Відділ освіти виконкому Тернівської районної у місті ради
Криворізька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 61
Інтегрований урок з геометрії та інформатики.
«Тіла обертання». 9 клас
Розроблений вчителем математики КЗШ№ 61
Шаміною Ларисою Станіславівною
кваліфікаційна категорія
«спеціаліст вищої категорії»
Кривий Ріг
2009 р.
Інтегрований урок з геометрії та інформатики. 9 клас.
Тема. Площі поверхонь і об’єми тіл обертання.
Мета: узагальнити знання учнів з теми ; закріпити поняття про тіла обертання, їх елементи, площі бічної і повної поверхонь, об’єму; розвивати логічне мислення та науковий світогляд, просторову уяву, інтерес до математики та інформатики, спостережливість, уміння знаходити помилки й неточності в записах і відповідях товаришів; розвивати вміння застосування інформаційних технологій для оформлення робіт і розв’язування залач відповідно до сучаних вимог на базі текстового процесора Word, стимулювати особисту творчу активність, дисципліну розумової праці, здатність до співпраці в колективі.
Тип уроку: комплексне застосування знань та способів дій.
Обладнання: персональний комп’ютер; макети тіл обертання, креслення фігур, лінійки, штангенциркуль, варіанти завдань з геометрії; картка ооцінювання.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності. ( 2 хв.)
Вступне слово вчителя.
Учитель математики. Як сказав видатний французький архітектор Ле Корбюзі, ми живемо в геометричний період і навкруги нас – геометрія.
І справді, світ, в якому ми живемо, наповнений геометрією будинків і вулиць, творіннями природи й людини.
Геометрія є могутнім інструментом пізнання природи і створення техніки. Вона виявляється скрізь, де потрібна найменша точність у визначенні форми і розмірів. Техніку, інженеру, робітнику, архітектору – всім необхідна геометрична уява. Тіла обертання знаходять широке застосування у повсякденному житті, науці, техніці.
Сьогодні ми закріпимо знання про тіла обертання, їх елементи, площі їх поверхонь, об’єми, продемонструємо зв’язок математичної теорії з практикою.
Учні класу об’єднані у три геометричні товариства: «Циліндр», «Конус», «Куля». Кожне товариство одержало випереджальне завдання – підготувати презентацію тіла обертання за допомогою програми Microsoft Office PowerPoint.
ІІ. Презентація геометричних тіл. ( 15 хв.)
У кожному геометричному товаристві:
Учитель математики. Максимальна кількість балів за презентацію – 5 балів. Виставляють бали вчителі та товариства – суперники у картку оцінювання, членам товариства – їх президент.
ІІІ. Перевірка засвоєння теоретичного матеріалу. ( 10 хв.)
Учитель математики. Для розв′язування задач ви використовуєте відповідні формули та теоретичні знання. Перевіримо, чи добре ви засвоїли дану тему, адже ці знання сьогодні будуть потрібні для розв′яєування задач.
Учитель інформатики. Розкрийте на «Робочому столі» файл «Тіла обертання -1», який містить завдання.
Завдання 1.( 5 хв.)
Учні читають твердження і заповнюють таблицю. Якщо твердження правильне, ставлять « і », якщо хибне – « х ». За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал, всього – 12 балів.
Прізвище, ім’я учня. Завдання – 1 |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
і |
х |
і |
х |
х |
і |
і |
х |
х |
і |
х |
і |
Твердження.
Учитель інформатики. Збережіть таблицю «Завдання – 1». Розкрийте на «Робочому столі» файл «Відповідь 1», який містить ключ до 1 завдання. Занесіть відповідну кілбкість балів до картки оцінювання. Розкрийте на «Робочому столі» файл «Тіла обертання -2», який містить друге завдання.
Завдання 2. ( 5 хв.)
Перевірка засвоєння формул.
Учитель математики. Діти, перегляньте формули, які стоять за певними номерами і заповніть таблицю, ставлячи відповідний номер у колонку. За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал, всього – 9 балів.
Прізвище, ім’я учня. Завдання – 2 |
|||
|
Sб.п. |
Sп.п. |
V |
Циліндр |
2 |
5 |
1 |
Конус |
6 |
7 |
8 |
Куля |
3 |
3 |
4 |
Учитель інформатики. Збережіть таблицю «Завдання – 2». Розкрийте на «Робочому столі» файл «Відповідь 2», який містить ключ до 2 завдання. Занесіть відповідну кілбкість балів до картки оцінювання.
ІV. Перевірка практичних навичок. ( 15 хв.)
Учитель математики.Кожне товариство приготувало модель даного геометричного тіла. Завдання суперникам – виміряти необхідні елементи та обчислити площу поверхні та об’єм пронованої фігури. Правильність виконання завдань перевіряють президенти відповідних товариств, бали виставляє президент кожному члену свого товариства. Максимальна кількість балів – 3.
Учитель математики. А тепер настав час для розв′язувння задач.
Учитель інформатики. Відкрийте файл «Задачі», який знаходиться на диску С:\Work\9class. Кожен самостійно вибирає задачу, над якою буде працювати. Відповіді збережіть в документі «Відповіді», вкажіть № задачі, відповідь, прізвище та ім’я.
Зміст завдання:
Розв′язання
Відповідь: Sп.п. = 216П дм2. V = 324П дм3.
Sбака = 2ПRH + ПR2 = ПR (2H + R) = 7П (м2).
7 · 3,14 · 0,2 = 4,4 (кг).
Відповідь: 4,4 кг.
= .
Відповідь: 13,8 разів.
Відповідь: 166 П м3.
Відповідь: ПR2 (куб. од.).
Учитель інформатики. Відкрийте файл „В-Задачі”, який містить ключ. Занесіть відповідну кілбкість балів до картки оцінювання.
V. Підсумок уроку. ( 2 хв.)
Учитель математики. Сьогодні на уроці ми повторили властивості тіл обертання, формули для знаходження їх поверхонь, об’ємів. У розв’язанні цих проблем нам допомагав комп’ютер.
Учитель інформатики. Ви вміло застосували програму Microsoft Office PowerPoint для презентації тіл обертання, та за допомогою інструментарію програми Word опрацювали різні типи інформації. Навички отримані на уроці, стануть вам у нагоді.
Учитель математики. Підрахуйте сумарну кількість балів, відобразіть це у своїй карточці, поставте оцінку, президенти товариств зберіть їх.
VI. Повідомлення домашнього завдання. ( 1 хв.)
Підготуватися до тематичного оцінювання (тестування). Розв’язати задачі (вибірково):
4)* Осьвим перерізом циліндра є квадкат, площа якого 64 см2. Обчисліть площу поверхні та
об’єм цього циліндра.
5)* Знайдіть відношення площі повної поверхні циліндра до площі його бічної поверхні, якщо
твірна дорівнює діаметру основи.
6)* Осьовим перерізом конуса є правильний трикутник. Знайти радіус основи цього конуса, якщо площа його повної поверхні становить 363 П см2.
Умови пропонованих задач учні одержують на окремих аркушах.
Бали |
31-32 |
29-30 |
26-27 |
23-25 |
20-22 |
18-19 |
15-17 |
12-14 |
10-11 |
7-9 |
4-6 |
1-3 |
Оцінка |
12 |
11 |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Критерії оцінювання
Картка оцінювання
Етапи |
Презентація |
Завдання 1 |
Завдання 2 |
Практична частина |
Розв′зування задач |
Бали |
|
|
|
|
|
Сумарна кількість балів |