Інтегрований урок ЯДС і українська мова "Україно, моя Батьківщино, я для тебе на світі живу".

Про матеріал
Систематизація знань прикметника, його роль у мовленні і всебічне знайомство з країною Україна.
Перегляд файлу

                                                            

 

 

Апостолівська ЗОШ І- ІІІ ступенів №4

 

 

 

 

 

Інтегрований урок я досліджую світ та української мови

3 клас

 

«Україна, моя Батьківщино, я для тебе на світі живу»

 

 

Картинки по запросу патриотични картинки                    

 

                                                Вчитель

                         початкових класів

                                                  Шатохіна Ірина Віталіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Апостолове

2021р.

 

 

Тема  «Україна, моя Батьківщино, я для тебе на світі живу».

Мета: Формувати різнобічні уявлення про Україну, інтерес до навколишнього світу та пізнавальної діяльнеості викликати позитивні емоції. Систематизувати знання учнів про прикметник, його роль у мовленню. Збагачувати словниковий запас синонімапми, антонімами, історичною лексикою. Виховувати у дітей усвідомлення себе як невідємної частини українського народу.

Обладнання: Карта України, зображення символів України, мультимедіа.

Тип уроку: інтегрований урок.

Хід уроку

І. Організація класу

  Всі мерщій сідайте, діти.

  Домовляймось не шуміти.

  На уроці не дрімати,

  Руки вчасно підіймати,

  І щоб не було мороки?!

  Тож гаразд, часу не гаєм

  І урок розпочинаємо.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Що для вас, діти, означає « рідний край»

( місце, де народився, живеш, ходиш до школи)

  • Як по іншому можна назвати рідний край?

(Батьківщина)

  • Якщо зібрати всі такі маленькі Батьківщини, всіх людей з міст, сіл, то утворюється наша велика Батьківщина.

Картинки по запросу патриотични картинки

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж зелений чужий рай.

Їм красить все їх рідний край.

А нас нема без Батьківщини.

  • А як називається наша Батьківщина, ви підкажете мені, коли прослухаєте вірш- загадки:
  1. На землі великій   2. І живуть тут люди,

Є одна країна        Добрі, працьовиті,

Гарна,  неповторна,       І скажу, до речі,

Красна, як калина       Ще й талановиті.

 

3. Землю засівають   4. Про ліси і гори,

    І пісні співають,        І про синє море,

    На бандурі грають       Про людей і квіти ….

    І вірші складають.       То скажіть же, діти,

          Що це за країна?  (Наша Україна).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  •    Отже, ви здогадались, сьогоднішній урок наш буде присвячений Україні. На уроці присутні історики, етимологи, географи, художники, юристи і письменники. Ми будемо говорити про значення прикметників в українській мові.

 

Картинки по запросу erhf]yf

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителем легенди « Наша земля»
  • Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землею. Наші ж предки кинулись на розподіл пізніше, але землі їм вже не дісталося.

От вони й пішли до Бога. А він у цей час молився, і вони не сміли його щось сказати. Стали чекати.

Через деякий час Бог обернувся і сказав, що вони чемні люди, хороші. Дізнавшись, чого при йшли до нього, запропонував  їм чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам’ятайте, якщо будете, її берегти, то вона буде ваша, а ні – ворога.

Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну називають Україною.

  1. Каліграфічна хвилинка: Ук- ра- їна.
  • Україна наша ненька. Україна – наша земля, наш рідний край. Україна …

вона в усьому, що в нас оточує: в місяці, в зорях, у кожному камінчику, деревці. Це – і червона калина, що росте на подвір'ї біля вашої хати, і рушничок, вишитий старенькими бабусиними руками. Україна – це й зелена трава  у дворі вашого дому, по якій можна бігати, сидіти, лежати й дивитися на небо, як там пливуть білесенькі хмаринки. Ми називаємо Україну нашою Батьківщиною.

 

Картинки по запросу патриотични картинки про украину

  • А що для вас, діти, є Україною?

Прочитати речення про Україну, назвати прикметники. Але перед читанням, повторимо, яка частина мови називається прикметником?

  1. Повторення правила та читання речень ( назвати прикметники)

а) Україна – це батьківська земля, рідний край, де ми народилися, живемо, де живуть наші батьки та родичі. Її багатство – це хліб і цукор, сталь і вугілля.

б) Україна – це безкраї лани пшениці, квітучі поля льону, вишневі сади, біля хати. Це гори Карпати і шахти Донбасу.

в) А ще тихі озера, калинові гаї, народні пісні, які співали наші діди, це наша рідна мова. Це розкішний вінок рути – м’яти та барвінку.

г) Україна – це древній Київ і широкий Дніпро – Славута, який несе свої води у Чорне море. Україна – це пам'ять про минуле і сучасне.

V. Робота над закріпленням матеріалу про прикметник.

- Давайте прослухаємо наших дослідників – етимологів про виникнення слова Україна.

Перший етимолог

Довгий час вважали, що слово «Україна» походить від слова «окраїна». Але це думка хибна. Вона не знайшла наукового підтвердження.

Другий етимолог

Слово «Україна» існувало в нашій мові ще з незпам'ятних часів, але як загальна назва краю, землі, території. Перша писемна загадка з'явилася у 1187 році в «Київському літописі». Вчені вважають, що назва Україна означає країну, тобто територію, яка відділяє нас ( народ) від інших, і є наділеною нам землею як батьківщина.

 Третій етимолог

 Тож зрозуміло, що Україна – це край, земля, країна, де жили наші предки, батьки – це наша Батьківщина. І слово «Батьківщина» походить від слова «батько».

- Завдання з української мови

1) Дібрати ознаки до іменників: батько, бабуся, сад, урожай, зима, сніг, лисиця, весна, дерева, дощ.

2) В якому випадку неможливо визначити рід прикметників?

Визначити рід прикметників ( в однині) і число: батьківська, українська, безкрає, вишневі, розкішний, найбільша, колискова, рідне.

  •                   Хвилина відпочинку
  • Визначити за ознаками предмет:

Рідна, лагідна, найдорожча – …..;

Червоне,  солодке, соковите – …..;

Пухнаста, руда, хитра  – …..;

Прозора, джерельна, холодна – ….. .

  • Надаємо слово історикам. Що вони знають про історію виникнення України.

Перший історик

Найбільша річка України – Дніпро. Колись давно зустрілися на його берегах два богатирі і стали перегукуватись, кому оселитися на його берегах. Тане домовились. Вирішили помірятися силою. Шпурляли каміння ( хто кине далі, той і залишається). Так і оселився один із богатирів зі своїм народом на берегах Дніпра, а інші пішли далі.

Другий історик

На правому березі Дніпра зростало місто Київ. Хто заклав Київ і першим його збудував? Цього ніхто не пам’ятав. Старі люди повідомили що імення  Києва пішло від якогось Кия, що був перевізником на Дніпрі.

Третій історик

Інші розказували, що в Києві мешкали три брати Кий, Щек, Хорив та їх сестра Либідь. Від Кия названо місто Київ, від його братів гори Щекавицею і Хоривицею, від імені сестри – річку Либідь. Це було близько восьмисотого року. Від того часу й числимо історію України. Звідси й взято початок Українська держава, столицею якої було і є містоКиїв.

Юрист

  • А в Конституції України у статті 20 це підтверджено: «Столицею України є місто Київ.

 

  • Завдання з української мови

До підкреслених іменників знайти прикметник, визначити рід, число:

Київ – найбільше місто в Україні. Йому вже понад півтори тисячі років. Та Київ завжди молодий. Зараз місто розкинулось на обох берегах могутнього Дніпра. Навесні воно потопає в зелені і квітах.

  • А про територію і населення України розповідають географи.

Перший географ

Розташована Україна в Центральній та Південно- Східній Європі. Простір землі, заселений українцями, такий великий, що або його подолати, треба пішки йти із заходу на схід 90 днів, долаючи щодня 90 км.

Другий географ

Територія України займає площу близько 604 тис. км2. Сусідами українців є поляки, угорці, румуни, болгари, білоруси, росіяни на суші, а Чорне море розділяє з турками та болгарами.

Третій географ

Україну населяє 42 мільйони чоловік. Територія поділена на 24 області та включає в себе АВ Крим. В Україні нараховується 441 місто, 915 селещ та 28 тис. 858 населених пунктів.

- Завдання з української мови

Скласти з двох частин прислів’я

  1. Хто хоче багато знати,     кохана українська мова.
  2. Рідна мова дорога людині    тому треба мало спати.
  3. Ти наше диво калинове,    як саме життя.

 

  • Фізична хвилинка
  • Українська мова мелодійна і красива.

Українці – співучий народ.

Кажуть, де три українці, там цілий хор.

Споконвіку наші предки мали хист до співу.

А як вмієте співати ви?

Виконується пісня з рухами.

Юрист

Стаття 10 Конституції України  говорить, що « Державною мовою в Україні є українська мова».

    А мова наша калинова

    Мелодійна і чудова,

Ясна – як усмішка,

Чиста – як сльозина,

Мова українська

Мова наша мила.

  • А тепер настав час надати слово нашим поетам і художникам. (Під музичний супровід та декламування віршів – виставка малюнків «Фото- вернісаж».
  1. Україно, земле рідна,

Земле сонячна і хлібна,

Ти навіки у нас одна.

Ти я мати найрідніша,

Ти з дитинства наймиліша

Ти і взимку найтепліша -

Наша отча сторона.

  1. Вишита колоссям і калиною

Вигойдана співом солов’я ,

Звалось веселково Україною

Ненько зачарована моя,

  1. Вишиту колоссям і калиною,

Виборону кров’ю і мечем,

Називаєм гордо Україною

І ніхто нам цим не дорікне.

  1. Люблю тебе, я матінку дитина.

Ділю з тобою радість і біду.

Тобі вклоняюсь, ненько Україно,

Своє життя до ніг тобі кладу.

  1. На білім світі ти одна – єдина,

Святую землю я твою люблю

Пишаюсь я, що родом з України,

Й щоденно Бога за тебе молю.

- Завдання з української мови

- Назвіть ім’я відомого поета, художника «Кобзаря», який любив українську мову, який прожив 47 років і тільки 13 років був вільною людиною? ( Т. Шевченко)

Картинки по запросу шевченко

Прочитати вірш Т. Шевченка, підкреслити прикметники, визначити рід.

    Попрощалось ясне сонце

З чорною землею,

Виступає круглий місяць

З сестрою зорею.

VІІ. Підсумок уроку

Інтелектуальна гра «Розумники та розумниці»

  1. Частина мови, яка означає ознаку предмета? (прикметник)
  2. У якому випадку  неможливо визначити рід прикметників? ( у множині)
  3. Кущ, оспіваний в українських народних піснях, як символ дівочої краси? (калина)
  4. Хто автор слів Державного Гімну України? ( П. Чубинський)
  5. «Ще не вмерла України ні слава, ні воля …. ( Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля)».
  6. Назва герба України (Тризуб)
  7. Як називається Основний закон нашої держави (Конституція України)
  8. Хто є президентом України?
  9. Чи сподобався вам наш сьогоднішній урок?
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Паламарчук Світлана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
1100
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку