Кожен із нас належить до певного колективу, групи, вікової категорії. Так, навчаючись у школі, ми належимо до учнівського колективу, ставши дорослими і здобувши професію, ми можемо належати до тієї чи іншої професійної групи (лікарів, учителів тощо), до певного соціального класу (наприклад, до робітничого). Люди поділяються на групи і залежно від того, де вони проживають, виділяють міське і сільське населення. Як бачимо, в суспільств існує дуже багато різних людських спільнот.
Людськими спільнотами є також сім’я, нація тощо.
Перш за все, будь-яка спільнота характеризується взаємодією між людьми. Так, навіть важко уявити, щоб учні, наприклад, вашого класу, не спілкувалися між собою, не обмінювались інформацією тощо. А чи може існувати така спільнота, як заводський колектив, члени якого між собою не взаємодіяли б?
Важливою ознакою людської спільноти є існування специфічних для неї цінностей, традицій. Наприклад, молодь віддає перевагу рок- і поп-музиці, тоді як люди старшого віку насолоджуються різними жанрами класичної музики. Житель села вітається з кожним зустрічним, інакше його чекатиме осуд громадської думки Якщо так само чинитиме житель міста, то це, щонайменше, викличе подив у перехожих. Це свідчить про те, що селяни і городяни дотримують різних традицій, різних поглядів на взаємини між людьми.
У людей, які належать до однієї спільноти, спостерігається подібний спосіб життя, подібні інтереси, потреби, правила поведінки. Це і дає змогу відрізняти одну людську спільноту від іншої.
Сукупність усіх спільнот, які взаємодіють між собою, утворює суспільство.
Суспільство – це ознака тільки людського співтовариства. Говорячи про тварин, навіть найрозвинутіших мавп, собак чи дельфінів, слово суспільство не використовують. Відносини, що виникають у людському суспільстві, називають суспільними відносинами. Життя людей надзвичайно багатогранне, тому й суспільні відносини є дуже різноманітними.
Оскільки спільноти перебувають у певних взаєминах, у своїй діяльності залежать одна від одної, то їхні стосунки залежать і від того, наскільки кожна група діє, не лише виходячи зі своїх власних інтересів, а й враховуючи інтереси інших спільнот. Можна припустити, що між учителями та учнями тим менше буде образ, непорозумінь, чим більше вони рахуватимуться з інтересами одне одного. Необхідність саме такого підходу стає очевиднішою, коли йдеться про стосунки людей різних національностей, держав. Це сприятиме уникненню сутичок, конфліктів, збереженню злагоди між людьми. Варто також пам’ятати, що є інтереси – спільні для всіх жителів України. Це – розбудова незалежної держави, збереження миру.
Тести
1. Об’єднання людей, які взаємодіють, залежать один від одного, називають:
а) суспільством;
б) колективом;
в) родиною
2. До суспільства належить:
а) людина;
б) тварина;
в) рослина.
Доповніть речення.
3 клас
Тема. Суспільство як єдність людських спільнот, їх різноманітність.
Автор: Зелена Світлана Вікторівна, вчитель початкових класів Соледераської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №13 з поглибленим вивченнм англійської мови
Використана література: електронний підручник «Я у світі: підруч. для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Н.М.Бібік. – Харків, «Основа», 2013», презентація, тестові завдання.
Мета: дати учням поняття суспільства як єдності людських спільнот, розповісти про їх різноманітність; допомогти учням усвідомити свою належність до українського суспільства; виховувати патріотичні почуття.
Любий друже!
Якщо ти будеш уважним під час виконання всіх завдань і опрацюєш всі подані матеріали ти будеш знати:
I.ЗУПИНКА «ПРИГАДАЙ!»
– Чим людина відрізняється від інших істот?
– Назвіть ознаки людини як представника суспільства.
(Додаток 1. Презентація слайд 3)
II. ЗУПИНКА «ДІЗНАЙСЯ НОВЕ».
(Додаток 1. Презентація слайд 5)
– Прочитайте текст на с. 92, спираючись на посилання https://pidruchniki.in.ua/ya-u-sviti-3-klas-bibik-n-m/ і поділіться своїми думками щодо прочитаного.
Запам’ятай три «Не можна»
• Не можна брати чуже без дозволу.
• Не можна ображати інших.
• Не можна руйнувати створене іншими.
А тепер трішки відпочинемо. Тисни на посилання та виконуй вправи https://www.youtube.com/watch?v=V9plpdJqxNk
ІІІ. ЗУПИНКА «ПЕРЕВІР СЕБЕ»
– Спробуй до кожного твердження додати слово Я. Оцініть себе: якщо твердження правдиве — молодець. Ти — толерантна людина. Якщо ні — подумай, чого тобі потрібно навчитися.
• Пам’ятаю, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні.
• Сприймаю людей такими, якими вони є, не намагаюся змінити в них те, що мені не подобається.
• У кожній людині ціную особистість, поважаю її думки та почуття, незалежно від того, збігаються вони з моїми чи ні.
• Залишаюся собою за будь-яких обставин.
– Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – гладкі. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Знайди спільні і відмінні риси зі своїм товаришем (смаки, уподобання, заняття). Необхідно назвати 5 відмінностей і 5 спільних рис.
1. Об’єднання людей, які взаємодіють, залежать один від одного, називають:
а) суспільством;
б) колективом;
в) родиною
2. До суспільства належить:
а) людина;
б) тварина;
в) рослина.
(Перевір себе. Додаток 3.docx)
4. Доповніть речення.
(Перевір себе. Додаток 4.docx)
Сподіваюсь, що подорож тобі сподобалася. Ти сумлінно працював і виконав усі завдання. Молодець!
Успіхів тобі! До побачення.