Інтегрований нетрадиційний урок української мови та математики в 4 класі з використанням інноваційних методів та прийомів
Інтегрований урок української мови та математики в 4 класі
Тема. Повторення вивченого про прикметник як частину мови та ділення на двоцифрове число з остачею та без остачі
Мета. Актуалізувати знання про прикметник як частину мови та його значення в мовленні; повторити ділення на двоцифрове число з остачею та без остачі. Розвивати у дітей зв’язне мовлення, математичне мовлення, увагу, пам'ять, обчислювальні навички, логічне мислення, вміння здійснювати самооцінку.Виховувати старанність, охайність, працьовитість, бажання працювати в групі, в парі; бути кмітливими та організованими.
Особливості проведення уроку. Урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, мультимедійної презентації.
Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, презентація Microsoft PowerPoint, підручники, мікрофон, картки із завданнями для групової та парної роботи.
Тип уроку. Інтегрований нестандартний урок
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ КОМПОНЕНТ
Продзвенів уже дзвінок
Час почати наш урок.
Активно будемо працювати,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім четвертім класі –
Діти просто молодці!
ІІ. МОТИВАЦІЙНИЙ КОМПОНЕНТ
1.Вступне слово вчителя
- Добрий день, діти. Сьогодні у нас звичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну знань, в країну чудову,
Що вас чекає, вам ще невідомо.
Сьогодні в нас не зовсім звичайний урок, а урок, на якому об’єднаються два несхожих навчальних предмети: українська мова та математика.
Роботи у нас багато, тому, щоб всю її подолати, потрібно бути:
Слайд 1
уважними
розумними
організованими
кмітливими
- Прочитайте, яке слово утворюється з перших букв?
- Якщо ви будете саме такими, урок пройде швидко і цікаво.
Слайд 2
-Хто з вас зможе прочитати речення, використовуючи математичні знаки?
УРОК = увага + розум + сумлінність + кмітливість + творчість + працьовитість + активність + наполегливість
2.Складання девізу уроку.
- Діти, а давайте разом складемо девіз уроку.
Слайд 3
(З розсипаних слів скласти вислів)
Навчати, добре, знати, хто, хоче, все, багато, того.
( Хто хоче багато знати, того добре навчати )
- Хто з вас хоче багато знати?
- Я рада, що знайшла так багато однодумців.
3. Інтерактивна вправа « Очікування».
- Чого кожен з вас очікує від уроку?
Слайд 4
( На слайді випливають слова:)
Я очікую, що ….
На уроці мене чекає ….
Цей урок навчить мене ….)
-Я теж хочу висловити свої очікування:
Ви будете активно працювати;
Доведете, що знаєте багато з теми;
Умієте точно, гарно висловлювати свої думки;
Будете злагоджено працювати в парах.
4. Правила роботи на уроці
Слайд 5
Ми поважаємо права власні й інших.
Ми не сміємося над чужими помилками.
Ми маємо право на помилку, бо вчимося.
Ми ділимося напрацьованими матеріалами та думками.
Ми завжди допомагаємо один одному.
Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба, запитуємо.
Ми цінуємо здобутки інших.
Ми намагаємося виконувати роботу якнайкраще.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
-На цьому уроці ми з вами пригадаємо одну частину мови, яку вивчали раніше. А яку саме нам допоможе дізнатися вірш…Я вам читатиму вірш, а ви намагайтесь запам’ятати якомога більше слів, які найпоширеніші та найуживаніші та відповідають на одне і те питання.
…Ця частина мови,
без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.
Земля – ласкава, люба, рідна,
А сонце – щире, золоте,
А небо – лагідне, погідне,
Життя – прекрасне, золоте.
А очі мами – добрі, ніжні,
А голос – чистий і дзвінкий,
А руки – теплі і надійні,
А погляд – сонячний, ясний.
Квітки у полі – білі, сині,
Червоні,жовті, голубі.
Хмарки у небі – бистрокрилі,
Весняні, літні, зимові.
Усі ознаки називає
Ця частина мови.
І жодної не обминають
Слова ці, справді, пречудові.
- Отже, яку частину мови ми будемо повторювати?
Так, ми згадаємо все, що знаємо про прикметник.
Слайд 6
- Які слова-прикметники ви почули у вірші? Назвіть їх.
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ ( Мовна частина)
1. Висування проблемних запитань. Технологія «Мозковий штурм»
- Яке свято ми нещодавно святкували?
- Хто головні герої цього свята?
Слайд 7
- Усе, що я вам розповім, трапилося напередодні Нового року. На Північному Полюсі Дід Мороз і Снігуронька готувалися в дорогу: збиралися привітати всіх людей зі святом. І саме в цей час морозний вітерець приніс їм телеграму. Ось вона. А зміст цієї телеграми такий: «Дуже чекаємо на вас. Прикметники».
- А хто такі Прикметники?
- Яка роль їх у мовленні?
- Чи можна жити без прикметників? — спитав Дід Мороз у Снігуроньки. Снігуронька відповіла: «Прикметники — це...», а далі забула.
Допоможемо Снігуронці?
Слайд 8
А тепер пригадайте:
- Що таке прикметник?
- Що означає?
- На які питання відповідає?
- З якою частиною мови прикметник найчастіше пов'язаний у реченні?
- Як змінюється?
- Які закінчення мають прикметники чоловічого (-ий, -ій), середнього (-е, -є) і жіночого роду (-а, -я) в називному відмінку однини?
- Яким членом речення є?
- Який розділ мови вивчає прикметники? (Морфологія)
2.Тренувальні вправи
- «О, так! Це дуже важлива частина мови! Дід Мороз узяв у руки свою чарівну палицю, стукнув нею тричі, і вони із Снігуронькою в ту саму мить опинилися в країні Морфологія, у місті Прикметників і відразу потрапили школи «Інтелект» і саме в 4 клас.
Слайд 9
- Звичайно, що вони приготували вам подарунки, але, щоб їх отримати, треба виконувати протягом уроку різноманітні завдання. Завдання з української мови знаходяться в одній скринці, хто буде найактивніший, отримає титул від діді Мороза – «Юний філолог», а з математики в іншій – найкращий знавець математики зможе отримати титул – «Юний математик».
Ви готові?
а) Відгадування загадки
Як рій кружляють у повітрі
Сріблясті зірочки іскристі.
Летять, кружляють, як пушинки,
Легкі, білесенькі (сніжинки).
- Які слова вам допомогли відгадати загадку?
- До якої частини мови належать?
- Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слово зима?
б) Гронування слова «ЗИМА»: складання сніжинки з слів сніг, віхола, сніжинки, кучугури, лід, бурульки, мороз, лижі , сніговик, гра …)
в) Каліграфічна хвилинка
Зошит свій я відкриваю
Та під нахилом кладу.
Сяду рівно, не зігнусь,
За роботу вмить візьмусь.
сн іж жи ин ка сніжинка
г) Робота у зошиті (колективно)
- Доберіть до слова сніжинка споріднені слова, підкресліть прикметники.
(сніжинка, сніг, сніговий, сніговик, засніжений, засніжило, сніжно…)
д) Робота по варіантах
- Доберіть до слова сніжинка прикметники.
(сніжинка яка? маленька, кудлата, легенька, пухнаста, весела, срібляста, іскриста, біленька, зірчата…).
А зараз, діти, допоможіть розв'язати Діду Морозу суперечку про те, який буває сніг.
Ранок відповідає — золотий, небо говорить — блакитний, старій ялині здається, що синій, куріпка думає, що теплий, вечірній зірці він бачиться червоним.
А вам, діти?
Переконайте всіх, який же насправді буває сніг ( чистий, пухнастий, білий, іскристий, сріблястий, чарівний, легкий, холодний, яскравий….).
е)Фізкультхвилинка
У володарки зими трішечки замерзли ми.
Грудень каже: « Пострибай!», січень просить: « Присідай!»
Встали-сіли, встали- сіли, розігріли наше тіло.
Лютий місяць наказав: час збиратися до справ.
Сіли, діти всі гарненькі, спинки держимо рівненькі.
Книги відкриваємо – знання повторюємо.
є) Робота за підручником. Вправа № 178 (усно)
-Прочитайте текст. Замість крапок доберіть з довідки прикметники, поставивши їх у потрібних відмінках.
— Отже, ви бачите, що без прикметників нам ніяк не обійтися. В нашій мові вони відіграють надзвичайно важливу роль, текст стає більш зрозумілим, краще сприймається.
ж)Робота в групах
— Молодці, діти! Діду Морозу і Снігуроньці дуже сподобались ваші відповіді. І вони хочуть дати вам різні завдання.
1-а група. Доповнити речення.
Промчала на конях (яка?) зима.
Подарувала (які?) діаманти (яким?) берізкам і (яким?) соснам.
Ліс взимку — це (яка?) країна.
(Яка?) краса перехоплює подих.
Довідка: білокрила, крижані, білокорим, зеленим, незвичайна, дивна.
2-а група. Скласти невеличке оповідання за опорними словами.
Чарівна зима, пухнасті сніжинки, зачарований велетень, тепла ковдра, снігові шапки.
3-я група. «Відгадай прикметник за закінченням».
Встановіть за закінченнями, який прикметник необхідно додати до сполучення прикметника з іменником.
-ий гай, -е небо, на – ому озері, - ій табір, до – ого села, -е скло, -ого хліба, - я хата, - ої берези.
Зелений гай, блакитне небо, на синьому озері, сусідній табір, до ближнього села, прозоре скло, черствого хліба, крайня хата, стрункої берези.
з) Хвилинка поезії (усно колективно)
- Діду Морозу і Снігуронці дуже сподобалося як ви повторювали раніше вивчений матеріал, активно працювали. А ще вони хочуть дізнатися, чи любите ви складати вірші.
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така ….( чудова)
Міста чистенькі, білі села -
Зима і радісна й …(весела)
Кружляють вальс сніжинки ніжні,
Зима по-своєму…( красива)
А вранці іній – от обнова!
Яка зима у нас …( казкова)
Гілок од інею не видно,
Тоді вона, звичайно… (срібна)
Зима буває вередлива,
То часом добра, то… ( сварлива)
Яка ж зима? Яка вона?
Вона весела і …( сумна)
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ (Математична частина)
- Дід Мороз приніс нам чарівну скриньку, а в ній завдання з математики. Покажемо нашим гостям знання і з цього предмету, а саме як: виконувати ділення з остачею на двоцифрові числа, розв’язувати задачі.
Слайд 12
Математика - наука точна і серйозна,
І прожити без неї навіть дня неможна.
1.Усні обчислення ( стор. 128 №865)
2. Математичний диктант
30*5 |
70*7 |
90*2 |
280:4 |
60*2 |
180: 6 |
320: 8 |
560:8 |
150:5 |
810:9 |
(Перевірка «Оплесками»)
3. Робота над прикладами
-А чи вмієте ви виконувати приклади на ділення з остачею?
(Фронтально біля дошки)
554: 60 = 9 ( ост 14 ) 125: 50 = 2 (ост. 25 )
112: 40 = 2 (ост. 32) 370: 80 = 4 ( ост. 50)
610: 70 = 8 ( ост. 50) 360: 50 = 6 (ост. 10)
4. Фізкультхвилинка
Раз, два, три, чотири, п’ять -
Нам пора уже вставати.
Не лінуйся, поспішай.
На зарядку вирушай.
Раз, два, три - очей не три!
Руки треба догори!
Вправо, вліво повернись -
І гарненько потягнись.
Руки вгору, руки вниз,
Ще раз вгору, ще раз вниз.
Головою покивай,
На зарядку вирушай!
5. Робота над задачею
Виконаємо задачу № 878. Читання задачі, аналіз.
Диференційоване виконання.
1 група – самостійно,
2 група - за схемою,
3 група – з допомогою вчителя.
( Нагородженя найактивнішого й оцінювання всіх).
VІ.Підсумок уроку
1.Складання реклами
- Що таке реклама? І що можна рекламувати? Сьогодні пропонуємо створити рекламу нашому уроку.
2. Інтерактивна технологія «Мікрофон».
На уроці я навчився ….
Я дізнався ….
Мені сподобалось ….
Мої очікування ……
Я поділюся вдома з батьками ……
Слухати ми перестали,
І тепер всі дружно встали,
Будем ми відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз
І легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз присіли, другий встали,
Всі за парти посідали.
Т Е Л Е Г Р А М А
«Дуже чекаємо на вас. Прикметники».