Інтегрований урок українознавства та історії "Ми вибираємо минуле, бо так хочеться рідного завтра"

Про матеріал
Інтегрований урок історії та українознавства у 6 класі оснований на повторенні тем, вивчених у 5 і 6 класі з метою поглиблення знань учнів про народи, які вплинули на етногенез української нації, основні історичні події становлення державності України
Перегляд файлу

РОЗРОБКА ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ У 6 КЛАСІ:

ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ/УКРАЇНОЗНАВСТВО

Бордун Зої Валентинівни, вчителя історії  та

Лахман Віри Василівни, вчителя українознавства

Чернеччинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (опорний заклад освіти)

Охтирського району Сумської області

Тема:

          МИ ВИБИРАЄМО МИНУЛЕ,  БО ТАК ХОЧЕТЬСЯ РІДНОГО ЗАВТРА

 

Мета:

- поглибити знання учнів про  народи, які вплинули на етногенез української нації, основні історичні події становлення державності України;

- продовжити формування основних життєвих (соціальної, громадянської) та предметних (хронологічної, мовленевої, аксіологічної, інформативної) компетентностей;

- розвивати творчі здібності учнів, навички дослідницької роботи;

- виховувати у школярів любов до рідного краю, шанобливе ставлення до героїв, загиблих у боротьбі за свободу та цілісність України.

Тип уроку: урок комплексного засвоєння нових знань з опорою на презентацію

Обладнання: карта України, тлумачні словники, мультимедійні засоби, презентація "Моя Україна. Минуле, сьогодення, майбутнє."

Основні поняття:

Українознавство: народ, держава, державотворення,перемога, звитяга.

 Історія: народ, держава, етногенез,  кочівники, кімерійці, скіфи, залізний вік, «скіфський постріл», «партизанська війна»,  звіриний стиль, пектораль.

    

План

  1. Де моє найпрадавніше диво-коріння?
  2. Держава твориться перемогами!
  3. Кажуть, скіфи ми…
  4. Українські – державотворці.
  5. Герої – переможці.

 

Хід уроку

І. Організація навчальної діяльності

1.Гра-діалог (На дошці розміщені основні запитання історії. Показуючи на них вчитель запитує, а учні відповідають)

Запитання

Відповідь

Де з вами ми зустрілись нині?

У нашій рідній Україні!

Ну, а точніше?

На уроці!

Коли?

В 2020 - ім році!

Що будемо робити? Чим займатись?

Старанно будемо навчатись!

Чому не гаємо хвилини?

Знання важливі для людини!

І для народу України!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Вступне слово вчителів.

Вчитель історії: Ми почали урок з основних питань історії: Що? Де? Коли? Чому?Бо ми знову будемо шукати на них відповіді.

Вчитель українознавства: Адже сьогодні тема  нашого уроку: «Ми вибираємо минуле, бо  так хочеться рідного завтра».

Вчитель історії: Ми здійснимо подорож на  Машині часу, повторивши події, які вивчали на уроках історії і 5, і в 6 класі.

Вчитель українознавства: І на уроках українознавства, адже вже не раз згадували особистостей і княжої , і козацької доби, які   зробили дуже багато для української держави.

Вчитель історії:  Я зосереджу вашу увагу на історії найдавніших народів на теренах України – кімерійців і скіфів. Адже вони, як і інші народи, що в різні часи жили на території нашої батьківщини, вплинули на розвиток українського етносу.

Вчитель українознавства: А я  поглиблю ваші знання  про основні події становлення української держави. Сьогодні  ми віддамо належне героям, що полягли за  свободу України.

Вчитель історії: Отже є два предмета – українознавство та історія. Сьогодні у нас інтегрований, об’єднаний урок.

2.Евристична бесіда «Скарбничка мудрості»:

Вчитель українознавства:А щоб ви прониклися важливістю теми уроку,я хочу звернути вашу увагу на декілька афоризмів, які могли б стати епіграфом до нашого уроку. Яка ключова думка їх об’єднує?

- «Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього» (М.Рильський)

- «Народ, що не знає своєї історії – це народ сліпців» (О.Довженко)

- «Творячи свою національну державу, мусимо правильно розуміти сучасне, а це неможливо без знання своєї минувщини». (І.Ворончук)

- «Історія – це ліхтар з минулого, який світить нам в майбутнє» (В.Ключевський)

Висновок до бесіди: Щоб створювати майбутнє, треба знати історію свого народу.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

3.Робота з  лінією часу. Дидактична гра «Машина Часу».

Вчитель історії: Я пропоную ввімкнути нашу Машину Часу на максимальну швидкість. Що це за смужка така?...(Лінія часу). Я розповім вам у свому вірші про про те, чому я вивчаю історію стародавніх народів, а ви прослідкуйте, як  Машина Часу несеться зі швидкістю моєї думки.На лінії будуть з’являтися віхи, ваша задача зафіксувати їх у своєму бортжурналі – зошиті.

 

Лінія часу є, Машина Часу на старті… Пять, чотири, три, два,один… Пуск!

Я запитую в себе, шукаю в книжках,

Хто я? Звідки? Звичайно , живу в Україні…

Та коли розпочався мій рід, загубившись в віках?

Де моє найпрадавніше диво-коріння?

Може ще в Королевому пращур мій камінь тесав,

Тисяч сто років  тому сидів біля вогнища, грівся…

Чи в Мізині на бивнях послання мені вирізав

Після того, як мамонта мяса гарненько наївся…

Я не знаю, можливо, далеко шукаю той слід?

Пра-праматір моя може десь у Халепї, Трипіллі?

Чи в кургані в  степах спочиває мій пра-пра-прадід,

В полинах, в ковилі, в мураві, в євшан-зіллі…

Хто? Звідки? Нарід свій шукаю в книжках.

Крізь рядочки в минуле вдивляюсь на кожній сторінці…

І чомусь мені віриться, що не загубиться він у віках,

Як колись загубилися там кімерійці.

Кажуть , скіфи ми… Дикі, уперті… Можливо, і так!

Звідки в нас ота стійкість, терплячість і сила?

Душать, топчуть, плюндрують, схиляють… Відтак

Все одно, не стоїть мій народ на колінах!

Бо коріння в нас є! Дуже глибоко в  час простяглось.

До сих пір хоронилось воно у минувщині сивій…

Та тримає нас міцно! Щоб нам в сьогоденні жилось,

На прадавній землі, де народ наш існує і нині…

Отже, які віхи української стародавньої історії ви позначили? (100 тис. років тому – Стоянка в с.Королевому на Закарпатті, 20 тис. років тому – Мізинська стоянка на Чернігівщині, ІV- ІІІ тис. до н.е. – Трипільська археологічна культура, ІХ –VІІ ст. до н.е – Кімерійці, VІІ ст. – ІІ ст. до н.е. – Скіфи). Як ви зрозуміли, чому нам так важливо знати про племена і народи, які жили на території України? (Вони залишили слід в історії нашого народу, частково залишившись на наших землях, змішавшись з іншими народами, вони відіграли важливу роль у творенні українського  етносу-народу)

ІV. Вивчення нового матеріалу

4.Вправа «Асоціативний кущ». Робота зі словником.

Вчитель українознавства:

Я пропоную вам створити асоціативний кущ в группах до слів:

1 група – народ ( має мову,  звичаї, традиції, територію тощо)

2 група – держава ( управління, закони, територія, населення тощо)

3 група – державотворення ( закони, армія, територія, нація тощо)

4 група – перемога ( у боротьбі, чесно, за якусь мету, перемагає добро тощо)

Чи відповідають ваші уявлення про  ці поняття з коментарем у тлумачному словнику? Як можна поєднати ці поняття між собою? (Кожен народ у боротьбі вибудовує власну державу. Такий процесс називають державотворенням.І коли народ має  свою державу – це перемога)

5.Рольова гра- інсценізація легенди «Як нашому  народу земля дісталась…»

Вчитель українознавства:  Напевно, нелегко знайти у світі якийсь інший народ, що мав би таку драматичну історію, як український.  Майже протягом усього свого існування йому доводилося вести боротьбу проти чужоземного поневолення.  Тому в історії України – безліч спустошливих війн, жорстокого гноблення і нелюдського страждання, яких країна зазнавала через свої природні багатства і миролюбність свого народу. А ще через те, що більшість її державних і політичних діячів у гонитві за владою відстоювали особисті інтереси.(музичний супровід).

Ангел: Слухайте! Слухайте!     Бог створив  землю! Нехай усі народи прийдуть до нього і отримають свою.

Підходять по черзі представники народів і отримують  частини карти.

Англієць: О! На островах моєму народу буде безпечно!

Італієць: О! Біля теплого моря мій народ процвітатиме!

Німець: О! Центр Європи! Всі торгові шляхи через мій край!

Турок: О! Моя земля між двох світів! Між Заходом і Сходом!

Китаєць: Мій народ  буде найбільшим, бо  між горами вороги не страшні.

Араб: Хто захоче забрати піски? Мій народ у безпеці!

Ангел: Здається всі отримали. Боже, можна й відпочити!

Ангел вкладається спати. До нього підходить українка, гладить по голові й співає колискову.

Ангел: Ой, а ти ж хто?

Українка: Українка я. Ось хочу в Бога землі для свого народу попросити.

Ангел: Так роздав уже Бог усе. Ось хіба щось у інших забрати?

Українка: Нам чужої землі не треба. Нам своєї б, хоч трішки, щоб силу з неї черпати.

Ангел виходить. Українка плете вінок і співає. Ангел повертається.

Ангел: До вподоби Богу твій норов терплячий та душа співоча. Віддає він тобі землю, яку для себе приберіг, щоб іноді спускатися туди і милуватися.                    Є там глибокі річки і моря, степи безкраї, ліси дрімучі, гори високі. Але знай, якщо будете берегти цю землю, то вона буде ваша, а якщо ні — то  дістанеться ворогам.

  1. Метод «ДІД» (допоміжні історичні дисципліни)

Вчитель історії: Це – легенда. Та вона показує, що вся історія  української землі – це  постійна боротьба. Сьогодні ми з вами поговоримо про скіфів. Це  - не лише один з перших відомих народів на нашій землі, а й   одна з перших відомих нам стародавніх держав. Золотосяйна Скіфія.

 

 

Я прошу вас за допомогою інформативних карток повправлятися в ролі дослідників допоміжних  історичних дисциплін. Кожна группа отримує картки із завданнями, які виконає в ході моєї розповіді і перегляду презентації.

 

 

КАРТКИ:

 

ХРОНОЛОГИ

1.Коли  на територію України  прийшли скіфи? (у VІІ ст. до н.е)

2.Коли відбулася війна перського царя зі скіфами?(у 515-513 рр. до н.е)

3. Коли існувала Велика Скіфія? (у V- ІV ст. до н.е )

4. Коли сармати витіснили скіфів у Крим?(у ІІІ ст. до н.е)

АРХЕОЛОГИ

1.Звідки ми дізнаємось про життя скіфів?(з курганів)

2. Які кургани є найбільш відомими?(Солоха,Чортомлик, Товста та Гайманова могила)

3. Що знайшов Б.Мозолевський в 1171 році в кургані Товста Могила?(пектораль)

4. Які ще скіфські знахідки ви запам’ятали?(чаша, гребінець  і т.д.)

БІОГРАФИ

1.Хто першим  написав історію скіфів?(Геродот)

2.Хто зі скіфських царів друкував власну монету?(Атей)

3.Хто з перських царів прагнув підкорити Скіфію?(Дарій)

4.Хто знайшов золоту пектораль?(Б.Мозолевський)

РЕЛІГІЄЗНАВЦІ

1.Які були поховальні обряди у скіфів?(хоронили в курганах, клали зброю тощо)

2.Про які вірування свідчить скіфський «звіриний стиль»?(тотемізм)

3.Як звали бога-родоначальника скіфів?(Папай)

4.Чим часто  скіфи прикрашали навершя курганів?(скіфські баби)

МИСТЕЦТВОЗНАВЦІ

1.Що таке пектораль?  Яка її вага?(нагрудник царя , 1 кг 150г)

2.Що таке «музика стріл»?(Звук із отворів, який нагадував завивання звіра)

3. Як називався мистецький стиль у скіфів?(звіриний)

4.Які ще мистецькі пам’ятки ви запам’ятали?( чаша, гребінець  і т.д.)

ЕТНОГРАФИ

1.Яке походження скіфів? (іранське)

2. Ким були скіфи-орачі?(місцевими племенами, яких підкорили скіфи)

3. Куди поділися скіфи після навали сарматів?(відійшли в Крим, а потім злилися з іншими народами)

4. Чи можуть українці походити від скіфів?(Частково)

 

КАРТОГРАФИ

1.На які чотири групи поділяв Геродот скіфів?(царські, кочовики, орачі, землероби)

2. Яку територію займала Велика Скіфія?(майже всю сучасну Україну, Молдову та Закавказзя, від Дунаю до Дону)

3.Де відбулася вирішальна битва між персами і скіфами?(Біля міста Гелон)

4. Куди сармати витіснили скіфів?(в Крим)

ФІЛОЛОГИ

Поясність вислови:

  1. «скіфський постріл» (на повному скаку на відстань в 500 м)
  2. «партизанська війна»(швидкі набіги, які виснажували ворога)
  3. «Золотосяйна Скіфія»(найвищий розквіт Скіфії, в які йбуло багато золотих речей)
  4. «місто Гелон» (античне місто Сонця (Більське городище), де відбулася вирішальна битва з персами)

 

Вчитель історії:

І слайд (робота з картою): Отже, приступимо. Першим народом на території України були…(кімерійці). Але вони, кочуючи  степами Причорноморя , так і не створили власної держави. І от у VІІ ст. до н.е. зі сходу, із Закавказзя приходить народ  теж іранського походження. Він розселяється  не тільки в степових районах Північного Причорноморя, а й значну частину пониззя Дунаю(Істру) до гирла Дону (Танаїсу).

 

ІІ слайд(робота з картою) Як і кімерійці – це кочові племена, які займаються військовим промислом та кочовим скотарством. Але все ж заняття скіфів відрізнялися від кімерійських. Так у книзі Геродота, який першим написав історію скіфів, говориться про чотири групи, або чотири племені: царські скіфи, скіфи-кочівники, скіфи-орачі та скіфи-землероби.

До того ж Геродот повідомляє, що  царські скіфи були наймогутнішим і найчисленнішим племенем, яке інших вважало своїми рабами. Більшість істориків схиляється до думки, що  орачі та землероби – це місцеві осілі племена, завойовані скіфами.

 

ІІІ слайд Цей войовничий народ поширив свою владу на багато сусідніх народів. У V- ІV ст. до н.е. їхня держава сягнула розквіту.Цю державу прийнято називати Великою Скіфією. Про багатство її та могутність  свідчать  кургани. Більшість з них відкрито в Нижньому Подніпровї.

До найвідоміших належать – Чортомлик, Солоха, Гайманова та Товста Могила. Тут у 1973 році Б.Мозолевським знайдено знамениту пектораль – золоту  нагрудну прикрасу скіфського царя вагою 1кг 150 г.

 

ІV слайд Є також такі знамениті знахідки, як  чаша, гребінець, монети із зображенням   царя Атея. Все це з чистого золота. Недарма про Скіфію говорили  сучасники – «Золотосяйна Скіфія». Але не тільки в дорогоцінному металі ціна цих знахідок. Розкопки дають археологам широкі можливості пізнання скіфської культури - мистецтва та релігії.

V слайд Часто навершя курганів прикрашали «скіфськими бабами» - скульптурами. Головного бога-родоначальника скіфів звали Папай.Разом з царями в кургани клали  зброю, дорогоцінності, забитих коней, слуг і навіть дружин чи наречених.

Це означає, що скіфи вірили в потойбічне життя (анімізм), надавали  значення речам (фетишизм). Були в язичницьких віруваннях скіфів і ознаки тотемізму, адже  в усіх регіонах, де вони проживали знаходять золотих оленів, коней, грифонів (напівлевів- напівптахів). Такий стиль так і називають «скіфський звіриний стиль».

 

VІ слайд Та найбільше археологи знаходять  наконечників від стріл. У кожному з них – маленький отвір. Коли стріла летить, то вітер  створює протяжний звук. О! Як боялися вороги, коли скіфи випускали в повітря свої стріли, адже здавалося, що то  який  нечуваний звір виє за спинами скіфських воїнів. Це був такий тактичний прийом скіфів, які вони застосовували  у війнах.

 

 VІІ слайд(робота з картою) У 515-513 рр. до н.е відбулася знаменита скіфо-перська війна. Перський цар Дарій з 10-тисячним військом прийшов на територію Великої Скіфії. Він думав, що швидко підкорить скіфів. Та скіфи володіли особливими тактиками. По-перше вони вели «партизанську війну» - наскочать зненацька невеликим загоном, обстріляють персів і зникнуть на своїх швидких конях. Перси несли великі втрати. До того ж «Скіфський постріл» відрізнявся тим, що на повному скаку, швидко обернувшись, лучник поціляв прямо у ворога з відстані в 500 метрів.

 

VІІІ слайд(робота з картою) А вирішальна битва відбулася недалеко від нас. Зараз на межі Полтавської та Сумської області є археологічний заповідник – Більське городище. Історики вважають  його містом, описаним Геродотом – містом Гелон.

У 2014 році біля села Куземин археологи розкопали залишки оборонних споруд і пристані. Тільки уявіть – по Ворсклі плавали грецькі кораблі і вели торгівлю зі скіфами. А от   останні два роки на Більському городищі знайшли рештки жертовників,  золоті частини щитів і бляшки з поясу воїна. Ну, і , звичайно, наконечники від стріл.

 

ІХ слайд(робота з картою) Але все ж  у ІІІ ст. до н.е. прийшли ще сильніші воїни – сармати. Вони витіснили скіфів у Крим. Та деякий час існувала держава Мала Скіфія з центром у Неаполі Скіфському. Поступово скіфи змішалися з грекамим та іншими народами.

Але безумовно вони  відграли важливу роль в етногенезі та  державотворенні на українських землях.

Ось і вся інформація. Залишається лише  переглянути, що ви вибрали за своїми допоміжними історичними дисциплінами?

7.Дидактична гра «Впізнай  діяча»

Вчитель українознавства: А тепер пропоную здійснити історико-літературний екскурс у минуле та сучасне нашої держави. У вас є портрети  історичних діячів, про яких ми вже говорили на уроках  українознавства. Розкладіть їх у тому порядку, як вони правили. Я буду зачитувати вам  уривки з легенд, літературних творів про цих людей, а ви будете показувати відповідний портрет. Така «тиха» вікторина «Впізнай діяча».

Святослав - Михайло Грушевський про цього князя сказав, що він – «козак на престолі».

Ольга – За її правління Русь-Україна провадила мирну дипломатичну політику по відношенню до сусідів

Володимир - Нестор Літописець  розповідав, що цей князь  хрестив Русь «вогнем і мечем».

Ярослав Перший писемний закон – «Руська правда» було створено з ініціативи цього правителя

Дмитро Вишневецький - Цей гетьман заснував на острові Хортиця першу Запорізьку Січ-фортецю

 Богдан Хмельницький -Цей гетьман керував Національно-визвольною війною українського народу, в ході якої було створено Козацьку  державу – Військо Запорозьке.

 Іван Мазепа - Цей гетьман повстав проти панування російського царату, заключивши союз з шведським королем.

Т.Шевченко- Великий Кобзар, який став символом українського національного відродження у ХІХ столітті

Л.Українка - Про неї Іван Франко говорив: «Від часу Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої хорої дівчини»

М.Грушевський -Його називають «батьком української історії» та  він був ще і керівником Української Народної Республіки.

С.Петлюра -Організатор та очільник Армії Української Народної Республіки, якому належать слова: « Наша сила — в єдності, а порука успіху наших змагань — в державній слухняності»

В.Стус -Український поет,  правозахисник, який загинув у радянських таборах як борець за  права української нації.

О.Берест - Українець, наш земляк, який підняв прапор над Рейхстагом у 1945 році.

Л.Лукяненко - Герой України, автор «Акту проголошення незалежності України».

 

8.Дидактична гра «Віхи державотворення України»

Вчитель історії: А тепер давайте розташуємо ці портрети на лінії часу, відповідно до етапів розвитку нашої держави:

- Княжа Русь-Україна - (Святослав, Ольга, Володимир, Ярослав);

- Козацька Україна – (Дмитро Вишневецький, Богдан Хмельницький, Іван Мазепа);

- Національне відродження – (Т.Шевченко, Л.Українка);

- Українська революція – (М.Грушевський, С.Петлюра);

- Боротьба за незалежність – (В.Стус, Л.Лукяненко)

А ви пам'ятаєте дату проголошення Незалежності України? Так, це – 24 серпня 1991 року. Але свобода завжди дається нелегко. І сьогодні наші сучасники відстоюють право  української нації мати власну  Незалежну державу.

 

9.Інформаційна розвідка «Герої сучасної України»(повідомлення учнів)

Вчитель українознавства: Ви отримали опереджувальне завдання. Вам необхідно було дізнатися про окремих героїв сучасності, які  поклали життя за нашу державу. Це – герої «Небесної сотні» та воїни, які загинули у війні на Сході України.

V.  Узагальнення та систематизація знань. Підсумок уроку.

10.Метод «Вузлики  напам’ять»

Вчитель українознавства: Важким шляхом наша Україна  здобувала свою незалежність.  Які риси, на вашу думку, повинні бути притаманні воїну-герою? Пропоную ці поняття-асоціації не тільки назвати, а й запам’ятати. А щоб це запам’яталося надовше, ми зав’яжемо вузлики напам’ять.

Слова для запам’ятовування: мужні, сміливі,стійкі, сильні,  звитяжні, нескорені, герої, переможці тощо

Вчитель історії: А яке ж відношення до героїв

сучасності мають скіфи? До чого ж тут  давній

 народ, який жив  дві з половиною тисяч років

 тому? Пам’ятаєте? –

«Кажуть скіфи ми… дикі… уперті…

                                                   Можливо і так!

Звідки в нас ота стійкість, терплячість і сила?

Душать, топчуть, плюндрують, схиляють…

                                                                  Відтак

Все одно, не стоїть мій народ на колінах! »

Один зі спецпідрозділів у зоні бойових дій на Донбасі так і називається – «Скіф». Це  бійці із Запорізької області, які  обороняли  Маріуполь, не пропустивши  ворогів у це місто. А ще на озброєнні у ВСУ є модифікований протитанковий керований комплекс «Скіф» та ракетна установка з такою  ж назвою. Та, повірте, зброя – це лише одна зі складових  успіху. А от найголовніше – нескорений дух, звитяга, прагнення до перемоги, які з давніх часів і до сьогодення притаманні нашим співвітчизникам.

V.  Домашнє завдання:

На наступний урок:

Українознавство- написати твір-мініатюру «З Україною в серці». Епіграфом до творів обрати один із крилатих висловів.

Історія- прочитати відповідний параграф, обмінятися інформацією з карточок і запамятати  ці історичні факти;

На  навчальний рік: Вивчити поняття, над якими сьогодні працювали.

    На довгий вік:

Вчитель українознавства: Дорогі діти! Ви – майбутнє України, за кілька років саме ви будете вирішувати її долю.    Бажаю вам усім бути гідними синами та дочками своєї Батьківщини. Хочу закінчити словами Дмитра Макогона:

В тяжку, безсонячну годину,

В часи кровавих сліз і мук –

      Любіть, плекайте Україну

І не щадіть для неї рук.

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Бордун Зоя
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
1518
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку