Розробка уроку української мови з мультимедійними технологіями на тему: "Прикметники-синоніми,прикметники-антоніми, багатозначні прикметники"

Про матеріал

Наступна розробка уроку з використанням мультимедедійних технологій на уроках української мови розкриває різноманітні методи, форми і прийоми роботи учнів, які сприяють розвитку пізнавальної активності учнів.

Перегляд файлу

 

Тема: Значення прикметників. Прикметники-антоніми, прикметники- синоніми. Багатозначні прикметники.

Мета: формувати навички добирання прикметників-синонімів та антонімів, розширити уявлення учнів про лексичне значення прикметників; розвивати мислення, увагу, мовлення учнів; виховувати інтерес і уважне ставлення до мови.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, нестандартний.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки із завданнями для індивідуальної, парної та групової роботи, мікрофон.

Тип уроку: комбінований.

 

 

Хід уроку

І. Організація класу         

Слайд 1

  •      Учитель:
  •      Давайте привітаємось,
  •      Давайте посміхнемося,
  •      Давайте в очі глянемо,
  •      І нам тепліше стане.
  •      Раз рука, два рука,
  •      Раз плече, два плече.
  •      Голова вліво, вправо подивилась,
  •      Посміхнулась, привіталась. 
  •      Діти, давайте сьогоднішню зустріч розпочнемо з побажань.
  •      Доброго ранку, Даяно, я бажаю тобі веселого дня!
  •      Доброго ранку, Денисе, я дуже радий тебе бачити!
  •      Вітаю тебе, Катюшо, я хочу щоб день у тебе був щасливим!

 

 

 

 ІІ. Відтворення і корекція опорних знань.  

 Слайд 2

  •      2. Мозковий штурм. Гра «Так чи ні»
  •      1) прикметник – самостійна частина мови.(так)
  •      2) прикметник називає предмет (ні)
  •      3) прикметник називає дію предмета (ні)
  •      4) прикметник називає ознаку предмета (так)
  •      5) прикметник відповідає на питання який? яка? яке? які? (так)
  •      6) у реченні прикметники найчастіше – головні члени речення( ні)
  •      7) у реченні прикметники найчастіше другорядні члени речення (так)
  •      8) прикметники повязані з іменниками (так)
  •      9) прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразнішим, емоційнішим, яскравішим (так).
  •      Тож, давайте підведемо підсумок гри і зробимо висновок, що ж таке прикметник?

ІІІ. Актуалізація опорних знань     

 Слайд 3

Робота із словниковими словами.

  1.              Гра «Утвори нове слово»
  •             А тепер утворіть нове слово із підкреслених складів.

Асфальт + неділя + трамвай =

Фарба + лантух  =

Фанера      Фартух

  •             Чим схожі ці слова? Чим вони відрізняються?
  1.              Каліграфічна хвилинка.
  •             Запишіть слова в зошит. Що потрібно запам’ятати у цих словах?
  •             Доберіть до них прикметники, які характеризують їх.

ІV. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності, повідомлення теми та  мети уроку

  1. Перегляд мультфільму тітоньки Сови  «Гусениця і метелик».

Слайд 4

  •      Запам’ятайте прикметники з мультфільму.

Густі, волохатий, некрасивий, гидкий, потворний, барвистий, елегантними, чудовими, пречудовими.

  •      До яких прикметників можна дібрати антоніми? Синоніми?
  •      Які прикметники утворюють синонімічний ряд?
  •      Який прикметник може вживатися в переносному значенні?   

Сьогодні у нас незвичайний урок української мови. Ми з вами знову відвідаємо країну «Мова» і побуваємо в величному місті, яке називається «Слово» та пройдемося визначною вулицею «Синонімів», «Антонімів», «Прямих і переносних значень слів».

V. Первинне сприймання та усвідомлення нового матеріалу

 1. Спостереження за прикметниками – синонімами.       

Слайд 5

  •      Пригадайте значення слова синонім.
  •      Згрупуйте подані на дошці прикметники в синонімічні ряди. (Робота в парах)
  •      Розумний, відважний , тямущий ,сміливий, мужній, духмяний, хоробрий , кмітливий.
  •      Прочитайте першу групу; другу.
  •      Якими прикметниками ми охарактеризуємо воїнів, які відстоюють єдність нашої країни в зоні АТО?
  •      Яке слово зайве? (Духмяний)
  •      Доберіть до нього синоніми. Запишіть. (Запашний, пахучий)    
  •      Складіть з ними речення.
  •      (Духмяний хліб із золотою шкоринкою лежав на вишитій скатертині.)
  1. Добір прикметників-синонімів

         Слайд 6

  •                     А зараз спробуємо поекспериментувати і самостійно дібрати прикметники – синоніми до поданих слів
  •                 Замурзаний ( брудний, заяложений, засмальцьований).
  •                 Хоробрий ( сміливий, безстрашний, відважний)
  •                 Жовтогарячий ( оранжевий, помаранчевий)
  •                 Хитрий (підступний, лукавий)
  •                 Старанний ( ретельний, пильний, дбайливий )
  1. Творча робота. Картки на партах.   

Слайд 7

  •      З ряду слів, близьких за значенням, доберіть і вставте замість крапок найбільш влучне.

Багряний, рум’яний, червоний, рожевий, малиновий.

На сході небо стало… Щічки у дівчинки були…кольору. Ліс восени став… .

  1. Робота з прикметниками-антонімами     

Слайд 8

  1. Два братии- вороги

    Два брати жили на світі. Був один з них працьовитий, а другий – ледачий дуже. Слухай казку про них, друже. Той розумний, той дурний, той великий, той малий. День і ніч брати сварилисьі ніколи не мирились. Все, що перший будував, другий миттю руйнував. Хоч брати вже й помирились, після них слова лишились абсолютно протилежні. В мові ці слова живуть, їх антонімами звуть.

 - Розпізнайте слова, протилежні за значенням, випишіть їх парами.

Працьовитий – ледачий, розумний – дурний, великий – малий.

  1. Виконання  вправи 156

а) Прочитати завдання.

б) Прочитати словосполучення.

в) Прочитати слова з довідки.

г) До кожного прикметника, поданого в словосполученні, дібрати й записати відповідний антонім. Робота в парах. Взаємоперевірка.

7. Динамічна пауза.  

 Слайд 9

  •      А зараз відпочинемо і пофантазуємо. Розв’яжіть приклад:

Іменник + прикметник = смішно

(Сонце зелене, заєць оранжевий, жираф мініатюрний, цукор чорний, тощо.)

8.Фізкультхвилинка       

Слайд 10

Наші ручки: раз, два, три!

Наші ніжки: раз, два, три!

На носок, на каблучок.

Руку вліво, руку вправо:

Ми танцюєм козачок.

Раз — присядем,

Два — присядем,

Гарний настрій — добре всім.

Покружляли, повертілись

Й тихо всі за парти сіли.

8.  Розпізнавання слів – прикметників у прямому і переносному значенні.

-У тому, щоб наша мова була яскравою, різнобарвною нам допомагають не лише прикметники-синоніми та антоніми, а ще й інші прикметники. А які саме, допоможе з’ясувати наступне завдання.

-З чим асоціюються у вас слова      золотий

золота

золоте

золоті

 -  Ці слова вжиті в прямому чи переносному значенні?    (прямому)

 -  А чи можна значення цього слова перенести на інший предмет?  (так)

 -  Згадаймо правило про пряме та переносне значення слів.

(Слова у прямому значенні — це звичайна, повсякденна назва чогось (предмета, дії, ознаки). Слова в переносному значенні — назва образна, перенесена з одних предметів і явищ на інші ).

9.  Отже, доберіть до кожного прикметника по два іменника,   щоб утворені словосполучення вживалися як в прямому, так і в переносному значенні.

Слайд 11

 

                                              Значення

  пряме                                                                                     переносне

  каблучка золота   осінь

  перо золоте   волосся

  сережки золоті   руки

  годинник золотий   голос

  •      А для чого нам з вами потрібно вивчати ці слова? (Щоб наше мовлення було виразним, образним, поетичним.)

10.Знайдіть прикметники, вжиті у переносному значенні.    

Слайд 12
Робота з карточками.

Вибрати зі всіх словосполучень І р. – в переносному значенні, а ІІ р. – в прямому.

Словосполучення: зелена ялинка, чарівна зима, зоряне небо, сумний ліс, сірий вовк, веселі сніжинки, пухнаста білка, казкова галявина, засніжені дерева, веселий морозець.

11. Розкриття поняття багатозначності слів – прикметників       

 

 

 

Слайд 13

 

Складіть словосполучення прикметник + іменник з прикметником гострий                                                                                                     

У вовка гострі    зуби.

Хворий відчував гострий   біль.

Сокіл має гострий    зір.

До страви подали дуже гострий    соус.

- Яке значення прикметника гострий у словосполученнях?     (багатозначне)    

6.2 Пригадайте, які слова називаються багатозначними.

(Слова, що мають два і більше різних значень, називаються багатозначними).

VІ. Підсумок уроку.

  1.              Гра «Скажи без затримки».

Важкий – легкий, великий – маленький, високий – низький, верхнє – нижнє, голосний – приголосний, цікавий – нудний, повна – порожня, босе – взуте, лівий – правий, широка – вузька.

  1.              Гра «Чи правильне твердження?» (якщо твердження правильне – діти аплодують, якщо ні – тупотять)
  •                  Прикметники-синоніми – це слова близькі за значенням.
  •                  Слова «веселий», «весело», «веселиться» – це слова-синоніми.
  •                  Прикметники-антоніми – це слова протилежні за значенням.
  •                  Словосполучення «працьовита людина» вжите в прямому значенні.
  •                  Антонім до слова «веселий» – «радісний».

VІІ. Домашнє завдання.

  •                     А зараз погляньте під свої щоденники. Що там?
  •                     А на звороті цих хмаринок на вас чекає сюрприз. Цей кросворд – ваше домашнє завдання, розгадавши його, ви згадаєте, про що сьогодні на уроці йшла мова.

 

 

  Кросворд

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запиши слова, протилежні за значенням.

               1.Гострий –

  • 2. Білий -
  • 3. Важкий -
  • 4. Кислий –
  • 5. Світлий –
  • 6. Великий –
  • 7. Рідкий –
  • 8. Багатий –
  • 9. Холодний –
  • 10. Повільний -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
3115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку