УРОК З Я У СВІТІ І ОСНОВ ЗДОРОВ’Я
Тема. Добро починається з тебе
Я у світі
Тема. Людські чесноти
Основи здоров’я
Тема. Доброзичливість і здоров’я людини. Вдячність. Співчуття
Мета:
Обладнання: малюнки села Щасливого, ноутбук, олівці, шаблони квітів, коробочки, малюнок казкової галявини, картки із завданнями для роботи в парах, підручник «Я у світі», плакат, частинки розбитого серця, клей.
Тип уроку: інтегрований.
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організаційний момент
1. Привітання
Дзвоник пролунав веселий,
Дружно всіх він кличе в клас,
І урок цікавий нині
Пропоную я для вас.
Станьте рівно, поверніться,
Один одному всміхніться.
Приготуйте без мроки
Все, що треба для уроку.
Підготовлено? Дзвінок!
Починаємо урок.
2. Вправа для психологічного налаштування
- Я хочу, щоб наш урок був вдалим. Заплющте очі. Побажайте в думках своїм однокласникам, собі і мені успіху.
2. Мотивація навчальної діяльності
Колись давним-давно ,в одній незвичайній казковій країні, було маленьке дуже красиве село. В ньому завжди яскраво світило сонечко, цвіли такі прекрасні квіти, яких ніде більше і не знайти. Будиночки всі гарненькі, чепурненькі, а їх мешканці добрі і привітні. Ніхто ніколи не бачив, щоб вони не те що сварилися, а й навіть сперечалися між собою. Будь-яку роботу люди виконували всі разом, допомагаючи один одному, до старших відносилися з повагою. А тому всі були радісні і з їх обличчь ніколи не сходили посмішки. Де не глянь - скрізь мир та злагода. Тут всі знали, що таке щастя. Зрештою, село так і називалось - Щасливе. (див. додаток)
Одного разу до села прийшов чоловік та поселився в одному з будиночків. Він був, на диво непривітним, все йому не подобалось. Пройде по вулиці - не привітається. Допоможуть йому - він і не думає дякувати, навпаки кидає в слід образливі слова.
Набридло людям таке відношення, от і вони почали відповідати тим же. Один ображений, другий розлінився, третьому взагалі байдуже на всіх та до всього.
Сонце почало поступово втрачати своє світло і тепло, барви померкли, квіти і зовсім зів’яли. Село стало похмурим, непривітним, а в людських серцях запанували зло та образа. Діти не посміхалися, не співали, як раніше веселих пісень, дуже часто плакали і сварилися. Уже ніхто нікому не допомагав, там де раніше була радість – тепер сльози, де був сміх – розпач. Село уже ніяк не назвеш Щасливим.
- У якому селі ви хотіли б жити: в щасливому чи сумному? Чому?
- Що вас вразило в цій казці?
- Сьогодні ми спробуємо повернути людям їх найкращі чесноти і допоможемо змінитися чоловіку, який завітав до села.
3. Повідомлення теми уроку
Сьогодні урок у нас незвичайний. У ньому поєдналося два предмети : я у світі та основи здоров’я. Як ви уже зрозуміли з казки, мова у нас піде про людські чесноти: доброзичливість, вдячність, співчуття та їх вплив на здоров’я.
Адже, милосердя, доброта, співпереживання, уміння розділяти чужий біль, своєчасно допомогти, підтримати у важку хвилину – це найкращі якості українського народу.
Мені б хотілося, щоб ваші маленькі сердечка запалали любов’ю до людей, з них назавжди зникло зло, жорстокість, ненависть. Щоб ви ніколи не стали такими, як герой нашої казки.
Говорять, що коли на землі народжується дитина, Бог запалює зірку на небі й посилає до новонародженого янгола-охоронця. Уві сні янгол цілує немовлятко тричі: в чоло – аби воно зростало розумним, у личко – щоб було красивим, та в груди – аби здоров’я, любов та доброта вселились у його тіло, серце, душу.
Тож девізом нашого уроку будуть слова:
Хай оживає істинна стара:
Людина починається з добра!
4. Вправа «Мозковий штурм»
- Чи залежить здоров’я людини від доброзичливості, удячності, співчуття?
- З яких двох слів складається слово доброзичливість? Як ви їх розумієте?
- Кому ви зичите добра?
- Чи часто ви дякуєте? За що?
5. Очікування
Діти, у кожного з вас на парті лежить квіточка, напишіть на ній свої очікування від уроку і розфарбуйте в ті кольори, які вам подобаються. В кінці уроку, якщо наші очікування справдяться ми створимо з них, квіткову галявину села Щасливого. (див. додаток)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Бесіда-розповідь з елементами гри
Діти, ви бачити в мене в руках дві коробочки. Вони зовсім різні: одна яскрава, барвиста, а друга навпаки - проста, непримітна.
- Яка з них подобається вам більше?
- Давайте відкриємо їх і побачимо, що ж всередині. Так, барвиста коробочка зовсім порожня, а проста – містить речі, які потрібні мені будуть на уроці: ручку, олівчик, клей, скотч)
- Чи вибрали б ви зараз ту коробку, що спочатку? Чому?
- Так і з людьми буває. Людина красива зовні, але її внутрішній світ зовсім бідний. А інша скромна, непримітна, а має багатий душевний світ.
Недаремно в народі кажуть: « З вигляду малина, а розкусиш – полова».
Кожній людині притаманні різні риси характеру, адже, однакових людей не буває. Позитивні риси характеру людини – це чесноти, а негативні – її недоліки (вади).
2. Робота в парах ( за картками)
Серед наведених слів чесноти підкреслити зеленим олівчиком, а недоліки (вади) – червоним.
Доброзичливість, милосердя, співчуття, жорстокість, ввічливість, ненависть, правдивість, чесність, зневага, хитрість, справедливість, заздрість.
Серед усіх чеснот хочу виділити доброзичливість.
Доброзичливість — це якість справжньої Людини. Вона може бути властива лише тим, хто наділений добрим серцем і помислами. Доброзичливість дає можливість проявити кращі риси свого характеру, дає енергію для добрих справ.
3. Вправа «Збери прислів’я»
- Зберіть зі слів прислів’я та поясніть їх значення.
той людям має. і Хто бажає, собі добра
буде. Добре роби, й добре
- Молодці, з завданням ви впорались. Дивіться наше казкове село почало змінюватись, навіть чоловік задумався над своїми вчинками.
4. Творча робота над віршем
- А зараз давайте спробуємо повернути слова ввічливості людям села Щасливе. Доповніть вірш потрібними словами.
Зайшов Іванко до хати
Та й не знає, що казати.
Мовчки входить котрий день
Кажи ж, Іванку, … («Добрий день!»).
Коли встанеш з ліжка на світанку,
Побажай … («Доброго ранку!»).
За котлети і борщ з кашею
Скажи мамі щире … («Дякую!»).
За вчинки, за слова сумні
Пробачте, …(«вибачте») мені.
Спать лягаєш на ніч –
Скажи … («На добраніч!»).
- Молодці, слова ввічливості ви повернули. Люди щиро дякують вам.
5. Фізкультхвилинка
Потрудившись гарно й вміло,
Відпочити можем сміло.
Фізкультхвилинка "Дружби добрий знак" (відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=sNvaWFmkuHE )
6. Робота в парах «З’єднай правильно»
- Обговоріть та з’єднайте рису характеру з його тлумаченням.
Доброзичливість — чуйне ставлення до чийого-небудь горя, переживань.
Вдячність — щире побажання оточуючим людям добра.
Співчуття — уміння належно оцінити всяке зроблене нам добре діло.
- Яку рису ви хотіли б виховати в собі?
7. Робота в групах (за підручником «Я у світі» с. 59 – 61)
- А зараз попрацюємо в групах. Перший ряд – перша група, другий ряд – друга. Давайте повторимо правила роботи в групах.
І Група
Прочитайте оповідання Олени Харченко «Чому Вовчик улітку нудьгував?». Випишіть чесноти про які йдеться в оповіданні, подумайте над тим, як вони впливають на здоров’я.
ІІ Група
Прочитайте притчу « Язик і зуби». Випишіть вади про які йдеться в притчі, який вплив вони мають на здоров’я людини.
- Виконавши це завдання, ми можемо зробити висновок, що гарні справи поліпшують наше здоров’я, а недоліки – тільки руйнують. Це зрозуміли і жителі села Щасливе.
8. Творче завдання
Створення серця доброти
На частинках розбитого серця написані різні слова. Виберіть ті, які характеризують позитивну людину. Складіть сердечко. ( Чуйність, жорстокість, доброзичливість, милосердя, грубість, терпіння, ввічливість, лицемірство, співчуття, повага, невихованість, вдячність).
- Дивіться, яке добре серце в нас вийшло. Давайте запам’ятаємо слова які на ньому написані, щоб вони назавжди закарбувалися в наших сердечках. А це сердечко зігріє кожного з нас сьогодні своєю добротою та любов’ю.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Рефлексія
- Який вид роботи вам приніс найбільше задоволення? Чому?
- Кому б ви хотіли подякувати? За що?
- Чому добрих людей всі поважають?
- Чи справдились ваші очікування від уроку?
2. Створення квіткової галявини
- Давайте з наших квітів створимо галявину (див. додаток) і подаруємо її мешканцям казкового села. ( Діти прикріплюють до галявини свої квіти).
- З усіма завданнями ви впорались. Село змінилося, а чоловік зрозумів, що життя його пройде марно, якщо він не буде робити добрих справ.
Додатки до уроку
Малюнки села Щасливе
Малюнок казкової галявини
Шаблони квітів