Винаходи людства, що змінили світ
Творчий, інформаційно-дослідницький проект
учнів 3-Б класу
Керівник проекту:
Оніщук Наталія Степанівна
вчитель початкових класів
НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ст.-гімназія №2»
Відкритий урок з предмету «Я у світі» на тему:
Проект «Винаходи людства, що змінили світ»
для учнів 3-Б класу
Вчитель:
Оніщук Наталія Степанівна
Мета та завдання:
- розвивати дослідницьку компетентність учнів та вчити реалізувати її через проектну діяльність;
- вчити здобувати інформацію з різних ресурсів та джерел;
- розширити уявлення учнів про винахідницьку діяльність від найдавніших часів до сьогодення;
- стимулювати учнів до самостійного вирішення проблем та бажання самому відкривати щось нове;
- розвивати допитливість, спонукати дітей до творчості;
- виховувати пізнавальний інтерес, прагнення до знань.
Керівник проекту: класний керівник 3-Б класу Оніщук Наталія Степанівна.
Учасники пректу: учні, батьки
Тип за складом учасників: груповий, колективний.
Тип за тривалістю виконання: середньої тривалості.
Тип за результатом діяльності : інформаційно-дослідницький, творчий, практично-орієнтований.
Тип за реалізацією міжпредметних зв’язків: монопредметний.
Ключове питання:Чи змінили винаходи людства світ? Як вони вплинули на наше життя? Чи могли б ми без них обійтися?
Термін реалізації: два тижні.
Очікувані результати: набуття досвіду в дослідницько-пошуковій діяльності, набуття практичної навички збору інформації; набуття комунікативних навичок та вміння працювати в групі; виготовлення лепбука їз інформацією про винаходи; виставка малюнків і фото із винаходами; уміння оцінювати і публічно захищати результати своєї роботи.
Форма презентації: урок-захист проекту з презентацією.
Стислий опис.
Етапи навчального проекту
І етап Організація проекту
Визначення теми, мети, виду проекту, навчальних предметів.
ІІ етап Планування проектної діяльності
Визначення джерел інформації: енциклопедії, книги, інтернет.
Формування груп для для пошуку інформації про винаходи людства.
Учні класу об’єднуються в творчі групи за інтересами:
Група 1 – «Розумашки»
Група 2 – «Всезнайки»
Група 3 – «Мандрівники»
Група 4 – «Експерти»
ІІІ етап Реалізація проекту
1. Складання учнями з вчителем плану роботи над проектом.
2. Розподіл обов’язків між членами груп.
3. Самостійна пошукова робота учнів. Допомога батьків, вчителя, бібліотекаря.
«Розумашки» - дізнатися історію винаходу годинника.
«Всезнайки» - знайти хто і коли винайшов велосипеда.
«Мандрівники» - відшукати яка історія відкриття літака.
«Експерти» - дослідити як винайшли будинок.
Тема уроку : Захист проекту «Винаходи, що змінили світ»
Мета: розширити уявлення учнів про винахідницьку діяльність від найдавніших часів до сьогодення; формувати вміння користуватися різними джерелами інформації; розвивати творчі здібності учнів, навички спільної роботи; формувати вміння аналізувати, робити висновки; виховувати інтерес до всього оточуючого, допитливість, прагнення до знань.
Обладнання : картки для роботи в групах, презентація, колаж «Сучасні велосипеди», виставка малюнків «Житло в трансформації», кросворд, гілочка сакури з листочками, виставка проектів.
Хід уроку
І Організаційний момент
1.Технологія «Очікування».
- На дошці гілочка вишні з гарним цвітом але без листочків. Наше деревце буде кращим коли ми прикріпимо до нього листочки з нашими очікуваннями від сьогоднішонього уроку.
ІІ Актуалізація опорних знань.
-На минулому уроці ми з вами говорили про те що нашу планету Земля населяють різні народи.
- Чим ми схожі, а чим відрізняємось? (Відповіді учнів) - Кожний народ - ніби дерево на нашій зеленій планеті. Усі люди різняться між собою кольором шкіри, зростом, статурою, характером. Але й ми всі схожі одне з одним тим що хочемо щоб нас поважали, прагнемо миру, добра, дружби. Хоч ми всі люди в чомусь подібні між собою, але в кожного народу є свої звичаї, традиції і свої здобутки.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
1. На уроках «Природознавства» ми спостерігали з вами за ознаками властивими людям, тваринам, рослинам.
-Які ознаки є спільними?(Відповіді учнів. Людині як іншим живим організмам властиві: дихання, живлення, розмноження, ріст, розвиток)
-Чим відрізняється людина від рослин і тварин?(Відповіді учнів. Людина ходить на двох ногах, спілкується, мислить).
На уроці ми дізнаємось про ще одне уміння або по іншому талант людей. Для цього уміння людина має довго не лише мислити, а й проводити багато досліджень. Це уміння і буде темою уроку. Його ми побачимо, відгадавши ключове слово кросворда.
Питання кросворда (по два для групи).
1. У носатого Івана одежина дерев’яна. Він у чистім полі ходить і по ньому носом водить. Нестрижений, нечесаний, гострим ножем затесаний. (Олівець)
2. Запам'ятав науку - збирать-ковтать пилюку. (Пилосос)
3. Товстопуза біла пані крутить одяг в барабані. (Пральна машинка)
4. Вона грушоподібна і людям всім потрібна. Дає яскраве світло, допоки сонце не зійшло, і світить цілу ніч. Як зветься дивна річ? (Лампочка)
5. В нас на кухні - білий кіт. Він прив'язаний за дріт. День і нічку муркотить, в животі мороз сидить. (Холодильник)
6. Якщо душно буде влітку - У кімнаті зробить вітер. (Вентилятор)
7. Дивна скринька на стіні все розказує мені. (Радіо)
8. Наче джміль гуде невпинно, голить татову щетину. (Електробритва)
Ключове слово кросворда «Винаходи». Про деякі з них ми дізнаємося сьогодні на уроці захисті проекту “Винаходи людства, що змінили світ”.
ІV Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда з елементами розповіді
-Що таке винахід? ( Новий пристрій чи матеріал)
- Хто такий винахідник?(Людина, яка його створила)
Люди відрізняються від тварин не тільки вмінням розмовляти, спілкуватися одне з одним. Люди вміють творити — споруджувати будинки й храми, писати вірші й музику, малювати картини, пізнавати світ і винаходити нові пристрої або матеріали.
Історія людства тісно пов’язана з історією його винаходів. Деякі з цих винаходів повністю змінили життя людського суспільства — наприклад, спосіб добування та використання вогню, виготовлення луку – допомагали первісним людям у господарстві. Поява колеса, воза, човна, корабля, паровоза, літака розширила можливості для подорожей і перевезення вантажів. Створення телеграфу, телефону, радіо, телебачення, мобільного зв’язку, інтернету дало людям дивовижну можливість спілкуватися на відстані. Безліч винаходів допомагають людині в побуті. Це ложка, праска, окуляри, сірники, електрична лампочка тощо. Звідки взялися всі ці речі, які нас оточують? Хто їх придумав? Що спонукало людей до винахідництва?
Для дослідження ви об’єдналися у чотири групи:
«Експерти» - дослідити яка історія виникнення житла.
«Розумашки» - дізнатися історію винаходу годинника.
«Всезнайки» - знайти хто і коли винайшов велосипеда.
«Мандрівники» - відшукати яка історія відкриття літака.
2.Звіт групи «Експерти»
Група «Експерти» досліджувала виникнення житла. Готуючись до проекту, учні створили виставку малюнків. Цей винахід з’явився перший тому вони звітують перші.
Учень 1. Первісні люди в прадавні часи, щоб урятуватися від холоду, поселялися у природних печерах. Печера служила захистом від диких тварин, була тепла взимку і давала приємну прохолоду влітку. Люди, які жили в печерах, були озброєні дубиною і весь свій час витрачала на здобування їжі. Учень 2. Печер вистачало не всім і люди мусили самі будувати житло. Первісна людина будувала землянку чи курінь. Стіни куренів вона вкривала шкірами великих тварин, як це роблять сьогодні деякі північні народи. Шкіри тварин стали першим одягом людини.
Учень 3. За матеріалами «Вікіпедії», в Україні у 1965 році неподалік від Києва було знайдене одне з найдавніших жител, що збереглися до сьогодні. За оцінками вчених, вік цієї оселі дорівнює приблизно 15 000 років. Це житло було зроблене з кісток мамонта. Припускають, що житло було покрите шкурами мамонта.
Учень 4. Загальнопоширена на території України житлова споруда – хата.
Мазанка — хата, зроблена з глини, сирцевої цегли або хмизу, обмазаного глиною. Стіни надалі покривалися побілкою на вапні. Для покриття використовували солому і очерет. Вікна і двері часто обводили червоною глиною. Наша українська хата зачарувала увесь світ білизною стін, вишневими садками. Слайд .
Учень 5. На зміну старим хатам приходять нові впорядковані дерев’яні будинки та будівлі з цегли. З розвитком промисловості у містах почали з’являтися двоповерхові будинки, а їм на зміну прийшли багатоповерхівки.
Учень 6. На зміну багатоповерхівкам приходять сучасні розумні smart home, digital house) - будинки, які мають операційні системи multi-room. В таких будинках всіма електроприладами можна керувати навіть із смартфона та пульта - з пульта-дисплею. Такі будинки, оснащені сучасною технікою і сонячними батареями.
РУХАНКА
- Про яких винахідників ми бачили мультфільми.(Фіксиків)
Давайте відпочинемо під їх пісеньку. Звучить пісенька Фіксиків.
3.Звіт групи «Розумашки»
Учень 1. У глибоку давнину, коли треба було дізнатися, котра година, люди прислухалися: чи не співає півень, який уночі й на світанку кричить завжди в один і той самий час. Удень же всі надії були на сонце: опівдні воно прямо над головою, вранці встає над небосхилом вогненно-червоною кулею, а ввечері заходить за обрій. Із цим небесним годинником люди жили протягом тривалого часу.
Учень 2. Перші ж винаходи в цій галузі базувалися на вимірюванні довжини тіні від палиці, встромленої у землю. Вимірювали цю тінь зазвичай стопами ніг. Наступним етапом став розграфлений циферблат: на невеликому майданчику забивали кілочок і від нього креслили лінії, що розходилися у сторони променями. Позначали кожну лінію відповідною цифрою від 1 до 12. Тінь від кілочка переміщувалася услід за сонцем по циферблату — від лінії до лінії і показувала, котра година.
Учень 3. Були годинники пісочні, водяні, свічкові. У пісочному годиннику пісчинки пораховані таким чином, що за деякий проміжок часу вони мають пересипатися.
Учень 4. Пізніше з’явилися механічні годинники. Механізмом дії яких був двигун. Це сталося в кінці шостого століття до нашої ери. Думаєте механічний годинник може знаходитись у кімнаті чи на руці? Ні є ще баштові. Перший баштовий годинник було зафіксовано в 1335 році в м Мілан. На жаль, його винахідник залишилося невідомим.
Учень 5. Є прилади які слідкують за часом електронні.
Учень 6. А найточніший сучасний годинник, за яким звіряється весь світ- це атомний.
4.Звіт групи «Мандрівники»
Учень 1. Винахідником першого літака був Олександр Можайський. Він вивчав політ птахів, піднімався у політ за допомогою повітряного змія, який тягнули коні. Продав свій маєток, щоб збудувати літальний апарат. Проводив експерименти. Нажаль не закінчив їх. У Вороновиці на Вінничині, де він працював створено Музей авіації.
Учень 2. Коли в 1903 році брати Райт спроектували перший літак, вони й уявити не могли, що авіаційна промисловість через 100 років стане надзвичайно прибутковим бізнесом. Їх перший літак пролетівлише 35 метрів і був у повітрі 12 секунд, а сучасний боїнг може пролетіти 16 тисяч км на одній заправці.
Учень 3. Літаки мають різне призначення. Є літаки пасажирські, вантажні, військові.
Учень 4. Літаки називають за допомогою букв: Ан, Іл, Як, Су
Учень 5. Пропонуємо вам переглянути мультфільм про аеропорт і будову літака.
Перегляд мультфільму
5.Звіт групи «Всезнайки»
- Група «Всезнайки» підготувала не лише інфомацію, а й фотоколаж «Ми і сучасні велосипеди»
Учень 1.
Сучасні велосипеди пройшли шлях еволюції. Пропонуємо його переглянути.
У 1791 році Граф де Сиврак побудував з дерева двоколісну машину, яку назвав "селяріфер". Пересуватися на ній можна було сидячи верхи і відштовхуючись ногами від землі. Це був перший велосипед.
Учень 2.
Німецький барон Карл фон Дрез створив унікальний винахід, назвавши його "машиною для ходіння". Двоколісний транспорт нагадував самокат. По суті, винахід виглядав як велосипед, тільки без педалей. Щоб привести транспорт в рух, користувачеві необхідно було відштовхуватися ногами від землі. Карл фон Дрез представив свій винахід в 1814 році, а вже через 3 роки отримав патент на нього.
Учень 3.
У 1861 році П'єр Мішо вперше вживає слово "велосипед". Паровелосипед працює на спирту, від Л. Перро 1869 року. У 1862 році П'єр Лалман, майстер з виготовлення дитячих колясок з Франції, придумав оснастити велосипед педалями на передньому колесі.
Учень 4.
У Британії в 1872 році зібрали перший велосипед з великим переднім колесом "Аріель". Швидкість пересування на цьому велосипеді досягала 20-25 км/год.
У 1884 році англієць Джон Кемп Старли створив нову модель велосипеда. Через пару років Старли заснував компанію Rover Company. Вона перетворилася на автомобільний концерн і проіснувала до 2005 року.
Учень 5.
У 1898 році вирішили проблему гальмування. Винайшли механізм вільного ходу, завдяки цьому велосипед зміг котитися сам, без обертання педалей. У 1900 році американська фірма "Колумбія" отримала патент на компоновку велосипеда, який майже без змін дійшов до наших днів.
Учень 6.
До початку XX століття встановили перші механізми перемикання швидкостей. Однак вони були недосконалими. Для перемикання швидкості треба було зупинитися, зняти заднє колесо і перевернути його, знову зафіксувавши і натягнувши ланцюг. Планетарний механізм перемикання передач винайдений в 1903 році. Перемикач швидкостей в тому вигляді, в якому він застосовується сьогодні на більшості велосипедів.
З 1905 року, велосипеди стали виходити з моди через розвиток автомобільного транспорту. Дорожня поліція часто ставилась до велосипедистів як до перешкоди руху автомобілів. До 1940 року велосипеди в Північній Америці вважалися іграшками для дітей. З кінця 1960-х років велосипеди знову увійшли в моду в розвинених країнах, завдяки пропаганді здорового способу життя і загальному усвідомленню важливості екологічних проблем.
6. Робота в групах. Гра «Чарівники-винахідники».
- Якому винаходу сприяли події у казці?
1)От увійшов у ліс, підійшов до дерева, цюкнув сокирою, упав ниць та й заснув. Спав, спав… Коли це за якийсь там час чує — хтось його будить:
— Уставай, уже твоє щастя поспіло, вставай!
Дурень прокинувся, коли гляне — аж стоїть корабель: сам золотий, щогли срібні, а паруси шовкові так і понадимались — тільки летіти! От він, не довго думавши, сів на корабель, той корабель знявся й полетів. Як полетів та й полетів — нижче неба, вище землі — й оком не зглянеш! (Летючий корабель)
2)Але і молодший сідлає коня, збирається у дорогу.
— Куди ти, Мишку?
А він каже:
— За золотою пташкою. Мушу її спіймати, бо буде знову красти від нас груші.
Їде, їде. І в одному місті побачив братів: вони в корчмі пили і гуляли. Мишко на них не зважав. Поїв хліба, напився води і їде собі далі.
Дістався на розпуття, а там написана табличка: «Підеш прямою дорогою — загинеш. Підеш наліво — не вернешся. Підеш направо — з’їсть Залізний вовк".(Залізний вовк)
3)Вийшов Максим і бачить — перед порогом, під вікном і коло криниці три величезних гарбузи. Схотів підняти, але де там! — треба силу велета.
Гарбузи уже достигли, блищали, як сонечко.
— Жінко, ану, розпалюй у печі вогонь, — втішився Максим. — Звари на обід гарбузяної каші.
Закотив гарбуз до хати і нагострив ніж. Коли розрізав на дві половини, то очам не повірив: там був білий хліб, калачі, бринза, м’ясо, ковбаса, солонина — варене, смажене, солодке, квасне й гірке… Максим викладав те добро на стіл, а в гарбузі нічого не зменшувалося.(Дарунки з трьох зернин)
4)Підійде вона, було, до стіни, де те дзеркальце висить, гляне в нього і спитає:
Дзеркальце, правду скажи-но мені:
хто в нас найкращий, у цій стороні?
А дзеркальце й каже:
Ви, королево, найкраща у нас.(Білосніжка і сім гномів.Брати Грім)
7. Робота в групах. Гра «Блискавка»
Відгадайте винахід. Доведіть його користь і шкоду.
М…р…з..в.. « +» « - »
К..мп…т…р « +» « - »
М…т.. ц…кл « +» « - »
Гл…б….с « +» « - »
V Підведення підсумків
-Яке значення мають винаходи для людства?
-Чи справдились ваші очікування?
VІ Оцінювання (вербально)
1. У носатого Івана одежина дерев’яна.
Він у чистім полі ходить і по ньому носом водить. Нестрижений, нечесаний, гострим ножем затесаний.
2. Запам'ятав науку - збирать-ковтать пилюку.
3. Товстопуза біла пані крутить одяг в барабані.
4. Вона грушоподібна і людям всім потрібна.
Дає яскраве світло, допоки сонце не зійшло,
і світить цілу ніч.
Як зветься дивна річ?
5. В нас на кухні - білий кіт.
Він прив'язаний за дріт.
День і нічку муркотить,
в животі мороз сидить.
6. Якщо душно буде влітку - У кімнаті зробить вітер.
7. Дивна скринька на стіні все розказує мені.
8. Наче джміль гуде невпинно, голить татову щетину.
М…р…з..в.. « +» « - »
К..мп…т…р « +» « - »
М…т.. ц…кл « +» « - »
Гл…б….с « +» « - »