2 клас. Літературне читання.
Тема Скринька цікавих і повчальних історій. Сторінки з життя Василя Сухомлинського. Основна думка твору. В. Сухомлинськнй «Які вони бідні» (с. 116-118).
Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю В. Сухомлинського; формувати навички вдумливого виразного читання; розвивати мислення, мовлення, уважність; виховувати любов до природи.
Тип уроку урок формування знань, умінь та навичок
Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет Василя Сухомлинського, виставка книг , відеозапис фізкультхвилинки, відеопрезентація про життєвий та творчий шлях В.сухомлинського, відео запис пісні жайворонка..
Хід уроку:
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Вправи на розвиток дихання.
2.Читання текстів за методикою В. Едігея.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Метод «Мікрофон».
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми ознайомимося із творчістю Василя Сухомлинського — видатного педагога, письменника. — Прочитайте, що про нього пише Дмитро Чередниченко. (Читання учнями вголос (с.116 )
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Перегляд презентації про життєвий та творчий шлях Василя Сухомлинського з коментарем вчителя та учнів.
Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 року в селі Василівці (тепер Кіровоградська обл) в бідній селянській сім’ї. Тут минули його дитинство й юність. Він вчився в рідному селі у школі і в 1933 році закінчив семирічку. Влітку 1933 року мати провела молодшого сина Василя до Кременчука. Спочатку Василь Сухомлинський вчився в медичному технікумі, але незабаром пішов звідти, вступив на робочий факультет, достроково закінчив його і був прийнятий до педагогічного інституту.
З 1935 р. починається педагогічний шлях В. О. Сухомлинського. У 17 років він став вчителем заочної школи недалеко від рідного села. Перевівся до Полтавського педагогічного інституту заочником і закінчив його в 1938 році. Закінчивши інститут, Сухомлинський повертається в рідні місця і працює викладачем української мови і літератури в Онуфріївській середній школі.
У 1941 році під час Другої світової війни добровольцем йде на фронт. У січні 1942 року Сухомлинський був важко поранений, довго лікувався і вже не зміг повернутися до військової служби. У червні 1942 року його призначили директором сільської середньої школи, де він працював до березня 1944 року
Як тільки рідні місця були звільнені, він повернувся на Батьківщину і став завідувачем районного відділу народної освіти. Проте вже в 1947 році Сухомлинський просився назад до школи. У 1948 році Сухомлинський стає директором Павлиської середньої школи і працює а цій посаді 23 роки (до кінця життя). Звичайну сільську школу він перетворив у справжню педагогічну лабораторію, де видобував скарби педагогічної мудрості.
2 вересня 1970 року Василь Олександрович Сухомлинський помер. Василь Сухоминський написав 1500 оповідань і казок для дітей.
2. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Які вони бідні» (с. 117-118)
1) Виразне читання оповідання вчителем.
— Які картини ви уявляли, слухаючи оповідання?
2) Словникова робота. Запис cлів в на дошці
Зірниця небосхил Крильцями понеслася
Зайнялася жайворонкову Височінь доторкаючись
Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем, скоромовкою у парах.
Фізкультхвилинка
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИТЕМАТИЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
1) Виразне читання тексту учнями.
2) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Прочитайте опис ранку. Яким було небо, небосхил, зорі?
— Знайдіть у тексті слова, вжиті замість слова жайворонок.
— Чому спочатку письменник порівнює пташку із сірою грудочкою, а потім — з вогником?
— Прочитайте речення з виділеним висловом. У який момент жайворонок злинув у височінь?
— Прочитайте опис співу жайворонка. Намагайтеся за допомогою інтонації передати красу почутого героями. — Як ви розумієте вислови: розсипає над степом музику; затамував подих?
— Прочитайте оповідання, опустивши опис жайворонкової пісні. Що змінилося?
— З якою метою автор увів цей опис у текст? — Поясніть зміст заголовка. Яка основна думка оповідання?
3) «Робота в парі». — Прочитати розмову сина з батьком в особах, намагаючись передати їхні почуття.
4) Читання опису жайворонкової пісні (за Панасом Мирним, с. 118).
— З чим Панас Мирний порівнює жайворонкову пісню?
5) Слухання аудіозапису пісні жайворонка. (http://youtube.com/watch?v=obKTlGU0yEA).
6) Рубрика « Природничі цікавинки». (Повідомлення учнів про жайворонка).
Улітку на полях і лугах із ранку до вечора дзвінко виспівує жайворонок.
Із давніх – давен цей птах вважався символом єдності землі та неба. Маленький співак своїм щебетанням возвеличує ниву аж попід хмари, а блакить опускає до поля. Пісня виконується в польоті на великій висоті, після чого співак каменем летить униз. Однак уже через кілька хвилин він зможе знову піднятись у височінь.
Жайворонка називають «Божим провісником», бо першим із польових птахів повертається з вирію. Вважається, що з прильотом сіренького треба розпочинати оранку та сівбу. А ще кажуть: коли жайворонок співає високо в небі, то молиться Богу
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Яке оповідання читали на сьогоднішньому уроці? — Хто автор цього твору? — Що нового дізналися про творчість В. Сухомлинського?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити напам’ять опис співу жайворонка.