Інтегрований урок-вікторина
із природознавства
(літературного читання, природознавства, інформатики та образотворчого мистецтва) на основі творів В.О.Сухомлинського
на тему:
«РОСЛИНИ НАШОГО КРАЮ»
Вчитель:Безносюк А.М
Тема: «Рослини нашого краю»
Мета: виховувати інтерес до літературної спадщини В.О Сухомлинського та розширити систему екологічного виховання учнів, спираючись на педагогічну і творчу спадщину В. О. Сухомлинського; розкрити поняття «екологія», збагатити знання учнів про навколишній світ, формувати навички дбайливого ставлення до тварин, рослин, комах, птахів, квітів; виховувати любо та бережливе ставлення до природи.
Обладнання:
Сухомлинський В. О. «Казки школи під голубим небом»,
«Чиста криниця»,
«Квітка сонця».
Дитячі малюнки.
Портрет В.О. Сухомлинський.
Доброго ранку, сонце і квіти!
Доброго ранку, ліси і поля!
Доброго ранку, плането Земля!
А всім присутнім зичимо здоров’я і добра!
Слово вчителя
-Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона завжди чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину.
Шепіт джерельної води, зелених дібров, спів соловейка, запах і розмаїття квітів- усе це дорога серцю, ні з чим незрівняна природа рідного краю.
Дуже мудро говорить народ: роби добро — і воно повернеться до тебе. Будеш робити зло — зло і повернеться до тебе. На сьогоднішньому уроці -вікторині пройти дорогою добра до природи нам допоможуть мудрі казки та оповідання Василя Олександровича Сухомлинського.
1.Ознайомлення з новим оповіданням
-Сьогодні ми познайомимось з оповіданням «Сергій і Матвій»
Читання мовчки: Сергій і Матвій
До квітучого лугу прийшли два юнаки: Сергій і Матвій
- Яка краса! –шепотів Сергій.- Дивись, на зеленому килимі немов виткав хто рожеві, червоні, білі, блакитні квіти.
- Справді – дорідна трава, - сказав Матвій, - сюди корову пустити – до вечора буде двоє відер молока.
- А бджоли бринять, немов арфа,- шепотів Сергій, захоплений чарівною музикою.
- І вулики б сюди вивезти… Меду, меду скільки наносили б, схвильовано говорив Матвій.
І є ж такі люди, що на бачать цієї краси,- шепотів Сергій.
Перевірка прочитаного:
1.Юнаки прийшли на:
а)річку;
б)Луг;
в)город;
2. Що побачили юнаки?
а)траву;
б) квіти;
в) дерева;
3.Сергій був захоплений:
а)дощем;
в)чарівною музикою;
Домашнє завдання:
1). Придумати закінчення оповідання.
2). Намалювати малюнок до оповідання.
2.Інтелектуальна розминка: До якого оповідання чи казки відносяться ці слова:
1.Булькнуло, хлопчик , камінь, дуб, соловейко, криниця, дідусь.(Камінь)
2.Дмитрик, Сергійко, дубок, батько, корінець, мовчить, кволий.(П'ять дубків)
3.Квітка, хлопчик, Дзвіночок Конвалії, весна.(«Хлопчик і Дзвіночок Конвалії»)
4. Метелик, м’яка постіль ,пелюсточки.(«Де ночує водяна Лілія»)
3.Гра « Доповни речення», які взято із казок В. О. Сухомлинського.
1.Потім жінка нахилилась, вирвала Цибулину, (роздивилася й вигукнула:-Яка гарна Цибулина!) (Хризантема й Цибулина»)
2. І здавалося мені, що стара суха верба радіє: ( я не вмерла, я житиму вічно).(«Верба над ставом»)
3.І пішов з лопатою копати рівчак (під фундамент.) («Дуб під вікном»)
4. Він простяг руку, щоб зірвати квітку, (та враз уявив собі: шо станеться із садом без конвалії.) («Конвалія в саду»)
4.Гра «Розсипані склади». Зі складів скласти і записати назву квітів, рослин, птахів, комах, тварин з казок В.О.Сухомлинського і назвати назву казки.
1- лі во ло тро да кон лія шка про сок ян ва
2- яб то ля вер дуб ня по ба лу
3-го би со ко жу вель си чка лу ло вей ра ни
4- чик, тик со ка ли ка зай сич ко ба
1-квіти: пролісок, волошка, троянда, конвалія. «Пролісок і Жайворонок», «Як побудився пролісок» , «Конвалія під вікном», «Хлопчик і Дзвіночок Конвалії»,«Конвалія в саду», «Треба врятувати волошки».
2-рослини: яблуня , тополя, верба, дуб. «Дуб під вікном», «Яблуко і світанок», «Від тополі до верби…»
3-птахи:голуби, соловейко, журавель, синичка. «Соловейкове гніздо», «Соромно перед соловейком»,
4-тварини: зайчик, котик, собака, лисичка. «Зайчик і горобина», «Покинуте кошеня», «Щоб кіт мишку не впіймав»,
5.Відшукай і скажи з якої казки:
Відшукай назви квітів (конвалія, волошки, чорнобривці, соняшник, троянда, ромашка )
к |
о |
н |
в |
а |
л |
і |
я |
в |
і |
ф |
а |
в |
о |
л |
о |
ш |
к |
и |
п |
р |
о |
ч |
о |
р |
н |
о |
б |
р |
и |
в |
ц |
і |
и |
с |
о |
н |
я |
ш |
н |
и |
к |
а |
і |
и |
т |
р |
о |
я |
н |
д |
а |
к |
е |
н |
к |
ц |
ц |
р |
о |
м |
а |
ш |
к |
а |
к |
а |
а |
п |
р |
о |
л |
д |
д |
д |
д |
о |
м |
п |
е |
н |
г |
ш |
щ |
з |
х |
ї |
х |
Відшукай назви дерев:( ялинка, дуб, яблуня, верба. тополя, клен)
з |
п |
н |
я |
л |
и |
н |
к |
а |
р |
я |
с |
о |
с |
д |
у |
б |
о |
р |
і |
ц |
я |
б |
л |
у |
н |
я |
ж |
п |
б |
с |
л |
т |
и |
б |
о |
г |
р |
у |
ш |
о |
и |
в |
е |
р |
б |
а |
в |
т |
а |
с |
н |
м |
а |
б |
б |
р |
о |
а |
о |
о |
а |
т |
о |
п |
о |
л |
я |
к |
ь |
а |
с |
п |
а |
т |
р |
к |
л |
е |
н |
Відшукай назви птахів: (журавель, голуби, соловей, жайворонок, синичка, дятел)
о |
ж |
у |
р |
а |
в |
е |
л |
ь |
л |
о |
к |
о |
г |
г |
о |
л |
у |
б |
и |
х |
с |
о |
л |
о |
в |
е |
й |
к |
о |
ч |
о |
л |
о |
л |
л |
р |
м |
п |
с |
ж |
а |
й |
в |
о |
р |
о |
н |
о |
к |
а |
а |
в |
е |
р |
к |
о |
к |
у |
і |
е |
а |
м |
ь |
ш |
д |
т |
о |
л |
г |
д |
я |
т |
е |
л |
у |
р |
и |
и |
у |
о |
а |
с |
и |
н |
и |
ч |
ч |
к |
а |
Відшукай назви тварин : ( їжак, лисичка, собака, зайчик, коник, котик, миша)
и |
е |
е |
ї |
ж |
а |
к |
д |
є |
и |
і |
а |
п |
р |
о |
л |
д |
к |
і |
т |
я |
о |
л |
и |
с |
и |
ч |
к |
а |
о |
ч |
з |
а |
й |
ч |
и |
к |
у |
н |
г |
ч |
р |
о |
л |
к |
о |
н |
и |
к |
г |
м |
п |
с |
о |
б |
а |
к |
а |
к |
ш |
и |
а |
о |
л |
н |
о |
е |
н |
ш |
щ |
и |
м |
и |
ш |
а |
н |
к |
т |
ь |
ш |
с |
р |
о |
е |
л |
б |
к |
и |
с |
с |
6.Переглянути Презентацію дитячих малюнків до казок та оповідань В.О.Сухомлинського і назвати назву казки чи оповідання.
7. Перегляд презентацій.
-На уроках природознавства ми знайомилися з рослинами нашого краю і створили Презентації про рослини нашого краю:
1. Рослини нашого краю, занесені до Червоної книги України.
2.Лікарські рослини нашого краю.
3.Первоцвіти нашого краю.
4.Бережімо довкілля.
8. Фізкультхвилинка.
9. Вікторина казок і оп-нь В.О.Сухомлинського.
1.У якій казці струмок врятував Ромашку. («Ромашка і Струмок»)
2.Кого знайшла Дівчинка під каменем? («Дівчинка і Ромашка»).
3.Для чого живе людський рід? (« Чорнобривці»)
4. Яке деревце має зеленіти вічно? («Є ще одне найніжніше деревце»)
- В. О. Сухомлинський написав дуже багато творів, які допомагають нам стати добрими, людяними, чуйними до довкілля.
10. Гра «Мікрофон». Дати інтерв’ю що в одній із казок В. О. Сухомлинського.
-Мене здивувало…
- Мене зворушило…
- Мене вразило…
- Мені сподобалось…
- Мені запам’яталось…
- Мені хотілося б…
- Діти, а що таке на вашу думку добро, доброта, що означає робити добро? – Чого навчив вас твір В.Сухомлинського:
1. « Джміль і Лілова китиця»,
2.«Лілія і Черепаха»
3. «Дуб під вікном».
4. «Соромно перед соловейком»
- Бути спостережливими, чуйними, добрішими до навколишнього , до тварин, птахів, комах, рослин.
11. Мовно-логічне завдання. Скласти вірші на задану тему і назвати з якої це казки.
Фіалка
--------------------квіточки (Малі вже дуже квіточки)
--------------------діточки (Неначе всі вже діточки)
--------------------під листок (Заховались під листок)
--------------------мовчок ( І зробили всі мовчок)
Пролісок
--------------------лісок (Завітав він у лісок)
--------------------струмок (Поселився де струмок)
--------------------голосок (Подає свій голосок)
--------------------квіток (І квітує між квіток) «Пролісок і Жайворонок», «Як пробудився пролісок»
Вчитель
А тепер звернемося до завдань, які записані на пелюстках квіточки. На кожні з них написане питання до якогось твору, що ви опрацювали. Цікаво, яка квіточка у нас вийде.
12.Завдання на пелюстках:
1.Висловіть своє ставлення до дівчинки в казці «Дівчинка і Ромашка»
2.Чого вчить нас оповідання «Гаряча квітка»?
3.Яка головна думка твору «Пурпурова квітка»?
4. Чому хлопчик не зірвав конвалію? «Хлопчик і Дзвіночок Конвалії»
5.Висловіть своє ставлення до струмка в оповіданні « Ромашка і струмок»
6.Яким би ви намалювали Петрика із оповідання «Конвалія в саду».
7. -Чи схвилювало Вас оповідання і коли ви найбільше хвилювалися? («Конвалія під вікном»).
8.У чому суть Сергійкової квітки? «Сергійкова квітка»
13.Інтерактивна вправа «Піраміда позитивних почуттів» Якщо вам подобаються квіти , то закінчте речення:
Я зрозуміла,…(що квіти дуже корисні).
Я дізнався,…(що квіти харчують багато джмеликів).
Я навчився…( цінувати красу квітів).
Я буду…(оберігати квіти).
Я ніколи…( не зриватиму квіти).
Я хочу…(щоб в нашому краї росло побільше квітів)
Я мрію…( що настане весна і я посаджу багать квітів)
Я буду робити все…, (щоб у моєму краї було багато квітів).
14.Підсумок уроку
- У творах В.О. Сухомлинського переважає доброта до тварин, рослин, птахів, квітів, бо він сам був надзвичайно доброю людиною.
- Ми всі дуже добре знаємо, як поводитись, щоб не нанести збитку природі. Але кожному треба душею відчути і стати розумними господарями на своїй землі, пам’ятати: у ваших руках майбутнє природи нашого краю.
Всі ми - діти Землі і неба.
Всі, хто маленький, хоче рости
Чисте повітря й водичка нам треба!
Просить з нас кожен: і я, і ти.
Хочемо ми, щоб сонце світило!
Хочемо ми, щоб поле родило!
І щоб навколо квіти росли.
Хочемо, хочемо, хочемо ми!
Хочемо ми, щоб красень цей ліс
З нами угору ріс і ріс.
Хочемо ми, щоб у мирі завжди
Люди, тварини й рослини жили!
1