Інтегрований урок в 3 класі " На чорній землі білий хліб родить"

Про матеріал

Матеріал стане у нагоді вчителю початкових класів при підготовці тематичного дня про хліб.

Перегляд файлу

Інтегрований урок у 3 класі

Тема:  «На чорній землі білий хліб родить»

Українська мова

Тема: Будова слова. Закінчення та основа слова

 Я досліджую світ

Тема: Про продукти харчування. Зернові продукти.

Різноманітність культурних рослин. Зернові культури.

Технології

Тема: Мозаїка з природних матеріалів

Мета: Формувати життєві компетенції, розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, творчі навички; виховувати бережливе і дбайливе ставлення до хліба, поглибити знання про традиції та звичаї українського народу.

Ключові компетентності:

  •         активізувати пізнавальну діяльність учнів;
  •         розвивати творче мислення та мовлення учнів;
  •         збагачувати словниковий запас;
  •         орієнтуватися у часі  та берегти його;
  •         планувати свої дії;
  •         доводити роботу до кінця;
  •         дбайливо ставитися  до свого здоров’я.

   Предметні компетентності

Українська мова:

  •         Змінює слова за запитаннями;
  •         визначає закінчення та основу слова;
  •         складає зв’язну розповідь про хліб;
  •         аналізує складений текст, редагує його  за допомогою вчителя;
  •         висловлює власні оцінювальні судження щодо виконаної роботи;

Я досліджую світ:

 

  •        має поняття про поживні речовини, які містяться в хлібі;
  •        називає асортимент хлібо-булочних виробів;
  •        володіє інформацією про різні крупи та їхню харчову цінність;
  •        розуміє, що  щоденний раціон харчування обов’язково має враховувати фізичну активність людини

       Розпізнає за зразками зернові культури;

  •         Має уявлення про умови та етапи розвитку зернових культур.

 

Технології:

  •         створює аплікацію із зерна злакових рослин;
  •         правильно розміщує елементи  аплікації;
  •         оцінює власну роботу

Обладнання: презентація на тему «Як хліб прийшов до нашого столу»,

зразки зернових культур, дидактичні матеріали до гри «Знавці», зошити «Азбука здоров’я»

 

Хід уроку

 

І. Організація класу.

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.

Візьму я в руки хліб духмяний,
Він незвичайний, він святий.
Вібрав і пісню й працю в себе
Цей хліб рум’яний на столі.
Йому до ніг вклонитись треба,
Він скарб найбільший на землі.

Оповідання «Хліб».

Принесли хліб. На столі поклали. Пахучий, теплий ще. Із шкоринкою золотавою. Це від вогню позолота в нього.

Та не тільки від вогню. Золоте зерно на борошно мололи. А зерно в золотому колоску на стеблині золоченій гойдалося, срібною росою вмивалося. Золоте проміння сонячне в себе увібрало. Від сонця позолота в хліба. Та чи тільки від нього?

Золоті роботящі руки зерно у ріллю посіяли. Урожай доглянули й зібрали. Роботящі руки зерно змололи... хліб спекли. Роботящі руки в дім його принесли, на вишивану скатертину поклали.

І лежить на столі хліб, теплий, пахучий, руками роботящими подарований. Лежить ясний, як сонечко, і ніби промовляє: «Любіть мене, шануйте, їжте та здоровими будьте». (Т. Коломієць)

 

Отже, тема нашого уроку: «На чорній землі білий хліб родить»

Сьогодні ми з вами будемо продовжувати вчитися змінювати слова,  визначати закінчення та основу слова; дізнаємось багато цікавого та нового про хліб та зернові культури;  виготовимо сувенір із зерна злакових культур.

Бесіда

  Хліб супроводжує людину все життя.

Які звичаї та обряди українського народу пов’язані з хлібом, починаючи від народження дитини? В яких дитячих пісеньках згадується хліб? Які казки про хліб ви знаєте? Чому вчать ці казки  та пісеньки?

Назвіть прислів’я та приказки про хліб. Як ви їх розумієте?

Каліграфічна хвилинка

Хх  хл лі хліб

На чорній землі білий хліб родить.

Пояснити прислів’я.

Які слова вжиті в переносному значенні?

Які слова в цьому реченні є багатозначними?

Що  означає слово хліб?

«Словник української мови» дає такі тлумачення цього слова: хліб — це зерно, яке перемелюють на борошно; хліб — це випечений виріб з борошна, продукт харчування; хліб — це рослини в полі (ярові, озимі), хлібне поле; хліб — це харчі, прожиток (заробляти на хліб); хліб — це заробіток, як засіб існування (відібрали останній хліб або жити на чужих хлібах, на утриманні когось); хліб насущний — щоденні, звичайні харчі. От що значить хліб для людини.

Знайдіть антоніми в цьому реченні. (чорній — білий)

У поданому реченні підкресліть підмет і присудок, встановіть зв'язок слів.

Звуко-буквений аналіз слова «земля»

Визначити, до яких частин мови належать слова речення.

Доберіть прикметники до слова «хліб». Запишіть.(Рум’яний, духмяний, запашний, …). Складіть речення.

Скласти речення зі словом «хліб» у значенні рослини у полі.

  • Пригадайте, що ми вивчали на попередньому уроці української мови? Що таке закінчення? Як його визначити?

Перевірка домашнього завдання

ІІ Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  • Визначте закінчення у слові «хліб». Що потрібно зробити, щоб визначити закінчення? (змінити слово)

    Змінені                                                              Спільнокореневі

хліба                                                                      хлібина

хліба                                                                      хлібороб

хлібові                                                                    хлібчик

хлібом                                                                     хлібний

Визначте закінчення у дібраних словах.

До слова «хліб» доберіть спільнокореневі слова.

Як  називається частина слова без закінчення? Це його основа. Визначимо основу у змінених та спільнокореневих  словах.

Вправа

  1.            Прочитай. Простеж, яке слово повторюється в тексті. Постав до нього питання і визнач закінчення.

 Хліб — народне багатство. Без хліба не можна уявити собі життя людей. Тому народ завжди віддавав і віддає шану хлібові. З давніх-давен люди складали про хліб пісні, приказки і  прислів’я.

 Дорожіть хлібом! У хлібі наш добробут, здоров’я і сила.

 

  1.            Знайди в тексті спонукальне речення і випиши його. Склади  ще два спонукальні речення зі словом хліб.
  2.            Перебудуй останнє речення за зразком першого і запиши.

                      Асоціативний кущ «Обрядовий хліб»

Коровай, калач,  паляниця, борошно, колосок, млинці, пиріжки, паска, кутя, калита, жайворонки, калачі, обжинки.

Визначити закінчення і основу

Чи знаєте ви, як до нашого столу потрапила хлібина? ( відповіді дітей)

Презентація « Як хліб потрапляє до нашого столу»

Що означає берегти та цінувати хліб? Які б поради ви могли надати дітям з дитячого садка? Які поради ви могли б дати дорослим? Куди подіти черствий хліб? Що потрібно зробити, коли хліб ненавмисно впав? Коли ти бачиш, що на дорозі лежить шматочок хліба, як ти вчиниш?

 

ІІІ Закріплення вивченого

 

Робота в парах. Складання програми виробництва хліба.(визначити послідовність дій)

Обробили землю – посіяли зерно – виростили пшеницю- зібрали урожай – змололи борошно — заміісили тісто — спекли хліб

Перевірка правильності роботи.

Складання усної розповіді «Як хліб прийшов до нас» (при потребі учні користуються програмою виробництва хліба)

Написання міні-твору «Як хліб прийшов до нас».

Заслуховування 2-3 творів. Редагування.

 

Цікавинки про хліб (виступи учнів)

 

Виробництво хліба почалося давно (10 — 15 тис. років тому), коли людина почала вирощувати злакові культури. Спочатку люди їли сире зерно, але з появою вогню з'ясували, що підігріте на ньому зерно має приємний смак. Так людина стала випікати перепічки, a згодом і хліб.


В Римі раб, який умів випікати хліб, коштував у 10 разів дорожче за найкращого гладіатора.

 

Хліб на нашому столі з’являється завдяки нелегкій праці людей 120 професій.

 

З давніх-давен хліб прирівнювали до сонця, тому надавали йому круглої форми. Звідси й різноманітні назви: колобок, калач, калита. Розрізати хлібину дозволялося лише ниткою, аби жодна крихта не впала додолу.

 

Для щоденного вживання пекли хліб із борошна грубого помелу, а от білий хліб їли лише у великі свята. Випікання хліба вважалося великим ритуальним дійством. «Майструючи» хліб, господиня мусила одягти все чисте, а перед цим — причепурити світлицю й приготувати рушники: на один клали хліб, іншим — накривали буханець, аби він «дійшов».

 

 

Робота в групах

Дібрати якомога більше назв:

1група — назви зернових культур;

2 група — назви хлібо-булочних виробів;

3 група — назви професій, що приймають участь у виготовленні хліба.

 

  • Розповідь вчителя про користь злакових культур.

 

Зернові продукти  — це джерело рослинних білків та вуглеводів. Також у них міститься багато мінеральних речовин (калію, фосфору, магнію, заліза, цинку) і вітамінів групи В. Все це необхідне для існування та  розвитку людського організму. Злакові продукти  —основне джерело енергії у добовому раціоні.

 

—Розгляд і порівняння зерна та колосків злаків (робота в групах)

 

   Найбільщу харчову цінність має гречана крупа.

 

   На другому місці стоять крупи, які виробляють з вівса.

 

 

   З пшениці виробляють манну крупу, яка належить до легкозасвоюваних

та висококалорійних продуктів.

 

Пшоняна крупа, яку отримують з проса, важко перетравлюється дитячим  організмом, тому пшоно рекомендують вживати дітям більш старшого віку.

 

Кукурудзяні крупи багаті на крохмаль, мінеральні речовини та вітамін Е. Вони довго варяться, однак легко засвоюються організмом.

 

Перлову та ячневу крупи виробляють із зерен ячменю. Ці крупи належать до важко засвоюваних.

 

Крупи є повсякденним продуктом дитячого харчування, вони містять

багато фосфору, проте недостатньо кальцію, що потрібний для

росту організму. Тому рекомендують поєднувати кулінарні вироби з круп

з молоком та молочними продуктами, де є достатній вміст кальцію.

 

Дітям раннього віку рекомендується вживати переважно пшеничний хліб.

У ньому вища засвоюваність клітковини. Клітковина сприяє

нормальному проходженню їжі по щлунково- кищковому тракту.

 

Житній хліб забезпечує організм поживними речовинами,

допоможе убезпечитися від головного болю, утоми очей, поганого самопочуття.

Чорний хліб містить багато харчових волокон, що допомагає регулярній діяльності кишечника.

Фізкультхвилинка

Гра «Знавці» (робота в парах)

Мета: поєднати малюнок продукта харчування із назвою зернової культури

 

—Робота в зошиті «Абетка харчування».

Робота в групах

Виготовлення мозаїки «Сонечко» із зерна різних злакових культур.

  • З давніх часів хліб цінився дуже високо. В Давньому Єгипті сонце,

золото і хліб позначали однаково — у вигляді кола з крапкою посередині.

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\IMG_20171209_224125.jpg

 

 

 

 

 

 

Підсумок

 

Рефлексія «Вузлик у дорогу»

 

Їж, друже, хліб, і не кидай додолу,
А підніми, коли не там лежить,
А коли сідаєш, друже, ти до столу,
То пам’ятай, що хліб – то означає жить.

 

Учень. Гості наші дорогенькі! 
Добра Вам бажаємо, 
І за добрим звичаєм 
Хлібом пригощаємо!

 

 

docx
Додано
12 грудня 2021
Переглядів
989
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку