Інтегрований урок. " Узагальнення і систематизація знань про іменник. Леся Українка – поетична квітка України."

Про матеріал

Інтегрований урок . Узагальнення і систематизація знань про іменник. Леся Українка - поетична квітка України. Даний урок допоможе учням розширити знання про життєвий і творчий шлях геніальної поетеси- Лесі Українки та узагальнити знання з теми " Іменник "

Перегляд файлу

ТЕМА Узагальнення і систематизація знань про іменник.  Леся Українка – поетична квітка України.

МЕТА. Узагальнити і систематизувати знання учнів за темою, формувати вміння розпізнавати іменник за його істотними ознаками, розвивати вміння дітей аналізувати і робити висновки, спонукати їх до міркувань; розвивати мовленнєву компетенцію; виховувати любов до рідної мови.

Розширити знання учнів про життєвий і творчий шлях Лесі Українки, розвивати читацькі навички, збагачувати активний словниковий запас дітей, виховувати інтерес до творчості геніальної поетеси.

ОБЛАДНАННЯ. Презентація, портрет Лесі Українки, виставка її книг,   предметні картинки, вірші, загадки, вислови про мову.

ТИП  УРОКУ: інтегрований урок -  узагальнення і систематизації знань.

ДЕВІЗ  УРОКУ:  «Мудрим ніхто не вродився, а навчився»         

                                                                           Леся Українка

 

ХІД   УРОКУ

І. Організація класу. (Слайд 1)

                                       Пролунав уже дзвінок,

                                       Починається урок.

                                       Поверніться обличчям до гостей

                                       І лагідно промовте: «Добрий день!»

 

І. Етап  орієнтації   (Слайд 2)       
                                         Кожен  з вас приготувався,

                                         На перерві постарався.
                                         Зараз сядуть лиш дівчата,

                                         А за ними і хлоп’ята.

                                         Ми урок розпочинаєм,

                                         Рідну мову ми вивчаєм.

2.Девіз  уроку такий:« Мудрим ніхто не вродився, а навчився» (Слайд 3)

 

3.Емоційне налаштування  (Слайд 4 і 5)

                                       Є багато країн на землі,

                                       В них – озера, річки і долини…

                                       Є країни великі й малі,

                                       Та найкраща завжди – Батьківщина.

 

Учитель    (Слайд 6) 

 -  Батьківщина – це земля, на якій ти народився, де народився і твій дід, і твій батько, і всі ми.

-   Батьківщина – це рідне твоє місто чи село, вулиця, де стоїть твій будинок.

-   Батьківщина – це твоя рідна мова. І де б ми не були, куди б не закинула                нас доля, скрізь будемо відчувати поклик рідної землі, на якій ми народилися,

на якій навчилися розмовляти рідною українською мовою.

 

                                       Мова – душа народу (Слайд 7)

 

1-й учень                      Мій край чудовий – Україна!

                                       Тут народились ти і я.

                                       Тут над ставком верба й калина,

                                       Чарівна пісня солов’я.

 

2-й учень                      Все найдорожче в цілім світі,

                                       Бо тут почався наш політ.

                                       Цвітуть волошки сині в житі,

                                       Звідсіль ведуть дороги в світ

 

3-й учень                      І найдорожча рідна мова –

                                       Джерельцем радісно дзвенить.

                                       І мила пісня колискова,

                                       Й Чумацький Шлях кудись зорить.

                                                                         Надія Красоткіна

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

         – Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – його мова. Яка мова – така й душа. Яка буде сім’я, така буде й країна. Без рідної мови ви не навчитеся любити так, як треба, рідний край. Тому ми з вами продовжуємо вивчати рідну мову та славетних українських поетів.

 

4-й учень                     Рідна мово материнська,

                                      Ти – душа мого народу.

                                      Будь від роду і до роду,

                                      Рідна мово материнська!

                                                    Данило Кононенко

 

ІV.Повідомлення теми і завдань уроку       (Слайд  8 і 9)

                    Завдання уроку

1.Закріпити знання учнів про іменник як частину мови.

2.Розширити знання  про життєвий і творчий шлях  української поетеси - Лесі Українки.

3. Розвивати читацькі навички, мовленнєву компетенцію.

4. Виховувати любов до української мови, інтерес до творчості геніальної поетеси.

 

V. Актуалізація опорних знань    

   Повторення і закріплення знань про іменник   (Слайд 10)  

 

1. Робота в зошитах

 Хвилинка каліграфії        (Слайд 11)

 Уу  Ул Ук Уд уз ум уб  Україна

рідна Україна    незалежна  Україна

     Земля моїх батьків  зветься Україною.

-Назвати іменники. Чому ці слова є іменниками? Поясніть їх правопис.

  • Підкреслити головні й другорядні члени речення.
  • Отже, іменник земля в реченні виступає в ролі … (підмета), а іменник Україною - … ( другорядним членом речення).
  • До слова земля дібрати спільнокереневі слова. Назвати орфограму в даному слові.
  • До слова Україна дібрати слова синоніми.

 Вчитель:

    -Діти, чому одні іменники відповідають на питання – хто?, а  інші на питання – що?

2.Малюнковий диктант      (Слайд 12)    

    (На слайді предметні малюнки: учні 1 ряду – виписують іменники, що є

назвами істот, 2- й ряд – назвами неістот.)

 3. Гра «Відгадай загадку».

 Визначте рід слова-відгадки    (письмово)  (Слайд 13)

                                     Дуже повні ноги маю,

                                       Ледве їх переставляю.

                                       Височезний я на зріст.

                                       Біля рота  маю хвіст.    (Слон)

 

                                   ● До пухнастого хвоста

                                      Личить шубка їй руда.

                                      Як рушає полювати,

                                      Не виходить зайчик з хати.     (Лисиця)

 

                                   ● Всі його люблять, всі його чекають,

                                      А кожен, хто подивиться, 

                                      Той відразу скривиться.           (Сонце)

 

  4. Метод «Прес»                              (Слайд 14)

   - Визначити рід іменників, записаних на слайді (усно-«ланцюжком»)

    Море, струмок, пісня, зайчик, сестра, мова, вітер, мищка, слово, оленятко.

  5. Вправа « Мікрофон»      Доповнити вірш      (Слайд 15)

           Іменник має два числа - …  і … .(однина і множина)

           Один предмет- це … (однина)

           Два предмети - …  . (множина)

  6. Робота в парах     (Слайд 16)         

- Дібрати по два іменники, які вжиті в однині та в множині.

 7. Робота з підручником         (Вправа 291)  Прочитати і переказати текст)

(Слайд 17)

    Вправа «Мозковий штурм»

-Як змінювалися іменники, коли ви розкривали дужки? (Змінювалось закінчення)

- Чому змінювалось закінчення? (Змінювались питання)

- Отже, іменники змінюються за … (відмінками).

- Скільки відмінків є в українські мові? (7)

- Назвати відмінки і питання до них.

8.Робота в парах          (Слайд 18)

 (Одна дитина називає відмінки, друга  - питання до нього. Провідміняти біля дошки слово - дівчинка)

9.Коментоване письмо           (Слайд 19)

Утворити словосполучення, вживаючи слово білка

Стрибає (хто?) …

Хвіст (у кого?) …

Дав (кому?) …

Побачив (кого?) …

Спостерігав (за ким?) …

Шубка (на кому?) … .

10.Робота в групах                 (Слайд 20)

Скласти вислови про мову.

І група

(душу, нікчемну, Хто, має, мова, ж, у, нього, то, така. Українка Леся)

ІІ група

(Мова, скарб, українська, наш, без, якого, існувати, народ, може, не. Українка Леся)

Фізкультхвилинка  «Україно, ми твоя надія»  (Слайд 21)

11.Бліц – опитування               (Слайд 22)

- Яка частина мови називається іменником?

-Як розрізнити іменник назви істот і неістот?

-Які іменники є власним , а які – загальними?

-На основі яких ознак іменники розрізняють за родами?

-Як визначити число іменників?

-Які ви знаєте відмінки іменників?

-Якими членами речення виступають іменники у реченні?

12. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»    (Слайд 23)

- Отже, повторюючи граматичні ознаки іменника, ми склали «Асоціативний кущ»      

13. Робота над загадкою.     (Слайд 24)

                                       Червоний колір, кисло-солодкий смак,

                                       Кам’яне серце. Чому то так?  (Вишня)

14. Робота над віршем.     (Слайд 25)

         – Прочитайте вірш про вишеньки.

ВИШЕНЬКИ
          Поблискують черешеньки

в листі зелененькім,

черешеньки ваблять очі

діточкам маленьким.

Дівчаточко й хлоп'яточко

під деревцем скачуть,

простягають рученята

та мало не плачуть.
                                           

 

VІІ. Ознайомлення із життям і творчістю Лесі Українки.  (Слайд 26)

       Вчитель:  – Діти, хто є автором цього вірша? (Леся Українка)

         – Сьогодні на уроці ви продовжите знайомитися з життям і творчістю цієї української поетеси.

           25 лютого 1871 року в сім’ї Олени Петрівни і Петра Антоновича Косачів, які проживали у місті Звягелі,  народилася друга дитина – Лариса. Цього року їй  виповниться 146 років від дня її народження. Згодом в історію літератури вона ввійшла як Леся Українка.    

 

1-й учень  (Слайди 27, 28, 29)  Леся Українка – це дівчинка з України, яка народилася на Волині. Її справжнє ім’я та прізвище – Лариса Петрівна Косач.

  Мати, відома письменниця Олена Пчілка, займалася вихованням дітей і вела активну культурно – громадську діяльність. Вона була першою Лесиною вчителькою. Батько, юрист за освітою, був людиною лагідною і правдивою. У сім’ї панувала атмосфера поваги до народних звичаїв і традицій, до української культури.

        У сім’ї Косачів було 6 дітей: Ольга, Оксана, Микола, Ізидора, Михайло і Леся.

        З-поміж своїх братиків і сестричок Лариса особливо любила брата Михайлика. Вони завжди були разом.

 

2-й учень  (Слайд 30)  У дитинстві Лариса була жвавою і допитливою дівчинкою. У 4 роки добре читала, а в 5 уже написала листа своєму дядькові М. Драгоманову. Ларису по-домашньому кликали Лося, а в 5 років вона попросила, щоб її називали Лесею.

Улюбленими творами Лесі були вірші Т. Г. Шевченка, українські народні казки, грецькі міфи, книжки про дивовижні подорожі мандрівників.

Життя цієї талановитої дівчинки дуже відрізнялося від життя її однолітків.

Адже Леся жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з однолітками гучними коридорами.

Літературну діяльність Леся почала рано.  Коли їй виповнилося 9 років, написала свій перший вірш «Надія», який присвятила своїй тітці, яку було заарештовано за революційну діяльність.

 

                                       Поетична світлиця (Слайд 31)

3-й учень                      Ні долі, ні волі у мене нема.

                                       Зосталась тільки надія одна.

                                       Надія вернутись ще раз на Вкраїну,

                                       Поглянути ще раз на рідну країну,

                                       Поглянути ще раз на синій Дніпро, –

                                       Там жити чи вмерти, мені все одно.

                                       Поглянути ще раз на степ, на могилки,

                                       Востаннє згадати палкії гадки.

                                       Ні долі, ні волі у мене нема,

                                       Зосталася тільки надія одна.

                                        («Надія»)

4-й учень  Леся дуже любила доглядати за квітами, бо завжди мала свій квітничок. Вона вважала це «поважною» роботою. Та найбільше дівчинка любила доглядати за барвінком, який був і залишається українським народним символом.

5-й учень                       Барвіночку мій хрещатий,

                                       Зелений, дрібний,

                                       Ой, я ж тебе викохала,

                                       Хороший, рясний!

                                       Я ж садила, поливала

                                       Тебе на весні,

                                       Я ж думала. на віночок

                                       Здасися мені!

                                      (Барвіночку мій хрещатий»)

6-й учень  Взимку 1881 року Леся захворіла. Під час свята Водохреща в Луцьку дівчинка промочила ноги в крижаній воді. Діагноз – туберкульоз кісток, а потім і легень, нирок. Та ще в дитинстві поетеса засвоїла правило: щоб не плакати, треба сміятись.

7-й учень                      Як дитиною бувало

                                       Упаду собі на лихо,

                                       Та хоч в серце біль доходив,

                                       Я собі вставала тихо.

                                       «Що болить?» –  мене питали:

                                       Але я не признавалась,

                                       Я була малою горда,

                                       Щоб не плакать, я сміялась.

                                        («Як дитиною бувало…»)

 

8-й учень.  Коли дівчинці було 13 років, появився перший друкований вірш «Конвалія».

                                      Росла в гаю конвалія
                                      Під дубом високим,
                                      Захищалась від негоди
                                      Під віттям широким.
                                      Та недовго навтішалась
                                      Конвалія біла,—
                                      І їй рука чоловіча
                                      Віку вкоротила.
                                      Ой понесли конвалію
                                      У високу залу,
                                      Понесла її з собою
                                      Панночка до балу.
                                      Ой на балі веселая
                                      Музиченька грає,
                                      Конвалії та музика
                                      Бідне серце крає.
                                      (« Конвалія» уривок)

9-й учень  Передбачлива мати, відсилаючи вірші тринадцятирічної доньки до друку в Галичину, підписувала її псевдонімом «Леся Українка».   Олена Пчілка назавжди поєднала долю Лесі з Україною. Відтоді й пішли по всьому світі прекрасні поезії, підписані цим гордим, незламним, ніжним і красивим ім’ям.

Вона написала вірші, у яких закликала любити свій народ, край, волю, життя.

 

10-й учень                     На зеленому горбочку,
                                        У вишневому садочку,
                                        Притулилася хатинка,
                                        Мов маленькая дитинка
                                        Стиха вийшла виглядати,
                                        Чи не вийде її мати.
                                        І до білої хатинки,
                                        Немов мати до дитинки,
                                        Вийшло сонце, засвітило
                                        І хатинку звеселило.                    

                                        («На зеленому горбочку»)

 

11-й учень                    Онде балочка весела,
                                       В ній хороші, красні села,
                                      Там хати садками вкриті,
                                      Срібним маревом повиті,
                                      Коло сел стоять тополі,
                                      Розмовляють з вітром в полі

                                      Он ярочки зелененькі,
                                      Стежечки по них маленькі,
                                      Перевиті, мов стрічечки,
                                      Збігаються до річечки,
                                      Річка плине, берег рвучи,
                                      Далі, далі попід кручі…                                                                            

                                      («Онде балочка весела»)

 

12-й учень                   Соловейковий спів навесні

                                      Ллється в гаю, в зеленім розмаю,

                                      Та пісень тих я чуть не здолаю,

                                      І весняні квітки запашні

                                      Не для мене розквітли в гаю.

                                      Я не бачу весняного раю.

                                      («Соловейковий спів навесні»)

Учитель  19 липня 1913 року Леся померла на руках у матері. Пішла від нас велика дочка українського народу. Прожила вона всього 42 роки, і 33 із них плідно працювала на літературній ниві. Та не пішли її думки, її поезія.

(Учні читають слова зі слайда)   (Слайд 33)

                                       Як умру, на світі запалає

                                       Покинутий вогонь моїх пісень,

                                       І стримуваний промінь засяє,

                                       Вночі запалений, горітиме удень.

         – Ось таким був життєвий шлях Леся Українки. Але народ пам’ятає свою поетесу, любить, тому що вона була і залишається нашою національною гордістю. Надруковано багато книг з її віршами, які ви сьогодні декламували для своїх однокласників та гостей.

 

VІІІ. Підсумок уроку.

         – Підбити підсумки нашого уроку хочеться словами вірша.

10-й учень                    Не цурайтесь мови, люди,

                                       Рідного джерельця,

                                       Хай вона струмочком буде,

                                       Хай дійде до серця!

                                       Хай вона в піснях лунає,

                                       Кожен день і в свято.

                                       Соловейком хай співає

                                       В українській хаті.

                                       Бо ж вона така багата

                                       І така чудова.

                                       Неповторна і крилата

                                       Українська мова!

ІХ. Рефлексія   Вправа «Інтерв’ю»    (Слайд 34)

  • Отже, сьогодні на уроці:
  • ми пригадали – …
  • ми дізналися - …

 

ІХ Домашнє завдання      (Слайд 35)

Вправа 293 (диференційовано)

1.      O 1 завдання

2.      O 2 завдання

3     . O 3 завдання

Підготуватись до позакласного читання  «Творчий та життєвий шлях

Т. Г. Шевченка»

                                     Дякую за увагу! (Слайд 36)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Виховання поваги і любові до рідної мови, пробудження почуття захоплення її красою, ліричністю, милозвучністю, виразністю, а головне отримання знань за допомогою мови—це є міцний і надійний гарант національного виховання.

  1.  

– Зверніть увагу на слово ЧЕРЕШНЯ. Чим воно цікаве?

– Запишіть це слово красиво в зошит, і підкресліть літеру, яку треба запам’ятати.

– Змініть самостійно слово черешня за питаннями, що наведені на дошці. Де потрібно, використайте прийменник.

– Виділіть закінчення.

 

Росте (що?)….

Немає (чого?) …

Радію (чому?) …

Бачу (що?)…

Милуюся (чим?) …

Росте (на чому?) …

 

IV. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу

  1. Ознайомлення з морфологічним розбором іменника (вправа 74 )
  •                                                                          Завдання 1 виконати усно.
  •                                                                          Морфологічний розбір слова гілкою  робиться письмово коментовано за схемою (с.35)

Розбір іменника як частини мови

 

  1.     Аналізоване слово.
  2.     На яке питання відповідає?
  3.     Яка частина мови?
  4.     Власна чи загальна назва.
  5.     Назва істот чи неістот.
  6.     Рід.
  7.     Число.
  8.     З якими словами зв’язане в реченні?
  9.     Яким є членом речення – головним чи другорядним?

 

  1.  

– Зверніть увагу на слово ЧЕРЕШНЯ. Чим воно цікаве?

– Запишіть це слово красиво в зошит, і підкресліть літеру, яку треба запам’ятати.

– Змініть самостійно слово черешня за питаннями, що наведені на дошці. Де потрібно, використайте прийменник.

– Виділіть закінчення.

 

Росте (що?)….

Немає (чого?) …

Радію (чому?) …

Бачу (що?)…

Милуюся (чим?) …

Росте (на чому?) …

 

IV. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу

  1. Ознайомлення з морфологічним розбором іменника (вправа 74 )
  •                                                                          Завдання 1 виконати усно.
  •                                                                          Морфологічний розбір слова гілкою  робиться письмово коментовано за схемою (с.35)

Розбір іменника як частини мови

 

  1. Аналізоване слово.
  2. На яке питання відповідає?
  3. Яка частина мови?
  4. Власна чи загальна назва.
  5. Назва істот чи неістот.
  6. Рід.
  7. Число.
  8. З якими словами зв’язане в реченні?
  9. Яким є членом речення – головним чи другорядним?

 

 

Красивий, щедрий рідний край

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься Україна!

 

Тема. «Леся Українка» (про неї). Леся Українка «Давня весна», «Вечірня година», «Вже сонечко в море сіда…»

Мета. Розширити, поглибити й узагальнити знання учнів про життєвий шлях і творчість Лесі Українки; сприяти виникненню емоційного сприйняття творів поетеси; розкрити вплив  природи на настрій і почуття Лесі Уераїнки, удосконалювати вміння порівнювати; знаходити і пояснювати метафори, слова, вжиті в переносному значенні; формувати вміння виразного свідомого читання, розвивати образне мислення, уяву. Викликати захоплення великою силою волі поетеси.

Обладнання. Презентації, виставка книг, картки для групової роботи, тесту.

 

 

Девіз: Красиво читаємо,

          Чітко розповідаємо,

          Мову свою розвиваємо.

    Добрий день. У добрий час

                                      Раді ми вітати вас.

                                      З радістю стрічаємо,

                                      Щастя вам бажаємо.

                                      Всі почули ви дзвінок.

                                      Він покликав на урок.

                                      Кожен з вас вже постарався

                                      До уроку приготувався.

                                      Тож девіз тепер згадаймо

                                      І урок вже починаймо.

Девіз: Красиво читаємо,

          Чітко розповідаємо,

          Мову свою розвиваємо.

 

 

   Сьогодні наш урок ми присвячуємо відомій на увесь світ українській поетесі Лесі Українці. На уроках читання ми вже ознайомилися з багатьма її творами. Це одна з най освічених жінок Європи. Славетна Українка. На цьому уроці ми дізнаємося про неї та її твори більше.

 

 

 


В*ш*ньк*-ч*р*ш*ньк*

ч*рв*н*ї, сп*л*,

ч*г*  ж  б*  в*  т*к  в*с*к*

в*р*сл*  н*  г*лл*?

Вишеньки-черешеньки,

червонії, спілі,

чого ж бо ви так високо

виросли на гіллі?


 

 

− Пригадайте, з якого вірша цей уривок? ("Вишеньки-черешеньки" ). Хто його автор? ( Леся Українка).

-         Що ви знаєте про Лесю Українку? Які вірші пам’ятаєте?

 

 

   Читання поетичних творів та демонстрація ілюстрацій до них. (Діти готуються вдома)

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 березня 2018
Переглядів
1630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку