Інтегрований урок у віршах: образотворче мистецтво +музичне мистецтво+ літературне читання
Вчитель: Сніжко С.В.
Тема: Море у творчості митців
Мета: розкрити взаємозв’язок трьох видів мистецтва: музики, живопису, поезії; підвести дітей до висновку, що музику можна «бачити», а картину «чути»; розвивати творчу уяву,вокально-хорові навички; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, інтерес до мистецтва.
Зоровий ряд: репродукції картин І.К. Айвазовського « Дев' ятий вал», «Шторм», «Місячна ніч на Чорному морі», «Море у місячному сяйві», портрети художника І.К.Айвазовського та композитора М.А.Римського-Корсакова.
Літературний ряд: О.С.Пушкін, уривок «Казка про царя Салтана» та уривок «Тиха українська ніч» .
Обладнання: комп' ютер, мультимедійна дошка.
Матеріали та інструменти: альбоми для малювання, простий олівець, гумка, фарби, ємність для води, набір пензлів, серветки, палітра.
Вч.: Доброго дня! Я всіх рада вітати!
Зичу добра всім від хати до хати.
В мандри цікаві запрошую всіх:
І наших гостей, і діток своїх!
Діт.: Доброго дня! В нашій школі вітаємо! Щастя, добра усім ми бажаємо.
З нами у подорож запрошуєм вас.
Нумо, рушаймо! Готовий наш клас!
II. Актуалізація опорних знань
Вч.:Любі діти мої, наш урок - не звичайний,
Бо поєднає два світи надзвичайні: Перший - то світ пензля і фарб,
Другий - то музики дивної скарб.
Тож, вирушаймо в мандрівку цікаву!
І хай наш урок буде яскравим!
III. Інтерактивна гра «Очікування»
Вч.: -Що від уроку нам, друзі, чекати?
Вас прошу усіх про це розказати.
(Діти висловлюють свої очікування від уроку)
Вч.:Дякую всім за такі сподівання,
Тож, прикладемо знання і старання,
Щоб всі очікування ваші здійснились,
І човники ці на море спустились!
IV. Повідомлення теми та мети уроку
(Відеофільм «Море»)
Вч.:Ви здогадались, що мандрівка морська?
Нас зачарує глибин дивина,
Хвилі прибою, шум моря стихає....
Ген чайка вгорі своїм криком вітає!
1. Вч.:Два види мистецтв поєднались в одному
Такому для нас чарівному, близькому...
Живопис - ми бачимо колір, тона,
А музика - це вже світ звуків луна.
Та враз об' єднались два види в один –
І сталося диво – дивне з глибин:
Вже музику «бачити» можем серцями,
А із картин - линуть музики гами.
І чуємо серцем, і бачим душею...
Єднає мистецтво красою своєю.
І ось вже вода не шумить, а співає,
А чайка над хвилями гордо шугає.
Море рокоче, хвилю жене,
На берег накочує військо своє
І наступає на камінь, на скелі...
Манить, чарує вид морської пустелі...
(Завершення перегляду фільму).
2. Ознайомлення з творчістю І.К. Айвазовського (Демонстрація картин з морським пейзажем)
Вч.:Ось перед нами - пейзаж на картині
Ну а пейзаж моря ,діти,- марина.
Художник, що пише картину-марину,
Теж мариністом зветься й по нині.
Багато художників було мариністів,
Картин -марин не сто і не двісті.
Вабив художників простір морський.
Відомий з усіх - є Айвазовський.
3.Розповід підготовленої учениці про життя та творчість К. Айва- зовського(на мультимедійній дошці - портрет художника)
Вч.: - Послухайте розповідь про життя відомого мариніста- Івана Костянтиновича Айвазовського, яку підготувала Сніжана Б.(учениця розповідає про художника)
4. Перегляд картин Айвазовського:(підготовлені учні –Діма С.та Сніжанка С. розповідають про ці картини)
а) «Шторм»;
б) «Місячна ніч на Чорному морі»;
в) «Море в місячному сяйві»;
г) «Дев' ятий вал» - вчитель:
- Перед вами - найвідоміша картина Івана Костянтиновича Айвазовського «Дев' ятий вал». Так моряки з давніх - давен називали хвилю найбільшої сили та висоти, хвилю - убивцю.
Давайте уважно поглянемо на репродукцію:
- Який настрій у вас викликає ця картина?(тривожний, неспокійний, відчуття хвилювання за долю людей...)
- В яких відтінках намальована картина?(Художник використав для передачі моря холодні відтінки, а небо зобразив теплими відтінками).
-- Що передають холодні відтінки?(Грізну силу моря)
-- А теплі?(Що настає ранок, шторм ось-ось вщухне,а люди - врятуються).
- А яка б музика могла лунати при перегляді цієї картини?( Тривожна, хвилююча)
5.Слухання запису увертюри Римського - Корсакова «Океан - море синє» із опери «Садко»:
- Послухайте уважно увертюру «Океан - синє море» до опери Миколи Андрійовича Римського - Корсакова «Садко» і спробуйте порівняти настрій картини, музики і віршів: (Лунає запис увертюри М.А.Римського- Корсакова «Океан - синє море» )
Вч.:Зелена хвиля, мов із скла,
З розгону стала на диби.
До неба гребінь підняла
Розлючена гора води
Й завмерла на коротку мить...
І зараз в прірву полетить,
З шаленим ревом, зверху вниз,
Розбившись на мільярди бризк!
- Чи співпадають настрій картини і музики?(Не завжди)
- Які зорові образи виникли у вас під час слухання музики?(Уявлялося море то спокійне, тихе, то грізне, бурхливе).
- За допомогою яких засобів музичної виразності композитор створив образ моря?( За допомогою мелодії, динаміки, темпу).
6. Ознайомлення із життям і творчістю композитора М.А. Римського- Корсакова.( Розповідь підготовленої учениці. На мультимедійній дошці - портрет композитора.)
Вч.: - Багато композиторів зображують у музиці картини моря. Один із них - відомий на весь світ композитор Микола Андрійович Римський - Корсаков . Послухайте повідомлення про життя і творчість цього композитора, яке підготувала Наталка К.( Виступ учениці).
7.Слово вчителя:
- А тепер я пропоную вам уявити себе художниками - мариністами і зобразити море таким, яким ви його собі уявляєте: хтось-тихим і лагідним, а хтось - штормовим, бурхливим.
З чого роботу свою вам почати?
Треба море від неба «відтяти».
Лінія зветься така «горизонтом»
По морю пряма, осяяна сонцем.
Моря відтінки ось перед вами:
Гамма насичена цими кольорами.
Холодні тони: і зелений, і синій,
І ледь блакитний в пошані в нас нині.
Зобразьте усе, як ви те уявили:
Човен і чайка, й баранчики-хвилі...
Може, на дивний острів дістались?
А може, дельфіни у морі купались?
Хай ваша уява не має кордонів,
Безмежна фантазія без грат і законів!
А музика хай надихне вашу душу
Відкритись не бійтеся-дуже вас прошу.
- Пам' ятайте: щоб передати настрій моря - одного кольору буде замало. Використовуйте різні кольорові сполучення (Демонстрація кольорової гами та картин із різними відтінками моря)
- Море може бути ледь блакитне, спокійне, а може бути помережене
білими баранцями хвиль, які мчать по морських просторах, а може бути насичено синє, фіолетове, із темно-зеленим відтінком....
На мультимедійній дошці – відео моря,звучить шум хвиль,крики чайок. (Релакс). Учні працюють під контролем вчителя.
- Щоб переконатися, що ви добре зрозуміли тему уроку, дайте відповіді на такі питання:
- Як називається картина, на якій зображене море?(Марина)
- Який художник присвятив усе своє життя зображенню моря?( І.К.Айвазовський)
-До творчості якого композитора ми сьогодні зверталися?(М.А.Римсько- го-Корсакова)
- Які види мистецтва поєднали?(Музику, живопис, поезію)
1.Дитячі роботи вивішуються на дошці.
2.Підводиться підсумок інтерактивної гри «Очікування»:
- Діти, якщо ваші очікування справдилися,- прикріпіть вітрильник на море.(Діти виходять до дошки, прикріплюють вітрильники і залишаються на виконання пісні)
3. Виконання пісні 3.Майстрової на сл.Г.Білак «Я малюю море».