Інтегрований урок "Які дивовижні ці квіти - у кожній чарівність своя"

Про матеріал
Розвиток читацьких навичок за текстом Ю.Смолича "Квіти - землі окраса", знайомство з рослинами рідного краю, їх цілющими властивостями, виготовлення з паперу аплікації квітки.
Перегляд файлу

Середино-Будський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2

Середино-Будської районної ради Сумської області

 

 

 

 

 

 

 

(За  Ю.Смоличем «Квіти – землі окраса»)

Інтегрований урок з літературного читання, природознавства та трудового навчання

 

2 клас

Картинки по запросу весенние цветы вместе 

 

 

 

 

 

                                                        Підготувала учитель

                                                                                початкових класів,

                                                                                вища категорія, «старший учитель»

                                                                                Васькіна Валентина Миколаївна

 

 

Мета.

Навчальна: удосконалювати техніку читання прозових творів; виробляти навички чіткої й виразної вимови; вчити голосом, інтонацією передавати настрій прочитаного, вчити працювати з текстом, знаходити потрібне; розширити і поглибити знання про квіти

Розвивальна: розвивати мовлення, пам'ять, увагу, спостережливість; розвивати навички співпраці, творчого мислення; формувати навички оцінної діяльності; активізувати  словниковий запас учнів; формувати знання про лікарське значення квітів

Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи, до України, бажання  її

пізнавати та берегти.

 

 Обладнання: мультимедійна презентація, малюнки та плакати про квіти, кольорові олівці, картон, кольоровий папір, клей.            

Хід уроку

І. Організаційний момент

Дзвінок нам нагадав, що для роботи час настав.

1. Привітання до гостей (Добрий день!)

У нашому класі найвеселіші діти, тому пошліть один одному посмішки. У нашому класі найдобріші діти, тому пошліть один одному повітряні поцілунки. А те, що у нас найрозумніші діти, ми доведемо на протязі уроку.

 

2. Питання для висвітлення:

  1. Які весняні квіти є окрасою землі?
  2. Як запросити в гості весняну квітку?
  3. Як розрізнити весняні квіти за їх ознаками?
  4. Як треба ставитись до первоцвітів?
  5. Як для збереження здоров’я люди використовують квіти?

 

  • Отже, про що піде мова у нас на уроці? (про квіти)
  • Тема нашого уроку – «Які дивовижні ці квіти, у кожній – чарівність своя»

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Яка настала пора року? Назвіть весняні місяці. Який зараз місяць?

- Які весняні квіти ви знаєте? Що вони несуть людям?

- Який настрій у вас із приходом весни? Якщо гарний – покажіть великий палець, якщо не дуже – помахайте рукою, якщо сумний – опустіть долоньку вниз.

- Щоб був гарний настрій, ми у кінці уроку створимо квіткову галявину з квітів, які є у вас на партах. Але вони ще чорно-білі. Виконавши певне завдання, ми будемо розфарбовувати пелюсточку.

ІІІ. Мовленнєва розминка

  1. Гра «Дешифрувальник»

Квітень воду підбирає, квіти розкриває

-Як ви розумієте зміст прислів’я?

  1. Чистомовка
    Ок-ок-ок – сплету собі вінок 
    Ій-ій-ій – біленький деревій 
    Іль-іль-іль – гнучкий вусатий хміль 
    Очок-очок-очок –польовий дзвіночок

          Інок-інок-інок – безсмертний це барвінок 
          Ки-ки-ки – цілющі волошки 
          Ина-ина-ина–ґронами калина 
          Ашка-ашка-ашка – ось ніжнесенька ромашка 
          Альва-альва-альва – яскрава гарна мальва 
          Удки-удки-удки – блакитні незабудки 
          Ивці-ивці-ивці – красиві чорнобривці 

 

  • Які квіти ми називали в чистомовці?
     
  1. - А чи знаєте ви, звідки взялися квіти на Землі? Послухайте легенду.

Колись давно Земля мала тільки сіре та зелене вбрання. Вона була вкрита мохом. А дерева і кущі – дрібним листячком. І одного разу матінці Природі спало на думку змінити світ рослин, зробити його барвистим, різнокольоровим. Покликала вона до себе своїх помічників – ельфів. Перетворила їх на квіти і розсипала по землі. Але ці квіти були безбарвні. І тут на допомогу прийшли Сонечко і Веселка. Веселка піднялася близько до сонечка і почала танути. Її кольорові краплі пролилися вниз і пофарбували квіти в різні кольори. Так з’явились на землі квіти. А оскільки барвистих відтінків веселки було дуже багато, то і кольорове розмаїття квітів виявилося веселим.

 

Перша пелюстка

 

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

  • - Які ж квіти є окрасою землі? Дізнаємось з оповідання Юрія Смолича «Квіти – землі окраса»
  • Читання тексту по абзацах (працюємо з олівцями – незнайоме слово крапка)
  • Вступна бесіда
  • Так з якої квітки починається  життя?
  • Що нового дізналися з тексту?
  • Словникова робота
  • Які слова були незрозумілі? (взаємопояснення)

Цупкий – тугий, пружний
Паросток – молоде стебло рослини 
Аромат – приємний запах
Випростовує - розпрямляти що-небудь зігнуте, похилене 
Заквітовує – починає цвісти, зацвітати

Козелець – весняна квітка (ілюстрація)

  • Завдання на уважність
  • Слова– блискавки

Ліс, життя, нетерпляча, фіалкові, з’являється, килимом, волохаті.

  • Про яку квітку можна сказати, що вона нетерпляча? (пролісок)
  • Яка квітка має фіалковий колір? (ряст)
  • Доберіть іменник із  тексту до слова з’являється? (козелець)
  • Які квіти вкривають землю килимом? (фіалки)
  • Яка квітка має волохаті пелюстки? (сон-трава)

 

  • Читання тексту учнями «ланцюжком»
  • Задайте своєму товаришеві запитання за змістом прочитаного
  • Гра «Розвідники»

 - Скільки разів у тексті зустрічається слово «квіти»? (5)

  • Розмістити квіти у тому порядку, у якому вони згадуються у тексті (проліски, ряст, козелець, фіалки, сон)

  - Які кольори згадуються у творі?  (фіалкові, жовтий ряст, козелець)

- Доведіть, що автор закоханий у квіти!  (Підбирає красиві слова, щоб їх описати. Помічає як розвиваються, коли і як квітують)

  • Яка головна думка твору?

Завдання з читання: І варіант – переказ, ІІ варіант - скласти казку про весняну квітку

  • Живопис (С.136)

Багато художніх творів, пісень написано про квіти. Їх красу передавали кольором на папері. Ви також прийняли у цьому участь. Зверніть увагу на картини К.Білокур, яка народилася на Полтавщині. Особливим царством краси можна назвати квіти на полотнах української художниці. Її картини зачаровують глядачів щедрістю веселкових барв. Майстриня зуміла передати на полотні незвичайну красу, розмаїття квітів рідної землі.

Вона все своє життя захоплювалась малюванням.  Аквареллю й олівцем вона завжди працювала мало і неохоче. Художницю найбільше приваблювали олійні фарби. Вони здавались їй сліпучими. Пензлі вона робила сама - вибирала з котячого хвоста волоски однакової довжини. "Квіти над тином"(1935 р.) - прославлений шедевр.

  • Які квіти зображено на картині? (мальви, жоржини, лілії, чорнобривці)

К.Білокур говорила, що не може не писати квіти, тому що краще за них немає нічого у світі. У 1941 році художниця створює відомі "Польові квіти". Зверніть увагу на кольори, форму пелюсток, листочків.

- Які почуття, настрій, враження від побаченого ви відчули?

Друга пелюстка

 

Фізхвилинка

Хто старався – притомився. Я прошу, щоб він підвівся.

Ми спочинем з вами трішки, розімнемо ручки й ніжки.

 

1, 2, 3, 4 – виросли квіточки милі!

До сонця потягнулися, сонечку всміхнулися.

Вітерець пролітав і стеблинки похитав.

Вправо похитнулись – низько квіточки пригнулись.

Вліво похитнулись – знову квіточки пригнулись.

Вітерець, тікай тікай! Квіточки нам не ламай!

Нехай вони цвітуть, ростуть, дітям радість всім несуть!

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Природа

  • Які ще весняні квіти ви знаєте? (тюльпан, нарцис, кульбаба, первоцвіти, ірис, маргаритки, барвінок, медунка, любисток)
  • У кожної групи в гостях весняна квітка. Яка? Зберіть пазли і здогадайтесь

(конвалія, пшінка, кульбаба, мати-й-мачуха, медунка)

  • Хвилинка-цікавинка
  • А чи знаєте ви? (Кожна група зачитує цікавинку про свою квітку)

1. У цієї рослини спочатку з’являються квіти, а потім – листочки. Якщо очікуються морози і холод, квітки мати-й-мачухи негайно ховаються всередину пухнастого коміра, який може зберегти ніжні пелюстки від холоднечі.

2.  Квіти кульбаби дуже слухняні. Як тільки настає вечір, вони відразу стуляються і сплять до ранку. Перед негодою також закривають свою квітку. З пелюсток кульбаб роблять варення.

     3. У більшості видів медунки  спостерігається нечасте серед квіткових 

     рослин явище - зміна забарвлення віночка в процесі цвітіння: рожеві на  

     початку віночки до кінця цвітіння стають синіми.

  1. У пшінки на ніч і в дощову погоду квітки закриваються, щоб зберегти тепло

     і захистити пилок від вологи. Цвіте в квітні — травні. Поширена по всій  

     Україні. Пшінка — ранньовесняний медонос, бджоли охоче її відвідують і   

     збирають з неї нектар. Листки й кореневі бульби вживаються в їжу до або після  

     цвітіння.

5. Конвалія цвіте з кінця весни до середини літа. Плоди конвалії поїдаються птахами, і насіння конвалії переносяться в шлунку птахів на далекі відстані.У деяких містечках Франції в першу неділю травня влаштовують свято 

      конвалій. Занесена до Червоної книги України.

 

  • Усі ці рослини ростуть  у нашій місцевості. Будьте спостережливими.
     

Завдання: підібрати вірші чи загадки про весняні квіти.

 

2. Екологія

- Як потрібно ставитись до квітів, особливо до первоцвітів, щоб вони постійно прикрашали нашу Землю ?

- Звернення квітів:

Ми завжди були б щасливі, і пахучі, і красиві,

Якби в полі, в лісі, в  лузі бачили б нас тільки друзі.

Ті, які б нас не топтали, без потреби не зривали,

А на клумбах, вдома, в школі висівали б нас доволі,

Доглядали, поливали. Ми б красу їм дарували!

 

  • Тож не губімо наших зелених побратимів.   Пам'ятаймо завжди, що найгарніша квітка - та, що на стеблі, а зірвана – гине і вкорочує  життя цілому виду. Прислухайтеся до прохання квітів.

 

Третя пелюстка

 

3. Квіти і здоров’я людини

-А як для здоров’я люди використовують квіти?

Давайте розглянемо картинки і дізнаємось, як ми використовуємо квіти для збереження свого здоров’я.

Кожна група складає розповідь по картинках про використання квітів у медицині

  1. Мати-й-мачуха широко застосовується  для ефективного лікування простудних, вірусних захворювань. Застосовується для лікування дихальних шляхів, для усунення слизу і мокротиння з легенів. Є універсальним помічником при кашлі.
  2. Завдяки тому що пшінка є однією з перших весняних рослин, що містять вітамін С, її давно використовують у якості так званого кровоочисного весняного салату. Для вживання в їжу збирають молоде листя до початку цвітіння. Важливо пам'ятати, що відцвіла рослина стає отруйною. Чай з висушеної рослини дають проти шкірних захворювань.
  3. Медуниця є найкращими ліками при захворюванні легенів, її рекомендується вживати при інфекційних захворюваннях верхніх дихальних шляхів. Це відмінний ранозагоювальний засіб, також її дуже важливо застосовувати хворим на цукровий діабет, за допомогою її можна знизити рівень цукру в крові.
  4. Корені кульбаби використовують для збудження апетиту і покращення травлення. При укусі бджоли, молочний сік кульбаби позбавляє болю і опухлості. Відвари з листків застосовують як вітамінний засіб при недокрів'ї, знесиленні, порушенні обміну речовин.
  5. Як лікувальний засіб конвалія відома вже давно. Настої з квіток конвалії використовують в разі серцевих та очних захворювань, захворювань нервової системи.

 

Здоров’я – розкіш для людини, найбільша цінність у житті.

Як є здоров’я день при днині, можливість є йти до мети.

Тоді є радість, щастя, диво, краса у крапельці роси.

Тоді людина йде щасливо серед безмежної краси.

Й чарівність світу відчуває, для неї в хмурність – дні ясні.

Вона всі труднощі долає й співає радісні пісні.

Вона - здорова! Це чудово, бо їй нічого на болить.

Вона добро творить готова. І це прекрасно! Можна жить!

                                                                      Н.Красоткіна

 

Четверта  пелюстка

 

4. Труд

- Виразити своє захоплення квіткою можна, виготовивши її своїми руками

(Виготовлення нарциса з паперу)

Послідовність виконання аплікації:

  1. Матеріали для аплікації
  2. Розгляд заготовок
  3. Приклеювання до основи стебла і листя
  4. Виготовлення квітки, приклеювання

 

П’ята  пелюстка

 

VІ. Підсумок уроку

1. Гра «Уяви себе квіткою»

-Якою квіткою ти себе уявляєш? Чому?

 

2. Галявина із розфарбованих квітів.

– У центрі поставте оцінку за свою роботу на уроці

 

3. – Сьогодні на уроці у нас часто зустрічалося число «5». У тексті розповідалося про 5 квітів, слово «квіти» повторювалося 5 раз. Ми створювали 5 груп, дізналися інформацію про ще 5 весняних квітів. На ваших квіточках 5 пелюсток. А ще із яких  частин складається рослина? (корінь, стебло, листя, квітка, плід з насінням). Знову число 5. Тому пропоную зробити підсумок нашого уроку з 5 речень.

- Яку роль відіграють квіти на нашій Землі

 

4. У безмежному океані книг є книги про квіти. (Виставка книг) 
Прочитайте і дізнайтесь, як з’явилися на Землі квіти, звідки походять їх назви, які поети в своїх віршах оспівували квіти. Це буде підготовкою до наступного уроку-проекту «Весняні квіти у поезії». 
 

5. - Діти – будьте, як маленькі сонечка – квіточки . Ростіть, цвітіть, робіть добро на землі, любіть свою землю, матінку Природу. І вона вам відповість любов’ю і щедрістю. Тоді будуть на нашій землі злагода і мир.

 

 

doc
Додано
28 березня 2019
Переглядів
1686
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку