Інтегрований урок з елементами STEM
Тема: Способи розмноження квіткових рослин.
Мета: Формувати в учнів ключові компетентності. Розширити знання про квіткові рослини та способи їх розмноження. Вивчити способи вегетативного розмноження квіткових рослин і навчити учнів застосовувати отримані знання на практиці. Формувати практичні уміння по здійсненню вегетативного розмноження кімнатних рослин (стебловими і листовими живцями.) Вчити розуміти явища природи природи і сучасні технології, а також вчити застосовувати наукові методи в практичній діяльності, спостерігати, аналізувати, формулювати гіптези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати. Розвивати мислення, мовлення, фантазію, уміння за поставленим завданням моделювати технічні засоби. Здійснювати екологічне та трудове виховання. Виховувати спостережливість, любов до природи.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні ми повторимо і поглибимо знання, які ви отримали на попередньому уроці, що стосуються розмноження рослин, а також виконаємо дослідження та практичну роботу, яка проілюструє інший спосіб розмноження рослин - вегетативний.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
— Що ми вивчали на попередньому уроці ?
— Що потрібно рослинам для росту і розвитку?
— Чим відрізняються квіткові рослини від інших рослин?
— Для чого рослині потрібна квітка?
ІV. Робота над вивченням нового матеріалу. Розвиток ключових компетентностей (екологічної та природничих наук).
- Розмноження рослин за допомогою насіння називають насіннєвим.
Розмноження рослин за допомогою органів (кореня, стебла, листків) називають вегетативним. В основі вегетативного розмноження лежить здатність рослин до відновлення, тобто здатність організму повністю або частково відновлювати втрачену або пошкоджену частину тіла. Таке розмноження — одне з пристосувань до поширення рослин там, де немає сприятливих умов для розмноження насінням. Частина тіла рослини, яку людина відокремлює для вегетативного розмноження, називається живцем. Воно широко поширене у природі, здавна використовується людиною при розведенні плодових і ягідних рослин, в овочівництві, лісництві, квітникарстві. Вегетативне розмноження має ряд переваг: воно дозволяє отримувати рослини, ідентичні материнським (при насіннєвому способі характерні особливості сорту часто не зберігаються.
Способи вегетативного розмноження квіткових рослин:
1) листковими живцями;
2) підземними кореневими живцями;
3) стебловими живцями.
Розглянемо їх детальніше.
Листковими живцями розмножують деякі види кімнатних рослин , які на листках можуть формувати додаткові корені і пагони. Зрізаний листок кладуть у вологий пухкий грунт, торф чи пісок. Час від часу субстрат зволожують, щоб він не пересихав і через певний час на нижньому боці листка утворюються корені і мініатюрні розетки з листочками.
Для листового живця важливо правильно визначити його вік. Якщо листок ще зовсім молодий, то всі його сили підуть на те, щоб закінчити зростання. Якщо занадто старий, то може легко зів'янути, згнить.
Листовими живцями легко розмножуються популярні кімнатні рослини фіалка, товстолист (товстянка), кімнатна ліана хойя, бегонія.
Розмноження підземними кореневими живцями.
Серед підземних пагонів, за допомогою яких рослини розмножуються вегетативно, є кореневища, бульби, цибулини.
Найбільш поширеним способом вегетативного розмноження є поділ кореневищ. Кореневище - подовжена підземна частина рослини, на якій розміщені бруньки і додаткові корені. Кореневищами розмножуються малина, конвалія, м’ята, пирій, шипшина, біла акація, ожина, хрін. Рідше кореневищем розмножуються кущі (обліпиха).
Органом вегетативного розмноження є бу́льба - видозмінений (потовщений та м'ясистий) пагін, в якому накопичуються запасні поживні речовини. Бульби розвиваються в ґрунті. До рослин, які розмножуються бульбами, належить картопля, топінамбур, жоржини. Для вирощування картоплі досить посадити одну бульбу або її частину в грунт навесні, а восени з кожної бульби можна буде зібрати з десяток нових.
Серед декоративних багаторічників, овочевих культур досить багато цибулинних рослин, які можна розмножувати цибулинами (цибуля, часник, тюльпан, лілії, нарцис). У них органом вегетативного розмноження є цибулина. Цибулина - це багаторічний підземний орган, необхідний для збереження поживних речовин і поновлення рослин після періоду спокою. Це видозмінений укорочений пагін. На верхній частині його формується верхівкова брунька, з якої в майбутньому розвивається надземне стебло, листя і квітки, на нижній частині денця - коріння.
Розмноження стебловими живцями
Здатність багатьох рослин легко утворювати додаткове коріння на пагонах широко використовують в садівництві та квітникарстві. Стебловими живцями називають безлисті відокремлені від материнського куща частини пагона з бруньками. Для цього навесні, до розпускання бруньок однорічні здерев'янілі живці довжиною 25-30 см ставляють у воду або саджають в добре підготовлений грунт, вологий пісок або торф, де при оптимальних температурі й освітленні у місці зрізу живця починається інтенсивний поділ клітин, у результаті цього розвиваються додаткові корені. До осені додаткові корені добре розвиваються. Тоді живці викопують і висаджують на постійне місце. За допомогою стеблових живців ми швидко отримуємо міцні життєздатні рослини. Стебловими живцями розмножують смородину, троянду, вербу, традесканцію, бегонію і багато інших трав’янистих рослин, дерев і кущів.
Нерідко рослини розмножуються відводками, також частинами стеблових пагонів. Для цього навесні молоді гілки, не відокремлюючи від материнської рослини, прикопують так, щоб його нижня частина була в ґрунті, а верхівка — над землею. На нижній частині пагона, що прикопується, надрізають кору. За сприятливих умов до осені у місці надрізу утворюються додаткові корені. Після вкорінення рослин її відокремлюють і пересаджують на постійне місце. Розмножувати відводками можна смородину, аґрус, виноград.
Розмноження вусами. Це найпоширеніший і досить простий спосіб розмноження рослин. Після цвітіння на кущах полуниці, суниці, костяниці, перстачу повзучому. з вегетативних бруньок з'являються вуса. Вуса – наземні повзучі стеблові пагони з вузлами, що виникають з бруньок у пазухах листків біля основи куща. В середині-кінці липня розетки присипають грунтом або поміщають в невеликі ємності з землею. Вуса полуниці зазвичай вкорінюються і на них появляються і підростають молоді розетки нових рослин протягом 2-3 тижнів. За вкоріненими розетками доглядають так само, як за звичайним кущем полуниці: регулярно поливають, видаляють бур'яни, розпушують і злегка підгортають землею.
Таким чином, знання особливостей розмноження рослин дозволить нам свій будинок, клас, школу різноманітними кімнатними рослинами, створити затишок і поліпшити екологічну обстановку.
V. Фізкультхвилинка.
VІ. Практично-дослідницька робота.
Інструктаж з техніки безпеки перед виконанням практичного завдання
Практична вправа 1.
- Листки фіалки, товстянки та стеблові живці кімнатних рослин кімнатної ліани хойї, бегонії, помістіть також у склянку з водою. Досліджуйте за змінами в рості і розвитку.
Практична вправа 2.
- Розмножте рослину за допомогою листків. Від рослини воскового плюща – хойї, фіалки чи товстянки відщипніть листок і на половину черешка загорніть у вологу землю.
Практична вправа 3.
- Стеблові живці висадіть у горщики під кутом 45° на глибину двох вузлів, щільно притиснусніть до них грунт із піском.
- Висаджені листкові та стеблові живці щедро полийте й поставте на вікно, притініть від прямого потрапляння сонячного світла.
- Розмножте рослину за допомогою бульби. Розрізану на кілька частин картоплину покладіть в горщик із землею та загорніть.
Практична вправа 5.
- Розмножте рослину полуниці за допомогою вусів. Відокремлену від куща та укорінену розетку полуниці покладіть в горщик із землею та загорніть.
Завдання для дослідження:
- Спостерігайте кілька тижнів за змінами, що відбуваються з частинами рослин. Дослідіть через який проміжок часу з’являться на полуницях нові вуса. Скільки їх на кущі?
З’являється дівчинка в костюмі полунички і пропонує розв’язати задачі.
VІІ. Вправи для формування математичних компетентностей.
Діти обирають собі задачу за рівнем складності, об’єднуюються в групи і розв’язують.
Розв’язати задачі.
Рівень складності 1, зеленого кольору.
З одного куща полуниць можна отримати 8 нових розеток-кущів. Скільки всього нових рослин можна отримати з 10 кущів?
Рівень складності 2, жовтого кольору.
На грядці посадили для розмноження 9 кущів сортових полуниць, а виростили у 7 разів більше. Скільки кущів стало рости на грядці?
Рівень складності 3, червоного кольору.
В одному рядку завдовжки 2 метри посадили 10 кущів полуниць. Яку площу треба залишити для посадки 90 кущів полуниць, якщо між рядками треба залишати 50 см? (4 метри)
VІІІ. Вправи для формування технологічних компетентностей.
- Однією з проблем полуницеводів є тяжкість збору урожаю ягід. Сьогодні ми спробуємо допомогти їм і створимо сучасний, поки що правда фантастичний полуницезбиральний комбайн.
1 група моделюватиме полуницезбиральний комбайн з деталей конструктора ЛЕГО,
2 група виконуватиме завдання на планшетах у програмі РАІNТ,
3 група – ліпитиме полуницезбиральний комбайн з пластиліну.
ІХ. Підсумок уроку.
Гра «Так чи ні?»
- Розмноження дозволяє рослинам утворювати значно більше потомства.
- Для життя і розвитку рослин необхідні вода і грунт.
- Вегетативне розмноження може здійснюватись лише частинами стеблового пагона.
- Розмноження рослин за допомогою органів (кореня, стебла, листків) називають вегетативним.
- Цибулина - це багаторічний підземний орган, необхідний для збереження поживних речовин і поновлення рослин.
Х. Рефлексія.
- Сьогодні на уроці мій найбільший успіх це….
ХІ. Домашнє завдання. Використовуючи отримані знання про вегетативне розмноження росли, виберіть вдома з ваших кімнатних рослин ті, які можна розмножувати вегетативно. Виконайте підготовчу роботу: наберіть у горщики землі, полийте її, з рослин, разом батьками, зріжте живці. Ті, які можна, відразу посадіть у землю, інші – помістіть у воду. Доглядайте за ними. Досліджуйте за змінами, що відбуваються з частинами рослин.
.