Дидактичні і розвивальні цілі:
Головні: дати учням уявлення про характерні ознаки весни в природі; вчити відчувати красу весняної природи та передавати її словом; удосконалювати каліграфічні навички.
Супровідні: удосконалювати навички визначити кількість складів у слові, робити звуко - буквений аналіз слів, групувати предмети за видовими та родовими ознаками, формувати вміння інтонувати слова, послідовно висловлювати свої думки, складати речення, розвивати творчий потенціал першокласників.
Виховні: виховувати вміння бачити й відчувати красу природи; виховувати любов до слова, мови культури мовлення, почуття дружби і товаришування.
Інтегрований урок
в 1 класі
«Весна іде, красу несе»
(Українська мова, читання,
Я і Україна)
Підготувала
вчитель початкових класів, вищої кваліфікаційної категорії,
вчитель-методист,
Кашперівської ЗОШ I-III ступенів,
Тетіївського р-ну,Київської обл.
Іванова Н.М.
Тема: Закріплення знань про вивчені букви (буквосполучення «дз»). Весна в природі. Ознаки весни. Рослини рідного краю.
Дидактичні і розвивальні цілі:
Головні: дати учням уявлення про характерні ознаки весни в природі; вчити відчувати красу весняної природи та передавати її словом; удосконалювати каліграфічні навички.
Супровідні: удосконалювати навички визначити кількість складів у слові, робити звуко - буквений аналіз слів, групувати предмети за видовими та родовими ознаками, формувати вміння інтонувати слова, послідовно висловлювати свої думки, складати речення, розвивати творчий потенціал першокласників.
Виховні: виховувати вміння бачити й відчувати красу природи; виховувати любов до слова, мови культури мовлення, почуття дружби і товаришування.
Обладнання: плакат «Ліс», таблиця - шарада, таблиця слів, листочки, на яких написані слова, малюнки: білка, їжак, паровозик, вагончики.
Зінтегровано зміст предметів, види діяльності: рідна мова й мовлення, читання, спостереження за довкіллям, ознайомлення з навколишнім середовищем.
Хід роботи
І. Організація класу до роботи.
- Вітання гостей:
Я всміхаюсь сонечку:
- Здрастуй, золоте!
- Я всміхаюсь квіточці -
Хай вона росте!
- Я всміхаюсь друзям
- Зичу їм тепла!
- Гостям усміхаюся,
- Зичу всім добра!
Пісенька психонастрою /Ми навчаємося грамоті сумлінно …!/
(на мотив « Вместе весело шагать»).
Учитель: всі сідайте тихо, діти, домовляймося не шуміти,
руку гарно піднімати,
на уроці не дрімати.
- Кому дозволимо сісти першими? /Дівчаткам/
- Так, спочатку краса, а потім - сила.
- А зараз пригадаймо правила роботи на уроці. Сядемо рівно … /Учні доповідають: працюватимемо старанно, відповідатимемо чітко, будемо писати гарно, слухати уважно/.
I. Вправа. «Очікування»
- Що очікуєте від нашого сьогоднішнього уроку? /Відповіді дітей/
II. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми й мети уроку.
- Сьогодні, діти, в нас надзвичайний урок. Я запрошую вас у подорож до казкового лісу, великої країни, яку знають всі відтоді, як починають говорити. Але для того, щоб дізнатися, яка ж назва у тієї країни, треба розплутати мотузочок з буквами /малюнок на дошці - «Слово»/.
- Країна слів цікава і чудова. Щоб до неї потрапити, треба вміти читати, ділити слова на склади, чути і позначати звуки, вчитися висловлювати свої думки, уважно слухати, а головне допомагати одне одному.
ІІІ. Колективна робота з учнями класу.
1. Мовна розминка.
Фонетична зарядка.
-А де ж наш пустун - язичок?
Заховався за біленький тиночок.
Ліг на бочок і мовчок. А ми його зараз розбудемо.
- Поплямкали губками.
Поклацали зубками, щоб міцнішими були.
Посичали гускою: с-с-с.
Подзижчали комариком: дз - з - з.
Подирчали трактором: др. - р- р
Уявіть, що ми у лісі. Які б звуки ми почули там? Прислухаємось, і відтворимо ці звуки.
- Як вітерець шумить? /ш -ш -ш /
- Як гуде жук? /ж -ж -ж/
- Як дзирчить джерельце? /хлюп - хлюп/
- Як співають пташки? /цінь - цінь/
- Як шумлять у птахів крила? /ш - ш - ш/
- Як у гайку струмок дзвенить? /джр - джр/
- Як можна сказати «тихо» /тс -с -с/ Просимо в лісі тиші.
- Як будемо працювати? /старанно/
- То що ж ви, діти, знаєте про букви і звуки?
- Скільки букв в українському алфавіті?
(Всі хором, імітацією рухів)
БУКВИ МИ ПИШЕМО І БАЧИМО.
ЗВУКИ – ЧУЄМО І ВИМОВЛЯЄМО.
2. Розчитка. Вправа на розвиток дихання.
- Навколо в лісі так гарно, зелено. Щоб не пом'яти травичку, пройдемося обережно по стежечці - мережечці /показую склади, які розміщені на стежечці/
га гу ник нко дзн дзик дзві дзво
- Чітко промовляємо кожний склад.
- Далі пострибаємо на одній ніжці /читаємо з акцентом на кожному складі/
- А хто зможе пробігтися по стежці? /читають швидко/
3. Утворення слів із розрізнених складів.
- Вітерець - пустунець розвіяв склади по всьому весняному лісі.
Із поданих цих складів складіть слова.
Ґудзик, дзиґа, дзвінок, дзвінко.
ІV. Робота над матеріалом уроку.
1. Каліграфічна хвилинка.
- Урок почнемо без зупинки, з каліграфічної хвилинки.
2. Правила санітарної гігієни під час письма/хором повторюють/
- Зошит свій я відкриваю, навскоси його кладу, ручку я ось так тримаю, сяду рівно, не зігнусь, буду я писати гарно, до роботи я берусь.
3. Виділення слова із звуками дз /згідно з рядковими словами/.
- Щось дзвенить в траві ввесь день -
Дзінь - дзелень! Дінь - дзелень!
- Що за квіточка дзвенить?
4. Запис з дошки:
Дз зв вн он ик дзвоник
5. Звуковий аналіз слів.
- Як на письмі позначають звуки?
- Назвіть у слові дзелень всі звуки послідовно.
- Скільки складів у слові? Доведіть свої міркування.
6. Творча робота
- Утворення слів з поданих анаграм.
- Сині лісові дзвіночки стали весело в таночок.
Танцювали, дзеленчали, в танці радісно кружляли.
І до того веселились, що всі букви розгубились.
- Допоможіть дзвіночкам стати на свої місця.
- Яке слово сховалось у дзвіночках?
Д ЗЬГЕ ґедзь джміль
дзвіночки
Д Ж Е Л О Р Е /джерело/
а) . Звуко - буквений аналіз слова -
ґедзь - І скл, 5 б., З зв, надрукуйте слово «ґедзь» рухами шиї.
- Що ви знаєте про цю комаху?
б) , читання з тлумачного словника
7. Фізкультхвилинка /міжпредметний зв'язок з математикою/
а) . - Зупинка «Відпочинь» /діти промовляють/
- Скільки раз ногою тупнем 7-4
- Скільки раз руками хлопнем 5+3
- Ми присядем скільки раз 4+3
-1 нахилимось в цей час 10-1
- Ми підплигнем рівно стільки 4+2
- Ай да рахунок! Гра і тільки!
б) . Гра «Комплімент»
- Якщо я вимовлю комплімент - всі повинні підстрибнути, а якщо ні - розвести руки в сторони.
- Які у тебе красиві очі!
- Які у тебе довгі вуха!
- Ти струнка, як берізка!
- Ти вайлуватий, як ведмідь!
- Ти впертий, як віслюк!
- Яке у тебе довге гарне волосся!
- В тебе прекрасний музичний слух!
- Ти хитра, як лисиця!
8. Подорож /уявна/. Малюнок паровоза, вагончики на дошці.
- Чим ви любите подорожувати? /Відповіді дітей/
- Наш веселий паровозик вже зачекався, йому вже треба відправлятися, тому причепимо вагончики, і ви дізнаєтеся з якими дровами вирушить наш паровозик в далеку дорогу.
(на вагончиках записані слова: липи сливи клени осики сосни)
- Діти, що таке сосни, липи, клени, сливи?
- Як можна назвати одним словом? /Дерева/
- Які ще ви знаєте дерева? Пригадайте з уроку «Я і Україна»
- До якої природи належать рослини? Дерева, кущі, трави, гриби, квіти - рослини.
а). Робота а парах.
- Подивіться один на одного і вимовте слово (клени)
- запитальна інформація;
- стверджувальна інтонація.
- А тепер давайте поділимо кожне слово, що їде в вагончику, на склади, у вигляді гри «Чарівні стрибки» (діти підстрибуючи ділять на склади).
- А тепер скажіть, де ростуть сосни, клени, липи? /У лісі/.
- А яке дерево у лісі не росте? /Сливи/.
- То які бувають дерева? /Фруктові/.
9. Гра «Продовжіть речення». Доповніть одним словом.
- Клен і липа /дерева/
- Щука і окунь /риба/
- Суниці і малина - .. ./ягоди/
- Лось, тигр - це .. ./звірі/
- Мальви і чорнобривці - це .. ./квіти/
- Кого ми відносимо до тварин.
- Які бувають звірі? /дикі і свійські/.
10. Правила поведінки в лісі.
Гра «Мікрофон».
- Давайте пригадаємо, як треба поводитися у лісі?
- Як потрібно ходити лісовими стежками?
- Чи можна кричати?
Діти: - Не кричати. Ходити тихо й обережно, не ламати гілок, не збирати грибів, не рвати багато квітів, не смітити, не руйнувати гнізд, мурашників, не залишати багаття.
11. Вправа на розвиток дрібної моторики.
Вчитель: ніжки притомились?
Діти: притомились!
Вчитель: ручки притомились?
Діти: притомились!
Вчитель: Щоб трішки відпочити, фізкультхвилинку будемо робити.
Пташка високо літає,
Зайчик високо стрибає
Тихо лис десь пробіжить.
їжачок в траві сидить,
Десь в бар лозі спить ведмідь.
Всіх звіряток цих любіть.
12. Вправа на увагу. Будьте уважні, запам'ятайте 2 чи 3 квітки з моєї гри і запишете потім в робочий зошит,
а). Гра «Звірі - квіти».
Я називаю квіти - ви піднімаєте ліву руку; я називаю звірів - праву руку.
- Ромашка, вовк, тарілка, чорнобривці, зошит, лілія, тигр, троянда, кенгуру.
V. Закріплення набутих знань, вмінь учнів.
1. Словникова робота: - Яка гостя лісу не змінює свого вбрання?
«ні взимку, ні влітку, ні восени».
Є в лісочку аж 3 - и дочки
Ми попросим цих дочок
Показать всім словничок,
/Кожен ряд читає слова зі своєї ялиночки - ланцюжком/
«Блискавка» в лісочку спалахнула, і діти про себе слова проказали, (мовчазне читання слів)
1 ряд 2 ряд 3 ряд
ліс ніс дуб
сіно лис комар
клен липа ялина
2. Робота по рядах
1- й ряд: виписати в зошит двоскладове слово. Скласти з ним речення.
2-й ряд: виписати орган чуття людини. Зробити звуко - буквений аналіз слова ніс.
Що робить ніс? /розрізняє запахи/
3-й ряд: виписати назву комахи, підкреслити голосні звуки в цьому слові.
3. Групова робота. Ми об'єдналися в групи за кольором чи видом дерева.
- Працювати будемо в групах, тому допомагаємо одне одному - адже, ми -
дружна шкільна сім'я.
I група - червоні кленові;
II група - дубові зелені;
III група - кленові жовті;
IV група - дубові коричневі.
- Тепер погляньте на листочки. Вони не прості: на них написані якісь слова. Спробуйте з цих слів скласти речення. Не забувайте, що речення починається з великої літери, а в кінці нього ставиться крапка.
Діти склали такі речення:
І. |
У |
лісі |
сосни. |
II. |
На |
сосні |
сова. |
III. |
У |
норі |
лис. |
IV. |
Коло |
сосни |
калина. |
Кожне речення прочитується групою.
4. Бесіда за запитаннями.
- Що у лісі?
- Хто на сосні?
- Хто у норі?
- Що коло сосни?
/Виставляю у 2 стовпчики ці слова/.
сосни сова
калина лис
- Діти, як ви думаєте, чому я поставила у два стовпчики слова? /Тому, що у першому стовпчику слова, які називають рослин, а в другому стовпчику тварин/.
- Яке питання ставимо до рослин? /Що/ - А до тварин? /Хто/
VІ. Підсумок уроку:
Ось і підійшла до кінця наша подорож до казкового лісу, великої країни.
- До якої ж країни ми з вами подорожували?
- Чи сподобалось вам ця подорож?
- Що цікаве вам запам'яталось?
- Складемо діалог - підсумок /розмова двох подруг - «сорок»/
(Двоє дітей вдягають маски).
Одна сорока була присутня на уроці, а друга - в той час літала по лісі. Одна доповідає другій, що цікавого було на уроці, і які види робіт виконували на ньому.
Вчитель: Спасибі всім, хто працював
В зошитах гарно писав,
На мої питання відповідав
Різні тексти читав
Та тим, хто в гості завітав.