Інтегрований урок української мови, ЯДС у 4-му класі

Про матеріал
На основі матеріалу про лелеку – народного символу України, діти мають можливість удосконалити уміння розпізнавати часові форми дієслів, збагатити словниковий запас, виховати в собі любов до живої природи, почуття патріотизму, любов до рідної мови.
Перегляд файлу

     ЛЕЛЕКА  - НАРОДНИЙ СИМВОЛ УКРАЇНИ

Інтегрований урок української мови, ЯДС  у 4-му класі

Українська мова. Узагальнення знань про дієслово

ЯДС Охорона природи в зоні степів.

Виготовлення лелеки із паперу.

 

Мета:

формування предметних компетентностей: узагальнити і поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, його граматичні ознаки;

удосконалювати уміння розпізнавати часові форми дієслів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уважність, спостережливість, мовлення учнів, вміння аналізувати, робити висновки; розвивати інтерес до вивчення рідної мови; розширити знання учнів про лелеку, його користь у природі; виховувати почуття патріотизму, любові до живої природи, до народного символу України – лелеки;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати здатність само організовуватися до навчальної діяльності, доводити роботу до кінця;

інформаційно-комунікативної: розвивати вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою;

соціальної: розвивати вміння продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, природознавство, трудове навчання.

Обладнання: комп’ютер, відеоролик “Лелеки», аудіозапис пісні «Лелеки» (у виконанні Н.Корольової), «Повертайтеся, лелеки, в Україну» Віктора Шатецького, сигнальні картки, картки для роботи у парі, аркуші білого паперу , чорні маркери.

 

 

 

                                    ХІД УРОКУ

 

І. Вступна частина

1. Організаційний момент

Закінчилася перерва,

Продзвенів чаклун-дзвінок,

А тепер усі швиденько

Налаштуймось на урок.

Всі гарненькі, чепурненькі

Й до роботи беручкі.

Починаймо працювати,

Ви ж у мене молодці,

Мови  рідної знавці.

 

Учитель. Я пропоную вам посміхнутися один одному, подарувати посмішку і в такому настрої розпочати урок під девізом:

«Будемо гарно працювати,

Щоб знання міцніші мати.»

ІІ Основна частина

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

А щоб наші гості, які завітали до нас, краще познайомились з вами, я пропоную вам назвати себе і сказати, чим ви полюбляєте займатись. (Я – Паша, люблю читати, я – Юля, люблю малювати ..)

 - Яка частина мови була найуживанішою під час нашого знайомства? (Дієслово)

Саме цій частині мови і буде присвячений наш урок. Сьогодні ми спробуємо розгадати таємниці дієслова, узагальнимо і доповнимо знання про нього.

  Щоб урок був  цікавим, вам потрібно проявити себе, показати свої знання, вміння з пройденої теми. А допоможе нам в цьому гість, ім’я якого ви дізнаєтесь, відгадавши загадку:

 

Він мостить гнізда на дахах,

У теплий край літа далеко.

Як зветься той цікавий птах?

Ну, скажіть хутчіш…(лелека).

 

Перегляд дітьми відеоролика «Лелеки»

Саме цей птах є гостем нашого уроку.

  • А яку ще назву має цей птах? (бусол, чорногуз, бузько, гайстер..)

   В Україні, за народним повір’ям, лелеку вважають вісником весни і початком нового життя.

   Біла лелека – виключно позитивний символ у більшості народів Європи, Азії, Америки, Австралії, емблема сонця, миру, добра.

   Цей гордий птах зовсім не боїться людину і в’є гнізда на дахах будинків, на верхівках дерев. Кожен рік повертаються лелеки на старе, обжите місце; люди звикли бачити в ньому ангела-охоронця домашнього житла, як мирний символ благополуччя.

  1. Робота в групах.
  • Діти, кожна група готувала домашнє завдання: повідомлення про лелек. Ваше завдання: уважно слухати повідомлення і виписувати дієслова.

Повідомлення дітей І групи.

  Лелеки – великі птахи, розмах крил яких сягає до 2 метрів, маса тіла до 3 кг. Всього на земній кулі 17 видів лелек.

  Два місяці вони турбуються про своїх пташенят – приносять воду в дзьобах, під час спеки роблять їм душ, поливають водою, годують від зорі до зорі.

  Лелечата напрочуд ненажерливі, постійно вимагають корму. Чорногузи харчуються переважно дрібними тваринами – дощовими черв’яками, комахами, жабами, мишами, рибою.

 (Турбуються, приносять, поливають, роблять, годують, вимагають, харчуються)

Повідомлення дітей ІІ групи.

  В Україні живуть два види лелек – білий і чорний. Лелека білий зимує в Африці, куди відлітає у вересні- жовтні. Молоді летять окремо від дорослих. Повертаються лелеки у лютому-березні.

  Лелеки полюбляють селитися поряд з людським житлом. При цьому вони надають перевагу вологій місцевості, долинам річок та низинним болотам.

  Сімейство чорногузів часто роками гніздиться на одному й тому ж самому місці. Гніздо будують з гілок дерев. Усередині птахи вистилають оселю сіном, травою, мохом.

  За останні роки кількість цих птахів дуже зменшилася. Лелека білий і лелека чорний охороняються законом.

( Живуть, зимує, відлітає, летять, повертається, полюбляють, надають, гніздиться, будують, вистилають).

Повідомлення дітей ІІІ групи.

  Лелеки чудово орієнтуються за сонцем навіть у хмарну погоду, по зоряному небі вночі. Дуже добре запам’ятовують різні помітки на землі, орієнтири. Вони, як вважають учені, навіть мають здатність орієнтуватися за магнітним полем землі.

  Гнізда у лелек багаторічні. Птахи починають їх ремонтувати або будувати нові на початку квітня. Вони дуже міцні і витримують найсильніші вітри і бурі.

  Пташенята лелек народжуються сліпими, але очі в них відкриваються вже через кілька годин. Годують пташенят обидва птахи – і мама і тато.

  До Червоної книги України занесено лелеку чорного.

(Орієнтуються, запам’ятовують, починають, ремонтувати, будувати, витримують, народжуються,відкриваються, годують, занесено).

Перевірка вчителем виконаної роботи.

  • Які дієслова виписали?
  1. Фронтальне опитування.

Гра «Незакінчене речення»

  • Дієслово називає…(дію предмета або стан).
  • Дієслово відповідає на питання…(що робить? що робив?)
  • Дієслово змінюється за…(часами, числами).
  • Дієслова теперішнього і майбутнього часу змінюються за..

(особами і числами).

  • Форму роду мають тільки…(дієслова минулого часу в однині)
  • Початковою формою дієслова є…(неозначена форма дієслова)
  • Неозначена форма дієслова не має…(часу, числа, особи, роду)
  • Найчастіше дієслово в реченні пов’язане з …(іменником)
  • У реченні дієслово виступає…(присудком).
  • Не з дієсловами пишеться…(окремо).

 

  1. Робота з сигнальними картками.

Вчитель. А тепер попрацюємо з сигнальними картками. Я називатиму слова, а ви сигнальними картками показуєте, який це час. Слідкувати за роботою будуть керівники груп.

(Грається, змайстрував, фарбує, прочитав, розкрили, дружать, зустрічають, настане, продадуть, розкажуть).

 

  1. Робота в парах.

Вчитель. Повертаємося до свого гостя – лелеки. Про нього існує багато прикмет і приказок. Попрацюємо в парах.

Гра «Збери прикмету чи приказку».

  Завдання: в отриманих реченнях знайти дієслова та визначити їх час, особу.

Діти отримують картки.

Прилетіли бусли                  весну принесли здалеку.

Прилетіли лелеки                 там щастя родиться.

Де лелека водиться                 весну принесли.

Зруйнуєш лелече гніздо         біля добрих людей.

Лелека селиться                      згорить хата.

Гніздо лелеки                          а весну додому повертає.

Де лелека не літає,                  окраса української оселі.

 

Вчитель. Народ любить, шанує і звеличує білих красенів з чорними кінчиками крил.

Письменники оспівують їх у своїх творах, поети – у віршах, народ – у легендах, композитори  - у музиці та піснях.

 

  1. Фізхвилинка

Вчитель.   Дуже добре ви трудились,

                  Мабуть, діти, ви втомились?

Діти. Бузькам вже не до науки,

          Ой, давно вже терплять муки.

          Затекли і ніжки, й крила,

          Лелечиха зве на діло.

Лелечиха(вчитель)    Ану, славні малюки,

                                    Станьте струнко, мов грибки,

                                    Крила вгору підіймайте,

                                    Ними добре помахайте,

                                    Голівками покрутіть,

                                    Стане легко й добре вмить.

(Діти далі виконують фізхвилинку під пісню Н.Корольової «Лелеки»)

  1. Робота в групах.

Гра « Будь уважний». Розподільний диктант.

Записати дієслова майбутнього часу:

І група – 1 особа;

ІІ група – 2 особа;

ІІІ група – 3 особа.

( Зустрічатиму, дивитиметесь, прилетять, будуть, гніздитися, допомагатиму, наносимо, дякуватиме, зрадієш).

 

8. Усні вправи.

    Робота із фразеологізмами. Дати пояснення та визначити слова неозначеної форми дієслова.

  • Жити своїм розумом. (Думати самому).
  • Знати на зубок. (Добре знати).
  • У рот води набрати. (Мовчати).
  • Не покладати рук. (Працювати багато і старанно).
  • Уставляти палиці в колеса. (Заважати).
  • Ганяти вітер по світу. (Ледарювати).

 

  1. Словникова робота. Робота в парах. Робота над словниковим словом « лелека». Кожна пара демонструє свій сенкан.

                                        Сенкан

Лелека

Довгоногий, довгошиїй, перелітний, дружній, поважний.

Поселяється, в’є, виводить, літає, вчить, годує, мостить.

Лелека – національний символ України.

Лелека – перелітний птах.

 

  1.                    Каліграфічна хвилинка.

ДДД  ел   вод   ться   од

Де лелека водиться, там щастя родиться.

  • Як ви розумієте це прислів’я?

(Лелека – це птах щастя, добробуту, спокою, радості).

  • Які дієслова зустрілися?
  • Який це час? (Теперішній)
  • Перебудуйте ці дієслова у форму майбутнього часу
  • Доберіть синоніми до слова – водиться. (Мешкає, живе, знаходиться).
  1.                    Дидактична гра «Пропущені літери».
  • Допоможіть літерам зустрітися з дієсловами. Але для цього треба згадати, як перевіряти написання ненаголошених особових закінчень теперішнього і майбутнього часу.

    (Відповіді дітей)

Вивч..мо, заспіва..мо, сид..мо, кос..мо, побіж..ж, зітр..мо, ход..мо, зігн..мо, ласу..ш, сі..мо, ліч..мо.

Перевірка написаного.

 

  1.                    Гра «Так чи ні».

 (Якщо «так» - ви встаєте, якщо «ні» - плескаєте в долоні.)

  • Дієслово означає предмет?(Ні)
  • У реченні дієслово найчастіше буває присудком? (Так)
  • Дієслово змінюється за часами? (Так)
  • Бувають дієслова в неозначеній формі? (Так)
  • Дієслова відповідають на питання який? яка? яке?(Ні)
  • Частка НЕ з дієсловами пишеться окремо? (Так)

 

  1.                    Інформаційний музичний диктант з вибірковим письмом.

Завдання: виписати з музичного тексту дієслова і визначити особу та час дієслів.

(Звучить пісня Віктора Шатецького «Повертайтеся, лелеки, в Україну»)

  • Про що ця пісня? (Про мир, про єдину країну, про те, що від війни страждають не тільки люди, але й птахи).

Вчитель. Дійсно, ніхто не міг навіть уявити, що ми будемо боятися за життя наших близьких, молитися за мир та мріяти, щоб на нашій землі не було війни, щоб наші діти ніколи не дізналися, що таке артобстріли, міни, біженці. Війна ніколи не наближує мир. Якщо ти дуже хочеш миру, то ти цим самим уже припиняєш війну. І недарма, саме лелека – цей священний птах, покровитель сім’ї і рідної домівки, є гостем нашого уроку.

  • Який висновок ми можемо зробити із почутого і побаченого?

(Відповіді дітей).

Вправа «Незакінчене речення»

Лелека це символ…(продовжіть)

(поваги до батьків, символ мандрівників, сімейного благополуччя, щастя, батьківщини).

Вчитель. Чи можемо ми, люди, навчитись чогось у цих прекрасних птахів? (Відповіді дітей).

Шануйте світ навколо себе, помічайте його красу. І хай у вашому житті якнайчастіше лунає лелечий клекіт – символ щастя, любові, миру.

  1.                    Виготовлення лелеки із паперу.

А на закінчення уроку ми складемо із паперу лелеку і подаруємо нашим гостям.

          Ознайомлення з планом виконання роботи

1) Відрізаємо квадрат з аркуша білого паперу А-4.

2) Малюємо заготовку.

3) Розмальовуємо чорним маркером хвіст і крила.

4) Згинаємо по діагоналі.

5) Вирізаємо голову і шию, розрізаємо пір’ячко.

6) Підкручуємо розрізані пір’я на хвості і шиї.

7) Вивертаємо, вставляючи хвіст у надріз.

15. Самостійна робота.

16. Презентація робіт.

 

ІІІ Підсумок уроку.

Зробимо останній крок,

Підсумуємо урок.

Технологія «Мікрофон».

  • Яку тему вивчали на уроці?
  • Які відкриття зробили для себе на уроці?
  • З яким настроєм завершуємо урок?

Вчитель.

              Дуже ви були старанні.

              Отже, всі ви – діти гарні,

              І за труд ваш на уроці

              Вам подякувати хочу.

              Прошу вас тихенько встати,

              Гостям : «До побачення» сказати.

   Діти дарують гостям лелечат.

 

 

 

 

  

 

 

doc
Додано
27 грудня 2022
Переглядів
773
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку