Інтегрований урок з географії в 9 класі" Земельні ресурси України"

Про матеріал
Інтегрований урок з географії,економіки та правознавства, який знайомить учнів з Земельними ресурсами України та Земельним кодексом.
Перегляд файлу

 Тема: «Земельні ресурси України»

Мета навчальна: з’ясувати проблеми сучасного розвитку сiльського господарства України; розглянути головнi проблеми, пов’язанi з використанням грунтiв у народному господарствi, визначить заходи з охорони земельних ресурсiв, пiдвишення родючостi ґрунтiв; з’ясувати особливостi нового земельного кодексу України.

Мета розвивальна: розвивати в учнiв творчу активнiсть, допитливiсть, навички роботи з додатковою лiтературою; розвивати навички самостiйноi роботи з правовими документами; спонукати до активного мислення, розвивати елементи критичного мислення.

Мета виховна: виховувати господарське ставлення до земельних ресурсiв нашої країни: виховувати почуття дбайливого господаря, любов i повагу до людей i працi.

Мiжпредметнi зв’язки: економiка, правознавство.

Тип уроку: комбiнований з елементами iнтеграцiї.

Прийоми та методи: метод вправ, проблемно-пошуковий, порiвняльний, словесний метод, бесiда, аналiз, узагальнення.

Обладнання: атласи (карта ґрунтiв України), Конституцiя України, Земельний кодекс України, додаткова лiтература.

Основнi термiни i поняття: земельнi ресурси, рента, Земельний кодекс.

 

 

1. Органiзацiйна частина

Добрий день! Всi пiдготувались та налаштувались на урок?

 

2. Актуалiзацiя опорних знань i вмiнь учнiв

Бесiда:

- Якi Ви знаєте прислiв’я, приказки, вислови про землю?

- Яке споконвiчне ставлення до землi в українського народу?

- Якi Ви знаєте твори мистецтва, присвяченi землi?

- Чи є  у вас (ваших рiдних) у власностi земля?

Учитель: тема нашого уроку «Земельнi ресурси»

Вiдкриваємо зошити i записуємо тему.

3. Мотивацiя навчальної та пiзнавальної дiяльностi учнiв

  Епiграфом сьогоднiшнього уроку ми беремо рядки з вiрша

Э. Межелайтиса

 

«Из земли...

Из неё вся сущая красота,

А та красота, что ёще грядёт,

Снова отгуда же придёт:

Из земли,

Только из земли»

Вступне слово вчителя географії:

Земля... Народ нiколи не уявляв свого життя без землi. Та й хiба може бути iнакше? Зi стародавнiх часiв люди вважали землю матiр’ю, яка завжди зiгрiє своєю ласкою, подiлиться своєю щедрiстю, пiдтримає i захистить у лиху годину. Усе від землi — вважали нашi предки. Життям i добробугом людина зобов’язана землi — матiнцi.

Земельне питання — одне з найскладнiших i до цих пiр повнiстю не розв’язаних питань в iсторi Людства.

 Земля — сфера постiйних конфлiктiв та одночасно — найцiннiше,   найбiльше багатство.

 

4. Формування очiкувань учнiв

- Дiти, Ви знаєте тему i мету сьогоднiшнього уроку, подумайте що Ви очiкуєте вiд уроку?

- Хто готовий подiлитися свїми сподiваннями? (обмiн думками)

 

5. Вивчення нового матерiалу

- Скажiть, якi асоцiацiї викликає у вас слово «земля»? Думки дiтей записуємо на дошцi.

Середовище iснування                                                               Єдий спосiб

рiзних органiзмiв                                                                         отримання їжi

 

 

Мiнеральнi ресурси та                                                                Рекреацiйнi зони

кориснi копалини

Земельнi ресурси — це землi, якi використовуються або можуть бути  використанi в сiльському чи лiсовому господарствi, будiвництвi тощо.

(словникова робота в зошитi)

- Чому земельнi ресурси України вважаються головними ресурсами?

(Вiдповiдi учнiв)

Завдання (таблиця на дощці)

- Користуючись статистичним щорiчником України, проаналiзуйте розподiл земельного фонду України

Земельний фонд України (603,7 тис. км2.)

 

Лiсовий           Водний            С\г угіддя     Антропогенна            Іншi землi:

фонд 17%       фонд 4%               70%               забудова,                   болота,

                                                                         заповідники              піски, яри                                                                                                   

Орнi землi       Сiножатнi й         Сади й               7%                            2%

       61%              пасовища      виноградники

                                   7%                    2%

Це даннi за 2015 рiк. А зараз вiдкриємо атласи i порiвняємо з дiаграмою розподiлу земельних ресурсiв за 2023 рiк.

- За рахунок чого змiнилися площi?

Давайте дамо вiдповiдь на питания:

- Чи можна змiнити структуру земельного фонду України?

- За рахунок яких земель ви пропонували б розширити площу рiллi?

- Чи є потреба збiльшувати площi орних земель у нашiй державi на сучасному етапi?

Учитель правознавства: Що називає Конституцiя України основним багатством? Земля є основним багатством країни i пербуває пiд особливою охороною держави, котра гарантує право власностi на Землю.

В Конституцiї України, ст. 111, записано: «Земля є основним нацiональним багатством, що знаходиться пiд особливою охороною держави». Сьогоднi ми будемо говорити про правове регулювання земельних вiдносин Земельним кодексом України та спробуємо знайти вiдповiдь на проблемне питания:

- Чи сприятиме Земельний кодекс революцiйному становлению сiльського господарства України?

(Питання записане на дощцi)

Основним актом земельного законодавства є Земельний кодекс України, прийнятий Верховною Радою та пiдписаний Президентом України 25.10.2001 р., вступив у дiю з 1.01.2002 року. Земельний кодекс України дає вiдповiдь на питання, якi виникають у повсякденному життi.

Знайдемо й ми на них вiдповiдь.

Учнi працюють з Земельним кодексом України (Учням на парту роздано запитання, та скороченi статтi Земельного кодекса, потрiбно дати вiдповiдi на запитання)

1. Скiльки б Ви хотiли мати земнi?(ст.121б (по рядах) «Безплатна передача земельних дiлянок громадянам»)

2. Плата за землю. Скiльки коштує земля? (ст.206, «де i яка земля дорожча?»)

З. Хто може мати право власностi на землю? (Глава 14 «Право власностi на землю»)

4. Скiльки землi можна купити в Україні? (П. 13 Перехiдних положень)

5. Чи можна купити лiс? ( ст.56.1)

б. Чи можна купити озеро? ( ст. 59.2)

7. На межi земельних дiлянок росте дерево. Кому належать плоди? Корiння дерева? (ст. 103.7, ст. 105)

Учитель: Згадайте вiдому загадку. Що у свiтi найбагатше? Земля. Так, у народних уявленнях земля завжди була символом багатства. Земля є унiкальним природним ресурсом, який нiчим неможливо замiнити. Проте її можна використовувати з рiзною метою: для вирощування сiльськогосподарських культур, для будiвництва i споруд тощо. Усе це альтернативне використання землi. Користувачi земель вносять рентну плату за спосiб її використання i одержання прибутку.

- Чи має альтирнативу власник землi?

(Так, i вiн може здати в оренду, або залишити собi для власного використання, тобто рiзнi форми власностi)

Словникова робота в зошитi

Рента — цiна; яку одержує власник природних ресурсiв вiд здачi їх в оренду.

Попит на природнi ресурси. зокрема на землю, залежить вiд її якостi.

- Що для эемлi є показнаком якостi? (Родючiсть, близькість  до ринкiв збуту, кліматичнi умови)

Учитель економiки: З рентними вiдносинами тiсно пов’язана цiна землi. В багатьох країнах земля є обєктом купiвлi - продажу внаслiдок узаконеної приватної власностi на землю.

Земля — особливий товар. Її особливiсть полягає в тому, що вона є продуктом природи i на неї початково не затрачена праця. Згодом затрати працi на полiпшення якостi землi постiйно зростають. Цiна землі зумовлена не вартiсто, а величиною доходу, який вона приносить своєму власниковi рентою. Цiна землi в ринковiй економiцi постiйно зростає.

- То скiльки ж коштує земля?

За пiдрахунками економiстiв, цiна рiллi на мелiоративних землях у Днiпропетровскiй областi 3260 $(США) за 1 га., на зрощувальних 9748 $(США). В Одськiй областi 2664 (7899) $(США) за 1 га., на зрощувальних 7899 $(США).

 - Чому рiзна цiна на землю у рiзних областях України?

Земля упродовж тривалого часу була власнiстю держави. А в 1999 роцi, згідно з указом Президента України передана у приватну власнiсть; а в майбутьньому може стати предметом купiвлi — продажу.

Учитель: За декiлька днiв ви отримали завдання провести соцiологiчне опитування серед батькiв, сусiдiв, знайомих «За i проти приватизацiї землi. Подаж землi».

давайте з’ясуємо «Так чи нi приватизацiї землі»

(Вiдповiдь учнiв.)

Учитель: Процес перетворення землi на товар має позитивнi i негативнi риси. Давайте за допомогою таблицi, яка у вас на партi з’ясуємо позитивнi та негативнi риси перетворення землi на товар.

 

Позитивнi риси перетворення землi на товар

Негативнi риси перетворення землi на товар

1. Формуваняя повноцiнного

господаря землi (у такому разi

фермер не боїться споруджувати

сiльськогосподарськi будiвлi на

землi, намагатися полiпшити якiсть

землi, не маючи спадкоємцiв);

зможе продати її, вийшовши на

пенсiю й забезпечити собi

належний рiвень житгя.

2. Створення додаткових стимулiв

для iноземних iнвестицiй в

економiку країни тощо.

1. Можливiсть концентрациї значної

частини землi в руках кланового —

тiньових структур i навiть iноземного

капiталу ( через пiдставних осiб), якi

спекулюватимуть земельними

дiлянками.

2. Дрiбнi фермерськi дiлянки

заважають використовувати переваги

сiвозмiни, мелiорацiї та деякi iншi

чинники зростання сільського сподарського виробництва.

З. Такий шлях не сприятиме

формуванню реального власника i господаря, який працюватиме на землi.

4. Приватна власнiсть i заснованi на нiй механiзм ринкового господарювання не гарантує постiйного полiпшення якостi земель.

 

(Вибери свою позицiю)

 

6. Пiдсумок уроку. Сьогоднi на уроцi ми дiзнались багато нового. Передаючи уявний мiкрофон дайте вiдповiдь на запитання:

• Чи досягли Ви очiкуваних результатiв?

• Яка iнформацiя сьогоднi на уроцi була новою та цiкавою?

 

7. Оцiнювання учнiв

8. Домашнє завдання

    - На цьому наш урок закiнчено!!!

 

Додаток 1

Виписки з Земельного Кодексу України

1.Статтгя 121.

Б. для ведення особистого селянського господарства-не бiлъше 2.0 гектара;

2. Стаття 206.

1. Використання землi в Українi є платним . Об’єктом плати за землю є земельна дiлянка.

3. Стаття 78.

1. Право власностi на землю – це право володiти , користуватися i розпоряджатися земельними дiлянками.

2. Право власностi на землю набувається та реалiзується на пiдставi Конституцiї України, цього Кодексу, а також iнших законiв , що видаються вiдповiдно до них.

3. Земля в Українi може перебувати у приватнiй, комунальнiй та державнiй власностi.

4. Роздiл 10.

Пункт 13. На перiод до 1 сiчня 2015 року громадяни i юридичнi особи можуть набувати право власностi на землi сiльськогосподарського призначення загальною площею до 100 гектарiв . Ця площа може бути збiльшена у разi успадкування земельних дiлянок за законом.

5. Стаття 56.

1. Землi лiсогосподарського призначення можуть перебувати у державнiй та приватнiй власностi.

2. Громадянам та юридичним особам за рiшенням органiв мiсцевого самоврядування та органiв виконавчо влади можуть безоплатно або за плату передаватись у власнiсть замкненi земельнi дiлянки лiсогосподарського призначення загальною площею до 5 гектарiв у складi угiдь селянських, фермерських та iнших господарств.

6. Стаття 59.

2. Громадянам та юридичним особам за рiшенням органiв виконавчої влади або органiв мiсцевого самоврядування можуть безоплатно передаватись у власнiсть замкненi природнi водойми (загальною площею до З гектарiв). Власники на своїх земельних дiлянках можуть у встановленому порядку створювати рибогосподарськi , протиерозiйнi та iншi штучнi водойми.

7. Статгя 103.

1. Власники та землекористувачi земельних дiлянок повиннi обирати такi способи використання земельних дiлянок вiдповiдно до їх цiльового призначення , при яких власникам, землекористувачам сусiднiх земельних дiлянок завдається найменше незручностей (затiнення, задимлення, неприємнi запахи , шумове забруднення тощо).

 

 7. Стаття 105.

У випадку проникнення коренiв i гiлок дерев з однiєї земельної дiлянки на iншу власники та землекористувачi земельних дiлянок мають право вiдрiзати коренi дерев i кущiв , якi проникають iз сусiдньої земельно дiлянки , якщо таке проникнення є перепоною у використаннi земельної дiлянки за цiльовим призначенням.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 березня
Переглядів
33
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку