Інтегрований урок з історії України та української літератури для 8-го класу на тему «Правобережна Україна. Коліївщина. Рух опришків»

Про матеріал

Тема. Правобережна Україна. Коліївщина. Рух опришків.

Мета: проаналізувати соціально-економічне та політичне становище Правобережної України та західноукраїнських земель у другій половині XVIII ст., визначити причини, перебіг та наслідки гайдамацького та опришківського руху; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними картами, історичними документами та літературними творами, вміння аналізувати та робити висновки; виховувати повагу до наших героїчних предків.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Конспект

інтегрованого уроку

з історії України

та української літератури

для 8-го класу

на тему

«Правобережна Україна. Коліївщина. Рух опришків»

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала учитель

історії та правознавства

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Т. В.

 

 

2018

Тема. Правобережна Україна. Коліївщина. Рух опришків.

Мета: проаналізувати соціально-економічне та політичне становище Правобережної України та західноукраїнських земель у другій половині XVIII ст., визначити причини, перебіг та наслідки гайдамацького та опришківського руху; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними картами, історичними документами та літературними творами, вміння аналізувати та робити висновки; виховувати повагу до наших героїчних предків.

Обладнання: підручник «Історія України для 8 класу» (В. С. Власов), роздатковий матеріал, історична карта, портрети історичних діячів, ілюстрації до теми, мультимедійна презентація, проектор.

Тип уроку: комбінований

Основні дати:

1715 р. – перші писемні згадки про гайдамаків;

1734 р. – перше велике гайдамацьке повстання;

1768 р. – початок Коліївщини.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Установіть хронологічну послідовність.
  • остаточна ліквідація царським урядом Запорізької Січі;  2
  • ліквідація полково-сотенного устрою на Лівобережній Україні; 1
  • Ясський мирний договір між Росією та Туреччиною.   3
  1. Установіть відповідність між Запорізькою Січчю та рокам її існування.

А   Кам'янська

Б   Олешківська

В   Чортомлицька

Г   Підпільненська

  1. 1652 – 1709
  2. 1709 – 1711
  3. 1652 – 1558
  4. 1734 – 1775
  5. 1711 – 1734

Відповідь: А2; Б5; В1; Г4.

  1. Хронологічна задача.

Рік утворення Малоросійської колегії на чолі з Петром Румянцевим (1764) + перший рік гетьманування Кирила Розумовського (1750) – рік відновлення гетьманства на Лівобережній Україні (1747) + у якому віці Кирило Розумовський став гетьманом (22) – третя цифра року остаточного скасування гетьманства (1764) = 1783.

Яка подія сталася у 1783 році? (Царський маніфест про приєднання до Російської імперії Кримського ханства)

  1. Робота з контурною картою.
  • Заштрихуйте території, що увійшли до складу Російської імперії за Кючук-Кайнарджійським миром.
  • Біля Бахчисарая вкажіть рік ліквідації Кримського ханства.
  • Підпишіть Олешківську Січ та Нову Січ.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Ребуси.
  • Розгадайте ребуси.

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\8 клас\Іст. УКр\2 семестр\7. Правобережна Україна. Коліївщина. Рух опришків\Рисунок4.png       Гайдамаки

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\8 клас\Іст. УКр\2 семестр\7. Правобережна Україна. Коліївщина. Рух опришків\Рисунок5.png   Коліївщина

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\8 клас\Іст. УКр\2 семестр\7. Правобережна Україна. Коліївщина. Рух опришків\Рисунок1.png        Опришки

  • Чи відомо вам кого називали гайдамаками та опришками? Що таке Коліївщина?
  • Яке значення мала їхня діяльність для історії України?
  • Сьогодні ми з’ясуємо які події відбувалися на Правобережній Україні у другій половині 18 ст., хто такі гайдамаки, опришки та що таке Коліївщина, проаналізуємо діяльність М. Залізняка та О. Довбуша.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1.                    Робота з літературним твором (с. 226 підручника).
  • Про які особливості внутрішнього життя Речі Посполитої наголошував поет?
  • У чому вбачав головну причину нового гайдамацького повстання?
  • Чи довідалися ви з твору, хто такі гайдамаки?
  1.                    Розповідь учителя.

Однією із найважливіших подій у житті запорожців став гайдамацький рух. Що ж стало його причиною?..

На Правобережній Україні з’явилися сини та онуки колишніх польських панів, які претендували на маєтки. Вони поновлювали порядки, які існували ще до Богдана Хмельницького. З метою залюднення Правобережжя польські пани кликали переселенців з Лівобережжя, обіцяючи їм усілякі пільги.

Необачні люди з Лівобережжя, рятуючись від панщини, яку позаводили москалі,  тисячами переселялися на Правобережжя, не замислюючись над тим, що стане з ними в майбутньому. Але після того, як закінчувався термін пільг, почалося те ж саме, що було до Національно-визвольної війни. Основою господарського життя знову ставала фільварково-панщинна система  примусовою працею та кріпацтвом, зазнавала утисків православна церква. Зазнавала переслідувань і уніатська церква.

Внаслідок цих подій на Правобережжі почали гуртуватися загони озброєних людей, які звертались по допомогу до запорожців. Таких людей називали гайдамаками. Слово гайдамак з тюркського – «гайде!», означає «тікай!». Вперше воно було вжито в документі 1715 р.

Перше велике гайдамацьке повстання 1734 р. під проводом Верлана засвідчило, що гайдамаків спонукало до боротьби усвідомлення панування одного народу над іншим. Другий гайдамацький рух з великою силою розгорівся у 1750-х роках.

У 1768 р. спалахнуло нове найстрашніше повстання, яке і отримало назву Коліївщина. Коліївщина, за версією, що найчастіше зустрічається в науковій і художній літературі, походить від слова «колій», яким в українських селах і донині називають людей, відповідальних за забиття свиней, які вміють робити це найбільш професійно і швидко. У творі Тараса Шевченка згадується процедура освячення ножів на означення міжетнічної та релігійної складових повстання. «...поляків, жидів, та тих, котрі у служінні конфедератів були віри грецької, поколото чимало, а скільки - точно не знаю, проте гадаю, не менше як усіх чоловічої і жіночої статі, включно немовлят, тисячі дві поколото» (М. Залізняк).

У конфлікт католиків та православних втрутилася Російська імперія. На початку 1768 р. між Росією та Річчю Посполитою було укладено трактат про зрівняння в політичних правах із католиками православних та протестантів. У лютому 1768 р. у м. Бар було утворено конфедерацію – військово-політичне об’єднання польської шляхти та католицького духівництва. Зібравши 10-тисячне військо, Барська конфедерація розпочала похід на Правобережжя. Боротьбу проти польського свавілля розпочав Максим Залізняк. Про його виступ та перші успіхи збереглися уривки з народної пісні.

  1. Робота з літературним твором.
  • Прослухайте твір та дайте відповіді на запитання.

МАКСИМ, КОЗАК ЗАЛІЗНЯК

Максим козак Залізняк, козак з Запорожжя,

Як виїхав на Вкраїну, як пишная рожа!

Зібрав війська сорок тисяч в місті Жаботині.

Обступили город Умань в обідній годині.

Обступили город Умань, покопали шанці

Та вдарили з семи гармат у середу вранці.

Та вдарили з семи гармат у середу вранці,

Накидали за годину панів повні шанці... 

Отак козак Залізняк із панами бився

І за те він слави гарной залучився.

Лине гомін, лине гомін по степу німому, -

Вертаються козаченьки із бою додому. 

  • Визначте тему твору, його ідею, основну думку, рід літератури та жанр.

Тема твору: зображення героїчної боротьби гайдамаків під проводом Максима Залізняка проти польської шляхти.

Ідея твору:  уславлення героїчної боротьби проти поневолення.

Основна думка: захоплення героїзмом боротьби проти поневолення.

Рід літератури: ліро-епічний твір.

Жанр: історична пісня.

  • Доберіть рими до слів: Запоріжжя – рожа, Жаботині – годині, шанці – вранці, бився – заручився, німому - додому
  • Про які історичні дані дізналися з пісні?
  • Які географічні назви зустрічаються в ній?
  • Чи можемо ми дізнатися з твору про результати виступів М. Залізняка?
  1. Робота з текстом підручника (с. 228 – 229).
  • Опрацюйте текст підручника та дайте відповіді на запитання.
  • Яку роль у повстанні М. Залізняка відіграв І. Гонта?
  • Ким він став після здобуття м. Умань?
  • Чим закінчилося повстання?
  • Яка доля спіткала М. Залізняка та І. Гонту?
  1. Робота з історичним документом (с. 229 підручника).
  • Про що йдеться в документі?
  • Коли відбулися описані в ньому події?
  • Як автор розповіді ставиться до згаданих історичних подій та діячів?
  • Чи є достовірною інформація, яку наводить автор?
  1. Розповідь учителя.

Не лише на Правобережжі відбувалися народні повстання. Народних месників у Галичині називали опришками. Слово опришок походить від лат. оpressor – знищувач, порушник. Повстанці мали змогу вільно переходити з однієї країни в іншу, уникаючи переслідувань, адже у Карпатах перетиналися кордони трьох держав – Угорщини, Польщі та Молдавії. Найбільший розмах цей рух досяг у 1738 – 1745 рр., під проводом Олекси Довбуша. Основу його загону складало збідніле українське населення. Головними тактичними хитрощами О. Довбуша були несподіваність та блискавичність нападів. Крім його загонів діяло чимало окремих ватаг. Рух опришків не припинився навіть після смерті О. Довбуша.

  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Робота з таблицею.

Причини

Перебіг

Наслідки

Гайдамацький рух

 

 

 

Опришківський рух

 

 

 

  1. Робота з історичною картою.
  • Покажіть на карті райони, охоплені гайдамацьким рухом 1750-х років.
  • Покажіть район, що був охоплений Коліївщиною.
  • Покажіть територію, де діяли війська О. Довбуша.
  1. Підсумки уроку.
  1. Охарактеризуйте становище Правобережної України у другій половині 18 ст. одним реченням.
  1. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 34 (с. 226 – 231)
  2. Укласти історичний портрет одного із очільників національно-визвольної боротьби на Правобережжі та Галичині. (М. Залізняка, І. Гонти, О. Довбуша)
docx
Додано
3 березня 2018
Переглядів
2822
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку