Середино-Будський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2
Середино-Будської районної ради Сумської області
(За Ю.Смоличем «Квіти – землі окраса»)
Інтегрований урок з літературного читання, природознавства та трудового навчання
2 клас
Підготувала учитель
початкових класів,
вища категорія, «старший учитель»
Васькіна Валентина Миколаївна
Мета.
Навчальна: удосконалювати техніку читання прозових творів; виробляти навички чіткої й виразної вимови; вчити голосом, інтонацією передавати настрій прочитаного, вчити працювати з текстом, знаходити потрібне; розширити і поглибити знання про квіти
Розвивальна: розвивати мовлення, пам'ять, увагу, спостережливість; розвивати навички співпраці, творчого мислення; формувати навички оцінної діяльності; активізувати словниковий запас учнів; формувати знання про лікарське значення квітів
Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи, до України, бажання її
пізнавати та берегти.
Обладнання: мультимедійна презентація, малюнки та плакати про квіти, кольорові олівці, картон, кольоровий папір, клей.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Дзвінок нам нагадав, що для роботи час настав.
1. Привітання до гостей (Добрий день!)
У нашому класі найвеселіші діти, тому пошліть один одному посмішки. У нашому класі найдобріші діти, тому пошліть один одному повітряні поцілунки. А те, що у нас найрозумніші діти, ми доведемо на протязі уроку.
2. Питання для висвітлення:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Яка настала пора року? Назвіть весняні місяці. Який зараз місяць?
- Які весняні квіти ви знаєте? Що вони несуть людям?
- Який настрій у вас із приходом весни? Якщо гарний – покажіть великий палець, якщо не дуже – помахайте рукою, якщо сумний – опустіть долоньку вниз.
- Щоб був гарний настрій, ми у кінці уроку створимо квіткову галявину з квітів, які є у вас на партах. Але вони ще чорно-білі. Виконавши певне завдання, ми будемо розфарбовувати пелюсточку.
ІІІ. Мовленнєва розминка
Квітень воду підбирає, квіти розкриває
-Як ви розумієте зміст прислів’я?
Інок-інок-інок – безсмертний це барвінок
Ки-ки-ки – цілющі волошки
Ина-ина-ина–ґронами калина
Ашка-ашка-ашка – ось ніжнесенька ромашка
Альва-альва-альва – яскрава гарна мальва
Удки-удки-удки – блакитні незабудки
Ивці-ивці-ивці – красиві чорнобривці
Колись давно Земля мала тільки сіре та зелене вбрання. Вона була вкрита мохом. А дерева і кущі – дрібним листячком. І одного разу матінці Природі спало на думку змінити світ рослин, зробити його барвистим, різнокольоровим. Покликала вона до себе своїх помічників – ельфів. Перетворила їх на квіти і розсипала по землі. Але ці квіти були безбарвні. І тут на допомогу прийшли Сонечко і Веселка. Веселка піднялася близько до сонечка і почала танути. Її кольорові краплі пролилися вниз і пофарбували квіти в різні кольори. Так з’явились на землі квіти. А оскільки барвистих відтінків веселки було дуже багато, то і кольорове розмаїття квітів виявилося веселим.
Перша пелюстка
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
Цупкий – тугий, пружний
Паросток – молоде стебло рослини
Аромат – приємний запах
Випростовує - розпрямляти що-небудь зігнуте, похилене
Заквітовує – починає цвісти, зацвітати
Козелець – весняна квітка (ілюстрація)
Ліс, життя, нетерпляча, фіалкові, з’являється, килимом, волохаті.
- Скільки разів у тексті зустрічається слово «квіти»? (5)
- Які кольори згадуються у творі? (фіалкові, жовтий ряст, козелець)
- Доведіть, що автор закоханий у квіти! (Підбирає красиві слова, щоб їх описати. Помічає як розвиваються, коли і як квітують)
Завдання з читання: І варіант – переказ, ІІ варіант - скласти казку про весняну квітку
Багато художніх творів, пісень написано про квіти. Їх красу передавали кольором на папері. Ви також прийняли у цьому участь. Зверніть увагу на картини К.Білокур, яка народилася на Полтавщині. Особливим царством краси можна назвати квіти на полотнах української художниці. Її картини зачаровують глядачів щедрістю веселкових барв. Майстриня зуміла передати на полотні незвичайну красу, розмаїття квітів рідної землі.
Вона все своє життя захоплювалась малюванням. Аквареллю й олівцем вона завжди працювала мало і неохоче. Художницю найбільше приваблювали олійні фарби. Вони здавались їй сліпучими. Пензлі вона робила сама - вибирала з котячого хвоста волоски однакової довжини. "Квіти над тином"(1935 р.) - прославлений шедевр.
К.Білокур говорила, що не може не писати квіти, тому що краще за них немає нічого у світі. У 1941 році художниця створює відомі "Польові квіти". Зверніть увагу на кольори, форму пелюсток, листочків.
- Які почуття, настрій, враження від побаченого ви відчули?
Друга пелюстка
Фізхвилинка
Хто старався – притомився. Я прошу, щоб він підвівся.
Ми спочинем з вами трішки, розімнемо ручки й ніжки.
1, 2, 3, 4 – виросли квіточки милі!
До сонця потягнулися, сонечку всміхнулися.
Вітерець пролітав і стеблинки похитав.
Вправо похитнулись – низько квіточки пригнулись.
Вліво похитнулись – знову квіточки пригнулись.
Вітерець, тікай тікай! Квіточки нам не ламай!
Нехай вони цвітуть, ростуть, дітям радість всім несуть!
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Природа
(конвалія, пшінка, кульбаба, мати-й-мачуха, медунка)
1. У цієї рослини спочатку з’являються квіти, а потім – листочки. Якщо очікуються морози і холод, квітки мати-й-мачухи негайно ховаються всередину пухнастого коміра, який може зберегти ніжні пелюстки від холоднечі.
2. Квіти кульбаби дуже слухняні. Як тільки настає вечір, вони відразу стуляються і сплять до ранку. Перед негодою також закривають свою квітку. З пелюсток кульбаб роблять варення.
3. У більшості видів медунки спостерігається нечасте серед квіткових
рослин явище - зміна забарвлення віночка в процесі цвітіння: рожеві на
початку віночки до кінця цвітіння стають синіми.
і захистити пилок від вологи. Цвіте в квітні — травні. Поширена по всій
Україні. Пшінка — ранньовесняний медонос, бджоли охоче її відвідують і
збирають з неї нектар. Листки й кореневі бульби вживаються в їжу до або після
цвітіння.
5. Конвалія цвіте з кінця весни до середини літа. Плоди конвалії поїдаються птахами, і насіння конвалії переносяться в шлунку птахів на далекі відстані.У деяких містечках Франції в першу неділю травня влаштовують свято
конвалій. Занесена до Червоної книги України.
Завдання: підібрати вірші чи загадки про весняні квіти.
2. Екологія
- Як потрібно ставитись до квітів, особливо до первоцвітів, щоб вони постійно прикрашали нашу Землю ?
- Звернення квітів:
Ми завжди були б щасливі, і пахучі, і красиві,
Якби в полі, в лісі, в лузі бачили б нас тільки друзі.
Ті, які б нас не топтали, без потреби не зривали,
А на клумбах, вдома, в школі висівали б нас доволі,
Доглядали, поливали. Ми б красу їм дарували!
Третя пелюстка
3. Квіти і здоров’я людини
-А як для здоров’я люди використовують квіти?
Давайте розглянемо картинки і дізнаємось, як ми використовуємо квіти для збереження свого здоров’я.
Кожна група складає розповідь по картинках про використання квітів у медицині
Здоров’я – розкіш для людини, найбільша цінність у житті.
Як є здоров’я день при днині, можливість є йти до мети.
Тоді є радість, щастя, диво, краса у крапельці роси.
Тоді людина йде щасливо серед безмежної краси.
Й чарівність світу відчуває, для неї в хмурність – дні ясні.
Вона всі труднощі долає й співає радісні пісні.
Вона - здорова! Це чудово, бо їй нічого на болить.
Вона добро творить готова. І це прекрасно! Можна жить!
Н.Красоткіна
Четверта пелюстка
4. Труд
- Виразити своє захоплення квіткою можна, виготовивши її своїми руками
(Виготовлення нарциса з паперу)
Послідовність виконання аплікації:
П’ята пелюстка
VІ. Підсумок уроку
1. Гра «Уяви себе квіткою»
-Якою квіткою ти себе уявляєш? Чому?
2. Галявина із розфарбованих квітів.
– У центрі поставте оцінку за свою роботу на уроці
3. – Сьогодні на уроці у нас часто зустрічалося число «5». У тексті розповідалося про 5 квітів, слово «квіти» повторювалося 5 раз. Ми створювали 5 груп, дізналися інформацію про ще 5 весняних квітів. На ваших квіточках 5 пелюсток. А ще із яких частин складається рослина? (корінь, стебло, листя, квітка, плід з насінням). Знову число 5. Тому пропоную зробити підсумок нашого уроку з 5 речень.
- Яку роль відіграють квіти на нашій Землі
4. У безмежному океані книг є книги про квіти. (Виставка книг)
Прочитайте і дізнайтесь, як з’явилися на Землі квіти, звідки походять їх назви, які поети в своїх віршах оспівували квіти. Це буде підготовкою до наступного уроку-проекту «Весняні квіти у поезії».
5. - Діти – будьте, як маленькі сонечка – квіточки . Ростіть, цвітіть, робіть добро на землі, любіть свою землю, матінку Природу. І вона вам відповість любов’ю і щедрістю. Тоді будуть на нашій землі злагода і мир.