Я досліджую світ: природнича галузь. Тема грунт

Про матеріал
Розробка уроку Я досліджую світ: природнича галузь. 3 клас. Тема: грунт. Спостереження/дослідження природного об'єкта/явища. Організми грунтів. Роль живих організмів в утворенні грунту. Моделювання зв'язків організмів між собою і з середовищем існування. Робота з інформацією природничого змісту.
Перегляд файлу

 

Урок

Дата: 01.03.2021

Предмет: ЯДС:ПРО

Тема: Спостереження/дослідження природного об'єкта/явища. Організми грунтів. Роль живих організмів в утворенні грунту. Моделювання зв'язків організмів між собою і з середовищем існування. Робота з інформацією природничого змісту.

Очікувані результати:

  • Встановлює зв'язки між об'єктами і явищами природи;
  • Пояснює взаємозв'язки між об'єктами живої і неживої природи;
  • Спостерігає за рослинами та тваринами;
  • Правильно використовує пристрої для пошуку і здобуття інформації природознавчого змісту;
  • Порівнює інформацію природничого змісту з відомих її/йому джерел;
  • Перевіряє достовірність інформації природничого змісту;
  • Відповідально діє в природі;
  • Дотримується правил безпеки під час спостережень та дослідів;

Обладнання: комп'ютер, відеоролик, картки, пісок, глина, склянки з водою, мікроскоп, зразки ґрунту.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організаційний момент

Всі за парти ми сідаємо,

До роботи приступаємо.

Руки гарно підіймайте,

Чітко в лад відповідайте.

2. Актуалізація опорних знань

— Із чого, на перший погляд, складається ґрунт?

— Чим за зовнішніми ознаками ґрунт відрізняється від гірської породи? (Міркування учнів.)

3. Повідомлення теми та мети уроку

— Чи хотіли б більше дізнатися про ґрунт?

— Сьогодні дізнаєтеся, як він утворюється.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Вивчення нового матеріалу

1) Робота над загадкою.

• Не людина, а п'є. Не кухар, а всіх годує. (Ґрунт.)

— Де можна побачити ґрунт? (Відповіді дітей.)

2) Словникова робота. Ґрунт — верхній шар землі, у якому ростуть рослини і живуть різні організми.

3) Перегляд презентації.

Учні переглядають презентацію «Ґрунт», обговорюють зміст.

4) Дослідження-спостереження. Робота в групах.

— Розгляньте ґрунт у стаканчиках.

— Опишіть його за питаннями.

  1. Якого кольору ґрунт?
  2. Чи має запах?
  3. Чи є у ґрунті пори (шпарини)?
  4. Чи багато їх? Які вони за розміром?
  5. Сухий чи вологий ґрунт?
  6. Щільний чи пухкий?
  7. Що на ньому росте?

Кожна група звітує про свою роботу, аналізує та порівнює відповіді, робить висновок.

Висновок. Ґрунт у горщику чорного кольору, без запаху, має невеликі пори. Ґрунт вологий.

5) Перегляд відеоролика.

Учні переглядають відеоролик «Ґрунт», аналізують зміст за допомогою запитань.

— Як називається верхній шар землі?

— Яке значення ґрунту?

— З чого він складається?

— Від чого залежить родючість ґрунту?

— Як можна довести, що у ґрунті є вода?

— Який ґрунт найродючіший?

— Якого догляду він потребує?

— Чому потрібно оберігати ґрунти?

6) Дидактична гра «Види ґрунтів» (пісок, чорнозем, глина).

Дослід. Показати здатність піску пропускати воду та глини утримувати її. (Налити у банки з піском та глиною однакову кількість води й спостерігати, як вона просочується.)

Висновок. Пісок пропускає воду, а глина — ні. Отже, найкращим уважають ґрунт, у якому є і пісок — для дихання, і глинисті частки — для затримування води.

7) Екологічна гра «Наслідки подій».

Дітям пропонують події.

· Діти садять дерева.

· Люди вносять отрутохімікати на поля.

· Узимку діти підгодовують тварин.

· Діти облаштували годівницю.

· Люди розорали цілинні землі.

· Люди вирубали дерева в лісі.

· Хлопці зруйнували гніздо пташки.

· Заводи і фабрики випускають брудний дим.

· Люди забруднюють ріки, озера, моря, океани.

Потрібно вказати можливі наслідки.

Наприклад: «Діти садять дерева. Які наслідки?» — Життя дерев таке ж важливе, як і життя людини. Ми всі взаємопов'язані та повинні піклуватися одне про одного. За добу одне дерево виділяє в повітря стільки кисню, скільки потрібно для дихання трьом мешканцям Землі. Дерева приносять нам і всьому живому на планеті Земля велику користь.

2. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях

1) Робота в парах

— Розкажіть, для яких тварин ґрунт є домівкою.

2) Вправа «Запитання — відповідь».

— Як людина використовує ґрунт? (Людина вирощує культурні рослини.)

— Відгадайте загадки і назвіть, рослини, які людина висаджує у ґрунт.

• У парнику народилась, виросла в городі.

Маю голову товсту і коротку ногу. (Капуста.)

• Товстенька бабуся завжди у кожусі,

Спробуєш роздіти — будеш сльози лити. (Цибуля.)

— Які ще рослини вирощує людина? (Моркву, буряк, картоплю та інші.)

— Як ви гадаєте, у якому ґрунті краще ростуть рослини: у твердому чи пухкому? (Рослини краще ростуть у пухкому ґрунті. У пухкий ґрунт краще проникає вода і повітря.)

— Що потрібно робити, щоб ґрунт був пухким? (Орати, перекопувати, доглядати ґрунт.)

4) Вправа «Міркуємо!»

— Доведіть на власних прикладах важливість ґрунту для життя.

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться.

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте.

І за парти тихо сядьте.

3. Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації

1) Технологія «Два — чотири — всі разом».

— Назвіть усі відомі вам професії людини, пов'язані із землею.

Учні індивідуально обмірковують можливі відповіді. Потім об'єднуються в пари, доповнюючи думки одне одного.

Далі діти в четвірках ухвалюють спільне рішення. Завершується робота обговоренням поставленого завдання з усім класом.

Наприклад: агроном, комбайнер, тракторист, садівник, овочівник, квітникар, хлібороб, геолог, ґрунтознавець, лісник тощо.

2) Гра «Що є в ґрунті?».

Ігрова дія. Учитель зачитує слова, а діти плескають у долоні, якщо ці слова називають об'єкти природи, які є у складі ґрунту.

Наприклад. Вода, глина, пластмаса, пісок, черв'яки, пластик, каміння, рослини, скло, повітря, перегній, деревина, гірські породи, метал, вугілля, гумус тощо.

3) Математична хвилинка.

Один сантиметр родючого ґрунту природа нагромаджує за 250-300 років (якщо їй ніхто не заважає). Обчисліть, скільки потрібно років, щоб утворився шар ґрунту 10 см?

5) Робота з прислів'ями.

· До землі з ласкою — будеш з паскою.

· Без догляду земля — кругла сирота.

· Землі частіше кланяйся — хліба буде більше.

6) Розгадування кросворда.

По горизонталі:

1. Рослинні та тваринні рештки, що перегнили. (Перегній.)

2. Головна ознака ґрунту. (Родючість.)

3. Рідина, що входить до складу ґрунту. (Вода.)

По вертикалі:

1. Ґрунт розпушують для збільшення у ньому кількості... (повітря).

4. Верхній шар землі, на якому зростають рослини. (Ґрунт.)

5. Одна зі складових ґрунту. (Пісок.)

6. Найродючіший ґрунт. (Чорнозем.)

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА. РЕФЛЕКСІЯ

Вправа «Рефлексивний екран»

Учні по колу висловлюються одним реченням.

· Сьогодні я дізнався / дізналася...

· Я виконував / виконувала завдання...

· Тепер я зможу...

· У мене вийшло...

· Мене здивувало...

· Я спробую...

· Було цікаво...

· Було складно...

· Я зрозумів / зрозуміла...

· Я відчув / відчула, що...

· Я навчився / навчилася...

· Мені захотілося...

 

docx
Додано
1 березня 2021
Переглядів
2006
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку