого слова не вистачає у реченні? (в..рби) (Показ ілюстрації.)
– Яка буква пропущена у слові?
– То з чого складаються слова? Як визначити, скільки складів у слові?
– Крім голосних звуків які є ще звуки?
2. Хвилинка каліграфії.
а) написання букв В в в та поєднань їх з іншими буквами:
В в в Ва Ве Ву Вл ва ве ву вл
б) звуко-буквений аналіз слова верба:
Верба [в еи р б а] 5 б., 5 зв., 2 скл.
3. Гра «Асоціації».
– Ми вставили слово і відтворили речення.
– Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про речення.
(У реченні може бути одне або кілька слів, всі слова в реченні пишуться окремо, перше слово в реченні пишеться з великої букви, в кінці речення ставиться – ., !, ?).
4. Технологія «Мікрофон» (складання усно речень зі словом верба).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
– Ви довели, що маєте гарні знання з теми «Речення». А сьогодні переконаєтеся, що є ще над чим працювати, адже ми продовжимо роботу над цією темою.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Робота з таблицею.
Над ставком
Над ставком стоїть
Над ставком стоїть плакуча верба
– Прочитайте кожну групу слів.
– Зіставте ці групи. Яка з них виражає закінчену думку?
– Отже, яку групу слів можна назвати реченням? Завершене воно чи незавершене? Який знак поставимо в кінці?
– Запишіть речення у зошит.
2. Опрацювання правила:
а) виведення правила:
– Що виражає речення? (Речення виражає закінчену думку);
б) читання правила з підручника, с. 88;
в) робота в парах (розказування правила один одному).
3. Робота з підручником. Вправа 223, с. 88 (усно).
– Чому першу групу слів не можна назвати реченням?
ІV. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1. Робота в парах (картки). Записати завершені речення.
1 картка – Прийшла
Прийшла осінь
2 картка – Тихо над
Тихо над ставком
3 картка – Зітхнула
Зітхнула верба
2. Метод «Прес».
– Довести, що записані групи слів є реченням. Поставити в кінці розділовий знак.
Пальчикова гімнастика.
Блок «Літературне читання»
І. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку.
– Діти, саме про вербу, як один із народних наших символів, ми й прочитаємо сьогодні оповідання, автором якого є відомий український письменник Василь Олександрович Сухомлинський (портрет).
ІІ. Мовленнєва розминка.
1. Дихальна гімнастка.
– Щоб навчитися читати правильно, швидко і виразно, розпочнемо з дихальної гімнастики:
а) цокання язичком у ротовій порожнині;
б) «здмухування пір’їнки»;
в) зробіть довгий глибокий вдих. На видиху вимовте склади: бу–ба–бі–би.
2. Робота над чистомовкою.
Бу–бу–бу – подивися на вербу!
Ба–ба–ба – золотиста вже верба!
Бі–бі–бі – сидить голуб на вербі!
Би–би–би – голуб полетів з верби!
3. Гра «Відгадай, хто це?»
Цвірінь-цвірінь – … (горобчик).
Кар-кар – … (ворона).
Тьох-тьох – … (соловей).
Тук-тук – … (дятел).
Ку-ку – … (зозуля).
Кря-кря – … (качка).
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Гра «Передбачення».
– Прочитаймо разом заголовок оповідання. З ким порівнюється верба? Яких людських якостей автор може надати вербі? (дивиться, зітхає, прокидається, сумує). З чим автор порівнює гілки верби? Чому сказано – золотокоса? Як ви думаєте? (показ ілюстрації).
2. Словникова робота.
віти плакуча верба
золотокоса вітер дихне
рано-вранці віти тремтять
Вітчизна прислухається
– робота над значення слів та виразів;
– читання «луною» за вчителем;
– читання стовпчика слів на одному диханні.
3. Читання оповідання вчителем до слів «Куди вона поділася?»
– Діти, то куди ж поділася пташка?
Блок «Природознавство»
І. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
– Діти, чому з настанням осені деякі птахи відлітають у вирій, а деякі залишаються зимувати у рідному краї, розповість вам учениця 6 класу Софійка, яка готова поділитись з вами своїми знаннями.
(Розповідь учениці з демонстрацією ілюстрацій.)
– З настанням осені змінюється життя птахів. Зникають комахи, в’януть трав’янисті рослини. Все менше й менше корму залишається для птахів. Тому наприкінці літа й восени багато птахів відлітає в теплі краї, де для них достатньо їжі.
Багато птахів відлітає ще до того, як зникне для них корм. Вони ніби заздалегідь дізнаються про наближення саме голодної, а не холодної, пори. Як це їм вдається?
Перелітні птахи помічають: що ближче до осені, то коротші дні. Це й слугує їм сигналом – час у дорогу. Спочатку відлітають птахи, які живляться комахами, – солов’ї, ластівки, шпаки. Пізніше відлітають птахи, які живляться рослинною їжею: дрозди, перепілки й ті, що живуть на водоймах та біля водойм, – качки, лебеді, лелеки. До кінця жовтня нас покидають усі перелітні птахи.
Осілі птахи – сороки, горобці, голуби, ворони, синиці, дятли – залишають ліси та поля і переселяються ближче до помешкань людей, де можуть краще прогодуватися.
ІІ. Узагальнення й систематизація знань учнів.
1. Бліцопитування.
– То чому деякі птахи змушені восени покидати рідні місця?
2. Робота з підручником. Відгадування загадок, с. 53 (Який птах перелітний, а який осілий?)
3. Гра «Посади пташку до годівнички» (робота в парах по картках).
– Про те, як ми можемо з вами допомогти осілим пташкам взимку, ми поговоримо на одному з наступних уроків. А зараз в парах виберіть із переліку птахів пташку, яка прилетить до годівнички, яку ми незабаром повісимо у шкільному саду.
1 картка – ластівка, горобець, лелека, шпак, соловей, лебідь.
2 картка – соловей, перепілка, синичка, ластівка, лелека, шпак.
3 картка – лелека, шпак, ворона, соловей, ластівка, лебідь.
Фізкультхвилинка.
Блок «Літературне читання»
(продовження)
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
3. Читання оповідання вчителем до кінця.
– То чому ж зітхала і сумувала верба?
4. Гра «Бджілки та рибки» (читання тексту учнями напівголосно та мовчки, кожен у своєму темпі).
5. Гра «Земля – небо».
6. Виразне читання тексту учнями вголос.
7. Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання.
– Як змінюються почуття дівчини-верби зі зміною кольору її віт?
8. Гра «Розвідники» (знайти, скільки разів зустрічається у тексті слово верба – 6).
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.
V. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати оповідання В. Сухомлинського «Верба – мов дівчина золотокоса»; пам’ятати, що речення виражає закінчену думку; з допомогою різних джерел інформації з’ясувати, коли у наших краях з’являються снігурі, омелюхи, чечітки та як їх називають.
З настанням осені змінюється життя птахів. Зникають комахи, в’януть трав’янисті рослини. Все менше й менше корму залишається для птахів. Тому наприкінці літа й восени багато птахів відлітає в теплі краї, де для них достатньо їжі.
Багато птахів відлітає ще до того, як зникне для них корм. Вони ніби заздалегідь дізнаються про наближення саме голодної, а не холодної, пори. Як це їм вдається?
Перелітні птахи помічають: що ближче до осені, то коротші дні. Це й слугує їм сигналом – час у дорогу. Спочатку відлітають птахи, які живляться комахами, – солов’ї, ластівки, шпаки. Пізніше відлітають птахи, які живляться рослинною їжею: дрозди, перепілки й ті, що живуть на водоймах та біля водойм, – качки, лебеді, лелеки. До кінця жовтня нас покидають усі перелітні птахи.
Осілі птахи – сороки, горобці, голуби, ворони, синиці, дятли – залишають ліси та поля і переселяються ближче до помешкань людей, де можуть краще прогодуватися.