Інтегрований урок ввічливості у 2 класі на тему "Чарівна квітка"

Про матеріал
Урок містить інтергацію розвитку мовлення та образотворчого мистецтва. Спрямований на формування умінь вживати ввічливі слова у своєму мовленні, працювати у групах, створювати чарівні квіти способом аплікації.
Перегляд файлу

1

 

        Інтегрований урок у 2 класі (розвиток мовлення + образотворче мистецтво)

Тема. Урок ввічливості «Чарівна квітка»

Мета: збагачувати мовлення учнів увічливими словами (вітання, прощання, звертання); формувати уміння вживати ввічливі форми в усному і писемному мовленні у всіх сферах діяльності людини; розвивати здатність розрізняти якості вихованої людини, формувати ціннісне ставлення до людей, до себе, вміння працювати разом, у парах; розвивати культуру діалогічного мовлення; виховувати культуру поведінки і спілкування;

формувати вміння учнів раціонально працювати, заощаджуючи свій час, закріплювати навички виконання аплікації з папером, працювати з ножицями, папером, клеєм, шаблонами, у групах; розвивати творчі здібності, креативне мислення; виховувати працелюбність, акуратність, дружні відносини у класі, уміння працювати у парах, групах, любов до природи.

Обладнання: клей, ножиці, кольоровий двосторонній папір, шаблони, коробочки для сміття, серветки, простий олівець, ручка, фломастери, зошит РЗМ, зразок виробу, технологогічні картки виготовлення виробу, картки із настроєм смайликів, скотч, сонечко, промінці, сніжинки, квіточки, сердечка, сигнальні картки, флеш-карта, музичний плеєр, міні-плакати, телефони, сумка, конвертики із переплутаними словами, кружечки жовтого, зеленого та червоного кольорів, картки-завдання.

Хід уроку

         І. Організаційний момент. Привітання


Я всміхаюсь сонечку:
— Здрастуй, золоте! —
Я всміхаюсь квітоньці —
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
— Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся —
Зичу їм добра!


 

Доброго дня, дорогі мої діти і шановні наші гості! Я хочу, щоб ви сьогодні хоч на мить  забули про всі свої турботи,  та негаразди – і стали добрими чарівниками, полинули у чарівний світ ввічливості.  Я бажаю,  щоб здійснилися всі ваші добрі бажання.

Діти: Ми  бажаємо всім здоров’я.

– Ми бажаємо всім радості, добра.

– Ми бажаємо всім сонячного дня.

- Учитель: - Ми з вами говорили тільки що мовою доброти і ввічливості. Якщо доброта живе у світі, радіють дорослі і діти. Дякую всім, сідайте.


 


Українську мову рідну
Будемо вивчати,
Та культуру мовлення
разом розвивати


 


II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку

Яка пора року настала? (Зима) Як стало надворі? (Холодно). Чи хотілось би вам, щоб стало тепло? А самим спробувати розтопити холод? Все це можливо, якщо сильно захотіти і прикласти для цього зусиль. Надіюсь, що своєю працею на сьогоднішньому уроці ми розпалимо сонце, у всіх буде сонячний настрій, ним розтопимо холод і з-під снігу та холодної землі проростуть і розквітнуть квіти, але не прості, а чарівні. А чарівні, тому що їхні пелюстки будуть складатися із ввічливих слів.

Давайте поглянемо на дошку, там розкидані різні літери. Зібравши їх по порядку ми дізнаємось тему уроку.

Сьогодні ми поговоримо про ввічливість. Увічливими люди не народжуються, а стають, опанувавши знання і правила хорошого тону. Ввічливість — це шанобливість, доброзичливість, прагнення не робити неприємності іншим, готовність своєчасно прийти на допомогу.

Готові розбудити сонечко і створити чарівні квітки??? Отож до роботи. Успіхів!!!

 

III. Актуалізація та корекція опорних знань

              Перша зупинка: «Вітання»

Учитель:

Слова чарівні є на білому світі

Їх знають дорослі, їх знають всі діти.

Сьогодні ми з вами поїдем в країну,

Де всі ці слова нас чекають щоднини.

Ми очі закриєм лише на хвилинку

І ось вам будь ласка перша зупинка.

Вітання бувають різні, але чи то лагідна усмішка, чи то уклін, чи слово – вони означають: ти мені приємна людина, знай, що я тебе поважаю, бажаю тобі найкращого. От що означають прості слова «доброго ранку, доброго дня,ми раді вас вітати». І ви повинні дарувати їх щодня своїм близьким, знайомим, всьому світові.


Учень 1:

«Доброго ранку» – мовлю за звичаєм,

«Доброго ранку» - кожному зичу я.

«Доброго дня вам» – людям бажаю.

«Вечором добрим» – стрічних вітаю.

І посміхаються в відповідь люди:

Добрі слова ж бо для кожного любі.

Учень 2:

Я прокинувся дуже раненько,

Підійшов до свого віконця.

І побачив, як тихо на небо

Випливає ранкове сонце.

Здрастуй, сонечко! Руки підвожу

І ловлю промінці в долоні.

 І вмиваю теплом своє личко,

І бужу оченята сонні.

Учень 3: Прокидаюсь - моя матуся

Наді мною ніжно схиляється.

Добрий ранок – сміюся до неї,

І весь світ до мене всміхається.

Учень 4:

Здрастуй, синку, - говорить тато

щойно я відкрив свої очі.

Як прекрасно, коли чекає

Добрий день тебе після ночі.



        Читання й обговорення вірша Т. Коломієць
 


Сію дитині в серденько ласку,
Сійся-родися
Ніжне «будь ласка»,
Вдячне «спасибі»,
«Вибач» тремтливе —

Слово у серці,
як зернятко в ниві.
«Доброго ранку!»,
«Світлої днини!» —
Щедро даруй ти
людям, дитино.
Мова барвиста,
Мова багата,
Гідна і тепла,
як батьківська хата.


— Про що йдеться у вірші?
— Яких слів мама навчає дитину?
— Як ви розумієте вислів «сію дитині в серденько ласку»?
— Коли говорять «сійся-родися»?
— А чому автор уживає вислів «сійся-родися» у вірші про ввічливі слова?
— З чим поетеса порівнює ввічливі слова?
— З якими почуттями треба промовляти ввічливі слова?
— Яким стає мовлення, коли в ньому є ввічливі слова?
— Які ввічливі слова ви почули вперше?
— Що вони означають, коли їх говорять?
— Наша мова настільки багата, що в ній завжди знайдеться тепле і привітне слово, яке дарує радість.
— Пригадайте, які слова люди говорять при зустрічі? («доброго ранку!», «добрий день!», «добрий вечір!», «доброї ночі!», «Здрастуйте!», «світлої днини!», «Будьте здорові!», «добридень!», «доброго здоров’я!»)
— Пригадайте слова, які ви вживаєте при зустрічі і прощанні. («добрий день!», «привіт!», «Усього найкращого!», «до побачення!»)
— А можна ще: «Скільки літ, скільки зим!», «Щасливої дороги!», «До зустрічі!», «радий тебе бачити!», «Усього доброго!», «Ні пуху, ні пера!», «Попутного вітру!».
— Які слова ми вживаємо, вітаючись і прощаючись з друзями?
— А з дорослими?
— Коли ми говоримо «ні пуху, ні пера», «попутного вітру»?


 

Робота на картках

Прочитайте вірш, підкресліть в ньому тільки слова ввічливості.

Потім учні зачитують підкреслені слова і пояснюють свій вибір.

Скажіть слово: «Добридень!»

І всім буде приємно.

Скажіть слово: «Дякую!»

І всі скажуть: «Взаємно!».

Вживати ввічливі слова,

Не важко ж бо нікому,

Зате у серці простота -

Тепло всьому людському.

 

Інтерактивна гра «Обмін думками»

Учні розглядають малюнки (добрих вчинків дітей) і розповідають, які слова ввічливості вони вживатимуть у тих ситуаціях, які там зображені.

Для необхідності можуть використовувати слова для довідок: До побачення! Добрий день! Вибач, будь ласка! Дякую!

 

Гра «Підкажіть ввічливі слова»


Розтопить серце всякого

Сердечне слово… (дякую).

Коли тебе впіймають за підказку,

Ти вчителя розчулиш…

(«Вибачте, будь ласка!»).

Зазеленіє древній пень,

Коли почує … («Добрий день!»)

Коли згасає сонце у росі

Й зоря лягає лагідно на плечі,

Серед знайомих, рідних голосів

Ми чуємо привітне…

(«Добрий вечір!»)

Щоб знову зустрітися

В годину призначену,

Кажу щиро я всім …

(«До побачення!»)

Якщо бажаєш висловити подяку,

промовити потрібно: …

(«Красно дякую». )

Коли мене сварять, я намагаюсь

завжди чемно казати: …

(«Вибачаюсь».)


 

 Гра «Відкритий мікрофон». Аналіз мовленнєвих ситуацій
1) Миколка повертався з бібліотеки з цікавою книгою, а назустріч — Вітя. (Сценку розігрують учні.)
— Добрий день, Вітю.
— Добрий день. Звідки ти йдеш?
— З бібліотеки.
— Яку книжку взяв, скажи, будь ласка?
— «Лисичка та їжак».
— Як прочитаєш, скажеш мені? Я теж її візьму.
— Добре, скажу.
— Дякую, до побачення.
Учні оцінюють розмову Віті та Миколи.
2) Уявіть, що діти — Петрусь і Гнатик — ішли вулицею, назустріч їм простувала вчителька. Гнатик, побачивши її ще  здалеку, закричав: «Добрий день, Марино Олександрівно!». Всі люди озираються, дивляться. А Петрусь підійшов до Марини Олександрівни і неголосно привітався.
— Хто з хлопчиків повівся правильно?
Діти оцінюють учинки хлопчиків.
Як треба розмовляти, вітатися?
Як можна привітатися без слів?
— Хто вітається першим, якщо зустрілися старший і молодший?
— Хто вітається першим, якщо зустрілися хлопчик і дівчинка?
Чи можна замість «добрий день» говорити «привіт»? Кому саме?
3) У шкільному коридорі розмовляють учителі. Серед них Ігор побачив свого класного керівника і, проходячи повз нього, ввічливо сказав: «Добрий день, Євгеніє Семеновичу!».
Чи припустився хлопець помилки?
4) Розмова по телефону.
У ч и т е л ь. Телефон — наш надійний помічник. Він допомагає розв’язувати важливі проблеми, але телефоном треба вміти користуватися. розмова має бути короткою, ввічливою. На початку розмови треба вітатися, а в кінці розмови дякувати і прощатися.

— Хто починає розмову?
Якими словами?
— Коли ви розмовляєте по телефону, кого і для чого викликаєте?
 

Робота у парах. Розігрування та аналіз діалогу — розмови по телефону
Х л о п ч и к. Алло!
Ч о л о в і к. Слухаю вас!
Х л о п ч и к. Добрий день!
Ч о л о в і к. Здрастуйте!
Х л о п ч и к. Вибачте, Ви не могли б покликати Ірину Андріївну?
Ч о л о в і к. Зараз вона підійде!
Х л о п ч и к. Спасибі.
М а м а. Алло, я вас слухаю.
Х л о п ч и к. Мамочко, здрастуй!
М а м а. Здрастуй, синку!
Х л о п ч и к. я хотів тобі сказати, що піду разом із Сергієм грати у футбол, буду о 16 годині, не хвилюйся.
М а м а. Добре, тільки спочатку зроби уроки.
Х л о п ч и к. Добре. До побачення.
М а м а. Усього найкращого.
Які слова вітання, вибачення, прощання, звертання використовував хлопчик? Які б використали ви?

 

IV. Повторення й аналіз матеріалу

Творча робота. (На квіточках записані слова: будь ласка, дякую, вибачте, спасибі, пробачте. Кожен з учнів обирає ту квіту, яка йому найбільше до вподоби, не бачачи, що записано на іншій стороні)

Завдання: скласти речення з одним із поданих слів усно. (Учні говорять свої речення – більш вдале записуємо на дошці.)

 

Дидактична гра:


Що сказати треба?

Соня вазочку розбила

І не знає, що робить.

Не призналася матусі

Он за шафою сидить.

Що сказати треба? (Вибачте)

Саша виїв борщ і кашу,

Пиріжечків з’їв аж п’ять.

Рукавом протер обличчя,

Мовчки встав – побіг гулять.

Що сказати треба? (Дякую)

Петя ось прийшов до школи

І учительку зустрів.

Прошмигнув тихенько мимо

Привітатись не зумів.

Що сказати треба? (Добрий день)

Мовчки Коля одягнувся,

 В друга досить вже гулять.

І забув хороше слово

На прощання всім сказать.

Що сказати треба? (До побачення)

Біг Віталик по доріжці.

Через Сашу раптом впав.

Саша мовчки відвернувся

 І нічого не сказав.

Що сказати треба? (Вибач)

Щоб із вами не траплялись

Різні ось такі дива.

Діти, ви не забувайте.

Чарівні усі слова.


 

Поетична хвилинка


1. Мене мама вчила чарівні слова:

-Говори їх, доню мила.

Де б ти не була.

-А які слова ті, мамо?

Я не знаю, ні!

Научи мене ти зрання

Знати їх як слід.

 

2. -Ось іде бабуся

І спита тебе:

«Ой, скажи, дитино,

Де такий живе?»

Ти скажи привітно

Слово чарівне:

«Будь ласка, бабусю,

Там ось він живе.»

 

3.  «Будь ласка!», «Спасибі!» і «Будьте здорові!»

Слова необхідні, корисні у мові.

Приємно чути і в школі,і вдома

Від мами, учителя й просто знайомих.

Тож раджу: частіше їх, діти, вживайте.

Даруйте сміливіше радісний настрій.

І кожен день. Як завжди, починайте

Зі слів: «Добрий день!», «Вітаю!» і «Здрастуй!».

 

4. Доброго ранку і доброго дня!

Не забувай говорити щодня.

А як збираєшся спати лягати,

Не забувай «на добраніч» сказати!

Ще коли, навіть, дитятко в колибі,

Мама навчає казати «Спасибі!»

 

5. Слово подяки завжди пам'ятай,

«Дякую!» - слово частіше вживай!

Слово чарівне відкриє нам казку.

Лише скажи тепло й ніжно –

«Будь ласка!»,

«Прошу», «Пробачте»,

І «Будьте здорові!».

 

6. Від цих чарівних, добрих слів

Тепліше людям жити.

Якщо ти їх не говорив,

То треба говорити.

Це – «Дякую» і «Добрий день»,

«Пробачте», «Йдіть здорові».

Вживайте, діти, їх щодень

У нашій рідній мові


        Очі закрийте лиш на хвилинку  

Ми прибули на наступну  зупинку.

Зупинка «Чарівна квіточка»

 

Словниковий диктант. (Учитель промовляє загадки. А учні записують слова – відгадки в зошит)

Учні йдуть щоранку в школу.

Дзвонить дзвоник:

«Дзень – дзелень»

Учні вчителя стрічають

І говорять….. добрий день.

Вранці вас послала мама

До сусідки тьоті Тані.

Вийде тітонька на ганок.

Ми їй скажем….добрий ранок.

Допоміг тобі товариш –

Поспіши з подякою.

Не забудь йому сказати

Гарне слово….дякую.

Коля наш образив Таню.

Чути схлипування, плач.

Що сказати треба Колі?

Люба Танечко, ….пробач.

Як задачу вирішити

Дуже-дуже важко.

Тут сказати треба другу:

Поможи,…будь ласка.


 


       Діти, послухайте таку історію.

Вибачення

Один простий сільський хлопчина вперше попав в місто. На станційній платформі хтось наступив йому на ногу і сказав: «Пробачте». Потім він попрямував в готель, але там хтось знову штовхнув його і сказав: «Пробачте!» Потім він пішов в театр, і хтось майже збив його з ніг із словами: «Пробачте». Тоді цей парубок з села вигукнув: «Це здорово, а ми ніколи не знали цього прийому. Роби все, що тобі завгодно, кому завгодно і просто вибачайся!» Він стукнув кулаком людину, яка проходила біля нього, і сказав: «Пробачте!» Якщо людина наступає на ногу чужому посеред базару, він ввічливо вибачається і пояснює: «Тут стільки народу». Якщо батько наступає на ногу своєму дитяті, то не скаже взагалі нічого.

 

Чи правильно так робити? А як потрібно чинити?

Пропоную пограти у гру  «Світлофор» (Учні відповідають, використовуючи сигнальні картки жовті, зелені, червоні кружечки. Якщо відповідь позитивна «Так», піднімають зелену картку, негативна «Ні» - червону, і якщо «є що добавити» - жовту. У випадку фіксування відповіді жовтою карткою, вчитель просить учня пояснити свою відповідь):

- Ви ненароком штовхнули одноклассника. Чи потрібно вибачитись?

- Ви образили людину, коли говорили про неї несправедливо. Чи потрібно вибачитись?

- Ви назвали товариша нехорошим словом. Чи потрібно вибачитись?

- Ви грали з товаришами в сніжки і ненароком боляче влучили в когось з них. Чи потрібно вибачитись?

- Ви не привіталися зі знайомими відразу при зустрічі. Чи потрібно вибачатися?


 


Ми багато з вами говорили про ввічливість. А який це «ввічливий»?

     Складання ментальної карти «Сонечко»

Завдання: скласти сонце з якнайбільшою кількістю променів – слів синімів до слова «ввічливий». Учні мають назвати ( або витягнути одну із жовтих смужок, прочитати написане на ній) слово-синонім і прикріпити цей промінець із написом до сонечка (Наприклад, привітний, делікатний, чемний, куртуазний, обхідливий, коректний, вихований, люб’язний, тактовний, послужливий, лицарський, ґречний, уважний, поштивий, пристойний, приязний, галантний, шанобливий, привітливий, обачний, запобігливий).

 

V. Фізкультхвилинка

Виконують пісню-танець «Добра пісенька»


 

VI. Творче перенесення умінь і навичок у нові ситуації. Робота у групах

Отож ми з вами вже розбудили сонечко, ввічливими словами, які лились з наших уст, розтопили холод і земля розігрілась. Почали витикатись тонесенькі зелені стеблинки. Наше завдання перетворити їх на чарівні квіти. Все це ми зробимо у групах за допомогою кольорового паперу, шаблонів, клею і ножиць.

Учні повторюють правила роботи у групах, безпечної роботи з ножицями та клеєм.  Учитель за зразком виробу пояснює технологію його виготовлення. Звертає увагу на обмежений час виконання роботи і творче завдання.

 

Технологічна карта виготовлення виробу:

  1. Доберіть папір потрібних кольорів.
  2. Складіть аркуш навпіл.
  3. Візьміть шаблон, прикладіть до паперу, щоб уявний діаметр круга співпадав із згином паперу, та обведіть олівцем.
  4. Виріжте круглу напівкруглу пелюстку по контуру.
  5. Намастіть акуратно одну половинку пелюстки клеєм і, не розгинаючи круга, приклейте до аркушу білого паперу.
  6. Аналогічно приклейте іншу пелюстку, поки квітка не буде готова.
  7. Приберіть залишки паперу і витріть лишній клей.
  8. Виконайте творче завдання: на кожній з пелюсток напишіть ввічливе слово. Слідкуйте, щоб слова не повторювались.

По завершенні роботи капітани звітують про виконану роботу, демонструють усім свою чарівну квітку і зачитують чарівні слова, які вони записали на пелюстках.

 

VII. Узагальнення і систематизація навчальних досягнень учнів, основних ідей уроку

Робота у парах
— Складіть речення зі слів кожного рядка.
• не, вітайся, нікого, З, цурайся, кожним.
• розмерзається, Від, слова, і, теплого, лід.
• класі, ввічливі, вчаться, У, діти, нашому.


Інтреактивна гра «Мозковий штурм». Складання моральних правил (або зачитуваня). Учитель кидає у руки дитині мяч, вона ловить і називає своїми словами правило, і так іншим у довільному порядку. Запис найчіткіших на дошці.

• Будь завжди ввічливим, чуйним і уважним.

• Зустрінеш знайомих — привітайся.

• Допустив помилку, проявив грубість — проси пробачення.

• Завжди допомагай літнім людям, товаришам, молодшим.

• У громадських місцях не штовхайся, поступайся місцем інвалідам, літнім людям, жінкам з дітьми.

• Ніколи не перебивай співрозмовника, навіть тоді, коли ти з ним не згодний, вислухай його до кінця і тільки тоді висловлюй свою думку.

• Дружи із «ввічливими» словами.

 

. А зараз я пропоную гру «Коло ввічливості».

Інтерактивна вправа «Коло ввічливості»

Діти утворюють коло. Воно буде називатися «Коло ввічливості». Одна дитина говорить ввічливі слова своєму сусідові зліва. Той продовжує: каже свої слова ввічливості своєму сусідові зліва і т.д. Гра продовжується, доки в дітей є варіанти відповідей. Хто не може назвати свої слова ввічливості, розповідає історію про випадок з життя чи самостійно вигадану історію, пов`язану з ввічливими словами свого попередника. Перший гравець вибирається лічилкою: «Йшов-котивсь через лісок, наче м’ячик, їжачок. На голки грибки низав. «Добрий день» усім казав!»

 

VIII. Підсумок уроку

            Гра «Павутинка» (у групах)

Сьогодні, коли я йшла до вас на урок, до мене у сумку зазирнув зимовий вітерець та переплутав усі слова ввічливості. Я тільки встигла їх переплутані позбирати у конвертики. ((Учитель відчиняє сумку і викидає з неї переплутані слова. Для кожної групи окремо у конвертиках) Тож вам потрібно якнайшвидше обєднати слова у 3 групи:

І – вітання (Доброго дня! Здрастуйте! Добрий вечір!)

ІІ – прощання (Щасливої дороги! На добраніч! Щасти вам!)

ІІІ – пробачення (Вибач! Пробачте! Перепрошую!)

 

Гра «Впіймай слова ввічливості»

Зараз ми перевіримо, чи запамятали ви слова ввічливості. Поставте руки на парти долонями одна до одної. Зараз буду вам говорити слова, і якщо це слова ввічливості, то ви плескаєте в долоні, а якщо ж ні, то сидіть тихо-тихо.

Дякую, сік, лимон, будь ласка, пробачте, картопля, книга, смачного, спасибі, добридень, вчитель, шкода, на все добре, добраніч, парта, автомобіль, перепрошую.

 

Повідомлення домашнього завдання.

Наступного разу проведемо маленьке змагання. Дівчаткам дібрати якнайбільше слів-привітань, а хлопчикам – слів-прощань.

 

Бесіда 

Чи змогли ми розбудити сонечко і замерзлу землю, виростити чарівні квіти повні зерен ввічливості?

 

Гра «Який настрій»

Учні отримують 3 різнокольорові картки із зображенням трьох різних смайликів. Червоний – сумний, жовтий – звичайний та зелений – веселий настрій.

 

 

Завантаження...
docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
2112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку