Даний урок підготували учителі Сновської гімназії: Кравець Катерина Григорівна (учитель математики) та Грабовська Світлана Сергіївна (учитель фізики)
СНОВСЬКА ГІМНАЗІЯ
Інтегрований урок
з геометрії та фізики
з теми
(з використанням інформаційних технологій)
Учитель математики
Кравець Катерина Григорівна
Учитель фізики
Грабовська Світлана Сергіївна
Узагальнюючий урок з теми «Ознаки рівності трикутників»
Мета: повторити, систематизувати та узагальнити знання учнів про зміст основних понять теми «Рівність трикутників» з геометрії і «Відбивання та заломлення світла » з фізики; закріпити навички застосування знань для розв’язання геометричних задач і пояснення фізичних явищ; формувати уявлення про причинно-наслідкові зв’язки між предметами та явищами природи, інтерес до вивчення нових інформаційних технологій;
розвивати комунікативні здібності, співвідношення теоретичних знань із практичними;
виховувати навчальну працьовитість, інтерес до предметів, прагнення до безперервного вдосконалення своїх знань.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань учнів.
Обладнання: клас Pentium, роздатковий матеріал з геометрії, таблиця з фізики, плакати - вислови.
«Математика – мова фізики. Її слова – це трикутники та інші геометричні фігури, без яких неможливо зрозуміти в фізиці жодного слова».
Галілео Галілей
«Розум – уміння застосовувати знання»
Аристотель
«Набув знання – пристосуй до діла, знання без діла – тяжка ноша».
Програмне забезпечення: операційна система Windows – XP, електронний посібник «Геометрія 7-9», «Фізика 10-11», віртуальна фізична лабораторія 10-11 клас, тестовий редактор.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Враховуючи бажання і можливості учнів, контроль навчальний досягнень з теми «Ознаки рівності трикутників» проводитиметься у парно (або груповій) формі в поєднанні з іншими науками, зокрема з фізикою, інформатикою.
Вчитель дає позитивну настанову на працю, чітко і переконливо інформуючи учнів відносно того, що і навіщо вони робитимуть на даному уроці. Самими учнями зачитуються вислови, записані на плакатах, і які є девізом уроку. Оголошується тема уроку – набираються бонуси:
- правильна відповідь на запитання – 0,5 балів;
- правильно розв’язана задача – 1 бал.
Ці бонуси додаються до тестів, або учень може отримати дві оцінки за роботу на уроці.
II. Активізація опорних знань з геометрії
1). Робота з електронним посібником «Геометрія 7-9». Учні відкривають урок з теми «Ознаки рівності трикутників», і під час перегляду формулюють ознаки рівності трикутників, рисунки до яких відтворені на екрані монітора.
2). Працюючи в парах, учні переходять до практичного застосування набутих знань, розв’язуючи одну із задач №1 - №8 (номер задачі співпадає з номером пари за комп’ютером ). По закінченню кожна пара чітко, коротко і обґрунтовано розповідає розв’язання своєї задачі.
|
1. Доведіть рівність трикутників РКМ і FЕМ, якщо
|
|
2. Нехай АМ – медіана ∆АВС і МК = АМ. Доведіть рівність трикутників АСМ і КВМ.
|
|
3. Доведіть рівність трикутників SКМ і SМР, якщо SМ = SК і
|
|
4. Доведіть рівність трикутників ABD і CDB, якщо
|
|
5. Доведіть рівність трикутників AKF MFK, якщо AF = KM, FM = AK.
|
|
6. На колі з центром О позначено точки А, B, С і D такі, що АВ = СD. Доведіть рівність трикутників АВО і DСО.
|
|
7. В рівнобедреному трикутнику АВС бісектриси АМ і СD проведені до бічних сторін. Доведіть рівність трикутників АМС і СDА.
|
|
8. На висоті ВD рівностороннього трикутника АВС позначено точку М. Доведіть рівність трикутників АВМ і СВМ.
|
3). Учні знову переходять до роботи з електронним посібником «Геометрія 7-9». Відкривають урок з теми «Ознаки рівності трикутників», і під час перегляду формулюють ознаки рівності прямокутних трикутників, рисунки до яких відтворені на екрані монітора.
4). Результатом засвоєння ознак рівності прямокутних трикутників є групова (об’єднання двох пар) робота над задачами №1 - №4, з поданим поясненням кожної з них.
|
1. В трикутнику АВС проведені висоти ВD і AF так, що BD = AF. Довести, що ∆АВС – рівнобедрений.
|
|
2. В рівнобедреному ∆ АВС точка М – середина основи АС, МК
|
|
3. Відрізки АС і ВМ перетинаються в точці О так, що Доведіть, що АВ = МС.
|
|
4. Доведіть, що точка М, яка лежить на бісектрисі
|
III. Активізація опорних знань з фізики
1). Запитання:
а) Чому розділ фізики, який вивчаємо, називається геометричною оптикою?
б) Що називається відбиванням світла?
в) Як формулюється закон відбивання?
2). Робота з електронним посібником з фізики з теми «Відбивання» та запитання до фрагментів посібника:
а) Чому дорівнює кут падіння …? відбивання …?
б) Які знання з геометрії можна застосувати …?
Учні продовжують працювати по темі «Відбивання», відповідаючи на наступну серію запитань:
3). Робота з електронним посібником з фізики з теми «Заломлення» та запитання до фрагментів посібника:
а) Що називається заломлення?
б) Що ви бачите на малюнку?
в) Від чого залежить зміна кута заломлення?
4). Явище відбивання має широке практичне застосування, зустрічається у побуті, природі.
Робота з електронним посібником з теми «Приклади відбивання».
Пояснити кожний малюнок: відбивання у воді, небі, дзеркалі, металевій поверхні, склі.
IV. Робота з тестовим редактором
Учні переходять до тестування, яке містить 20 запитань (10 запитань з геометрії і 10 запитань з фізики), і на яке відведено 10 хвилин.
1. ∆АВС = ∆А1В1С1. Знайдіть кути трикутника А1В1С1, якщо А = 40°, В = 80°.
2. Якщо при накладанні трикутники суміщаються, то вони …
3. Знайдіть кути при основі рівнобедреного трикутника, якщо кут між бічними сторонами дорівнює 80°.
4. Один з гострих кутів прямокутного трикутника дорівнює 40°. Чому дорівнює інший гострий кут?
5. За якою ознакою ∆АВС = ∆А1В1С1, якщо АВ = А1В1, А = А1, В = 1 ?
6. ∆АВС = ∆А1В1С1. Яка з рівностей правильна?
7. За якою ознакою ∆АВС = ∆А1В1С1, якщо АС = А1С1, С1 = 90°, ВС = В1С1?
8. ∆АВС = ∆А1В1С1, А = 70°, = 60°. Знайдіть кут С1.
9. ∆АВС = ∆А1В1С1, АВ = 5 см, АС = 7 см. Знайдіть ВС, якщо периметр ∆А1В1С1 дорівнює 21 см.
10. ∆АВС = ∆А1В1С1. Яке твердження буде вірним?
11. Що змінюється при переході світла із одного середовища в інше?
12. Кут падіння збільшили на 5°. Як зміниться кут між падаючим і відбитим променями?
13. відстань між предметом і дзеркалом зменшилась на 3 м. Як зміниться відстань між предметом і зображенням у дзеркалі?
14. Відстань від предмета до дзеркала 2 м. Чому дорівнює відстань від предмета до його зображення?
15. Світло проходить із повітря в воду. Що більше?
16. Кут між поверхнею і відбитим променем дорівнює 70°. Чому дорівнює кут падіння?
17. Кут між падаючим і відбитим променями дорівнює 60°. Чому дорівнює кут падіння?
18. Світло падає на поверхню дзеркала під кутом 30°. Чому дорівнює кут відбивання?
19. Кут падіння світла на дзеркало дорівнює 30°. Чому дорівнює кут відбивання?
20. Світло падає на поверхню скла. В якому співвідношенні знаходяться кут падіння і кут відбивання?
V. Підсумок уроку
По закінченню роботи кожна пара отримує комп’ютерний варіант оцінки своїх знань. Додаючи зароблені бонуси протягом уроку, кожний учень підсумовує оцінкою результат своєї роботи як з геометрії так і з фізики.
Оголошується подяка учням за роботу на уроці і протягом всієї теми.
VI. Домашнє завдання
Індивідуально.