Наступна розробка уроку з використанням мультимедедійних технологій на уроках української мови розкриває різноманітні методи, форми і прийоми роботи учнів, які сприяють розвитку пізнавальної активності учнів.
Тема: Значення прикметників. Прикметники-антоніми, прикметники- синоніми. Багатозначні прикметники.
Мета: формувати навички добирання прикметників-синонімів та антонімів, розширити уявлення учнів про лексичне значення прикметників; розвивати мислення, увагу, мовлення учнів; виховувати інтерес і уважне ставлення до мови.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, нестандартний.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки із завданнями для індивідуальної, парної та групової роботи, мікрофон.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу
Слайд 1
ІІ. Відтворення і корекція опорних знань.
Слайд 2
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Слайд 3
Робота із словниковими словами.
Асфальт + неділя + трамвай =
Фарба + лантух =
Фанера Фартух
ІV. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку
Слайд 4
Густі, волохатий, некрасивий, гидкий, потворний, барвистий, елегантними, чудовими, пречудовими.
Сьогодні у нас незвичайний урок української мови. Ми з вами знову відвідаємо країну «Мова» і побуваємо в величному місті, яке називається «Слово» та пройдемося визначною вулицею «Синонімів», «Антонімів», «Прямих і переносних значень слів».
V. Первинне сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1. Спостереження за прикметниками – синонімами.
Слайд 5
Слайд 6
Слайд 7
Багряний, рум’яний, червоний, рожевий, малиновий.
На сході небо стало… Щічки у дівчинки були…кольору. Ліс восени став… .
Слайд 8
Два брати жили на світі. Був один з них працьовитий, а другий – ледачий дуже. Слухай казку про них, друже. Той розумний, той дурний, той великий, той малий. День і ніч брати сварилисьі ніколи не мирились. Все, що перший будував, другий миттю руйнував. Хоч брати вже й помирились, після них слова лишились абсолютно протилежні. В мові ці слова живуть, їх антонімами звуть.
- Розпізнайте слова, протилежні за значенням, випишіть їх парами.
Працьовитий – ледачий, розумний – дурний, великий – малий.
а) Прочитати завдання.
б) Прочитати словосполучення.
в) Прочитати слова з довідки.
г) До кожного прикметника, поданого в словосполученні, дібрати й записати відповідний антонім. Робота в парах. Взаємоперевірка.
7. Динамічна пауза.
Слайд 9
Іменник + прикметник = смішно
(Сонце зелене, заєць оранжевий, жираф мініатюрний, цукор чорний, тощо.)
8.Фізкультхвилинка
Слайд 10
Наші ручки: раз, два, три!
Наші ніжки: раз, два, три!
На носок, на каблучок.
Руку вліво, руку вправо:
Ми танцюєм козачок.
Раз — присядем,
Два — присядем,
Гарний настрій — добре всім.
Покружляли, повертілись
Й тихо всі за парти сіли.
8. Розпізнавання слів – прикметників у прямому і переносному значенні.
-У тому, щоб наша мова була яскравою, різнобарвною нам допомагають не лише прикметники-синоніми та антоніми, а ще й інші прикметники. А які саме, допоможе з’ясувати наступне завдання.
-З чим асоціюються у вас слова золотий
золота
золоте
золоті
- Ці слова вжиті в прямому чи переносному значенні? (прямому)
- А чи можна значення цього слова перенести на інший предмет? (так)
- Згадаймо правило про пряме та переносне значення слів.
(Слова у прямому значенні — це звичайна, повсякденна назва чогось (предмета, дії, ознаки). Слова в переносному значенні — назва образна, перенесена з одних предметів і явищ на інші ).
9. Отже, доберіть до кожного прикметника по два іменника, щоб утворені словосполучення вживалися як в прямому, так і в переносному значенні.
Слайд 11
Значення
пряме переносне
каблучка золота осінь
перо золоте волосся
сережки золоті руки
годинник золотий голос
10.Знайдіть прикметники, вжиті у переносному значенні.
Слайд 12
Робота з карточками.
Вибрати зі всіх словосполучень І р. – в переносному значенні, а ІІ р. – в прямому.
Словосполучення: зелена ялинка, чарівна зима, зоряне небо, сумний ліс, сірий вовк, веселі сніжинки, пухнаста білка, казкова галявина, засніжені дерева, веселий морозець.
11. Розкриття поняття багатозначності слів – прикметників
Слайд 13
Складіть словосполучення прикметник + іменник з прикметником гострий
У вовка гострі зуби.
Хворий відчував гострий біль.
Сокіл має гострий зір.
До страви подали дуже гострий соус.
- Яке значення прикметника гострий у словосполученнях? (багатозначне)
6.2 Пригадайте, які слова називаються багатозначними.
(Слова, що мають два і більше різних значень, називаються багатозначними).
VІ. Підсумок уроку.
Важкий – легкий, великий – маленький, високий – низький, верхнє – нижнє, голосний – приголосний, цікавий – нудний, повна – порожня, босе – взуте, лівий – правий, широка – вузька.
VІІ. Домашнє завдання.
Кросворд
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Запиши слова, протилежні за значенням.
1.Гострий –